Diskussion olyckor 2011

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När vi nu ändå var inne på träd upplagda vid vägkanten här tidigare i tråden i samband med han som förolyckades i Dalarna. Såhär såg det ut efter en 90-väg mellan Altersbruk och Arnemark här utanför Piteå.

Namnls-1.jpg


Tycks inte vara speciellt många som vet om (eller bryr sig) om lagändringen.

Foto0087.jpg


Foto0086.jpg


Här låg det väldigt nära vägen.

Foto0085.jpg


Foto0084.jpg


Foto0083.jpg


Foto0082.jpg


Foto0081.jpg


Visst, det är en raksträcka men skulle man mot förmodan åka av vägen så ligger man risigt till (bokstavligen). Kände bara för att bifoga bilderna, kanske kan va något för dig Dansken?
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När vi nu ändå var inne på träd upplagda vid vägkanten här tidigare i tråden i samband med han som förolyckades i Dalarna. Såhär såg det ut efter en 90-väg mellan Altersbruk och Arnemark här utanför Piteå.

Visst, det är en raksträcka men skulle man mot förmodan åka av vägen så ligger man risigt till (bokstavligen). Kände bara för att bifoga bilderna, kanske kan va något för dig Dansken?

Mycket bra bilder Viktor L! :tummenupp

Det där bilderna borde du omeddelbart skicka till polisen och fråga om det inte strider mot gällande regler. Är det 50 cm från vägren till grotupplägget? (På 90-väg!)

Du borde dessutom skicka dem till trafikverket och fråga om det finns ett tillstånd för att lägga upp virket så där. Med tanke på olyckan i dalarna är så färsk i minnet så finns det kanske en chans att de faktiskt reagerar.

Sist - men absolut inte minst - bör du skicka bilderna till er lokala tidning. Att virke läggs upp på detta sätt sker nog ofta p.g.a. okunskap kring gällande regler. Det är nog en bra idé att allmänheten, och skogsmaskinsentreprenörer, uppmärksammas på att det inte är ok att göra så där.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket bra bilder Viktor L! :tummenupp

Det där bilderna borde du omeddelbart skicka till polisen och fråga om det inte strider mot gällande regler. Är det 50 cm från vägren till grotupplägget? (På 90-väg!)

Du borde dessutom skicka dem till trafikverket och fråga om det finns ett tillstånd för att lägga upp virket så där. Med tanke på olyckan i dalarna är så färsk i minnet så finns det kanske en chans att de faktiskt reagerar.

Sist - men absolut inte minst - bör du skicka bilderna till er lokala tidning. Att virke läggs upp på detta sätt sker nog ofta p.g.a. okunskap kring gällande regler. Det är nog en bra idé att allmänheten, och skogsmaskinsentreprenörer, uppmärksammas på att det inte är ok att göra så där.

Enligt tabellen som finns i det där pdf-dokumentet så ska virket placeras MINST sju meter ifrån vägen. Största avståndet här efter vägen var nog kring tre meter och minsta avståndet så var timret i princip dikt emot vägbanan.

Kan definitivt vara värt att kontakta berörda myndigheter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt tabellen som finns i det där pdf-dokumentet så ska virket placeras MINST sju meter ifrån vägen. Största avståndet här efter vägen var nog kring tre meter och minsta avståndet så var timret i princip dikt emot vägbanan.

Kan definitivt vara värt att kontakta berörda myndigheter.

Håller med G-Man. Skicka detta direkt till SMC:s kansli och Dansken, plus polisen och tidningen. De kommer garanterat att skriva om det med tanke på olyckan i dalarna...
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Antar att det var många som var ute och körde i helgen!

De som färdades längs "Bulten", alltså väg 257 mellan Tungelsta och Rosenhill kanske också uppmärksammade upplaget som låg ganska nära vägen i tangentens riktning 1-2km när man kom från Tungelsta? Jag tänkte på den här olyckan i Dalarna när jag såg högen och sen var det dags att tänka på blicken...
 
Last edited:

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Antar att det var många som var ute och körde i helgen!

De som färdades längs "Bulten", alltså väg 257 mellan Tungelsta och Rosenhill kanske också uppmärksammade upplaget som låg ganska nära vägen i tangentens riktning 1-2km när man kom från Tungelsta? Jag tänkte på den här olyckan i Dalarna när jag såg högen och sen var det dags att tänka på blicken...

