Diskussion olyckor 2011

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Någonting konstigt har hänt med befolkningen i Sverige sista åren.

Numera kan man avsäga sig allt sitt egna ansvar för o skylla på någon/något annan/annat...
Vad lätt allt skulle vara om man kunde göra så i alla situationer som blev fel.

Mycket snack om moral i tråden.
ALLA på detta forumet lovar jag har brutit mot lagar både en o två gånger. Säkert varje gång ni är ute o kör en runda med hojen, för inte fasen ligger ni och puttrar i 70 på bulten eller i 90 på Nynäsvägen.
Så sluta och snacka om moral och dubbelmoral för allt är inte svartvitt.
Det är en hel gråskala mellan att köra för fort, eller köra totalt idiotiskt.
Kör snabbt, men kör klokt!

Tycker några punkter lyser igenom hela tråden:

Stanna på polismans tecken. Detta är ju ungefär det första du får lära dig o skolan, behöver ju inte vara Einstein för och förstå.

Polisen arbete. Att upprätthålla lag och ordning i samhället.
men dom får inte jaga hojåkare, för då blir dom stressade..:va

Ta ansvar för dina egna handlingar. Vare sig dom är rätt eller kanske blev fel.
Skyll inte på dålig uppväxt, fattigdom eller någon annan.

Sen att ligga i sjuksängen o säga att polisen tog min pojkväns liv är ju bara patetiskt :huvet

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Var ute på lunch idag, såg framsidan på en tidning med en bild på en tjej som fått lite skrubbsår. Stort under bilden stod det "Polisen tog min killes liv."

Kändes sådär... det är väl en bra sak att ha sin personliga åsikt, kanske mindre bra att försvara den på ett forum. Inte fullt så bra att gå till tidningen med den.
Gör man det skall man rannsaka sig själv, sin åsikt och se till att den verkar sund och hälsosam. Inte något emotionellt.

Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Du har aldrig varit med om att ett felaktigt beslut leder till ett annat och att ju längre det går desto svårare blir det att avbryta?

Jo men inte betyder det att jag kan fortsätta som om inget har hänt, eller att det är någon annans ansvar att ordna upp situationen. Eller någon annans ansvar när det går åt helvete. Krävs hjärna och kulor, eller motsv tjejgrej, att ta rätt beslut. För det är likt förbannat mitt ansvar.

Eller så ville de bara få stopp på honom till varje pris p g a av att statuera ett exempel eller för att de hade för stora egon för att ge upp jakten. Risken att någon annan skadas ( t ex passageraren) är betydligt större om jakten fortsätter.

Ja eller så är det som det står i tidningarna och som polisen säger att de backade ner. De kan ju knappast avbryta helt, för vilket beteende uppmuntrar det?

Hur fungerar resonemanget att om snuten släpper alla som drar så skadas ingen? Uppmuntrar inte det till att dra?

Var ute på lunch idag, såg framsidan på en tidning med en bild på en tjej som fått lite skrubbsår. Stort under bilden stod det "Polisen tog min killes liv."

Kändes sådär... det är väl en bra sak att ha sin personliga åsikt, kanske mindre bra att försvara den på ett forum. Inte fullt så bra att gå till tidningen med den.

Kan ju visa på svårighet att förstå handling, konsekvens och ansvar.

Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Tror för övrigt inte ett smack på att helikoptern flög i ca 200km/h på så låg höjd som 15-20m över marken, som några påstår. Undrar om ens amerikanska piloter i apache-helikoptrar flyger så extremt (med den fart och höjdnivån).

Och du var där ?

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Yamaha FZ1

Gör man det skall man rannsaka sig själv, sin åsikt och se till att den verkar sund och hälsosam. Inte något emotionellt.

Vilken tidning var det?

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Någonting konstigt har hänt med befolkningen i Sverige sista åren.

Numera kan man avsäga sig allt sitt egna ansvar för o skylla på någon/något annan/annat...
Vad lätt allt skulle vara om man kunde göra så i alla situationer som blev fel.

Mycket snack om moral i tråden.
ALLA på detta forumet lovar jag har brutit mot lagar både en o två gånger. Säkert varje gång ni är ute o kör en runda med hojen, för inte fasen ligger ni och puttrar i 70 på bulten eller i 90 på Nynäsvägen.
Så sluta och snacka om moral och dubbelmoral för allt är inte svartvitt.
Det är en hel gråskala mellan att köra för fort, eller köra totalt idiotiskt.
Kör snabbt, men kör klokt!

