Diskussion olyckor 2011

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Då skall jag försöka förklara:

Det finns inget som helst roligt i att folk blir skadade och dör i trafiken och hela den här tråden handlar om att diskutera varför en viss olycka händer så att vi kan prata om det och kanske lära oss något.

Tyvärr så är det ju så att i princip alla olyckor hade kunnat undvikas om respektive förare hade anpassat farten efter rådande omständigheter, det är ju liksom en grundregel i allting vi gör, eller hur?

När detta då påpekas av ett flertal människor, både på ett smidigt och på ett mindre smidigt men icke desto mindre sant sätt så blir vissa människor sura och märkbart trampade på tårna. Det finns en sorts allmän "rättighet" att köra fort...trots att resultatet är direkt kopplat till olyckorna, det är precis samma koppling som vapenförespråkarna i USA har.

Vad som däremot var väldigt roligt var hur du förklarade att det inte är någon idé att slå av på gasen eftersom du har ett "beroende" av fart, men att du i samma anda förklarar att om du bara hade lärt dig att köra hoj så hade du sluppit att ligga på sjukhus...
DET är ett prov på ren Darwinism! Kom igen nu, du måste ju hålla med om att det var lite skoj?:)

Även fast vi pratar om tråkiga saker som olyckor och dödsfall så måste vi ju kunna hålla högt i tak här i tråden, kan vi inte diskutera ALLA aspekter av olyckorna så kommer vi heller inte att kunna lära oss något, och då är ju hela tråden meningslös?
Det är klart att det vore bra om alla alltid höll en hastighet som var anpassad efter omständigheterna. Dock tycker jag just detta är en sådan självklarhet att det inte behöver nämnas, dels är det oundvikligt att folk hamnar snett in i situationer.

Möjligt att det finns hojåkare som saktat ner efter att ha blivit upplysta om sambandet mellan hastighet och konsekvens vid ev. olycka (är väl ingen nyhet för någon), men jag känner då ingen. Det är nog andra saker som får folk att lugna sig.

Men jag ska väl egentligen bara uttala mig om mig själv och möjligen folk jag känner.

Sen sa jag inte att det inte var någon idé att slå av på gasen. Men för mig var aldrig det ett alternativ, att gasa på var lixom syftet med att skaffa hojen.

Jag gav bara mina egna åsikter efter olyckan kontra snacket i tråden i mitt första inlägg, inget vi behöver älta. :)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Å andra sidan är det en tämligen begränsad syn att konstatera att samtliga olyckor är resultat av att inte anpassa hastigheten. Med dylikt resonemang skulle, om argumentet ställs på sin spets, i princip alla bilolyckor kunna undvikas om man satte upp fartkameror överallt. Retoriken är rätt tjatig. Det är väldigt många faktorer som spelar in vid en olycka, av vilka hastigheten om än en väldigt viktig är långt ifrån den enda.

Det är väldigt lätt att sitta och spekulera om omständigheter vid ett olyckstillfälle, men utan insikt i de faktiska, reala förhållandena och omständigheterna i det konkreta fallet går det aldrig att med säkerhet säga en sak eller en annan. Med anledning därav tror jag att man ska försöka begränsa påståenden i stil med att föraren var en idiot, om inte annat utifrån en respekt för anhöriga.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är klart att det vore bra om alla alltid höll en hastighet som var anpassad efter omständigheterna. Dock tycker jag just detta är en sådan självklarhet att det inte behöver nämnas, dels är det oundvikligt att folk hamnar snett in i situationer.

Möjligt att det finns hojåkare som saktat ner efter att ha blivit upplysta om sambandet mellan hastighet och konsekvens vid ev. olycka (är väl ingen nyhet för någon), men jag känner då ingen. Det är nog andra saker som får folk att lugna sig.

Men jag ska väl egentligen bara uttala mig om mig själv och möjligen folk jag känner.

Sen sa jag inte att det inte var någon idé att slå av på gasen. Men för mig var aldrig det ett alternativ, att gasa på var lixom syftet med att skaffa hojen.

