Diskussion olyckor 2011

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Bra sagt.
En annan grej som tillkommit den senare tiden är alla diffusa hjärnskador som folk "lider" av, damp, adhd, asperger och allt vad det heter. När blev det populärt och varför?
Förr i tiden beskrev man samma saker med andra ord, tex efterbliven, omogen, klent begåvad, svaga nerver osv.

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Suzuki sv650 -08

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
BMW K1300R 2009
Jag borde egentligen inte skriva något men efter att ha läst mammans uttalanden i Expressen är jag inte förvånad över att grabben tog ett par korkade beslut. Äpplet faller inte långt ifrån trädet.

Hon påstår att han drabbats av panik.
Som höll i sig i 45 minuter och som ändå gjorde att han kunde komma överens med tjejen om vart de skulle dumpa hojen?

Han hade inget körkort men var försiktig och hade respekt.
Hur fan kan man låta sin son köra hoj utan körkort och sen tycka att det är någon annans fel när han dör?

Precis min åsikt, hur kan man i media, Expressen pappers utgåvan, hävda att Polisen är ansvarig för hennes son död, vad jag förstått så är det pappan som stått på försäkringen till MC:n samt hon har med full vetskap låtit sin son köra trots avsaknad av körkort.

Samma obefintliga logik gäller för flickvännen, 17år, som inte ser ett problem att pojkvännen saknar körkort, bryter mot uppenbara trafik regler och utsätter medtrafikanter inne i city för uppenbara risker, skyller i från sig med "Polisen sköt med laser vid skogskyrkogården.." (enbart pappersutgåvan konstigt nog..)

Tyvärr kommer spekulationerna frodas ytterligare nu när det framkommer att tekniskt fel på video inspelningen på helikoptern gjort att ingen film finns, där måste Polisen skärpa sig, hur f-n kan det komma sig att sådant inträffar, resurs brist kan inte var förklaringen..

/BoA

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej
Jag blir matt när man läser på expressen.se.
Mamman har till Expressen uttryckt "Så här får det banne mig inte gå till".
När det framkommit att filmen från helikoptern inte funkade.
Vad spelar en films vara eller icke vara för roll.
Han tog sig rätten att köra som en idiot och sätta andras liv på spel.
Det är naturligtvis på svenskt maner någonan annas fel att han körde in i bomen i alldeles för hög hastighet
Det fanns ett väldigt enkelt sätt att att få färden att upp höra.
Han hade kunnat stanna och ta sitt ansvar för det han ställt till med.
Jag tyckte väldigt synd om föräldrarna innan jag läste citatet.Men nu vet jag inte vad jag tycker.
Tyvärr har jag svårt att känna någon som helst empati för föraren.
Det var han själv och ingen annan som körde som en galning.

Tyvärr har han dragit skam och vanära över hela hojkollektivet.Det är bara att kolla på nyhetsinslagen igår på tv hur "alla" mc åkare håller på och kör i 200+ på vägarna och stuntar.
Sen att vi som åker hoj vet att det inte är så spelar inte så stor roll när massmedia basunerar ut en "sanning"
Fredrik

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Hans val att gazza och chansa med tjejens liv, förstår inte hur folk får detta till polisens fel. Att tjejen gråter ut i tidningen är ju ett bevis på hennes mognad.
Skulle nog sj aldrig våga dra snuten men om jag gör det och det blir en diskussion på sporthoj, det var mitt val jag får stå för konsekvenserna hoppas ingen annan blev skadad.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
....Har följt den här tråden lite från och till, nu "förföljde" den mig när jag satt på lunchen i form av förstasida !