Tycker några punkter lyser igenom hela tråden:

Stanna på polismans tecken. Detta är ju ungefär det första du får lära dig o skolan, behöver ju inte vara Einstein för och förstå.

Polisen arbete. Att upprätthålla lag och ordning i samhället.
men dom får inte jaga hojåkare, för då blir dom stressade..:va

Ta ansvar för dina egna handlingar. Vare sig dom är rätt eller kanske blev fel.
Skyll inte på dålig uppväxt, fattigdom eller någon annan.

Sen att ligga i sjuksängen o säga att polisen tog min pojkväns liv är ju bara patetiskt :huvet

Bra sagt.
En annan grej som tillkommit den senare tiden är alla diffusa hjärnskador som folk "lider" av, damp, adhd, asperger och allt vad det heter. När blev det populärt och varför?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Och du var där ?

Läste du vad jag skrev? :va
Skrev att jag inte TROR på det. Jag kan naturligtvis ha fel men att flyga så kräver rätt så mycket skicklighet och rätt navigationsutrustning. Om någon kan bekräfta att de svenska polishelikoptrarna har det och piloterna är så skickliga så tar jag tillbaka det.

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Och du var där ?

Behöver man vara det? Vad skulle en helikopter tjäna på att flyga så lågt och så fort? Närbilder för sin hEFTIGa AKTJåN FILM!?

Polisen använder Eurocopter EC-135 vilket har en marchhastighet på 245km/h och en "topphastighet" på 287km/h.

Att flyga så lågt skulle bara innebära avsevärda risker och att det skulle gå långsammare. Om piloten ens hade två ärtor mellan öronen skulle han inse att han skulle kunna hänga på vilket mc som helst på lite högre höjd på marchhastighet. Han skulle vara betydligt mycket säkrare och ha betydligt mycket bättre överseende. Vilket är dess primära roll. Att följa och observera.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Vad grundar du detta på?
Om man läser artiklarna så tycker jag polisen verkar ha gjort helt rätt, som många har skrivit tidigare. Dom tog upp jakten, hastigheten ökade, polisen backade av och försökte enbart hålla koll på var han åkte för att till slut helt avbryta jakten och med enbart helikoptern som höll koll.

Det verkar ju finnas en hel del vittnen som hävdar att så inte var fallet.

Tror för övrigt inte ett smack på att helikoptern flög i ca 200km/h på så låg höjd som 15-20m över marken, som några påstår. Undrar om ens amerikanska piloter i apache-helikoptrar flyger så extremt (med den fart och höjdnivån).

Nej du har aldrig flugit helikopter. 15-20m (50-60fot) känns inte så lågt i en helikopter. Jag har flugit fortare och lägre än så utan att det känns farligt eller extremt på något sätt. EC135 som polisen flyger är väldigt fin och stabil i farter runt 200km/h och en bra bit över.

Hävdar inte att mannen som omkom gjort rätt på något sätt. Känns bara som att ung människa gått bort på ett tragiskt och onödigt sätt som kunnat undvikas.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Menar du Piketen?

Nej, jag syftade på hojföraren.
I såna här trådar brukar det trilla in inlägg om oskyldiga barnfamiljer som i stort sett lemlästas till höger och vänster om dem nu råkar befinna sig i samma riktnummerområde som Brassaren. SH är lite som en trasig skiva på det viset.

Jag blev lite trött där en stund på att tråden rusat 7 miljoner sidor och på samtliga dessa kan man konstatera att folk tycker annorlunda om ditten och datten.

Det känns liksom inte som att man kommer någonstans. Varje läger konstaterar att dem andra är spåninga i planeten.

Min alldeles egna ståndpunkt i frågan är att han uppenbarligen tog dåliga beslut. Val som jag själv inte hade gjort. Främst att hon fick sitta kvar bakpå. Vem vet iofs, hon var säkert hög på adrenalin och tyckte det var hefftigt hon också.

Jag tycker inte synd om någon, däremot är det tragiskt att det skall behöva gå så långt att någon blir av med livet. Ett par brutna ben och en hoj man kanske kan sälja per kilo hade säkert räckt som uppvaknande.

