Diskussion olyckor 2011

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Nu blir det lite OT men då gruppkörningar ändå är på tapeten, det finns verktyg man som gruppledare kan använda sig av, ett är att göra det klart för alla från början att det inte är ett race och därmed är omkörningar inom gruppen inte att rekommendera då det kan stressa varandra. Ett annat är att göra det klart från början att vid korsningar där körriktningen byts så stannar man och väntar in ankarpersonen, alltså spelar det ingen roll hur fort man kör, alla väntar alltid in alla så att alla kommer med... för hur skoj är det annars som gruppledare att få veta att den längst bak körde av vägen men ingen såg det och alla bara fortsatte?

Helt rätt. Som du säger, men enkla medel kan man undvika mycket stress och andra situationer som kan orsaka olyckor!

Men det är ju just det där som är riskbeteendet, att stå på maximalt för att inte bli ifrånåkt. Apropå förnekelse :rolleyes: Att dessutom dra iväg på en annan rutt är ju ännu dummare. Tänk om gruppen stannar in och inser att två pers saknas, och vänder om för att leta efter vad dom börjar misstänka är två pers som kramar en tall ute i skogen? När ni i själva verket sitter på ett fick och sörplar kaffe! Nästa gång ni försvinner, när ni har klotat på riktigt och kanske ligger och dör, då vänder dom antagligen inte, för ni brukar ju åka och fika istället...

Hehe låt mig vara övertydlig =)

Jag tar kurvorna efter förmåga, dvs väldigt mycket saktare än resten, med tanke på jag kör v-max och de körde plastraketer. När jag låg långt bak och gasade upp lite, så va det för att inte tappa gruppen ur sikte på raksträckorna. Och när jag menar gasade på, så va det inga överdrivna hastigheter. Utan helt lugnt och kontrollerat.

Anledningen vi valde en genväg, var att jag och en till tappade bort gruppen vid en korsning. Vi visste inte riktigt vilket håll de körde, så istället för att köra runt och försöka jaga ikapp någon, så körde vi lugnt och stilla till fikaplatsen.

Det tycker inte jag är så jätte fel?:rolleyes: Kanske lite, men det är ju svårt när dom inte väntade in oss vid korsningen. Så istället för att köra på som svin så tog vi det lite lugnt och mötte upp dem senare.

med andra ord, körde efter förmåga och underlag på väg mot en god silla macka ute vid havet :banana
 
Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Ännu mer OT angående gruppkörningar....
En bra början är ju att faktiskt anamma och repetera vid samling de regler som finns uppsatta för körningar både här (i vissa forumdelar t.ex. Sthlms avdelningen) och på mc-klubbar runt i Sverige.

Jag har inte varit på speciellt många gruppkörningar ännu, men förra säsongen var det nära ett par ggr när jag lät mig ryckas med i tempot och försökte börja hänga på, en av körningarna (inte med SH) slutade nästan med 130 blås in i en stor ek när jag kom till en kurva som jag inte räknade med skulle vara så satans skarp som den var, dom andra brände ju järnet genom den!?
Mycket dumt.... jag minns fortfarande känslan av att "nu kommer det gå åt helvete" när jag insåg att det gick alldeles för fort och jag hinner inte bromsa, jag körde över min förmåga helt enkelt och hade millimetrarna till min fördel när väl låsningen i hjärnan släppte och jag lyckades vända blicken bort från trädet.

Så här är man, en erfarenhet rikare... tyvärr inte ett dugg smartare.
Vi ses där ute!
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
100 knutar?
kolla på hojen en gång till va

det där är ingen 100 blås smäll.
det är ju bara SOPPOR av hojen.

minst 150kmh eller närmare 200kmh gick det garanterat.

Jo jag vet att den ser för färlig ut. Men allt handlar om hur den studsar och far. Jag har Kraschat i 100km/h en gång och det blev inte stora skador alls faktis. Medans jag en annan gång kraschade i ja vad kunde det ha varit 60-80km/h och hojen åkte in baklänges in i ett räcke på en Banåkning då det just hände en Oljekylar spräning på en hoj framför mig. Den hojen såg inte alls kul ut. Så därför håller jag mig till 100 knutar så retar jag ingen för att jag över driver i alla fall. Men troligen som du säger runt 150Km/h i alla fall.
 
