Diskussion olyckor 2011

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Man blir fan tårögd när man läser sådana hära inlägg.
Det polisens fel varje gång.....
Han tog sitt eget beslut som resulterade med det som hände. Det va inte polisens beslut. Hoppas jag inte möter dig på vägarna i en plastraket iaf.

Hur svårt är det att fatta ?
NEJ polisen skall givetvis lagföra de som kör på det viset,
MEN man behöver inte ta dem just där just då, det finns ju andra saker polisen kan ta till för att lagföra den/de skyldiga.

Man måste ju inte sätta igång jakt bara för att man får.
man kan kanske tänka till två gånger istället för att bara låta reptilhjärnan bestämma. För när reptilhjärnan bestämmer så brukar det inte bli så bra.

Du menar att det de gjorde i går är både monetärt försvarbart och moraliskt rätt ? att en grabb på 22 sätter livet till för att han kör utan körkort och bryter några regler ? det skall det vara dödsstraff på ?

varför inte bara dra vapen o meja ner honom istället ?
är det rimligt ?
knappast va, vore det inte bättre om man kunde sköta det på något annat sätt ?
kanske ett sätt som kostade mindre pengar för oss skattebetalare och som inte innebar att någon dog ?

jag vet inte men jag tycker det verkar vara bättre än det som hände.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
men vänta här nu du sade ju att den legat över globen ett bra tag, hur får du ihop det ?
antingen har den legat där ett bra tag som du påstod innan eller så anländer den med grabben vilket gör att han/de rimligtvis kan se den om han kommer från södertälje hållet.

:va

Flyghöjd relaterad till polisinsatsen borde väl vara flyghöjd innan tunneln, det är väl det som är intressant? :va

Med tanke på att det finns 100 olika åsikter huruvida högt och intensivt helikoptern agerat så känns det rätt ointressant. Dessutom verkar inte det bli någon granskning över polisens insats....:va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med tanke på att det finns 100 olika åsikter huruvida högt och intensivt helikoptern agerat så känns det rätt ointressant. Dessutom verkar inte det bli någon granskning över polisens insats....:va

Det verkade ju för några minuter sen vara väldigt viktigt för dig att poängtera hur högt helikoptern flög :va

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Man blir fan tårögd när man läser sådana hära inlägg.
Det polisens fel varje gång.....
Han tog sitt eget beslut som resulterade med det som hände. Det va inte polisens beslut. Hoppas jag inte möter dig på vägarna i en plastraket iaf.

Polisen har sin del i det hela likaså har grabben sin del i det hela.
att bara lägga skulden på honom är att göra det jävligt enkelt för sig själv. likaså är att bara lägga skulden på polisen.
men grabbens skuld är väl inte direkt svår att inse emedan polisens uppenbarligen tål att debatteras.

tja jag sitter på en plastraket och jag kör i princip varje dag så om du kör här nere i stockholm så lär vi mötas förr eller senare.
vare sig du vill eller inte.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
nej men såhär med facit i hand så är det svårt att se att någon kunde hanterat det sämre, eller vad tycker du ?

Jag har ingen aning om hur man skulle ha löst denna situation på bästa sätt då det, utifrån vad jag läst, verkar ha varit påkallad uppmärksamhet. Men den information som finns att tillgå kommer som bekant bara från ena sidan.

tyvärr finns inte facit, det är svårt fråga killen hur han tänkte.

Du vet alltså inte hur det slutade?

Last edited:

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Tjejen som satt bakpå är 17 år, dvs inte myndig än. Hade hon varit min dotter så hade jag varit fly förbannad på föraren/killen som riskerade hennes liv med att köra som ett pucko.

Trist utgång oavsett.
Min tanke också. 22 åringen har per definition ett barn på bönpallen
Tragiskt att han omkommer, men skönt att tjejen på sadeln klarade sig.

Skulle tycka precis samma om det vore en alkis som kört en vansinnesfärd med sin 17 åriga dotter bak i bilen och omkommit. Klart det är tragiskt att hon förlorar sin pappa, men skönt att barnet bak klarar sig.