Såg det, även om det gick fort, men jag uppskattade avståndet till 5-7 meter. Jag var mer bekymrad över tjälskotten i skuggiga kurvor. Fick ju stå och köra bitvis. :huvet
F
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Det är mycket man får se upp med... I förrgår besiktigade jag hojen i Södertälje, på väg tillbaks till jobbet vid tretiden kör jag uppför Vårby backe, relativt mycket trafik... Ligger i vänster körfält och nånstans runt 90 med gott avstånd till framförvarande. I filen till höger, kanske 10-15 meter framför mig (svårt att bedöma i efterhand) hoppar det ut en rulle skumplast från nån tjomme som inte haft vett att surra sina nya bauhausgrejor på lastbilsflaket.

Rullen studsar självklart över i min fil och rullar mot mitträcket, jag börjar bromsa och försöker väja höger när den självklart blåser tillbaka ut åt höger, lika självklart kör jag på den och går omkull. Tror jag hade fått ner farten till 40-50 men ärligt talat vet jag inte. Hojen kanar 30 meter eller så på sidan, själv stannar jag efter kanske 10 och är glad att killen i bilen bakom mig har snabba reaktioner. Reser mig upp fort som helvete och tänker bara på att "nu kommer det en långtradare, han kommer inte hinna bromsa, upp för faan". Gör en snabb intern skadekontroll och konstaterar att jag varken har ont i rygg, nacke eller huvud och att alla kroppsdelar verkar sitta kvar där de satt för en stund sen.

Killen i bilen bakom mig kommer ut och kollar om jag är OK och behöver hjälp, tyvärr tog jag inte hans namn men tackar för detta, förra gången jag körde omkull tutade snubben bakom mig för att jag låg i vägen... Han blockar trafiken medan jag reser upp hojen och konstaterar att högersidan är rätt väl skrapad. Inga läckage och hojen går igång direkt, tackar bakomvarande och åker in på närmsta uppfart. Besiktigar skyddskläderna och kan konstatera att hjälmen är skrapad, jackan är mer eller mindre förstörd, det är hål i handskarna. Konstaterar att jag själv har fått två skador: ett litet skrubbsår på vänster hand och ett likadant på höger hand... Sätter mig på hojen och kommer i tid till möte i Nacka kl 16...

Vad vill jag då säga med detta? Anpassade jag farten efter förhållandena? I efterhand nej, men sol, vindstilla, torr vägbana och fyra filer gör inte att 90 kändes som en orimligt hög fart. Hade jag tur? Så in i helvete. Hade jag otur eller var jag bara inte tillräckligt förberedd på alla möjliga scenarion? Jag kan inte säga att jag var beredd att möta flygande skumplast så jag var uppenbarligen inte beredd på allt. Jag är en relativt feg förare som inte gillar att pressa gränserna på nåt sätt, mitt effektmonster levererar 80 hästar, jag har kört hoj i 20 år... Oavsett vad man håller för fart, vad man än försöker förutse för faror så verkar det alltid finnas nåt bra mycket mer oväntat som kan hända. Denna gången gick det bra men jag kommer nog att mer ägna mig åt helgåkning från och med nu.

Kör försiktigt för även om du tror du kan förutse alla tänkbara scenarier så kan man ge sig fan på att man ändå blir överraskad...
 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30

Skönt att du klarade dig så passa bra som du ändå gjorde.
Det knyter sig i magen när jag läser det du skriver, det där är ju en ganska normal situation och du har tagit till säkerhetsmarginaler som är rimliga att under omständigheterna. Ändå så gick det som det gick. Med det här i huvudet kommer jag se till att ha lite extra marginal till bilarna framför, och bakom när jag ger mig ut i helgen.

Återigen så är jag glad att du inte skadade dig värre.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Ja man har nog förbrukat sin tur för den här säsongen tror jag och tyvärr känns det mer lockande att ta bilen till jobbet...

Jag är glad att man köpte ordentliga skyddskläder, även om de är i trasor så gjorde de sitt jobb på ett grymt sätt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hejsan alla!