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jo jag vet att den ser för färlig ut. Men allt handlar om hur den studsar och far. Jag har Kraschat i 100km/h en gång och det blev inte stora skador alls faktis. Medans jag en annan gång kraschade i ja vad kunde det ha varit 60-80km/h och hojen åkte in baklänges in i ett räcke på en Banåkning då det just hände en Oljekylar spräning på en hoj framför mig. Den hojen såg inte alls kul ut. Så därför håller jag mig till 100 knutar så retar jag ingen för att jag över driver i alla fall. Men troligen som du säger runt 150Km/h i alla fall.

Men sa inte vittnen att han saktat ner i ena svängen, sen dragit på och kört av i andra svängen? Va ju en S kurva?

Bara lite skeptisk till hur han skulle få upp den hojen i såna hastigheter, i en kurva, med så lite avstånd till godo?

Vilda spekulationer här bara, utgår ifrån vad jag läste i tidningen. Har förmodligen missat något som vanligt, va trött när jag läste det, ahah så rätta mig om jag e fel ute :rolleyes:

Men i och för sig så va hojen ganska trasig :(
 
Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Men sa inte vittnen att han saktat ner i ena svängen, sen dragit på och kört av i andra svängen? Va ju en S kurva?

Bara lite skeptisk till hur han skulle få upp den hojen i såna hastigheter, i en kurva, med så lite avstånd till godo? Vad jag vet, som har runt 180 hästar, så krävs det ändå lite schysst växling och manövrering för att få upp en sån hoj? I den hastigheten? tillräckligt snabbt för att sen tappa kontrollen och smälla? Jag menar, han växlade ju ner inför första kurvan, enligt vittnen. Sånt vrid lär ju inte de maskinerna ha?

Vilda spekulationer här bara, utgår ifrån vad jag läste i tidningen. Har förmodligen missat något som vanligt, va trött när jag läste det, ahah så rätta mig om jag e fel ute :rolleyes:

Intressant tanke Teori du hade där! Nu tänkte jag knäcka den en aning. Först och främst, vad gör en Sporthoj i dag på bara 1:ans vxl. Ja den nyaste jag har själv ägt var en CBR Fireblade 00a, Den gjorde utan problem 130km/h på 1:an. Jag vet att dom nyare gör ännu högre. Så vi Ponerar att han kanske körde på 3:an/4:ans Vxl och växla ner inför en S-kurva. Faktum är då att han redan då kanske hade en HÖG hastighet men insåg att han skulle växla ner. (Vittnen SÅG inte med ögonen att hur fort han körde, Vittnen HÖRDE bara att den växla ner för att sedan dra på.)
Aspekt 2. En S-kurva behöver inte vara en Hårnåls kurva i svängarna utan kan vara långa svepande kurvor. I Långa Svepande S-Partier som den dess utom har öppen sikt igenom som den här tydligen hade, vet jag själv mer ERFARENHET att kör man rätt så kan man hålla faaan så hög hastighet. Sen drar men dess utom på i utgången så finns det STORA möjligheter att en hoj kan ligga med utgångs hastighet likt med 150Km/h. Jag har själv den erfarenheten från Slingerbulten. Det är en väg med MAX 70km/h på men har legat på den i över 200km/h dess utom med Videokamera på tanken. Sen finns det dom som har varit rent av Dödslängtan körningar på mer än det, filmer finns på nätet bla här tror jag om du söker på Slingerbulten. Viktigt att tillegga är att jag rekade den vägen två gånger innan jag körde i högre hastighet. Den kan jag dess utom ladda upp här så ser man att jag Faktis BARA utnyttjar min fil hela tiden i skymda partier trots farten. Så jag vet hur fort man kan köra på små krokiga vägar. En sista fråga bara med en uppgift till dig samtidigt. Hur fort ligger man vanligt i en kurva med en Sporthoj. För min del så tror jag att jag VÄLDIGT sällan legat på mindre än 100km/h. Gör en test själv när du är ute och rullar nästa gång och kolla vad du håller för hasth i kurvor. Så skulle du bli förvånad om hur hög den igentligen är.
 
