Nu blir det lite OT men då gruppkörningar ändå är på tapeten, det finns verktyg man som gruppledare kan använda sig av, ett är att göra det klart för alla från början att det inte är ett race och därmed är omkörningar inom gruppen inte att rekommendera då det kan stressa varandra. Ett annat är att göra det klart från början att vid korsningar där körriktningen byts så stannar man och väntar in ankarpersonen, alltså spelar det ingen roll hur fort man kör, alla väntar alltid in alla så att alla kommer med... för hur skoj är det annars som gruppledare att få veta att den längst bak körde av vägen men ingen såg det och alla bara fortsatte?
Helt rätt. Som du säger, men enkla medel kan man undvika mycket stress och andra situationer som kan orsaka olyckor!
Men det är ju just det där som är riskbeteendet, att stå på maximalt för att inte bli ifrånåkt. Apropå förnekelse Att dessutom dra iväg på en annan rutt är ju ännu dummare. Tänk om gruppen stannar in och inser att två pers saknas, och vänder om för att leta efter vad dom börjar misstänka är två pers som kramar en tall ute i skogen? När ni i själva verket sitter på ett fick och sörplar kaffe! Nästa gång ni försvinner, när ni har klotat på riktigt och kanske ligger och dör, då vänder dom antagligen inte, för ni brukar ju åka och fika istället...
Hehe låt mig vara övertydlig =)
Jag tar kurvorna efter förmåga, dvs väldigt mycket saktare än resten, med tanke på jag kör v-max och de körde plastraketer. När jag låg långt bak och gasade upp lite, så va det för att inte tappa gruppen ur sikte på raksträckorna. Och när jag menar gasade på, så va det inga överdrivna hastigheter. Utan helt lugnt och kontrollerat.
Anledningen vi valde en genväg, var att jag och en till tappade bort gruppen vid en korsning. Vi visste inte riktigt vilket håll de körde, så istället för att köra runt och försöka jaga ikapp någon, så körde vi lugnt och stilla till fikaplatsen.
Det tycker inte jag är så jätte fel? Kanske lite, men det är ju svårt när dom inte väntade in oss vid korsningen. Så istället för att köra på som svin så tog vi det lite lugnt och mötte upp dem senare.
med andra ord, körde efter förmåga och underlag på väg mot en god silla macka ute vid havet
Last edited: