Diskussion olyckor 2011

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För att få hojen att landa där den ligger behöver man nog inte köra fortare än 50 km/h. För att få den att se ut som den gör krävs däremot en hel del mer.

Jag tänker inte moralisera kring hastigheter, jag kör själv ofta för fort med hojen. Däremot tänker jag uppmana till att ta det lugnt så här i början av säsongen. Det här var en säsongens första tur som slutade tragiskt.

Mer bilder och en liten filmsnutt på hojen här.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article953796.ece?pageNavType=all
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
100 knutar?
kolla på hojen en gång till va

det där är ingen 100 blås smäll.
det är ju bara SOPPOR av hojen.

minst 150kmh eller närmare 200kmh gick det garanterat.
Det behöver inte ha gått några 200, med tanke på hur pass tvärstopp det tar i en timmertrave så är det hojen som får absorbera alla krafter och då kan nog mycket väl 100kmh räcka för att spräcka gaffelkronan och mosa ramen.
 

FFX

Hoppas på förändring
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
Honda
Ah, det kan fan inte vara roligt. Speciellt i en sån mindre håla så finns där kanske inte allt för många blåa hojar? fy fan..
Mest troligt är väl att han kommer från Borlänge och i en stad med 40-50.000 invånare så finns det en och annan blå hoj också.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan faktiskt förstå hajtands "poäng" som däremot borde ha uttryckts på annat sätt.

Bryr man sig om att läsa igenom den statistik och rapporter som ändå släpps kring dödsolyckorna lite då och då så är det ganska uppenbart att i princip alla singelolyckor med dödlig utgång så har det gått väldigt fort. I många fall hade olyckan förmodligen aldrig inträffat om det gått lite långsammare.

När olyckor sen diskuteras här på SH så beror det däremot tvärt emot all statistik och fakta aldrig på hastighet. Utan på saker som grus, kalla däck eller otur.

Däremot håller jag med t ex Fürsten om att det är osmakligt att kommentera enskilda olyckor, särskilt när man själv inte var där och därmed inte vet någonting. Men även rent generellt av respekt för den avlidne och anhöriga.
 
Last edited:

R#1

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Blge
Hoj
R1 -07
Var dit o tittade igår :/ Behöver inte ha gått "idiotfort" som många av er tror. Timmertravarna ligger iof dumt till, men det måste ha hänt nått mera, en s-kurva men mycket öppen ?? Killen ifråga hette Joonas o var absolut ingen "bombare" !!!! R.I.P

Hajtand !! Har du alla hemma eller ????????????
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Varför stoppar alla huvudet i sanden?
Dom flesta känner till den vanligaste orsaken till mc-olyckor men tydligen får man inte uttala det. Tror ni att orsaken försvinner bara för att man inte säger det?

Att man sedan kan lägga fram sin teori på ett snyggare sätt är en sak(det är en diskussionstråd) men sluta stoppa huvudet i sanden och inse varför forumet tyvärr tappar medlemmar permanent varje år.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan faktiskt förstå hajtands "poäng".

Bryr man sig om att läsa igenom den statistik och rapporter som släpps kring dödsolyckorna lite då och då så är det ganska uppenbart att i princip alla singelolyckor med dödlig utgång så har det gått väldigt fort. I många fall hade olyckan förmodligen aldrig inträffat om det gått lite långsammare.
Problemet är nog inte alltid den absoluta hastigheten, utan den relativt höga hastigheten, relativt förutsättningarna, förarens kunskap/erfarenhet osv. Bevisligen så åker ju inte alla av vägen vid tex en gruppkörning, trots att alla håller liknande tempo, och bevisligen finns det andra som har kört i en viss kurva, betydligt fortare, och hållit sig på asfalten. I vissa fall är det andra förutsättningar, tex trafik, grus, lera, regn, i vissa fall är det brist på insikt i egna kunskaper, och en vilja att köra lite fort som någon annan, som driver fram en olycka.