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Intressant tanke Teori du hade där! Nu tänkte jag knäcka den en aning. Först och främst, vad gör en Sporthoj i dag på bara 1:ans vxl. Ja den nyaste jag har själv ägt var en CBR Fireblade 00a, Den gjorde utan problem 130km/h på 1:an. Jag vet att dom nyare gör ännu högre. Så vi Ponerar att han kanske körde på 3:an/4:ans Vxl och växla ner inför en S-kurva. Faktum är då att han redan då kanske hade en HÖG hastighet men insåg att han skulle växla ner. (Vittnen SÅG inte med ögonen att hur fort han körde, Vittnen HÖRDE bara att den växla ner för att sedan dra på.)
Aspekt 2. En S-kurva behöver inte vara en Hårnåls kurva i svängarna utan kan vara långa svepande kurvor. I Långa Svepande S-Partier som dess utom har öppen sikt igenom, vet jag själv mer ERFARENHET att kör man rätt så kan man hålla faaan så hög hastighet. Sen drar men dess utom på i utgången så finns det STORA möjligheter att en hoj kan ligga med utgångs hastighet likt med 150Km/h. Jag har själv den erfarenheten från Slingerbulten. Det är en väg med MAX 70km/h på men har legat på den i över 200km/h dess utom med Videokamera på tanken. Sen finns det dom som har varit rent av Dödslängtan körningar på mer än det, filmer finns på nätet bla här tror jag om du söker på Slingerbulten. Viktigt stt tillegga är att jag rekade den vägen två gånger innan jag körde i högre hastighet. Den kan jag dess utom ladda upp här så ser man att jag Faktis BARA utnyttjar min fil hela tiden i skymda partier trots farten. Så jag vet hur fort man kan göra på små vägar. En sista fråga bara med en uppgift till dig samtidigt. Hur fort ligger man vanligt i en kurva med en Sporthoj. För min del så tror jag att jag VÄLDIGT sällan legat på mindre än 100km/h. Gör en test själv när du är ute och rullar nästa gång och kolla vad du håller för hasth i kurvor. Så skulle du bli förvånad om hur hög den igentligen är.

Jag har inte alls sett kurvan, vinklar eller liknande. Så jag bara funderade kring det dem skrivit i tidningen. Men det är väl lika fel som vanligt, haha.

Jo det är klart att du kommer upp i de hastigheterna. Men skumt att man lyckats parkera hojen så brutalt rakt i en timmerhög om man nu skär den på så sätt som du säger. Ja, allt kan ju hända. Synd bara att det händer så tidigt på säsongen redan :(

Sen för övrigt så kör jag v-max, så jag har inte så stor erfarenhet av kurvtagningar i hög hastighet om du vet vad jag menar :kulspruta haha..
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Jag har inte alls sett kurvan, vinklar eller liknande. Så jag bara funderade kring det dem skrivit i tidningen. Men det är väl lika fel som vanligt, haha.

Jo det är klart att du kommer upp i de hastigheterna. Men skumt att man lyckats parkera hojen så brutalt rakt i en timmerhög om man nu skär den på så sätt som du säger. Ja, allt kan ju hända. Synd bara att det händer så tidigt på säsongen redan :(

Sen för övrigt så kör jag v-max, så jag har inte så stor erfarenhet av kurvtagningar i hög hastighet om du vet vad jag menar :kulspruta haha..

Jo då jag vet vad du menar med det, Den är inte speciellt känd för att piska i hög fart igenom kurvor. Ett Lok som går Brutalt fort Rakt fram. H haa haa. Byt hoj och kör lite kurser så inser du vad du missat i alla dina år. Själv har jag kört Sporthoj sedan 1990 och gått Många Kurser med åren. Först hetter Kurserna Guldhjälmen, Sen Avrostning och sen Kurvtagnings kurser mm. Där ut över har jag kört otaligt massa gånger på Banåkningar runt om i Sverige. Så erfarenheten finns här.
 
Last edited:

R#1

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Blge
Hoj
R1 -07
"hnric" verkar vara en smart kille :) ... Är det vi tror med när vi sett utgången av olyckan :/ .. Problemet är att det "knappt" är en kurva - men men kall asfalt o ovan för säsongen, som vi alla är, satte sina spår :(. Nu tar vi det lite lugnt iaf i början av säsongen all - eller varför inte hela :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Åter igen drar DU!! egna slutsatser rörande vad som hänt och inte -

Du är och kommer att förbli ett pucko i mina ögon som saknar allt vad mognad och empati heter varför jag åter tycker att du borde bannas för gott i från detta forum!!:arsele

Ps!
Du pratar om "omdömme":
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=21030
Dags att vakna upp kanske innan du kastar skit på en som INTE!! kan försvara sig!!:arsele
Ds!

Slingerbulten under 4.30?? Självklart!! Film?? Självklart!! ;0)

Forummedlemmar. Håll med mig om att ibland har man svårt att tro man verkligen läser rätt när vissa av skribenterna här på forumet får för sig att börja kommentera andras omdömen...

