Diskussion olyckor 2011

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Aftonbladet:
Polisen gick i natt ut med ett pressmeddelande där det betonades att helikoptern befann sig högt uppe i luften när den följde efter mc-föraren. Enligt Karin Solberg innebär det 300 meter över marken.

– Motorcykel körde i så pass hög fart att inte ens helikoptern hann med, den var bitvis 1 kilometer efter föraren. Jag har inte fått någon uppgift om att föraren skulle känna sig övervakad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13356634.ab

Högt uppe, var inte 300 meter (1000 fot) minimihöjd de får flyga på utan special tillstånd?

Klart som fan att du inte fått nån uppgift om att föraren kände sig övervakad... Svårt att fråga nu...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Skulle förvåna mig mycket om detta par inte var "singeld out" av polisen för tidigare beteende och skulle denna gång stoppas...

Denna eller någon skulle stoppas, med alla medel. Ett statuerande exempel som skulle få avskräckande effekt för andra att köra på likadant.

Annars, skulle sådana resurser inte vara så koordinerade i jakten, så din tes tror jag stämmer.

Men, polisen glömde nog i sin iver att göra en konsekvensanalys av sitt handlande. För så snabbt tillrättalagd story från polisen har jag inte sett tidigare....

Sen, är det synd, att journalister väljer att inte föra ut en balanserad nyhet, där man har en kritiskt hållning. Denna typ av okritiska journalistik brukar ju ha ibland benämningen propaganda, där bara en sida får föra sin talan utan att bli ifrågasatt.

Tragisk olycka och jävligt tragiskt efterspel!

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag borde egentligen inte skriva något men efter att ha läst mammans uttalanden i Expressen är jag inte förvånad över att grabben tog ett par korkade beslut. Äpplet faller inte långt ifrån trädet.

Hon påstår att han drabbats av panik.
Som höll i sig i 45 minuter och som ändå gjorde att han kunde komma överens med tjejen om vart de skulle dumpa hojen?

Han hade inget körkort men var försiktig och hade respekt.
Hur fan kan man låta sin son köra hoj utan körkort och sen tycka att det är någon annans fel när han dör?

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
Aprilia, Tuono
Kan inte förstå mångas resonemang här,

många här tycker att polisen inte ska bry sig när någon bryter mot lagen, inte bara en gång utan bryter ett antal lagar under sin vansinnighetsfärd.

polisens skyldighet är att förhindra brott, är detta så jla konstigt! dem har ett uppdrag att utföra, PUNKT!

Handlar om att köra mot rött, som är totalt livsfarligt för övriga trafikanter, ni som tycker att det är en mindre förseelse (vilket är obegripligt) att köra mot rött när du har en mc intryckt i dörren, din mc,ryggrad eller tar livet av dig när du kört för grönt.

låt hör era resonemang om detta, skulle vara intressant att veta hur ni tänker.

Misstänker att personen även gjort sig skyldig till smitning, vårdslöhet i trafik m.m vilket kan leda till fängelse, vilket synerligen är allvarligt.
Polisen måste självklart i dessa fall göra sitt jobb, något annat är ju tjänstefel, för mig är det helt obergipligt att ens tycka något annat och lägga skuld på polisen.

Sen att riskera sin flickväns liv behövs inte tas upp igen.

detta är allvarliga brott som måste stävjas!
Handlar om ditt liv och MITT liv, nära och kära!

En vuxen människa måste ta ansvar för sina handlingar, kan inte skyllas på polisen eller något annat!

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lustigt.. polisen (gärna tillsammans med minst flygvapen och alla andra försvarsgrenar) ska jaga stulna hojar in i betongen. Det ska ingå i polisens utbildning att m ha telepatisk förmåga avgöra vilka hojar som är stulna.

Men man ska absolut inte, på något som helst sätt följa efter eller ens vara i närheten av någon som kör för fort och utgör en fara för 3:e part (+ bryter mot i princip samtliga trafikregler).

När någon däremot kör av pg a sin oförmåga att köra så fort (officiellt är det dock alltid grus eller ett utskuttande rådjur som är orsaken) så är precis samma polis välkomna att dyka upp tillsammans med räddningstjänst för att styra upp situationen medans förarens polare står och skämtar om att lägga ut den precis skrotade hojen på blocket med "säljes i befintligt skick"-kommentarer.

Man kanske skulle sadla om till polis, verkar vara ett tacksamt yrke!

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Aftonbladet:
Polisen gick i natt ut med ett pressmeddelande där det betonades att helikoptern befann sig högt uppe i luften när den följde efter mc-föraren. Enligt Karin Solberg innebär det 300 meter över marken.

– Motorcykel körde i så pass hög fart att inte ens helikoptern hann med, den var bitvis 1 kilometer efter föraren. Jag har inte fått någon uppgift om att föraren skulle känna sig övervakad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13356634.ab

Högt uppe, var inte 300 meter (1000 fot) minimihöjd de får flyga på utan special tillstånd?

Klart som fan att du inte fått nån uppgift om att föraren kände sig övervakad... Svårt att fråga nu...

Spela roll det är ju bara att stanna, det finns ingen rättighet som säger att om man är jagad av polis så är det ok att köra ännu fortare för att om man kraschar är det polisens fel.