En stor skillnad mellan en säker och en farlig hojåkare är förmågan att läsa av rådande situation och anpassa sin körning efter det! Tyvärr finns det många som inte kan slå av lite när det behövs, utan alltid ligger på 110% och lever på turen och guds försyn :( Jag kan bara se till mig själv, jag kör bitvis fortare idag än jag gjorde för 5-6 år sen, men har så otroligt mycket större marginaler pga större erfarenhet, och större insikt i min egen dödlighet, så nära-döden-upplevelserna är ett minne blott :)

Därmed inte sagt att han som körde in i timmertraven var en gröngöling utan koll, jag har ingen åsikt alls om honom eller hans vurpa eftersom jag inte har en susning om vem han var, hans hojkunskaper, eller vad som hände!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet är nog inte alltid den absoluta hastigheten, utan den relativt höga hastigheten, relativt förutsättningarna, förarens kunskap/erfarenhet osv. Bevisligen så åker ju inte alla av vägen vid tex en gruppkörning, trots att alla håller liknande tempo, och bevisligen finns det andra som har kört i en viss kurva, betydligt fortare, och hållit sig på asfalten. I vissa fall är det andra förutsättningar, tex trafik, grus, lera, regn, i vissa fall är det brist på insikt i egna kunskaper, och en vilja att köra lite fort som någon annan, som driver fram en olycka....

Gruppkörningar kan vara kul att delta i. Men uppriktigt...vill man se krasher så kan jag absolut tipsa om att delta i gruppkörningar. Ojojoj.

Trots att det bara är början av april har vi redan haft två gruppkörningskrasher har i stockholm, där två SH-kändisar av olika kön har dratt i backen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Problemet är nog inte alltid den absoluta hastigheten, utan den relativt höga hastigheten, relativt förutsättningarna, förarens kunskap/erfarenhet osv. Bevisligen så åker ju inte alla av vägen vid tex en gruppkörning, trots att alla håller liknande tempo, och bevisligen finns det andra som har kört i en viss kurva, betydligt fortare, och hållit sig på asfalten. I vissa fall är det andra förutsättningar, tex trafik, grus, lera, regn, i vissa fall är det brist på insikt i egna kunskaper, och en vilja att köra lite fort som någon annan

Visst är det så. Det kan hoppa ut björnar, komma en vindpust eller ligga en plötslig inlandsis på vägen också.

Skämt åsido. Min poäng är mest att jämför antalet gånger du hört någon som klotat kommentera att "jag körde för fort" eller "jag körde över min förmåga" jämfört med någon av ovanstående "förklaringar"..

Missförstå mig inte, jag har inga problem med att folk "bombar" om man vill det.

Det är bara "macho"-mentaliteten som är patetisk. Man är kung och det ska wheelas, bombas och allt vad det nu kan vara. Men när det väl går åt helvete så kan man inte bara kläcka ur sig att man fuckade upp och klantade sig.

Jag tror t ex inte att alla avåkningar varje år i "fotokurvan", en av sthlms mest lättkörda kurvor, beror på grus eller kalla däck.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Gruppkörningar kan vara kul att delta i. Men uppriktigt...vill man se krasher så kan jag absolut tipsa om att delta i gruppkörningar. Ojojoj.

Trots att det bara är början av april har vi redan haft två gruppkörningskrasher har i stockholm, där två SH-kändisar av olika kön har dratt i backen.

Haha jo, gruppkörningar är kul, men som sagt den som sätter tempot kanske inte alltid anpassar sig efter kunskaper och förmågor som de andra i gruppen besitter.
Var med och körde en tur nu i helgen, och ligger man och ska köra kurvor med folk som kör plastraketer, och själv kommer på en v-max så märker man att man omöjligt har samma förutsättningar. Sen spelar det inte alltid roll vilken båge man har, det kan också vara okunskap kring kurvtagning osv som leder till olyckor.

Men för jag skulle kunna hänga med i helgen så va ja tvungen att hänga på gasen på raksträckorna för att tillgodogöra mina usla kurvor med loket, hehe. Men kul va det. Maxen riktigt luftad ;)

Men sen återigen, aftonbladet är några riktiga kukar när det kommer till sensationsjournalistik. De skriver om allt, och visar bilder på det mesta och lite till utan att ta någon hänsyn till familj och närstående. Inte direkt så att det var ett enormt allmänintresse kring en singel olycka på hoj med dödlig utgång, visst hade man kunnat nämna det i tidningen. Men att plåta upp en gigantbild på hojen och var det hände utan att ens ha identifierat föraren är lite illa. Som nämndes tidigare, flickvännen kan ju ha suttit hemma och ringt efter han, inte fått tag i han och smäller i gång datorn och får upp den bilden.. Jag menar, haaaalllååååeee... Visa lite jävla respekt..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha jo, gruppkörningar är kul, men som sagt den som sätter tempot kanske inte alltid anpassar sig efter kunskaper och förmågor som de andra i gruppen besitter.
Var med och körde en tur nu i helgen, och ligger man och ska köra kurvor med folk som kör plastraketer, och själv kommer på en v-max så märker man att man omöjligt har samma förutsättningar. Sen spelar det inte alltid roll vilken båge man har, det kan också vara okunskap kring kurvtagning osv som leder till olyckor.