Eftersom tjejen läser på forumet så vill jag först beklaga och sen hoppas att när sorgearbetet gått över du faktiskt kan dra lärdom av det här och inse vilken tur du haft som får en till chans i livet.

Du kommer kunna springa längs stranden vid havet utan att sitta i din rullstol och dröma om det
Du kommer kunna dansa runt midsommarstången med dina vänner
Du kommer kunna sitta på en brygga och dricka vin under solnedgången
Du kommer kunna se dina barn ta sina första steg...

Se till att du tar den andra chans som du fått... det är inte alla som får den! Se bara på de över 100 trådarna i Minneslundsforumet här på SH...

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
är 300 meter högt ? nej det är det inte när vi diskuterar flyghöjd.
jag vill minnas att man inte får flyga under 300 över städer som vanlig civilpilot, men här kan jag missminna mig.

Apropos flyghöjd så läste jag för några månader sedan en dom (som också handlade om en motorcyklist som körde 250+ km/h över halva stan och ut till Tyresö) där polisens helikopterförare var snäll nog att redogöra för delar av polisens helikoptertaktik. I det fallet låg helikoptern under hela efterföljandet på cirka 300 meters höjd, vilket benämns spaningshöjd.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
jo men inte varför, det är väl inte facit.

Det vi diskuterade var polisinsatsens kvalité och huruvida den var värd en tårta eller inte. Polisen hade, med garanti, under pågående insats ingen aning om vad föraren tänkte eller inte.

Däremot vet vi utgången, tyvärr, av den insats som utfördes.

jetson

Guest
Det vi diskuterade var polisinsatsens kvalité och huruvida den var värd en tårta eller inte. Polisen hade, med garanti, under pågående insats ingen aning om vad föraren tänkte eller inte.

Däremot vet vi utgången, tyvärr, av den insats som utfördes.

Polisen säger dock att dom inte gjort något fel, så nästa gång en liknande situation dyker upp...

Så kommer dom agera likadant?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Polisen säger dock att dom inte gjort något fel, så nästa gång en liknande situation dyker upp...

Så kommer dom agera likadant?

Vi får väl hoppas att det fortfarande existerar en gnutta sunt förnuft i detta samhälle, såväl inom som utanför kåren.

Situationen ska inte behöva uppstå.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
..sett flertalet polisfordon inklusive helikopter jaga killen.

Något som dom absolut inte får göra enligt dom själva, dessutom så ljuger dom om det... Bara 10 minuter innan olyckan så sågs han bli jagad av ett antal polisfordon.
Ja det ska dem det finns JO beslut på det.
De får jaga. Rekommendationen har dock varit att inte jaga MC i hög hastighet och de ska slå av om jakten innebär fara för andra. Men jaga får de.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Polisen hade, med garanti, under pågående insats ingen aning om vad föraren tänkte eller inte.

Det är väl det som är intressant, var föraren stressad eller sökte han en kick av att bli jagad eller något annat.

Finns inte många kvällar per år i stockholm som det ges möjlighet till att bli jagad men onsdagar är rätt träffsäkra om det är torrt ute då polisen verka tycka att det är klart värt att lägga resurser på det.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Motorcykelåkandet i Sverige har mer än tiodubblats sedan 1970-talet och många tycker om att visa upp sin cykel och åka fort.

Det är långt farligare att åka motorcykel än att köra bil, även om MC-olyckorna blivit mindre vanliga." :)

Så vad i består det det farliga att del kör för fort och en del riktigt fort när olyckorna är begränsade? riskerna ökar såklart mångfaldigt vid jakt.

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Vi får väl hoppas att det fortfarande existerar en gnutta sunt förnuft i detta samhälle, såväl inom som utanför kåren.

Situationen ska inte behöva uppstå.

Du menar att man ska få köra i 250 blås i trafiken utan att någon ska lägga sig i? Eller vad menar du?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...