Visst, vi vet inte vad som orsakat denna olycka i Borlängetrakten, men jag tror nog att vi alla misstänker vad som varit den huvudsakliga orsaken till ytterligare en motorcyklists allt för tidiga bortgång. För hög fart. Det brukar vara det vid singelolyckor. Timmertraven ligger onekligen för nära vägen men det är ändå sekundärt i sammanhanget. Timmertraven ligger ju faktiskt inte vägen.

Det går inte att förneka att bilden tyvärr talar sitt tydliga språk. Det krävs väldigt mycket rörelseenergi för att vrida sönder en motorcykel så där samtidigt som den kilas in under stockar som väger över hundra kilo. Den lagliga hastigheten (70 km/h?) har knappast följts.

hajtand uttryckte sig onekligen inte särskilt respektfullt, men samtidigt så hade han nog på vissa punkter tyvärr ganska rätt i sak. Att vittnen sen enligt aftonbladets artikel uppgav att föraren gav full gas berodde nog dessutom sannolikt bara på att föraren faktiskt gav full gas. Och vi vet att full gas om så bara på tvåans växel motsvarar säkert 150 km/h på en dylik hoj. Nä, det handlar sannolikt inte om någon konspiratorisk smutskastningkampanj gentemot motorcyklister för att få oss att framstå som fartgalningar som måste bekämpas. Tyvärr. Tvärtom så gav ju aftonbladet artikel faktiskt en ovanligt positiv bild rörande hur stor del av motorcykelkollektivet som faktiskt försöker värna sig självt och andra trafikanter. Objektiv mc-journalism för en gång skull.

Många av oss har, eller kommer att, vrida gasen i botten nu i vår. Vi kommer att göra det trots att vi inte suttit på en hoj på ett halvår och vi kommer att göra det på vägar som mycket väl kan ha förändrats det senaste halvåret. Vi kan komma till ett område där det är nyavverkat och där vi helt plötsligt inte kan känna igen oss - och tappa koncentrationen i en halv sekund... I 99,9999 % av fallen så går det bra ändå. Men tyvärr inte alltid.

Jag önskar så att jag slipper läsa om fler sådana här olyckor i sommar. Men jag är tyvärr samtidigt övertygad om att jag kommer att få läsa åtskilliga inlägg där forummedlemmar skryter om, ja t.o.m. gärna visar film på, hur fort man kört på diverse slingriga vägar. Personligen önskar jag att dylika individer kunde bannas härifrån - för evigt. Jag är övertygad om att det slutligen skulle gagna MC-kollektivet.

Tänk på att vi kan alla i hög grad påverka risken för att vi, och våra hojkamrater, ska bli föremål för diskussion här i denna tråd.

Snälla hojbröder och systrar. Ta till er av bildens allvar och meddelande. Låt inte denna vår hojkamrats bortgång vara fullständigt meningslös.

.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Forummedlemmar. Håll med mig om att ibland har man svårt att tro man verkligen läser rätt när vissa av skribenterna här på forumet får för sig att börja kommentera andras omdömen...

Mig veterligen har inte Fursten kallat döda motorcyklister för idiot dagen efter en dödsolycka, så han verkar ha bättre omdöme..

Det går inte att förneka att bilden tyvärr talar sitt tydliga språk. Det krävs väldigt mycket rörelseenergi för att vrida sönder en motorcykel så där samtidigt som den kilas in under stockar som väger över hundra kilo. Den lagliga hastigheten (70 km/h?) har knappast följts.

Exakt hur mycket rörelseenergi krävs för att knöggla en lättalluminiumram ?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det vore kanonbra om du eller någon kan gå ut med den typen av info när den finns sammanställd på ett bra sätt.

Jag är ju en sån där som tror att kommunikation alltid är bättre än spekulation.

MC & Moped Strategin LÄNK ger ganska mycket mat nyttig info. Så även LÄNK

I strategin fick vi med ett "nytt begrep"; Rätt kompetens - dvs körkunskap! Även om alldeles för hög hastighet är ett problem, måste föraren ha rätt körkunskap/teknik att hantera sin MC.
Det är min uppfattning att brist på körkunskap, plus själv insikt och hastighets anpassning mixad med ett för högt nivå av risktagande - medför att vi kommer sakna flera kompisar varje år.

Ja, jag tror också på kommunikation - ärlig och rak - även om den inte är trevlig!

Som Dansk, och lite galen - har jag jobbigt med att lära mig takt & ton här. T. ex. är jag tveksam på om det är brud på "regler" om jag sku lägga upp ett par väg bilder från Romme olyckan..
 

axelsson_vpg

Guest
Eller så kan idioten som körde MC:n hållt säg på en racingbana istället för att tävlingsköra i skogen.

Konstigt åsikt du har, att en av sveriges största export industrier skall anpassa sig, istället för tvärt om!? Skall vi högga ner all träd som står bredvid vägarna oxå för en enstaka idiot som råkar passera då och då...

Vafan säger du? lite mer feeling än så fårdu fan ha.:mad: IDIOT
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Exakt hur mycket rörelseenergi krävs för att knöggla en lättalluminiumram ?

Det är väl det som är den springande punkten i denna diskussion.
Den kan se ut så där efter en avåkning i laglig hastighet 70km/h,
troligen betydligt lägre också. Krävs bara att den får 'rätt' rotation
och sedan slår i lagom hårda saker i 'rätt' ögonblick.

Tänk att drämma till hojen i veka livet med en 200 kilos slägga.
(samma som när hojens vikt träffar ett stationärt föremål)
En slägga man dessutom svingar i 70km/h. Blir nog bra skrynkligt.

Fast den släggan går ju inte att lyfta.
Ta i stället en 20 kilos slägga och svinga i 700km/h, samma kraft.
Eller varför inte en 2 kilos projektil i 6 gånger ljudets hastighet,
åter igen samma kraft, fast den går nog bara rakt igenom.

Ger i alla fall lite perspektiv på krafterna som är inblandade redan i sedesamma 70km/h. :näsblod

Sedan att Gudrun på gatan sade att han gav full gas säger som sagt ingenting alls.
Kan lika gärna var halv gas upp till 6000 varv på ettan,
fortfarande under 70km/h.
Gudrun vet ju inte att det finns 6000 varv till innan varvstopp.
Och mer gas på rullen.
Och fem växlar till.
Och ett öppet system som låter fortfort redan på förhöjd tomgång.

Fortfarande lika tragiskt dock! :(

Sedan finns det ju folk som kör som idioter.
När det ser ut som detta brukar det ofta vara en sådan inblandad.
Men vi vet ju som redan sagts alldeles för lite om detta
fallet för att kunna säga någon alls om personen i fråga annat
än att det var oerhört tråkigt att det gick som det gick och att
vi skall tänka på honom och andra när vi är ute och kör.
:krama
/e
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Tycker det är grymt tragiskt att folk redan går bort och det får i alla fall mig att tänka lite extra.

Jag håller med om hastighet som primär orsak till de flesta olyckor men jag skulle vilja säga att den rent subjektiva hastigheten inte är problemet. Vad som är "för hög fart" är ju högst individuellt. Om jag kör ut mot Rosenhill så kan jag känna obehag i kurvor jag tar i 60-70 där andra lätt ligger en (väldigt) bra bit över det. Så länge man är i sin "comfort zone" är man relativt säker och kan hantera oväntade händelser.

Flera har sagt det tidigare i denna tråd, ta det lungt... Sommaren är lång och visst är det skönt att dra på i bland men det är inte så länge kvar innan det är såpass varmt och välstädat att det faktiskt är lite säkrare...

Ang skadorna på hojen i artikeln, det krävs inte otroligt hög hastighet för att göra skrot av en hoj. Det räcker med att någon del hakar i något (vilket är lätt hänt när hojen glider av vägen) så att cykeln börjar volta.
 

sportbike

Guest
Stäng ned den här jävla tråden och starta en ny.... vissa är bara för pinsamma.

En ny tråd kommer att bli precis likadan.
Nåt som förvånar mig är att "hojkollektivet" verkar gilla varandra ute på vägarna, man morsar och snackar med varandra, sen åker man hem och hatar varann bakom tangentbordet bara för att någon gjort ett misstag därute.

Nu ska jag inte dra några paralleller, men vissa bortgågna hojåkare får all respekt och saknad, medan andra kallas idioter och bara fick sitt rättmätiga straff.
Var är empatin nu för tiden.
Skrämmande.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Forummedlemmar. Håll med mig om att ibland har man svårt att tro man verkligen läser rätt när vissa av skribenterna här på forumet får för sig att börja kommentera andras omdömen...

Visst, vi vet inte vad som orsakat denna olycka i Borlängetrakten, men jag tror nog att vi alla misstänker vad som varit den huvudsakliga orsaken till ytterligare en motorcyklists allt för tidiga bortgång. För hög fart. Det brukar vara det vid singelolyckor. Timmertraven ligger onekligen för nära vägen men det är ändå sekundärt i sammanhanget. Timmertraven ligger ju faktiskt inte vägen.