Fick av en händelse tillfälle att rapportera en trafikolycka som första man på plats och kan dela med mig av följande info. OM du ringer från en mobil och inte vet var du är, men har en GPS navigator eller har GPS i mobilen igång, så vill SOS MYCKET gärna ha positionen i RT90 format.

www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/--S...dig/Positionera-dig/

Naturligtvis underlättare det om du kan vägen, riktning och liknande, men RT90 är deras standard och underlättar deras arbete samt snabbar på insatsen. Lat/Long kan de ta emot också, men det är inte lika standardiserat.

Lägg det på minnet och kör säkert!

Någon som vet en app som ger RT90 positionering i Android eller iphone förresten?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte en olycka, men kunde likagärna ha blivit.

Snackade precis med morsan och veckans samtalsämne på hennes jobb hade varit om en kollega som nu i veckan kört sin bil och mött en mc i hög fart i fel fil, dvs på kollisionskurs, på pålamalmsvägen.

Kollegans första tanke hade varit att avsiktligt väja ner sin bil i diket för att undvika en frontalkrock. Det slutade iaf med en tvärnit från bilförarens sida och en mc-förare som på håret tog sig in i sin egen fil (och glatt bombade vidare).

Så om du ärke-pajas till mc-förare som det handlar om läser här så vill jag bara rikta ett tack till dig för att du fått ytterligare ett par "vanliga" människor att tycka än mindre om oss motorcyklister.
 

sportbike

Guest
amullo;5163859 Någon som vet en app som ger RT90 positionering i Android eller iphone förresten?[/QUOTE skrev:
Ja, det finns två appar till iPhone:

RT90 kostar 7 kronor.

RT90-WGS84 kostar 15 kronor, den köpte jag precis, snabb och enkel :tummenupp
 
Last edited:

ludwig 1

ludwig 1
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Ed
Hoj
FZ-1 SA-07,XT-600
Om ni ser koskit eller jord och lera på vägen.. Så se upp...

Hälsningar från vi som hatar Harvar..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad vill jag då säga med detta? Anpassade jag farten efter förhållandena? I efterhand nej, men sol, vindstilla, torr vägbana och fyra filer gör inte att 90 kändes som en orimligt hög fart. Hade jag tur? Så in i helvete. Hade jag otur eller var jag bara inte tillräckligt förberedd på alla möjliga scenarion? Jag kan inte säga att jag var beredd att möta flygande skumplast så jag var uppenbarligen inte beredd på allt.
Eftersom det är 90-väg där så är väl 90 på mätarn en högst rimlig hastighet? Man kan ju inte alltid anta det värsta och krypa fram i 10kmh, ifall någon i en annan fil tappar en lastpall, eller en mötande får sladd och voltar över räcket... Det ramlar ner flygplan ibland också, men jag kommer aldrig att sitta och oroa mig för det när jag kör hoj. Risken att få punka är större, men det oroar mig inte heller :) Däremot är jag medveten om hur hojen beter sig då, och är väldigt lyhörd för såna signaler.

Utanför Gävle tappade en lastbil en bal pressat papper för några år sedan, precis när han mötte en liten skåpbil från andra hållet. Balen träffade precis mitt över rutan. Han som körde hann nog inte ens reagera innan det var över :( Men det var sekundtimeing, hade han varit 1s senare/tidigare så hade antingen balen landat bakom honom eller så hade han tagit den med stötfångarn istället.

Tur att du klarade dig så pass bra som du gjorde iaf! Har du polisanmält det hela? Han som tappade skumplasten har ju gjort sig skyldig till vårdslöshet, kanske tom grov.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

tog ni (du och killen som stannade) inte reg.nr på bilen som tappade skumplasten ? han är ju vållande till olyckan & dina skador skall ju gå på hans trafikförsäkring


Tur att du klarade dig så pass bra som du gjorde iaf! Har du polisanmält det hela? Han som tappade skumplasten har ju gjort sig skyldig till vårdslöshet, kanske tom grov.

jo, tappar man last som inte är surrad, så är man vållande om det sker en olycka, samt att det räknas som grov vårdslöshet & körkortet kan ryka på plats om man är vållande till en olycka, som i detta fallet.