Polisen har som jobb att försöka förhindra sånt här. Om man då fräser omkring och försöker trigga dem så får man ju svänga med i tangon när man väl bjudit upp till dans.

Tycker jag.

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Hävdar inte att mannen som omkom gjort rätt på något sätt. Känns bara som att ung människa gått bort på ett tragiskt och onödigt sätt som kunnat undvikas.

Och bästa sättet att undvika det hade varit att inte ens sätta sig på en hoj när man saknar körkort.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Jag är hojåkare. Bryter säkert mot 10 lagar var gång jag är ute och åker.
Fast jag kör INTE i 250 och jag kör INTE ifrån polisen!

Men jag är också mamma till en 21-åring och en 18-åring.
Och jag skulle aldrig tolerera någon av mina barn körde utan körkort!!!
Skulle nån av dem mot förmodan "låna" min hoj, skulle jag ringa polisen direkt!!!
Eller köra rattfull, eller något liknade skulle jag oxå ringa polisen!!
Det ingår i min uppfostran att lagar följs, ovasett om det är Sveriges Rikes lag eller MIN!

Man får stå för sina handlingar genom konsekvenser. De e så livet funkar även om det gör förbannat ont ibland, både för en själv eller nära å kära!

Last edited:

jetson

Guest
Dom skulle självklart gjort som dom gjorde för ett år sedan då en Potatoes mc medlem blev upptäckt på sin mc på Nynäsvägen som färdades i lika hög fart som denna mc, kanske till och med fortare med den vetskap jag har om dessa personer: en helikopter kallades in för att följa denna Potatis och denna gång på mycket hög höjd för att endast observera vart han tar vägen för att sen dirigera markpatrullerna rätt vilket också skedde då Potatisen efter vad han trodde var en lyckad körning stannade i Tollbäcken för att vila och ta en ciggaret: vad Potatisen varken visste och framförallt hörde var att han var bevkade av den mycket begåvade helikopterpiloten som hovrade ovanför han PÅ MYCKET HÖG HÖJD och som dirigerade en polispatrull till platsen som då grepp denna Potatis som senare också dömdes för sina trafikbrott!!

Med andra ord, det går att göra ett förföljande på olika sätt: det brutala och meningslösa som skedde för ett par dagar sedan eller som Potatisen fick erfara på ett mycket bra och riskfritt sätt: .

Trevligt med ett inlägg utan skeva tolkningar och larviga spekulationer.. :tummenupp

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hur kan man fan kan man tycka att polisen inte gjorde något fel när de jagade en mcförare med passagerare i farter uppemot 250 km/h? Visst om han satt själv på hojen så hade det varit en helt annan sak. Polis hade ren tur att tjejen överlevde det hela.

Sen säger jag inte det är okej utav föraren heller han har sitt ansvar i det hela men polis skulle ha avslutat jakten efter ett par minuter pågrund utav passagerare istället för att jaga dem i flera timmar.
Varför? Vad skulle det göra för skillnad för polisen? Det var ju inte som han kidnappat henne längs vägen. Enligt information så var ju inte det här första gången de var ute på sådan här buskörning och polisen hade med stor sannolikhet koll på paret sedan tidigare.

Det var ju snarare föraren som skulle avbrutit flykten efter ett par minuter på grund av passagerare. Men som det verkar så var ju både förare och passagerare med på att det skulle köras på detta sätt.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Utan att ha läst hela:

Hur kan någon kalla detta olycka eller misstag? Polisen jagade minst en halvtimme så föraren hade tid att tänka över alternativen.

Väljer man att att åka runt fort och länge i en storstad drar man på sig allt polisen har att sätta in, de gillar aktiviteter utöver gråa snutvardagen.
På polisradion hör man patrull efter patrull ropa "Vi åker med på XXXX" vid pågående inbrott, rån eller sådant här. Vid lägenhetsbråk etc. anmäler sig inga frivilliga. Det bör man veta om man ska mucka med de blå.

Dessutom bör man kunna sin geografi, köra minst så bra som mc-poliser och ha gott om bensin i en bra hoj.

Viktigast är dock att inte stressas när blåljusen blinkar annars funkar inte hjärnan. I trafik med flera risksituationer per sekund kan EN missbedömning räcka för en sådan här totalflopp.

Han som körde hade inte vad som krävs, dessutom passagerare.

Synd på tjejen men killen får skylla sig själv.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln