Diskussion olyckor 2011

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Jag var med:( jag en arbetskamrat och killen som omkom var en kompis till honom, det hela gick så fort, jag åkte först och sen åkte min kamrat bakom och körde om tradaren samtidigt som mig, jag såg att hans kompis svängde ut och skulle hänga på men då kom en mötande bil och han tappade kontrollen när han skulle bromsa för att lägga sig bakom men nått gick fel och han hamnade under lastbilen, jag och min kamrat mår bra med tanke på situationen men tankarna går till hans familj, fru och 2 småbarn R.I.P Micke

Fan så grymt!!!Så jäkla onödigt ,man känner för hans familj.
Har själv småbarn men kan inte sluta att åka hoj.Vi är nog många som faktiskt är småbanrnsföräldrar som åker hoj för att det är så förbaskat kul....Hur många gånger har man hört att ngn säger ähhh du kan väl åka hoj när du är pensionär då har du tid och råd.Nej jag vill åka nu när jag har glädje av det...fast det är farligt..Ps en avstickare.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Lite mera info ang olyckan vid Olshammar
Vänstersvängade bilist
http://mvt.se/nyheter/motala/1.1204875-motalabo-dod-i-olycka

Utan att veta exakt vad som hänt i just det här fallet så finns det ju två saker att fundera över när man är ute och kör:

Öka avståndet till framförvarande och att blinkers av någon anledning inte används i samma utsträckning som förr i tiden.

Speciellt det där med blinkers känns som något polisen kunde ta tag i.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13026323.ab
Mc-förare omkom efter krock med lastbil

Två mc-olyckor i skånska Bjuv på tio minuter
En mc-förare omkom efter en olycka i skånska Bjuv på lördagsfördmiddagen.
Motorcykeln frontalkrockade med en lastbil.
Tio minuter senare inträffade ytterligare en mc-olycka i Bjuv.
Räddningstjänsten och polisen fick larm om den första olyckan vid 10.30. En mc-förare hade kolliderat med en lastbil.
– Enligt de första uppgifterna var mc-föraren allvarligt skadad, säger Cindy Schönström-Larsson på polisen i Skåne.
Mannen fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Vad som orsakat olyckan är oklart.
Vägen stängdes
Dödsolyckan inträffade på väg 110 som stängdes av tillfälligt.
Den andra olyckan inträffade på Gruvgatan cirka tio minuter senare. En mc-förare körde av okänd anledning av vägen och slängdes av sin motorcykel. Det är oklart hur pass allvarligt skadad föraren är

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
känns som att det är mycket dödsolyckor redan :(

Jag bor på kristinetorpsvägen och det är ett helvete när man skall in på kristinetorpsvägen från 110an, man e livrädd när man svänger av att någon bakomvarande trafikkant inte skall uppmärksamma att man tänker svänga av. Svänger också in mycket lasbilstrafik som skall till Findus som genar pga lathet... Trist att någon skulle behöva sätta livet till i den korsningen men det var tyvärr väntat. Hela korsningen borde byggas om till rondell eller med avfarter.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Utan att veta exakt vad som hänt i just det här fallet så finns det ju två saker att fundera över när man är ute och kör:

Öka avståndet till framförvarande och att blinkers av någon anledning inte används i samma utsträckning som förr i tiden.

Speciellt det där med blinkers känns som något polisen kunde ta tag i.

ALLA gör fel ibland i trafiken.
Både bilister och motorcyklister missar att se sig för tillräckligt noga, glömmer att blinka och bryter mot diverse andra regler som hastighetsgränser, stopplikt osv.
Tyvärr är det motorcyklisterna som slår ihjäl sig i olyckor som om det hade varit två bilar kanske hade slutat utan personskador.
Vi måste vara bättre på allt, mer uppmärksamma och inte lita på att andra följer alla regler för att överleva. Kör inte om i hög fart utan utgå i stället från att den där bilen som kör så sakta kanske gör det eftersom den skall vända eller svänga och letar efter var den skall göra det trots att blinkersen inte är på. Sakta in lite och kolla vart den är på väg innan ni kör om.
Kör försiktigt där ute.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
känns som att det är mycket dödsolyckor redan :(

Håller med.. känns som att det går åt någon varje gång det råkar bli bra väder nu..

Är det bara jag som tycker att det är mer värt att behålla hälsan och köra hoj i kanske 30 år till än att spara 5 minuter på min bombrepa och kanske aldrig köra igen?

