Det är mycket man får se upp med... I förrgår besiktigade jag hojen i Södertälje, på väg tillbaks till jobbet vid tretiden kör jag uppför Vårby backe, relativt mycket trafik... Ligger i vänster körfält och nånstans runt 90 med gott avstånd till framförvarande. I filen till höger, kanske 10-15 meter framför mig (svårt att bedöma i efterhand) hoppar det ut en rulle skumplast från nån tjomme som inte haft vett att surra sina nya bauhausgrejor på lastbilsflaket.
Rullen studsar självklart över i min fil och rullar mot mitträcket, jag börjar bromsa och försöker väja höger när den självklart blåser tillbaka ut åt höger, lika självklart kör jag på den och går omkull. Tror jag hade fått ner farten till 40-50 men ärligt talat vet jag inte. Hojen kanar 30 meter eller så på sidan, själv stannar jag efter kanske 10 och är glad att killen i bilen bakom mig har snabba reaktioner. Reser mig upp fort som helvete och tänker bara på att "nu kommer det en långtradare, han kommer inte hinna bromsa, upp för faan". Gör en snabb intern skadekontroll och konstaterar att jag varken har ont i rygg, nacke eller huvud och att alla kroppsdelar verkar sitta kvar där de satt för en stund sen.
Killen i bilen bakom mig kommer ut och kollar om jag är OK och behöver hjälp, tyvärr tog jag inte hans namn men tackar för detta, förra gången jag körde omkull tutade snubben bakom mig för att jag låg i vägen... Han blockar trafiken medan jag reser upp hojen och konstaterar att högersidan är rätt väl skrapad. Inga läckage och hojen går igång direkt, tackar bakomvarande och åker in på närmsta uppfart. Besiktigar skyddskläderna och kan konstatera att hjälmen är skrapad, jackan är mer eller mindre förstörd, det är hål i handskarna. Konstaterar att jag själv har fått två skador: ett litet skrubbsår på vänster hand och ett likadant på höger hand... Sätter mig på hojen och kommer i tid till möte i Nacka kl 16...
Vad vill jag då säga med detta? Anpassade jag farten efter förhållandena? I efterhand nej, men sol, vindstilla, torr vägbana och fyra filer gör inte att 90 kändes som en orimligt hög fart. Hade jag tur? Så in i helvete. Hade jag otur eller var jag bara inte tillräckligt förberedd på alla möjliga scenarion? Jag kan inte säga att jag var beredd att möta flygande skumplast så jag var uppenbarligen inte beredd på allt. Jag är en relativt feg förare som inte gillar att pressa gränserna på nåt sätt, mitt effektmonster levererar 80 hästar, jag har kört hoj i 20 år... Oavsett vad man håller för fart, vad man än försöker förutse för faror så verkar det alltid finnas nåt bra mycket mer oväntat som kan hända. Denna gången gick det bra men jag kommer nog att mer ägna mig åt helgåkning från och med nu.
Kör försiktigt för även om du tror du kan förutse alla tänkbara scenarier så kan man ge sig fan på att man ändå blir överraskad...