Men för jag skulle kunna hänga med i helgen så va ja tvungen att hänga på gasen på raksträckorna för att tillgodogöra mina usla kurvor med loket, hehe. Men kul va det. Maxen riktigt luftad ;)...


Just sånt beteende är farligt, en svans som ska ta ikapp det som "förlorats" i kurvorna genom att dra helvet på rakorna och genom samhällen.

Jag tror att den stora orsaken till att så många skadas och dör på gruppkörningar är vanlig gruppsykologi. Se FIRO

Gruppen är ny, dvs den består av människor som inte känner varann väl. I den fasen (tillhöra-fasen) vill många (mest män) visa att man platsar, ja inte sällan tom visa upp och mäta sig med de andra. Precis som i en nybildad grupp i ett robinsonprogram. Det är då det blir farligt på motorcykel.
Tom fast jag nu är 43 kan jag notera såna tendenser hos mig själv i en ny grupp.

Allt sånt där är överstökat i en mer mogen grupp som tex några syskon eller gamla vänner är ute och åker. Mycket mindre prestige. Allt sånt är redan utrett.

Det är därför som bra gruppkörningsledare tjatar och tjatar om att inte hålla på och mäta sig med varann...och att det är ok att bli efter, att alla väntar vid nästa vägskäl osv.

Tror faktiskt kan det vara bättre för en prestigefokuserad ny deltagare på gruppkörning att just ha en hoj som likt min, är underlägsen kurvmaskin, ty då är det mindre press. Du kan ju tänka dig vad som kan hända om en lättkränkt ung man med mycket att bevisa på ny R1:a bli omkörd i böjarna av en sliten ER-6. Det blir lätt kortslutning.

Själv tycker jag också om att köra olagligt fort ibland, så det här inlägget var inte menat att moralisera över sånt. Mer peka på situationer där jag upptäckt att det kan löna sig att vara observant, inte minst på sig själv.

Prova att åka lite bankörningar med smc om du inte gjort det, rätt kul och lärorikt även med gamla flintstonehojar som våra.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Varför stoppar alla huvudet i sanden?
Dom flesta känner till den vanligaste orsaken till mc-olyckor men tydligen får man inte uttala det. Tror ni att orsaken försvinner bara för att man inte säger det?

Att man sedan kan lägga fram sin teori på ett snyggare sätt är en sak(det är en diskussionstråd) men sluta stoppa huvudet i sanden och inse varför forumet tyvärr tappar medlemmar permanent varje år.

Bingo - KANON inlägg Hedgehog...

Jag trodde syftet med denna tråd var att vi fritt ku diskutera enstaka olyckor - eller det kanske ska vara på Flashback istället. Hur ska vi alla ku lära oss, och överleva - om vi tillsammans stickar huvudet i sanden!

När statistiken sen kommer, klagar vi istället över att statistiken är fel, vittnen vett inte vad dom pratar om, specialisterna som utreder olyckorna har fel, etc.. - MEN, när jag t. ex. är på genomgång av djupstudierna över förre årets olyckor, är det skrämmande! Jag får återkomma till detta vid senare tillfälle.

Och när jag har Aftonbladet på jagande mig, som under gårdagen - är det inte kul. Och med mängden av olyckor, är det inte enkelt att ge ett konstruktivt intryck..

- Fast, stor eloge till mängden av hojåkare i Stockholms trakten under helgen - som ALLA åkte med insidan.. Fast det tog tidningarna inte med!

Jag har varit på olycksplatsen i Borlänge - och jag har fylligt bildmaterial med till mitt möte på Trafikverket i eftermiddag.
- Inga skyltning för timmerupplagen, regeländringar som vi inte förstår vettet av, och timmer så nära vägen i en principiell ytterkurva..


Ta det lugnt därute - vägarna är i dåligt skick efter vintern, vi är ringrostiga, bilarna har glömd vi finns...
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Just sånt beteende är farligt, en svans som ska ta ikapp det som "förlorats" i kurvorna genom att dra helvet på rakorna och genom samhällen.