Jag gav bara mina egna åsikter efter olyckan kontra snacket i tråden i mitt första inlägg, inget vi behöver älta. :)


Självklart så ska vi älta dina egna åsikter, det är ju det som är vitsen med ett forum. Det vore ju trist att bara älta andras åsikter...:)

Det är ju faktiskt ALLTID hastighetsanpassningen som är fel om man skall hårddra det hela:)
Problemet är ju att hastigheten kan vara helt anpassad i ena sekunden men helt fel i nästa sekund när ex en bilist uppträder på scenen eller att det dyker upp en gruslagning eller att en lastbil spillt diesel i en kurva. Vi kan inte förutse allt, det är ju helt omöjligt.

Skillnaden mellan en som överlever i många år och en som inte gör det beror nästan alltid på fantasi och erfarenheter. En som har mycket fantasi och kan föreställa sig situationer innan de inträffar kommer ju att skaffa sig fler erfarenheter som ger verktyg för att tänka sig in i ännu fler situationer i en oändlig spriral.

Problemet är att erfarenhet måste förtjänas, den kan man inte lära ut. En människa med liten erfarenhet måste lära sig själv, därav allt snack och alla reaktioner på "pekpinnar" från folk som jag som skriver att det körs för fort. När jag var yngre så ville jag inte höra att jag körde för fort, det var ju bara gubbar som sa så för att de var inskränkta och griniga.
Nu när jag är äldre så vet jag att de sa så till mig för att de ville hjälpa mig och ge mig verktyg för att överleva, inte vara griniga. När jag nu försöker hjälpa andra att komma till insikt så är ju jag den "griniga gubben":)
Intentionen är ju bara att jag vill hjälpa till med min erfarenhet, so don´t kill the messenger...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Å andra sidan är det en tämligen begränsad syn att konstatera att samtliga olyckor är resultat av att inte anpassa hastigheten. Med dylikt resonemang skulle, om argumentet ställs på sin spets, i princip alla bilolyckor kunna undvikas om man satte upp fartkameror överallt. Retoriken är rätt tjatig. Det är väldigt många faktorer som spelar in vid en olycka, av vilka hastigheten om än en väldigt viktig är långt ifrån den enda.

Det är väldigt lätt att sitta och spekulera om omständigheter vid ett olyckstillfälle, men utan insikt i de faktiska, reala förhållandena och omständigheterna i det konkreta fallet går det aldrig att med säkerhet säga en sak eller en annan. Med anledning därav tror jag att man ska försöka begränsa påståenden i stil med att föraren var en idiot, om inte annat utifrån en respekt för anhöriga.

Nämn en enda situation som inte hade kunnat undvikas om hastigheten hade varit anpassad?
Olyckor beror på att man kör för fört för en given situation, punkt! Så är det bara.

Sen kan man ju inte krypa fram i gångfart såklart så då får man försöka hitta på andra sätt men en viss given olycka hade inte hänt om man hade kört i gångfart, det vet ju du lika väl som alla andra.

Fartkameror löser väl inga problem? De tillåter ju farter över 50 eller 70 eller 90, alla tre är farter som dödar, det dödar bara lite snabbare ju fortare det går. Det är fortfarande föraren som måste anpassa farten.

Om det är trångt med bilar, då kör man inte om. Om det är en korsning längre fram.även om den är tom så sänker man farten och lägger fingrarna på bromsgreppet, utifall att.

Om man kör med polarna på en okänd väg så förutsätter man att kurvan man kommer till nyper åt. Om man känner till vägen och vet att det finns en korsning efter ett krön, då förutsätter man att det kommer att vara en bil som kör ut där.

Jag kan hålla på i oändlighet men summan av resonemanget är detsamma. Ha fantasi, förutsätt att det som kan hända kommer att hända och var beredd på detta. Om vi alla gjorde så så skulle olyckorna minska radikalt.

