Diskussion olyckor 2011

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Är det 70 eller 90 väg där?.
Fattar inte varför det ska bli så mycket snack om hastighet hit och dit så fort det gäller en motorcykel.
När bilar åker av vägen ca 20-30km/h för fort så är det inget annat än tragiskt men så fort en hoj har växlat ned och "gasat fullt" ca 20-30km/h för fort så är det som man ska straffa hela hoj kollektivet.
 

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Mitt inlägg har väckt mycket känslor, villket är bra - jag skrev det för att provocera. Villket jag onekligen har gjort. Nästan 6 sidor handlar om mitt okänsliga fördömmande av den avlidna. Den är fortfarande mycket fördömmande. Men jag vill be omräkt för att jag kallar den avlidna för en idiot, jag har ingen rätt att kalla honom för det, då jag inte kände honom. Däremot har han haft ett idiotiskt beteende och orsakat mycket onödig sorg för sina nära och kära.

Tror ändå att denna debbat är nyttigare än med 6 sidor "RIP" "Vila i frid" "Mina tankar går till anhöriga" och så vidare.

Vidare vill jag påminna om denna forums namn: "Sporthoj".
Om jag spelar fotboll på asvalft, gör en glidtackling, skrapar upp mig till benmärgen skulle de flesta kalla mig för just en idiot. I detta fall dog en ung kille just för han lekte på fel ställe där han inte borde. Tänk er för vad dessa hojar är gjorda för och vart de kommer till sin absolut rätt.

Avslutningsvis vill jag ännu än gång be omrsäkt för mitt tidigare okänsliga inlägg. Förstår er som blivit irriterade på mig.

/R
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Mitt inlägg har väckt mycket känslor, villket är bra - jag skrev det för att provocera. Villket jag onekligen har gjort. Nästan 6 sidor handlar om mitt okänsliga fördömmande av den avlidna. Den är fortfarande mycket fördömmande. Men jag vill be omräkt för att jag kallar den avlidna för en idiot, jag har ingen rätt att kalla honom för det, då jag inte kände honom. Däremot har han haft ett idiotiskt beteende och orsakat mycket onödig sorg för sina nära och kära.

Tror ändå att denna debbat är nyttigare än med 6 sidor "RIP" "Vila i frid" "Mina tankar går till anhöriga" och så vidare.

Vidare vill jag påminna om denna forums namn: "Sporthoj".
Om jag spelar fotboll på asvalft, gör en glidtackling, skrapar upp mig till benmärgen skulle de flesta kalla mig för just en idiot. I detta fall dog en ung kille just för han lekte på fel ställe där han inte borde. Tänk er för vad dessa hojar är gjorda för och vart de kommer till sin absolut rätt.

Avslutningsvis vill jag ännu än gång be omrsäkt för mitt tidigare okänsliga inlägg. Förstår er som blivit irriterade på mig.

/R

No worries här. Verkar iallafall som du kommit till insikt ;) hehe.. Nä men det är fan bra att man kan ventilera allt och inget här. Lite det jag tycker forumet är till för. Man ska kunna skriva av sig, och kunna kommentera och argumentera. Får/Kan man inte det så tycker jag att man kan leta ett annat forum.
Sen finns där ju saker som är mer/mindre poppis att säga dock :FU

Kollade precis tidningen, och då va det en till som smällt ikväll nere hos mej i Skåne. Fan tråkigt alltså :(

http://www.skanskan.se/article/2011...1087/-/motorcyklist-allvarligt-skadad-i-krock
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
La' det på SMCs sida istället - LÄNK



Jag tror mig att Hajtand:s budskap kom fram...

Bra bilder av Petra:tummenupp

Jag skulle vilja påstå att det inte är virket i sig som är problemet, det ligger ju ändå en bit ner i diket. Problemet är den mängd skräp och jord som ligger på vägen. Väldigt lätt att få släpp i den där smeten...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bra bilder av Petra:tummenupp

Jag skulle vilja påstå att det inte är virket i sig som är problemet, det ligger ju ändå en bit ner i diket. Problemet är den mängd skräp och jord som ligger på vägen. Väldigt lätt att få släpp i den där smeten...

Ok.. Så här - skräp och jord, är först efter olycksplatsen. Vägen var årstids enligt Ok, innan timmertraven.

Det är en underbar kurvig MC väg, som kan inbjuda till lite lutning i kurvorna! Och som vanligt med kurv'iga partier, kan man straffas på riktigt i kurva 2, om man kommer fel ur i den första... Specifikt om tempot gränslar ens egne körkunskaper!

Fast nu är ju även så att singel olyckor kan hände, t. ex. i samband med möten, vilda djur mv.. ofta vett vi inte exakt vad som hände..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
La' det på SMCs sida istället - LÄNK



Jag tror mig att Hajtand:s budskap kom fram...

SMC gör ju ett OVÄRDERLIGT arbete i att dom sätter press på myndigheter och polis att faktiskt utreda och rätta till säkerhetsbrister i vägmiljön!
Helt sjukt att inte nån bilintresseorganisatin (motormännen tex?) uppmärksammar såna här saker också.
Ok att man är säkrare i en bil, men även där måste ju utstickande stockar och högar med skit på vägen vara mycket mindre bra!?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
SMC gör ju ett OVÄRDERLIGT arbete i att dom sätter press på myndigheter och polis att faktiskt utreda och rätta till säkerhetsbrister i vägmiljön!

Kan inte annat än hålla med. Det är den där typen av undersökningar och engagemang som är den verkliga valutan man får för medlemsavgiften.

Någon/några hundralappar hit och dit på ens försäkring känns rätt oviktigt i sammanhanget.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok.. Så här - skräp och jord, är först efter olycksplatsen. Vägen var årstids enligt Ok, innan timmertraven.

