FARTGALEN <<
Fartfeber
Det är klart att det vore bra om alla alltid höll en hastighet som var anpassad efter omständigheterna. Dock tycker jag just detta är en sådan självklarhet att det inte behöver nämnas, dels är det oundvikligt att folk hamnar snett in i situationer.Då skall jag försöka förklara:
Det finns inget som helst roligt i att folk blir skadade och dör i trafiken och hela den här tråden handlar om att diskutera varför en viss olycka händer så att vi kan prata om det och kanske lära oss något.
Tyvärr så är det ju så att i princip alla olyckor hade kunnat undvikas om respektive förare hade anpassat farten efter rådande omständigheter, det är ju liksom en grundregel i allting vi gör, eller hur?
När detta då påpekas av ett flertal människor, både på ett smidigt och på ett mindre smidigt men icke desto mindre sant sätt så blir vissa människor sura och märkbart trampade på tårna. Det finns en sorts allmän "rättighet" att köra fort...trots att resultatet är direkt kopplat till olyckorna, det är precis samma koppling som vapenförespråkarna i USA har.
Vad som däremot var väldigt roligt var hur du förklarade att det inte är någon idé att slå av på gasen eftersom du har ett "beroende" av fart, men att du i samma anda förklarar att om du bara hade lärt dig att köra hoj så hade du sluppit att ligga på sjukhus...
DET är ett prov på ren Darwinism! Kom igen nu, du måste ju hålla med om att det var lite skoj?
Även fast vi pratar om tråkiga saker som olyckor och dödsfall så måste vi ju kunna hålla högt i tak här i tråden, kan vi inte diskutera ALLA aspekter av olyckorna så kommer vi heller inte att kunna lära oss något, och då är ju hela tråden meningslös?
Möjligt att det finns hojåkare som saktat ner efter att ha blivit upplysta om sambandet mellan hastighet och konsekvens vid ev. olycka (är väl ingen nyhet för någon), men jag känner då ingen. Det är nog andra saker som får folk att lugna sig.
Men jag ska väl egentligen bara uttala mig om mig själv och möjligen folk jag känner.
Sen sa jag inte att det inte var någon idé att slå av på gasen. Men för mig var aldrig det ett alternativ, att gasa på var lixom syftet med att skaffa hojen.
Jag gav bara mina egna åsikter efter olyckan kontra snacket i tråden i mitt första inlägg, inget vi behöver älta.