Nu kommer säkert någon att nämna otur här, vilket är något jag inte tror på. Jag säger som Ingemar Stenmark sa en gång "-Ju mer jag tränar destp mer tur har jag...":)

Att köra motorcykel på det här sättet är ju inte lika roligt som att brassa som att man är odödlig men det är tyvärr enda sättet eftersom vi inte är odödliga och att ligga på sjukhus är fan inte roligt...

Vill man brassa så gör man det på bana, DET är ju då vansinnigt roligt istället:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nämn en enda situation som inte hade kunnat undvikas om hastigheten hade varit anpassad?
En tomte som klipper en dold kurva på fel (min) sida. Jag kan stå stilla och fortfarande bli jävligt dödad av det. MIN hastighet kan vara hur anpassad som helst men jag kan fortfarande bli dödad av omständigheter som i princip bara har som enda svar att man inte ska befinna sig på vägen alls.

Har råkat ut för ett par gånger när jag kört bil så jag fick väja ner i diket. Med hoj hade diket antagligen varit mycket otrevligare.

Vet inte om det fortfarande räknas som singelolycka när den som väjar för puckon är den enda som råkar illa ut däremot.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En tomte som klipper en dold kurva på fel (min) sida. Jag kan stå stilla och fortfarande bli jävligt dödad av det. MIN hastighet kan vara hur anpassad som helst men jag kan fortfarande bli dödad av omständigheter som i princip bara har som enda svar att man inte ska befinna sig på vägen alls.

Har råkat ut för ett par gånger när jag kört bil så jag fick väja ner i diket. Med hoj hade diket antagligen varit mycket otrevligare.

Vet inte om det fortfarande räknas som singelolycka när den som väjar för puckon är den enda som råkar illa ut däremot.

Fast sånt brukar ju också beror på att ngn kör fortare än denne visade sig klara av. Nämligen den mötande. Synnerligen vanligt med just hojar.


Men visst den kan ju vara en bil som får smällpunka på vänster fram, förare som somnat eller varit ofokuserad på körningen också.

En vän bröt nacken, men överlevde. Det var pga av ett möte med en volvo som plötsligt gled över i hans körfält mitt på en raka, så min vän fick köra av vägen för att undvika frontalkollison. Kvinnan som körde volvon hade fått för sig att leta efter nappen som ungen i bilbarnstolen hade tappat på bilgolvet.
 
Last edited:

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
En tomte som klipper en dold kurva på fel (min) sida. Jag kan stå stilla och fortfarande bli jävligt dödad av det....

I en dold kurva håller man en hastighet så att man kan stanna ifall det t.ex. står en elefant där. Är han över på din sida hinner du ta ut svängen lite. Är han helt över på din sida kan du ju t.ex. köra över i andra fältet.

I de fall när någon bil siktar rakt på en och fortsätter gasa även när man försöker flyttar sig så kan man väl säga att det är rätt svårt att göra nåt åt. Men å andra sidan kan man väl gissa på att det gäller max 1% av alla olyckor, och då kanske inte jätteviktigt att använda som argument här?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Igår när jag var ute och körde på eftermiddan så fick jag möte på min sida av vägen när en bil fick för sig att köra om över heldragen linje i en halvskymd kurva, trots att det blir dubbelfiligt ca 100 meter fram. Jag körde fortare än skyltad hastighet (ca 80km/h på 70-väg) men som Niklas säger så kunde jag med lite fantasi föreställa mig situationen (eftersom det har hänt förut på samma plats, fast då med bil) och kunde på så sätt snabbt anpassa mig till situationen. Bilisten kom dock på sig och avbröt omkörningen så jag slapp väja för den.

Hursomhelst så är det i regel alltid farten som är boven, men det är som sagt omöjligt att anpassa sig till varje tänkbar situation hela tiden. Allt vi kan göra är att försöka anpassa oss till dom förutsägbara riskerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I en dold kurva håller man en hastighet så att man kan stanna ifall det t.ex. står en elefant där. Är han över på din sida hinner du ta ut svängen lite. Är han helt över på din sida kan du ju t.ex. köra över i andra fältet.