Det är en underbar kurvig MC väg, som kan inbjuda till lite lutning i kurvorna! Och som vanligt med kurv'iga partier, kan man straffas på riktigt i kurva 2, om man kommer fel ur i den första... Specifikt om tempot gränslar ens egne körkunskaper!

Fast nu är ju även så att singel olyckor kan hände, t. ex. i samband med möten, vilda djur mv.. ofta vett vi inte exakt vad som hände..

Vet vi att det var rent innan?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vet vi att det var rent innan?

Det tror jag.... (yapp - jag är bergis)

Vi har en person som bor en kilometer från platsen, jag har traskat runt där mindre än tio timmar efter. Har snackat med flera Trafikverke´re som oxå var på plats tidigt. Platsen hade tydliga spår av att man inte hade städat nått undan.

Dam och lite grus 30-50 cm in på vägen från kant - that´s it.. Så är det även under högsommar dom flesta ställen..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det tror jag.... (yapp - jag är bergis)

Vi har en person som bor en kilometer från platsen, jag har traskat runt där mindre än tio timmar efter. Har snackat med flera Trafikverke´re som oxå var på plats tidigt. Platsen hade tydliga spår av att man inte hade städat nått undan.

Dam och lite grus 30-50 cm in på vägen från kant - that´s it.. Så är det även under högsommar dom flesta ställen..

Virket hade alltså ingenting med själva avvåkningen att göra, däremot med den tragiska följden...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Varför stoppar alla huvudet i sanden?
Dom flesta känner till den vanligaste orsaken till mc-olyckor men tydligen får man inte uttala det. Tror ni att orsaken försvinner bara för att man inte säger det?

Att man sedan kan lägga fram sin teori på ett snyggare sätt är en sak(det är en diskussionstråd) men sluta stoppa huvudet i sanden och inse varför forumet tyvärr tappar medlemmar permanent varje år.
Bingo - KANON inlägg Hedgehog...

Jag trodde syftet med denna tråd var att vi fritt ku diskutera enstaka olyckor - eller det kanske ska vara på Flashback istället. Hur ska vi alla ku lära oss, och överleva - om vi tillsammans stickar huvudet i sanden!
Hedgehogs inlägg leder ingenstans, så KANON var väl att ta i.

Har man blivit beroende av fartens tjusning finns nästan inget som kan få en att sluta, allra minst inlägg som Hedgehogs och andra predikningar om att man bör köra långsamt.

Jag talar av egen erfarenhet...

Men det här med förbättrade körkunskaper är rätt väg. Bara att försöka få det så lättillgängligt och billigt som möjligt för åkarna. Hade jag varit lite vassare på att köra hade jag kanske sluppit min sjukhusvistelse.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
"leder ingenstans" "köra långsamt" "erfarenhet..."

Hade jag varit lite vassare på att köra hade jag kanske sluppit min sjukhusvistelse.

Hahaha, ska man skratta eller gråta... men humor var det på högsta nivå :D

Lycka till på vägarna
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Att Darwin försökte visa sin klokskap, han visste vad han talade om...:D
Jaha. Ber om ursäkt, förstod inte att denna tråd var till för att skratta åt alla "idioter" som kraschar ihjäl sig i sann Darwin-anda.

Jag tror att oftast har dessa som råkar illa ut (nu menar jag inte dom som snott hojen eller är påtända etc) skaplig koll. Men så händer något oförutsett och då räcker inte kunnandet för att hantera hojen.

Så allt snack om att inte använda vägarna som lekstuga tror jag är helt meningslöst och slöseri med tid. Möjligt att vissa tycker det "känns bra" att skriva så som hajtand, men som sagt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jaha. Ber om ursäkt, förstod inte att denna tråd var till för att skratta åt alla "idioter" som kraschar ihjäl sig i sann Darwin-anda.

Jag tror att oftast har dessa som råkar illa ut (nu menar jag inte dom som snott hojen eller är påtända etc) skaplig koll. Men så händer något oförutsett och då räcker inte kunnandet för att hantera hojen.

Så allt snack om att inte använda vägarna som lekstuga tror jag är helt meningslöst och slöseri med tid. Möjligt att vissa tycker det "känns bra" att skriva så som hajtand, men som sagt...

Då skall jag försöka förklara:

Det finns inget som helst roligt i att folk blir skadade och dör i trafiken och hela den här tråden handlar om att diskutera varför en viss olycka händer så att vi kan prata om det och kanske lära oss något.

Tyvärr så är det ju så att i princip alla olyckor hade kunnat undvikas om respektive förare hade anpassat farten efter rådande omständigheter, det är ju liksom en grundregel i allting vi gör, eller hur?

När detta då påpekas av ett flertal människor, både på ett smidigt och på ett mindre smidigt men icke desto mindre sant sätt så blir vissa människor sura och märkbart trampade på tårna. Det finns en sorts allmän "rättighet" att köra fort...trots att resultatet är direkt kopplat till olyckorna, det är precis samma koppling som vapenförespråkarna i USA har.

Vad som däremot var väldigt roligt var hur du förklarade att det inte är någon idé att slå av på gasen eftersom du har ett "beroende" av fart, men att du i samma anda förklarar att om du bara hade lärt dig att köra hoj så hade du sluppit att ligga på sjukhus...
DET är ett prov på ren Darwinism! Kom igen nu, du måste ju hålla med om att det var lite skoj?:)

Även fast vi pratar om tråkiga saker som olyckor och dödsfall så måste vi ju kunna hålla högt i tak här i tråden, kan vi inte diskutera ALLA aspekter av olyckorna så kommer vi heller inte att kunna lära oss något, och då är ju hela tråden meningslös?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top