Det stora orsaken till att så många skadas och dör på gruppkörningar är dock ändå vanlig traditionell gruppsykologi. Se FIRO

Gruppen är ny, dvs den består av människor som inte känner varann väl. I den fasen (tillhöra-fasen) vill många (mest män) visa att man platsar, ja inte sällan tom mäta sig med de andra. Precis som i en nybildad grupp i ett robinsonprogram. Det är då det blir farligt på motorcykel.
Tom fast jag nu är 43 kan jag notera såna tendenser hos mig själv i en ny grupp.

Allt sånt där är överstökat i en mer mogen grupp som tex några syskon eller gamla vänner är ute och åker. Mycket mindre prestige. Allt sånt är redan utrett.

Det är därför som bra gruppkörningsledare tjatar och tjatar om att inte hålla på och mäta sig med varann...och att det är ok att bli efter, att alla väntar vid nästa vägskäl osv.

Faktiskt kan det vara bättre för en prestigefokuserad ny deltagare på gruppkörning att just ha en hoj som likt min, är underlägsen kurvmaskin, ty då är det mindre press. Du kan ju tänka dig vad som kan hända om en lättkränkt 20-åring med mycket att bevisa på ny R1.a bli omkörd på utsidan av en sliten ER-6. Det blir lätt kortslutning.

Mjo precis som du säger. Tur man är utbildad fritidsledare så man har fått sitt vad det gäller gruppsykologi, haha. Men du har helt rätt, men visst har man lite såna tendenser, men försökte mer komma ikapp bara för att inte bli avhängd, haha som jag och en annan ändå blev, men inte mer och göra än att gena till stället där man skulle mötas upp ;) hehe..

Men gruppdynamiken är väldigt viktigt när man är ett nytt gäng som kör. Och jag visste ju redan innan när jag kom med mitt lok att jag fick ju köra efter förmåga, och inte mer. Man mår inte bättre när man ligger i diket än att försöka hänga på en plastraket i kurvorna med en 25 år gammal hoj, haha.

Så kids, tänk på det. Kör med huvudet :rolleyes:
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
100 knutar?
kolla på hojen en gång till va

det där är ingen 100 blås smäll.
det är ju bara SOPPOR av hojen.

minst 150kmh eller närmare 200kmh gick det garanterat.

Jag har skrotat en audi i 20km/h och en R6 i samma hastighet!Att dra en slutsats från hur hojen ser ut är omöjligt

Själv längtar jag till nästa bandag så att man kan få en "trygghet" i sitt körande inför säsongen!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst är det så. Det kan hoppa ut björnar, komma en vindpust eller ligga en plötslig inlandsis på vägen också.

Skämt åsido. Min poäng är mest att jämför antalet gånger du hört någon som klotat kommentera att "jag körde för fort" eller "jag körde över min förmåga" jämfört med någon av ovanstående "förklaringar"..
Nej, förnekelse, machoattityd och vurpor går nog hand i hand tyvärr :( Dock håller jag med om att man inte kan skydda sig mot allt, står det en bil tvärs över vägen bakom en skymd kurva så är det svårt att värja sig, eller om vägen är dränkt i diesel, men det är nog en försvinnande liten del vurpor som beror på det. Han som körde ihjäl sig på en glidare utanför Vagnhärad i somras gjorde det ju iofs pga vägbeläggningen, men som sagt, en av få!

Jag tror t ex inte att alla avåkningar varje år i "fotokurvan", en av sthlms mest lättkörda kurvor, beror på grus eller kalla däck.
Och skulle det bero på kalla däck så är det iaf SBS som inte tar hänsyn till det! :fakta
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Bingo - KANON inlägg Hedgehog...

Jag trodde syftet med denna tråd var att vi fritt ku diskutera enstaka olyckor - eller det kanske ska vara på Flashback istället. Hur ska vi alla ku lära oss, och överleva - om vi tillsammans stickar huvudet i sanden!

När statistiken sen kommer, klagar vi istället över att statistiken är fel, vittnen vett inte vad dom pratar om, specialisterna som utreder olyckorna har fel, etc.. - MEN, när jag t. ex. är på genomgång av djupstudierna över förre årets olyckor, är det skrämmande! Jag får återkomma till detta vid senare tillfälle.

Och när jag har Aftonbladet på jagande mig, som under gårdagen - är det inte kul. Och med mängden av olyckor, är det inte enkelt att ge ett konstruktivt intryck..