I de fall när någon bil siktar rakt på en och fortsätter gasa även när man försöker flyttar sig så kan man väl säga att det är rätt svårt att göra nåt åt. Men å andra sidan kan man väl gissa på att det gäller max 1% av alla olyckor, och då kanske inte jätteviktigt att använda som argument här?

Det kan däremot vara jävligt farligt att försöka väja ut på deras körfält eftersom att det är dit de själva tenderar att försöka ta vägen. Iofs, med hoj kanske det är bättre att ta den chansen än att käka dike.

Sedan är det ytterst få som håller så låg hastighet att de kan stanna på siktsträckan. Jag gör det inte så hemskt ofta, handen på hjärtat.

Och min poäng med mitt inlägg var att ge lite motvikt till ett absolut uttalande om att det alltid är hastighetens fel när man far av vägen. Behöver inte vara det, om man nu inte vill argumentera att man aldrig ska hålla mer än gångfart eller på sin höjd sprintfart eftersom att våra hjärnor inte är byggda för så värst mycket mer än så. ;) Och det känns ju onödigt.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Ha fantasi, förutsätt att det som kan hända kommer att hända och var beredd på detta. Om vi alla gjorde så så skulle olyckorna minska radikalt.

mer impuls än fantasi är det nog
det är det jag har sagt hela tiden
hojåkning handlar om att ligga steget före och förutse vad som ska hända.
skrev det i nån annan tråd och då var det nån dåre som tyckte man skulle gå kurs för det utalandet :)

sen är det olika hur mycket före vissa kan ligga
vissa är lite halvt insnöade och orkar inte ta in mer än vad som händer just nu.
antar att ju mer man kör ju mer kan man koncentrera sig på omgivningen och se frammåt.

så visst alla kan säkert träna upp att ligga steget före men alla har inte "speed hjärnor"
för dom personerna går det lättare och betydligt snabbare att ta in information från omgivningen.
det är sånna personer som har underlag för att bli F1 förare tex

så fråga er själva
hur mycket speed har jag i huvudet?
det kanske inte räcker för sporthojs körning ?
satsa på glidare istället där allt går så mycket låååångsammare
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kan däremot vara jävligt farligt att försöka väja ut på deras körfält eftersom att det är dit de själva tenderar att försöka ta vägen. Iofs, med hoj kanske det är bättre att ta den chansen än att käka dike.

Sedan är det ytterst få som håller så låg hastighet att de kan stanna på siktsträckan. Jag gör det inte så hemskt ofta, handen på hjärtat.

Och min poäng med mitt inlägg var att ge lite motvikt till ett absolut uttalande om att det alltid är hastighetens fel när man far av vägen. Behöver inte vara det, om man nu inte vill argumentera att man aldrig ska hålla mer än gångfart eller på sin höjd sprintfart eftersom att våra hjärnor inte är byggda för så värst mycket mer än så. ;) Och det känns ju onödigt.

Om den du möter kör för fort så att de inte kan köra rätt så är det ju återigen farten som är problemet, precis som Jörgen skriver. Sen är det ju i det här fallet inte din fart. Min poäng är ju att om ALLA körde på ett anpassat sätt skulle vi ha väldigt få olyckor.
Givetvis så fattar jag också att det är en utopi precis som Nollvisionen, men det är ju bra om vi lite till mans iallafall kan sträva efter att tänka efter och anpassa farten ibland. Då är det åtminstone lite färre som stryker med...

Att hålla sådan fart att man kan stanna för varje förekommande hinder är ju dock en grundregel i trafiklagstiftningen... och så kör vi ju jämt, visst?:rolleyes::)

