Haha jo, gruppkörningar är kul, men som sagt den som sätter tempot kanske inte alltid anpassar sig efter kunskaper och förmågor som de andra i gruppen besitter.
Var med och körde en tur nu i helgen, och ligger man och ska köra kurvor med folk som kör plastraketer, och själv kommer på en v-max så märker man att man omöjligt har samma förutsättningar. Sen spelar det inte alltid roll vilken båge man har, det kan också vara okunskap kring kurvtagning osv som leder till olyckor.
Men för jag skulle kunna hänga med i helgen
så va ja tvungen att hänga på gasen på raksträckorna för att tillgodogöra mina usla kurvor med loket, hehe. Men kul va det. Maxen riktigt luftad
...
Just sånt beteende är farligt, en svans som ska ta ikapp det som "förlorats" i kurvorna genom att dra helvet på rakorna och genom samhällen.
Jag tror att den stora orsaken till att så många skadas och dör på gruppkörningar är vanlig gruppsykologi. Se FIRO
Gruppen är ny, dvs den består av människor som inte känner varann väl. I den fasen (tillhöra-fasen) vill många (mest män) visa att man platsar, ja inte sällan tom visa upp och mäta sig med de andra. Precis som i en nybildad grupp i ett robinsonprogram. Det är då det blir farligt på motorcykel.
Tom fast jag nu är 43 kan jag notera såna tendenser hos mig själv i en ny grupp.
Allt sånt där är överstökat i en mer mogen grupp som tex några syskon eller gamla vänner är ute och åker. Mycket mindre prestige. Allt sånt är redan utrett.
Det är därför som bra gruppkörningsledare tjatar och tjatar om att inte hålla på och mäta sig med varann...och att det är ok att bli efter, att alla väntar vid nästa vägskäl osv.
Tror faktiskt kan det vara bättre för en prestigefokuserad ny deltagare på gruppkörning att just ha en hoj som likt min, är underlägsen kurvmaskin, ty då är det mindre press. Du kan ju tänka dig vad som kan hända om en lättkränkt ung man med mycket att bevisa på ny R1:a bli omkörd i böjarna av en sliten ER-6. Det blir lätt kortslutning.
Själv tycker jag också om att köra olagligt fort ibland, så det här inlägget var inte menat att moralisera över sånt. Mer peka på situationer där jag upptäckt att det kan löna sig att vara observant, inte minst på sig själv.
Prova att åka lite bankörningar med smc om du inte gjort det, rätt kul och lärorikt även med gamla flintstonehojar som våra.