Diskussion olyckor 2011

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Är det nån som vet vad som hände Ezzo? En tydligen duktig förare som bara råkar ut för nåt...

VIF Ezzo

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det nån som vet vad som hände Ezzo? En tydligen duktig förare som bara råkar ut för nåt...

VIF Ezzo

"Olyckan berodde enligt polisens på problem med packningen som satt bak på motorcykeln, eventuellt att en packväska halkat ner på ena sidan och kommit in, eller var på väg in i bakhjulet."

- http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9546

Nu önskar jag iofs inte att någon kör ihjäl sig.

Men när folk helt utan koll bombar rakt ut i skogen i 150km/h och klarar sig, så händer en sån här grej någon som kör riktigt riktigt bra, och dessutom engagerar sig i att andra ska lära sig köra bättre.

Då känns det jäkligt orättvist.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
"Olyckan berodde enligt polisens på problem med packningen som satt bak på motorcykeln, eventuellt att en packväska halkat ner på ena sidan och kommit in, eller var på väg in i bakhjulet."

- http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9546

Nu önskar jag iofs inte att någon kör ihjäl sig.

Men när folk helt utan koll bombar rakt ut i skogen i 150km/h och klarar sig, så händer en sån här grej någon som kör riktigt riktigt bra, och dessutom engagerar sig i att andra ska lära sig köra bättre.

Då känns det jäkligt orättvist.

Jag kände inte Ezzo men med tanke på allt jag läst om hans engagemang för andras säkerhet så verkar han ha varit en person som skulle ha uppskattat ifall erfarenheterna från hans olycka användes för att skydda andra. I detta fall skulle det alltså ske genom att man sprider kunskap om hur man packar sin motorcykel på ett säkert sätt. Såsom denna olycka tycks ha demonstrerat så är nog sporthojar extra olycksutsatta även i detta fall då många sporthojsförare använder mjuka packväskor som spänns fast med remmar.

För att denna sorgliga händelse ska kunna sprida åtminstone något gott med sig så är det därför min förhoppning att detta kan leda till att SMC inför ett "säker-packningsmoment" vid avrostningarna varje vår. Jag har själv varit instruktör i flera år men detta är ett riskmoment som jag faktiskt inte kan påminna mig att vi diskuterat/varnat för/informerat om tidigare.

På något sätt kanske man kan börja införa det som ett begrepp i MC-Sverige? Att man gör en "Ezzo-koll" av sin packning innan avfärd? Kanske är jag väldigt fel ute i mina tankegångar men vore inte det ett fint och lämpligt sätt att hedra en man vars säkerhetsengagemang gjort ett sådant avtryck i motorcykelkollektivet?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag kände inte Ezzo men

Var det inte en som strök med på motorvägen mellan Västerås-Enköping-Stockhom med samma (antagna) olycksorsak?
(förra säsongen)

/e

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Var det inte en som strök med på motorvägen mellan Västerås-Enköping-Stockhom med samma (antagna) olycksorsak?
(förra säsongen)

/e

Det vet jag inget om men att det hänt för många gånger är ju ett konstaterat faktum. Det tycks absolut vara på tiden att vi vidtar någon form av åtgärd för att försöla förhindra att det sker ännu en gång. Då Ezzo var en så känd profil inom SMC borde det nu finnas stora chanser att behovet av varningar rörande denna risk får genomslag inom hela organisationen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sporthojar med sin höga röv och monoshock har ju en farlig design om packning kommer in under kutsen, i synnerhet utan en väl täckande hugger så vill ju det klibbiga breda sporthojsdäcket inget hellre än att forsla in packningen så att den kilas fast mellan däck och sving/fjäderben. Samma på en del äventyrshojar, offroadhojar mm

På en traditionellt byggd dual chock-hoj som min, eller en tung glidarhoj med djupa skärmar, så sitter ju bakhjulet mer skyddat.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
På något sätt kanske man kan börja införa det som ett begrepp i MC-Sverige? Att man gör en "Ezzo-koll" av sin packning innan avfärd

Gör det till ett frivilligt moment i så fall. Det är långt ifrån alla som åker med packning men alla kör i kurvor.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Gör det till ett frivilligt moment i så fall. Det är långt ifrån alla som åker med packning men alla kör i kurvor.

Nu tycker jag du tänker fel.
Du kan ju aldrig förutse om någon gång i framtiden kommer att spänna fast något bak på hojen.

Gäller det mesta man kan tänkas lära sig... finns ingen kunskap som är onödig.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jag vill inte lära mig packa en väska varje gång jag går en avrostning :död

Repetition är kunskapens moder....
F.ö så gällde det inte att packa en väska, det gällde att få fast den packade väskan på hojen.

Avrostning går du väl 1gång per år? Just för att repetera sådant du glömt under vinterhalvåret.....

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag kommer aldrig att gå en avrostning för att få på packning på rätt sätt om jag aldrig kör med mjuk packning.
Det är totalt slöseri med min och andras tid om det läggs som ett fast moment.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag kommer aldrig att gå en avrostning för att få på packning på rätt sätt om jag aldrig kör med mjuk packning.

Å andra sidan kan väl mycket väl situationen uppstå, där du under sommaren får för dig att säkra mjuk packning på din hoj. Säkerligen kan du avvara fem minuter av din vår, som du iallafall spenderar på en avrostning, med att lyssna på hur man fäster packning för att undvika problem i framtiden?

Om ditt vara eller icke vara på en avrostning beror på huruvida du bara ska få höra saker du vill höra, då börjar jag ju undra vad du gör där överhuvudtaget.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM

Jag antar att vi helt enkelt har olika filosofi när det gäller kunskap.

Men intressant inställning och något att fundera över för oss som jobbar med utbildning.

Edit: Mycket möjligt att du aldrig kör med annat än fasta väskor, gör alla runt omkring dig det? Om du ser någon som fäst sin packning felaktigt, påpekar du det? Vet du hur en man korrekt använder spännband så att du kan påpeka om någon gör fel? Är det bra eller dåligt om vi hjälps åt att sprida kunskapen?

Själv hade jag varit jävligt glad om någon som vetat påpekat att min surrning var felaktig innan den lossade.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag antar att vi helt enkelt har olika filosofi när det gäller kunskap.

Men intressant inställning och något att fundera över för oss som jobbar med utbildning.
Hoppas ni som utbildar starkt avråder från att använda sk.
bläckfiskar!
Remmar med lås är det som gäller vid packning på hoj.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0