Sen tycker jag att de senaste inläggen har varit väldigt bra, de har fört allting framåt några steg utan att ha en massa påhopp och idiotförklarande. Tänk om alla debatter kunde föras på en sådan nivå?:)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Som vanligt är det de plötsliga stoppen som dödar, farten är naturligvis orsaken men utan ngn fart i våra transportsystem så skulle inga transporter överhuvudtaget fungera. Skrattade i veckan åt en som förespråkade långsammare hastigheter och hävdandes att man inte vann ngt med lite högre hastighet varvid räkneexemplet: Luleå-Kiruna 80km/h eller 120 kom upp och plockat ur minnet var det 1timme och 15min man vann på den fartskillnaden och då räknade han då med att man pga kortare "exponeringstid" samtidigt mötte färre fordon och då den parameterna samtidigt minskade så bör olycksrisken minska i motsvarande grad. Tänk då på att en frontalkrock mellan två bilar som kör 80 troligen får omfattande konsekvenser ändå. Det är även bevisat att man vid högre hastighet håller sig mer skärpt och då högre hastighet samtidigt minskar tiden man behöver hålla sig skärpt tror jag att den mänskliga faktorn i form av mindre uppmärksamhet visar sig mer vid lägre hastigheter. Kommer ofta på mig själv att släppa mkt uppmärksamhet på dessa "nya" 80-vägar medan man är mer skärpt på 110. På MC är man dock ganska skärpt mest hela tiden oavsett fart men i bilen sitter man som i ett vardagsrum och med för lite att göra så blir då jag lätt "avkopplad". Edit: Åkte bil med en igår, han var flera ggr över på mötande körfält pga som jag uppfattade bristande uppmärksamhet (detta är då en trafikflygare som borde ha bra koll på mkt), fick upplysa han flera ggr om att han kan möta mig efter vägen på hoj och då skulle det gå illa då han tom körde så vid dolda krön och kurvor, tror aldrig att han skulle ha kört så illa om han kört 20-30km fortare
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som vanligt är det de plötsliga stoppen som dödar, farten är naturligvis orsaken men utan ngn fart i våra transportsystem så skulle inga transporter överhuvudtaget fungera. Skrattade i veckan åt en som förespråkade långsammare hastigheter och hävdandes att man inte vann ngt med lite högre hastighet varvid räkneexemplet: Luleå-Kiruna 80km/h eller 120 kom upp och plockat ur minnet var det 1timme och 15min man vann på den fartskillnaden och då räknade han då med att man pga kortare "exponeringstid" samtidigt mötte färre fordon och då den parameterna samtidigt minskade så bör olycksrisken minska i motsvarande grad. Tänk då på att en frontalkrock mellan två bilar som kör 80 troligen får omfattande konsekvenser ändå. Det är även bevisat att man vid högre hastighet håller sig mer skärpt och då högre hastighet samtidigt minskar tiden man behöver hålla sig skärpt tror jag att den mänskliga faktorn i form av mindre uppmärksamhet visar sig mer vid lägre hastigheter. Kommer ofta på mig själv att släppa mkt uppmärksamhet på dessa "nya" 80-vägar medan man är mer skärpt på 110. På MC är man dock ganska skärpt mest hela tiden oavsett fart men i bilen sitter man som i ett vardagsrum och med för lite att göra så blir då jag lätt "avkopplad".

Där håller jag med dig fullständigt, finns inget mer sövande än både 80 och 90 vägar...
Man kanske skulle skaffa sig en jänkare, både bil och MC? Då blir ju den gungande fartupplevelsen i 80 väldigt påtaglig...:)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Där håller jag med dig fullständigt, finns inget mer sövande än både 80 och 90 vägar...
Man kanske skulle skaffa sig en jänkare, både bil och MC? Då blir ju den gungande fartupplevelsen i 80 väldigt påtaglig...:)

Men vad är det jag ser.. har du skaffat dig en riktig hoj
:tummenupp

Fick mig faktiskt en riktig tankeställare när jag åkte med och funderade en hel det på detta då det lär finnas många som "loggar ut" när de tvingas köra "för" sakta med bil :näsblod
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Självklart så ska vi älta dina egna åsikter, det är ju det som är vitsen med ett forum. Det vore ju trist att bara älta andras åsikter...:)

Det är ju faktiskt ALLTID hastighetsanpassningen som är fel om man skall hårddra det hela:)
Problemet är ju att hastigheten kan vara helt anpassad i ena sekunden men helt fel i nästa sekund när ex en bilist uppträder på scenen eller att det dyker upp en gruslagning eller att en lastbil spillt diesel i en kurva. Vi kan inte förutse allt, det är ju helt omöjligt.