- Fast, stor eloge till mängden av hojåkare i Stockholms trakten under helgen - som ALLA åkte med insidan.. Fast det tog tidningarna inte med!

Jag har varit på olycksplatsen i Borlänge - och jag har fylligt bildmaterial med till mitt möte på Trafikverket i eftermiddag.
- Inga skyltning för timmerupplagen, regeländringar som vi inte förstår vettet av, och timmer så nära vägen i en principiell ytterkurva..


Ta det lugnt därute - vägarna är i dåligt skick efter vintern, vi är ringrostiga, bilarna har glömd vi finns...

Som jag nämnde innan i tråden här, gällande timmerupplägg, så ska man enligt kotym och en oskriven regel försöka att lägga virket på ett så säkert sätt som möjligt.

Finns där mindre grusvägar i anslutning till hygget, så ska timmert ligga där istället för att lägga upp det så pass nära en allmän väg. Detta är väldigt beklagligt, och jag tycker att där borde införas skyltning kring timmerupplägg så pass nära vägen. Även va det gäller avverkning i sin helhet. Inte ofta man ser entrepenörer sätta upp skyltar att avverkning förekommer ut med vägarna.

Tänk er själva att möta en 18 tons skogsmaskin som tar upp hela vägen i en kurva på en 70 väg.

Speciellt som du sa att det var i en skymd kurva. Kan ju själv tänka er vad som hade hänt om där ståt en timmerbil på 20 ton på vägen och lastat de 30 ton virke som ligger vid sidan? = Ingen chans att vika om man nu skulle komma på vägen? Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på stället. Men det är något som borde ses över.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Mjo precis som du säger. Tur man är utbildad fritidsledare så man har fått sitt vad det gäller gruppsykologi, haha. Men du har helt rätt, men visst har man lite såna tendenser, men försökte mer komma ikapp bara för att inte bli avhängd, haha som jag och en annan ändå blev, men inte mer och göra än att gena till stället där man skulle mötas upp ;) hehe..

Men gruppdynamiken är väldigt viktigt när man är ett nytt gäng som kör. Och jag visste ju redan innan när jag kom med mitt lok att jag fick ju köra efter förmåga, och inte mer. Man mår inte bättre när man ligger i diket än att försöka hänga på en plastraket i kurvorna med en 25 år gammal hoj, haha.

Så kids, tänk på det. Kör med huvudet :rolleyes:

Nu blir det lite OT men då gruppkörningar ändå är på tapeten, det finns verktyg man som gruppledare kan använda sig av, ett är att göra det klart för alla från början att det inte är ett race och därmed är omkörningar inom gruppen inte att rekommendera då det kan stressa varandra. Ett annat är att göra det klart från början att vid korsningar där körriktningen byts så stannar man och väntar in ankarpersonen, alltså spelar det ingen roll hur fort man kör, alla väntar alltid in alla så att alla kommer med... för hur skoj är det annars som gruppledare att få veta att den längst bak körde av vägen men ingen såg det och alla bara fortsatte?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mjo precis som du säger. Tur man är utbildad fritidsledare så man har fått sitt vad det gäller gruppsykologi, haha. Men du har helt rätt, men visst har man lite såna tendenser, men försökte mer komma ikapp bara för att inte bli avhängd, haha som jag och en annan ändå blev, men inte mer och göra än att gena till stället där man skulle mötas upp ;) hehe..
Men det är ju just det där som är riskbeteendet, att stå på maximalt för att inte bli ifrånåkt. Apropå förnekelse :rolleyes: Att dessutom dra iväg på en annan rutt är ju ännu dummare. Tänk om gruppen stannar in och inser att två pers saknas, och vänder om för att leta efter vad dom börjar misstänka är två pers som kramar en tall ute i skogen? När ni i själva verket sitter på ett fick och sörplar kaffe! Nästa gång ni försvinner, när ni har klotat på riktigt och kanske ligger och dör, då vänder dom antagligen inte, för ni brukar ju åka och fika istället...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
- MEN, när jag t. ex. är på genomgång av djupstudierna över förre årets olyckor, är det skrämmande! Jag får återkomma till detta vid senare tillfälle.

Det vore kanonbra om du eller någon kan gå ut med den typen av info när den finns sammanställd på ett bra sätt.

Jag är ju en sån där som tror att kommunikation alltid är bättre än spekulation.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top