Dum grej förresten, vet man att om man kör alldeles för djävla fort så får de inte jaga en, vad händer då?

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Spela roll det är ju bara att stanna, det finns ingen rättighet som säger att om man är jagad av polis så är det ok att köra ännu fortare för att om man kraschar är det polisens fel.

Dum grej förresten, vet man att om man kör alldeles för djävla fort så får de inte jaga en, vad händer då?

Det skrev jag inte heller. Det som står i texten är ganska motsägande till de egna uttalandet. Sedan om det är polisen som verkligen sagt så eller journalisten egna ord vet jag inte.

Jag lägger mig personligen inte i diskussionen om olyckan.

Till Veronica: Krya på dig!

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Den som gjorde att liv riskerades och släcktes var mc-föraren själv, det går inte att skylla sina egna handlingar på någon annan när man har ett val och här i sverige riskerar man inte avrättning vid vägkanten så att stanna får inga livshotande följder.

Sen att grabben körde så med tjejen bakpå visar att han borde ha stoppats och fråntagits körkortet och inte fått tillbaks det, kör för fort gör vi nog alla men där går gränsen, för mig iallafall.

• Gilla
Reaktioner: Tpn

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Det är bara civilflyg vad jag vet.
Sedan finns det någon begränsning på 100 meter i mörker på grund av alla 3g-master.

En sak, hade den här killen ett giltigt körkort?

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Lustigt.. polisen (gärna tillsammans med minst flygvapen och alla andra försvarsgrenar) ska jaga stulna hojar in i betongen. Det ska ingå i polisens utbildning att m ha telepatisk förmåga avgöra vilka hojar som är stulna.

Men man ska absolut inte, på något som helst sätt följa efter eller ens vara i närheten av någon som kör för fort och utgör en fara för 3:e part (+ bryter mot i princip samtliga trafikregler).

När någon däremot kör av pg a sin oförmåga att köra så fort (officiellt är det dock alltid grus eller ett utskuttande rådjur som är orsaken) så är precis samma polis välkomna att dyka upp tillsammans med räddningstjänst för att styra upp situationen medans förarens polare står och skämtar om att lägga ut den precis skrotade hojen på blocket med "säljes i befintligt skick"-kommentarer.

Man kanske skulle sadla om till polis, verkar vara ett tacksamt yrke!

Kan bara hålla med till 100%!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ok, har inte orkat läsa hela tråden :)rolleyes:) men nånting verkar inte komma fram. Det verkar nästan som om de ville ha jag av de blå. Filminspelning eller annat? Visst, spekulationer, men det verkar inte direkt som om passageraren ville hoppa av och kan någon verkligen vara så korkad att ta jag med nån som inte vill.

Nåt stämmer inte. Känns som om det finns fakta som saknas men det borde finnas folk här som vet.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Ok, har inte orkat läsa hela tråden :)rolleyes:) men nånting verkar inte komma fram. Det verkar nästan som om de ville ha jag av de blå. Filminspelning eller annat? Visst, spekulationer, men det verkar inte direkt som om passageraren ville hoppa av och kan någon verkligen vara så korkad att ta jag med nån som inte vill.

Nåt stämmer inte. Känns som om det finns fakta som saknas men det borde finnas folk här som vet.

Om jag inte har läst helt fel så kallade dom sig för Herr och Fru Race, rätta mig om jag har fel. Så antagligen så ville hon sitta med.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Till vilket pris som helst!!?? :va
Självklart inte men i det här fallet råder det ju ingen tvekan om att det var föraren själv som var ansvarig för resultatet.

Hade polisen skjutit efter honom, slängt ut en spikmatta etc som fick honom att krascha hade det varit att gå för långt.

Polisen ska göra vad de kan för att förhindra brott och personligen tycker jag det daltas alldeles för mycket med framförallt återfallsförbrytare. Tänker då inte i första hand på trafikbrott men har man tex blivit jagad av polisen vid ett flertal tillfällen och blivit lagförd för detta borde man vid en viss gräns låsa in personen och slänga bort nyckeln. Uppenbarligen är det ju något fel i huvudet på personer som gång på gång utsätter andra för fara utan att förstå att det är fel.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men vad är det för jävla pellejöns som åker omkring och kör mot rött/enkelriktat utan körkort och med tidigare vårdslöshet i trafikdom, mitt i stan som vimlar av snutar.
Snacka om att dra på sig onödig uppmärksamhet.

Han ville väl helt enkelt ha lite jag så han kunde berätta för sina fräna polare om hur han stekte snuten som han gjort så många gånger förr och flickan tyckte det var spännande att hänga med.

Tyvärr gick det fullständigt åt helvete den här gången och det är jävligt sorgligt.
Men att åka omkring i city och bryta regler utan körkort kräver en hel del beslut redan innan polisen är inblandad. Det låter helt enkelt som ett beteende..

Om så är fallet så decimerar det ju polisens förtroende bland trafikanter om de låter det fortgå. Jag ser betydligt hellre att de lägger stora insatser på den här typen av beteenden än att stå vid E4an i påskhelgen och plocka folk på löpande band som kör 16km/h för fort.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...