Skillnaden mellan en som överlever i många år och en som inte gör det beror nästan alltid på fantasi och erfarenheter. En som har mycket fantasi och kan föreställa sig situationer innan de inträffar kommer ju att skaffa sig fler erfarenheter som ger verktyg för att tänka sig in i ännu fler situationer i en oändlig spriral.

Problemet är att erfarenhet måste förtjänas, den kan man inte lära ut. En människa med liten erfarenhet måste lära sig själv, därav allt snack och alla reaktioner på "pekpinnar" från folk som jag som skriver att det körs för fort. När jag var yngre så ville jag inte höra att jag körde för fort, det var ju bara gubbar som sa så för att de var inskränkta och griniga.
Nu när jag är äldre så vet jag att de sa så till mig för att de ville hjälpa mig och ge mig verktyg för att överleva, inte vara griniga. När jag nu försöker hjälpa andra att komma till insikt så är ju jag den "griniga gubben":)
Intentionen är ju bara att jag vill hjälpa till med min erfarenhet, so don´t kill the messenger...:)
Tycker vi verkar vara överens om en sak - man kommer som hojåkare hamna i situationer som man inte riktigt räknat med.
Men jag tycker vi verkar ha lite olika åsikter vad som funkar i praktiken.

Ett exempel.
Det ligger en planka mitt i en kurva.

Om jag tolkar dig rätt så är din filosofi att redan när man kommer in i kurvan så ska man tänka på att det kan ligga t.ex en planka på vägen. Därför blir man inte skraj utan väjer snyggt och fint (eftersom man hållit låg hastighet om körkunskaperna saknas).

Det jag menar är att det är omöjligt att få alla att tänka på att det kan ligga en planka på vägen. Jag menar att när plankan väl upptäcks så ska föraren inte reagera med att bli stel som en pinne och stirra på plankan. Att helt enkelt vara duktig på att hantera hojen och i det här fallet kunna lägga ner hojen mer än vad som var planen.

Sen vore väl det bästa att kombinera båda sätten, då kanske man kan få det tveksamma nöjet att fylla 100

Ps. Är inte du instruktör? För då jobbar ju du med att lära upp oss vanliga klåpare, vilket egentligen var hela min poäng :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men vad är det jag ser.. har du skaffat dig en riktig hoj
:tummenupp

Fick mig faktiskt en riktig tankeställare när jag åkte med och funderade en hel det på detta då det lär finnas många som "loggar ut" när de tvingas köra "för" sakta med bil :näsblod

Jag försöker och försöker komma ur sporthojsträsket men jag hamnar där till slut iallafall... det är sååå jobbigt...:)

Jag tror att det är viktigt att man håller rätt fart för att komma fram på ett säkert sätt, tyvärr är "rätt fart" så olika för olika människor att vi skulle behöva ha "varsin väg" också...:D
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...

Vet inte om det fortfarande räknas som singelolycka när den som väjar för puckon är den enda som råkar illa ut däremot.

Beror på - vad man vett i efterskott!
Dör du, och bilisten kör vidare utan att ha någon tanke eller aning om att han var anledningen till en dödsolycka och inga vittnen så vad som hände. - Då är det mycket troligt att olyckan reggas som en singel olycka och inte en mötes olycka.

Hoppar Bambi fram för dig och tillbaka i skogen - och du tappar kontrollen och kör in i ett träd och dör - blir olyckan sannolikt reggad som singelolycka. Sedan kan man ge en sådan olika subtiles, t. ex. okänd, träd, ...

Hursomhälst, tror jag att det finns flera olyckor vart nått sådant har hänt. Det finns tysk forskning om detta i samband med MC olyckor, som bekräftar att detta kan vara så!

Kollar man i svenska djupstudierna - är resultatet tyvärr nerslående (tycker jag) i mötesolyckor, eftersom det i absolut huvudparten är det MC:n som var på fel sida...