EDIT.
googlade på saken i fråga & det är visst körkortet på plats oavsett om man orsakar en olycka eller ej
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
tog ni (du och killen som stannade) inte reg.nr på bilen som tappade skumplasten ? han är ju vållande till olyckan & dina skador skall ju gå på hans trafikförsäkring

Tyvärr inte, jag såg bara en vit lätt lastbil av nåt slag & killen i bilen bakom mig hade fullt upp med att undvika mig, samma sak killen i filen bredvid, jag höll mig längs mittlinjen när jag kanade... Korkat nog bad jag inte om kontaktuppgifter från han som stannade heller.

Jag har gjort en polisanmälan men mest för trafikförsäkringsföreningens skull, de kan ersätta skadorna men i regel kräver de då ett vittne. Kläderna ersätter mitt försäkringsbolag, hojen är dock halvförsäkrad.

Åkte förbi där idag, ett tvåmeters svart streck följt av långa skrapmärken.
Trist inledning på säsongen men det kunde varit värre.
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)

Bifogat

  • IMAG0116 - Kopia.jpg
    IMAG0116 - Kopia.jpg
    169.6 KB · Visningar: 103
  • IMAG0117 - Kopia.jpg
    IMAG0117 - Kopia.jpg
    227.9 KB · Visningar: 101
  • IMAG0120 - Kopia.jpg
    IMAG0120 - Kopia.jpg
    231.7 KB · Visningar: 93
  • IMAG0121 - Kopia.jpg
    IMAG0121 - Kopia.jpg
    159 KB · Visningar: 91
  • IMAG0122 - Kopia.jpg
    IMAG0122 - Kopia.jpg
    191.4 KB · Visningar: 156
Last edited:

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Iom olyckan förra(?) veckan tänker man
lite extra på det här med timmerupplag
längs vägar..

Här en 70 sträcka utanför Varberg



Ang Upplag längs med vägar ,
Jag Som Timmerbils Chaffis Gillar inte eller sanarare sett Upplever de som jobbigt att lasta utmed vägar så vi tycker inte det är Spec Kul , Jag är rädd att de skall hända en Olycka under tiden man lastar ,

En annan Aspekt att tillägga är Att få Markägare / Bönder kommer att bygga avfarts vägar ( Slingor ) för att dom kommer avverka virke 1 gång vart annat , vart 5e år Kommer aldrig hända..

Jag skulle Hälst se en Lösning på att Varnings Skyltar sätts Upp 200 meter innan virket från bägge Riktningar och att virket Minst skall ligga 2 meter ifrån vägen, ( Ligger det längre ifrån går det inte att nå det och genomföra en Säker lastning på kort tid )

Detta var bara en Enkel Liten åsikt Från en Som Själv Kör Skogsbil !
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Ang Upplag längs med vägar ,
Jag Som Timmerbils Chaffis Gillar inte eller sanarare sett Upplever de som jobbigt att lasta utmed vägar så vi tycker inte det är Spec Kul , Jag är rädd att de skall hända en Olycka under tiden man lastar ,

En annan Aspekt att tillägga är Att få Markägare / Bönder kommer att bygga avfarts vägar ( Slingor ) för att dom kommer avverka virke 1 gång vart annat , vart 5e år Kommer aldrig hända..

Jag skulle Hälst se en Lösning på att Varnings Skyltar sätts Upp 200 meter innan virket från bägge Riktningar och att virket Minst skall ligga 2 meter ifrån vägen, ( Ligger det längre ifrån går det inte att nå det och genomföra en Säker lastning på kort tid )

Detta var bara en Enkel Liten åsikt Från en Som Själv Kör Skogsbil !

Jag kan förstå din utgångspunkt och det är nyttigt att få berättat av en som "varit med", men jag tycker du ser det lite från fel synvinkel. Om det finns regler som dikterar ett visst avstånd och att det då krävs att man fyller ut vägsidan eller en liten sidoväg för uppläggningen så får de väl räkna in det i avverknings- + försäljningskostnaden. I annat fall följer de inte lagar och regler och det bör då rimligen beivras.

Ang. skyltar så är det ju lite som att det är ok med rullgrus över hela vägbanorna bara man sätter upp någon varningsskylt. Även om du anpassar dig efter omständighetera så kanske det händer något oväntat och då är det där virkesupplaget precis lika illa placerat tyvärr.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top