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Håller med.. känns som att det går åt någon varje gång det råkar bli bra väder nu..

Är det bara jag som tycker att det är mer värt att behålla hälsan och köra hoj i kanske 30 år till än att spara 5 minuter på min bombrepa och kanske aldrig köra igen?

Håller med, dock behöver det inte alltid vara bombrepor som leder till dödsfallen. Som killen över påpekade verkade det ju vara en farlig korsning med dålig sikt, men jag har ingen aning om vem som gjorde vad i det fallet.
Trist som sjutton iallafall varje gång det händer. Lite olustigt är det att ha hojåkning som hobby och komma hem ifrån en runda och tacka för att man överlevde.

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
Jag bor på kristinetorpsvägen och det är ett helvete när man skall in på kristinetorpsvägen från 110an, man e livrädd när man svänger av att någon bakomvarande trafikkant inte skall uppmärksamma att man tänker svänga av. Svänger också in mycket lasbilstrafik som skall till Findus som genar pga lathet... Trist att någon skulle behöva sätta livet till i den korsningen men det var tyvärr väntat. Hela korsningen borde byggas om till rondell eller med avfarter.

Jobbar på akuten i Helsingborg och hade precis gått på passet när vi fick det här larmet. Fick känslan att de körde åt samma håll och att han som körde mc försökte köra om på insidan samtidigt som lastbilschaffisen gjorde en högersväng. Han såg inte vad som hände och anade ingenting förrän han hörde smällen. Han trodde först att han hade fått punka eller att något hade lossnat från trailern när han svängde. När han väl fick stopp på sitt ekipage och klev ur för att se vad hade hänt så fann han mc-föraren under lastbilen. Han chockades svårt och mådde riktigt apa enligt folk på plats.
Det finns dagar man verkligen hatar sitt jobb...
Mina tankar går till släkt och vänner...
Och snälla rara söta...tänk er för ute i trafiken...
//C

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jobbar på akuten i Helsingborg och hade precis gått på passet när vi fick det här larmet. Fick känslan att de körde åt samma håll och att han som körde mc försökte köra om på insidan samtidigt som lastbilschaffisen gjorde en högersväng. Han såg inte vad som hände och anade ingenting förrän han hörde smällen. Han trodde först att han hade fått punka eller att något hade lossnat från trailern när han svängde. När han väl fick stopp på sitt ekipage och klev ur för att se vad hade hänt så fann han mc-föraren under lastbilen. Han chockades svårt och mådde riktigt apa enligt folk på plats.
Det finns dagar man verkligen hatar sitt jobb...
Mina tankar går till släkt och vänner...
Och snälla rara söta...tänk er för ute i trafiken...
//C

Nu har jag inte en aning om hur denna korsning ser ut men är det möjligt att köra om på insidan (höger sida?) i denna korsning och samtidigt köra lagligt?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu har jag inte en aning om hur denna korsning ser ut men är det möjligt att köra om på insidan (höger sida?) i denna korsning och samtidigt köra lagligt?

Nog för att du är en synnerligen sorglig individ, men att sitta och fiska efter att smutskasta en person som precis omkommit är fan magstarkt även från dig. Det är bara lågt, fruktansvärt lågt...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nog för att du är en synnerligen sorglig individ, men att sitta och fiska efter att smutskasta en person som precis omkommit är fan magstarkt även från dig. Det är bara lågt, fruktansvärt lågt...

Rubriken på tråden: Diskussion olyckor 2011

Så det får nog ändå anses vara en ganska passande fråga, speciellt med tanke på att det inte fanns en stavelse däri som var skriven i syfte att smutskasta någon. Det är enbart din personliga tolkning som föranlett ovanstående kommentar.

Självklart är det sorgligt att någon avlidit, och för anhöriga och vänner kan det förståss vara väldigt känsligt att gå in på orsaken till olyckan, men det viktigaste syftet med dessa trådar är faktiskt inte att visa vördnad och respekt för den avlidne och dennes anhöriga, Det är att försöka klargöra vad som orsakat olyckan - för att om möjligt förhindra att det händer igen.

Lyckas vi tillsammans förhindra att det sker en gång till då har denna tragiska händelse inte varit fullständigt meningslös. För att nå dit måste vi nog dock tyvärr ställa dylika obekväma frågor.