- Sedan kan man ju diskutera varför MC ibland kommer på fel sida!
En anledning kan vara att flera trafik skolar legitimerar att man genar i öppna kurvor, och därmed bevist kör över på andra sidan.
En annan kan vara att man kanske har en hastighet, som är högra än körkunskaperna!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beror på - vad man vett i efterskott!
Dör du, och bilisten kör vidare utan att ha någon tanke eller aning om att han var anledningen till en dödsolycka och inga vittnen så vad som hände. - Då är det mycket troligt att olyckan reggas som en singel olycka och inte en mötes olycka.

Hoppar Bambi fram för dig och tillbaka i skogen - och du tappar kontrollen och kör in i ett träd och dör - blir olyckan sannolikt reggad som singelolycka. Sedan kan man ge en sådan olika subtiles, t. ex. okänd, träd, ...

Hursomhälst, tror jag att det finns flera olyckor vart nått sådant har hänt. Det finns tysk forskning om detta i samband med MC olyckor, som bekräftar att detta kan vara så!

Kollar man i svenska djupstudierna - är resultatet tyvärr nerslående (tycker jag) i mötesolyckor, eftersom det i absolut huvudparten är det MC:n som var på fel sida...

- Sedan kan man ju diskutera varför MC ibland kommer på fel sida!
En anledning kan vara att flera trafik skolar legitimerar att man genar i öppna kurvor, och därmed bevist kör över på andra sidan.
En annan kan vara att man kanske har en hastighet, som är högra än körkunskaperna!

Jo, jag har för mig att det är något som 70-80 % av mötesolyckor bil/mc där ena parten var på fel sida vägen i en kurva så är det en MC som varit fel ute.
Så hojåkarna är inga helgon direkt. Och det lär ju vara att man pinnar på lite för fort gentemot vad man (eller vägen) klarar som gör att man befinner sig på fel sida vägen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tycker vi verkar vara överens om en sak - man kommer som hojåkare hamna i situationer som man inte riktigt räknat med.
Men jag tycker vi verkar ha lite olika åsikter vad som funkar i praktiken.

Ett exempel.
Det ligger en planka mitt i en kurva.

Om jag tolkar dig rätt så är din filosofi att redan när man kommer in i kurvan så ska man tänka på att det kan ligga t.ex en planka på vägen. Därför blir man inte skraj utan väjer snyggt och fint (eftersom man hållit låg hastighet om körkunskaperna saknas).

Det jag menar är att det är omöjligt att få alla att tänka på att det kan ligga en planka på vägen. Jag menar att när plankan väl upptäcks så ska föraren inte reagera med att bli stel som en pinne och stirra på plankan. Att helt enkelt vara duktig på att hantera hojen och i det här fallet kunna lägga ner hojen mer än vad som var planen.

Sen vore väl det bästa att kombinera båda sätten, då kanske man kan få det tveksamma nöjet att fylla 100

Ps. Är inte du instruktör? För då jobbar ju du med att lära upp oss vanliga klåpare, vilket egentligen var hela min poäng :tummenupp

Jag har en kompis som sitter i rullstol efter att ha gått omkull på grus i 40 km/h, han hade inte kunnat förutse att en lastbil hade skumpat ut grus just i den kurvan, samma kurva som han hade passerat två timmar tidigare, men då utan grus.

Visst kan det ligga en planka där eller det är drivis eller ett UFO som landat. Jag har en gammal kompis som fick lämmelsläpp efter silvervägen på väg mot Bodö...:)

Det går inte att förutse allt såklart men om vi kunde förutse en del av det vi råkar ut för så skulle det bli färre olyckor.
Vi kommer givetvis att köra för fort för många situationer också, så även jag såklart. Vi kör ju hoj för att uppleva fartens tjusning, inte för att lukta på kossor som många påstår...:)

Men om vi kan strunta i att köra om en viss bil i en viss situation så har vi vunnit mycket...

Jo jag har jobbat om instruktör i flera år, och min filosofi har alltid varit att lära folk att köra hoj med insidan av skallen och inte med det lilla huvudet som många av oss använder...:tungan:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top