Det går inte att förneka att bilden tyvärr talar sitt tydliga språk. Det krävs väldigt mycket rörelseenergi för att vrida sönder en motorcykel så där samtidigt som den kilas in under stockar som väger över hundra kilo. Den lagliga hastigheten (70 km/h?) har knappast följts.

hajtand uttryckte sig onekligen inte särskilt respektfullt, men samtidigt så hade han nog på vissa punkter tyvärr ganska rätt i sak. Att vittnen sen enligt aftonbladets artikel uppgav att föraren gav full gas berodde nog dessutom sannolikt bara på att föraren faktiskt gav full gas. Och vi vet att full gas om så bara på tvåans växel motsvarar säkert 150 km/h på en dylik hoj. Nä, det handlar sannolikt inte om någon konspiratorisk smutskastningkampanj gentemot motorcyklister för att få oss att framstå som fartgalningar som måste bekämpas. Tyvärr. Tvärtom så gav ju aftonbladet artikel faktiskt en ovanligt positiv bild rörande hur stor del av motorcykelkollektivet som faktiskt försöker värna sig självt och andra trafikanter. Objektiv mc-journalism för en gång skull.

Många av oss har, eller kommer att, vrida gasen i botten nu i vår. Vi kommer att göra det trots att vi inte suttit på en hoj på ett halvår och vi kommer att göra det på vägar som mycket väl kan ha förändrats det senaste halvåret. Vi kan komma till ett område där det är nyavverkat och där vi helt plötsligt inte kan känna igen oss - och tappa koncentrationen i en halv sekund... I 99,9999 % av fallen så går det bra ändå. Men tyvärr inte alltid.

Jag önskar så att jag slipper läsa om fler sådana här olyckor i sommar. Men jag är tyvärr samtidigt övertygad om att jag kommer att få läsa åtskilliga inlägg där forummedlemmar skryter om, ja t.o.m. gärna visar film på, hur fort man kört på diverse slingriga vägar. Personligen önskar jag att dylika individer kunde bannas härifrån - för evigt. Jag är övertygad om att det slutligen skulle gagna MC-kollektivet.

Tänk på att vi kan alla i hög grad påverka risken för att vi, och våra hojkamrater, ska bli föremål för diskussion här i denna tråd.

Snälla hojbröder och systrar. Ta till er av bildens allvar och meddelande. Låt inte denna vår hojkamrats bortgång vara fullständigt meningslös.

.

Jag antar att du syftar på mig det där med att en viss person skryter med att man kör fort på kurviga vägar och borde bannlysas här ifrån för övrigt. Visst kan du kalla det skryt. Men det skulle vara att vinkla det fel. Skryt och fakta (undservisning) är två skilt olika saker. :tummenupp Det var en viss person som skrev att det är omöjligt nästan att komma upp i dom hastigeterna. då skrev jag ner av ren *KUNSKAP* och erfarenhet att man visst kan det utan några som helst problem och kunde visa upp att man kan faktis köra "hyfsat*" säkert trots högre farter. Varför ska en person bannlysas för att man försöker få personer att komma till insikt.
Jag har inte Kränkt någon i denna tråd, vare sig offer eller enskilda Skrivbenter. Så VARFÖR BANNLYSAS! :confused: För att man kanske är en bättre förare en vissa andra. :arsele Men vet du vad, jag VET också att jag är INGEN Världsmästare utan jag har bara många års erfarenhet från både bana och landsväg.:yoparty
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jo då jag vet vad du menar med det, Den är inte speciellt känd för att piska i hög fart igenom kurvor. Ett Lok som går Brutalt fort Rakt fram. H haa haa. Byt hoj och kör lite kurser så inser du vad du missat i alla dina år. Själv har jag kört Sporthoj sedan 1990 och gått Många Kurser med åren. Först hetter Kurserna Guldhjälmen, Sen Avrostning och sen Kurvtagnings kurser mm. Där ut över har jag kört otaligt massa gånger på Banåkningar runt om i Sverige. Så erfarenheten finns här.

Nja dragracing är mer min grej. Får hem en bracketbike från USA i sommar som jag ska piska lite plastraketer med, hehe. Vet mina begränsningar, skaffar jag en kurvcykel så vet jag att jag kommer pressa det ganska bra, och så småningom sluta upp i ett dike, haha
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top