Last edited:

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008

Det är mycket bra sikt i korsningen, men det är en 90 väg som 2 små 70 vägar korsar, om man skall svänga in på 70 vägarna och bromsar ner är risken stor att bakomvarande inte uppmärksammar det och kör in i en bakifrån, hastigheten på 90 vägen är alltid över 90 då det är en lång raksträcka. Att försöka komma ut när det är trafik eller att korsa 90 vägen är ganska riskabelt ibland. Vi vet som sagt inte hur olyckan hänt, jag e bara inte förvånad att den har hänt, nästan mer förvånad att det inte händer fler olyckor. Det är tragiskt när olyckor sker och jag lider med de drabbade, såg ett par bilar igår som stannade och la blommor i vägkanten, något att tänka på nästa gång man är ute o kör.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Det är mycket bra sikt i korsningen, men det är en 90 väg som 2 små 70 vägar korsar, om man skall svänga in på 70 vägarna och bromsar ner är risken stor att bakomvarande inte uppmärksammar det och kör in i en bakifrån, hastigheten på 90 vägen är alltid över 90 då det är en lång raksträcka. Att försöka komma ut när det är trafik eller att korsa 90 vägen är ganska riskabelt ibland. Vi vet som sagt inte hur olyckan hänt, jag e bara inte förvånad att den har hänt, nästan mer förvånad att det inte händer fler olyckor. Det är tragiskt när olyckor sker och jag lider med de drabbade, såg ett par bilar igår som stannade och la blommor i vägkanten, något att tänka på nästa gång man är ute o kör.
Kan det vara så att lastbilen för att klara korsningen först hållt ut till
vänster för att sedan svänga höger?
Lätt att få uppfattningen av bakomvarande att en vänstersväng
förbereds. Avgörande är väl om lastbilen blinkade höger?

Last edited:

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
Kan det vara så att lastbilen för att klara korsningen först hållt ut till
vänster för att sedan svänga vänster?
Lätt att få uppfattningen av bakomvarande att en vänstersväng
förbereds. Avgörande är väl om lastbilen blinkade höger?

Förmodar att du menar att lastbilen svängt vänster för att ta ut högersvängen? Så tror jag att det har gått till i alla fall. De har kommit från Billesholms hållet och om man skall in höger på kristinetorpsvägen och är lasbils chaffis så förmodar jag att man tar ut svängen genom att lägga sig så långt åt vänster som möjligt innan man svänger höger och då har mc föraren antagligen fått för sig att lastbilen skall till vänster, vi vet ju som sagt inte hur det har gått till eller hur lastbilen har blinkat, men det verkar väldigt konstigt annars. Kolla in korsningen på någon karta så förstår man bättre. /Kent

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Änglavakt

Tur nog körde jag inte fortare än att min skyddsängel han med!

När man kör norrut och kommer ut från Fredhällstunneln, så har man 3 körfält rakt fram, ett mot Alvik och ett in mot stan. Jag låg i fältet in mot stan i kön, kommer ut ur tunneln och följer fältet åt höger, då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben. :mad:

Lyckas vicka hojen mer åt höger och drar på för att komman undan idioten, mer änglavakt kan man inte ha! Killen som körde den lilla skåpbilen satt förstås och pratade i telefon. Saktade ner för att han skulle komma närmre så att jag kunde se nummerplåten, men han saktar ner åxo. Djävla ägg, kunde ligga på sjukhuset just nu, eller värre! :huvet

FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!

BW

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fredhällstunneln gissar jag att det ska vara.

Tur nog körde jag inte fortare än att min skyddsängel han med!

När man kör norrut och kommer ut från Kallhälltunneln, så har man 3 körfält rakt fram, ett mot Alvik och ett in mot stan. Jag låg i fältet in mot stan i kön, kommer ut ur tunneln och följer fältet åt höger, då en liten skåpbil kör över spärrzon och jag känner bilen mot mitt ben. :mad:

Lyckas vicka hojen mer åt höger och drar på för att komman undan idioten, mer änglavakt kan man inte ha! Killen som körde den lilla skåpbilen satt förstås och pratade i telefon. Saktade ner för att han skulle komma närmre så att jag kunde se nummerplåten, men han saktar ner åxo. Djävla ägg, kunde ligga på sjukhuset just nu, eller värre! :huvet

FÖRBJUD MOBILER I HÄNDER PÅ FÖRARE FÖR FAAAAANNNNN!

BW

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...