Vad är det med folk ? Killen kör uppenbarligen upprepade gånger/vanemässigt med sin hoj och sin tjej utan körkort och har bild på det också på forum utan reg.skylt mm... Redan där är det väl svårt att försvara alla handlingar som han gör utifrån det eller ??:va (Ur ett perspektiv där vi utgår ifrån att lagar gäller)

Det andra som händer är så korkat så jag har varit tvungen att läsa det flera ggr för att försöka sätta mig in i hur man som förare oavsett hur ung man är kan agera från det som händer ut mot tyresö och sen resten av körningen med och dessutom med någon som han förhoppningsvis älskade och brydde sig om, känner mig helt tom när folk härinne på forumet försöker försvara/rättfärdiga hans körning mm och vinkla det mot polisarbetet...

Varje liv som släcks är extremt tragiskt, till Veronica som jag inte känner kan jag bara säga att skatta din lyckliga stjärna att du är vid liv och jag hoppas du inser att du fått en andra chans och tar vara på livets alla glädjeämnen med stor aptit. En dag tror jag det kommer att sjunka in att det inte var någon annan som tog hans liv, det var nog han själv pga en hel rad dåliga val/beslut som togs med enormt högt adrenalin i kroppen. //M

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Någonting konstigt har hänt med befolkningen i Sverige sista åren.

Numera kan man avsäga sig allt sitt egna ansvar för o skylla på någon/något annan/annat...
Vad lätt allt skulle vara om man kunde göra så i alla situationer som blev fel.

Mycket snack om moral i tråden.
ALLA på detta forumet lovar jag har brutit mot lagar både en o två gånger. Säkert varje gång ni är ute o kör en runda med hojen, för inte fasen ligger ni och puttrar i 70 på bulten eller i 90 på Nynäsvägen.
Så sluta och snacka om moral och dubbelmoral för allt är inte svartvitt.
Det är en hel gråskala mellan att köra för fort, eller köra totalt idiotiskt.
Kör snabbt, men kör klokt!

Tycker några punkter lyser igenom hela tråden:

Stanna på polismans tecken. Detta är ju ungefär det första du får lära dig o skolan, behöver ju inte vara Einstein för och förstå.

Polisen arbete. Att upprätthålla lag och ordning i samhället.
men dom får inte jaga hojåkare, för då blir dom stressade..:va

Ta ansvar för dina egna handlingar. Vare sig dom är rätt eller kanske blev fel.
Skyll inte på dålig uppväxt, fattigdom eller någon annan.

Sen att ligga i sjuksängen o säga att polisen tog min pojkväns liv är ju bara patetiskt :huvet

Sverige har blivit ett land där man har en jäkla massa rättigheter och inga skyldigheter. Så lätt att skylla på nån annan utan att behöva ta sitt ansvar.
Ett annat klassiskt exempel är att det är fotografens fel när nån klotar i fotokurvan på bulten. "Hitta alltid nån att skylla på och vägra ta ditt eget ansvar" kanske kan va nåt att prägla på enkronorna i stället för t.ex. "För Sverige i tiden" eller vad det står!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tycker några punkter lyser igenom hela tråden:

Stanna på polismans tecken. Detta är ju ungefär det första du får lära dig o skolan, behöver ju inte vara Einstein för och förstå.

Polisen arbete. Att upprätthålla lag och ordning i samhället.
men dom får inte jaga hojåkare, för då blir dom stressade..:va

Ta ansvar för dina egna handlingar. Vare sig dom är rätt eller kanske blev fel.
Skyll inte på dålig uppväxt, fattigdom eller någon annan.

Sen att ligga i sjuksängen o säga att polisen tog min pojkväns liv är ju bara patetiskt :huvet

Håller med. Det handlar ju inte om ett enstaka korkat beslut som ger dessa konsekvenser utan en låååång kedja av dåliga beslut tex:
- Köra så illa att man blir dömd för vårdslöshet i trafik
- Köra utan körkort
- På lånad hoj
- Med skjuts
- Inne i stan
- Mot enkelriktat
- Mot rött
- Försöka smita och göra sig skyldig till smitning
- Fortsätta att bryta trafikregler och göra sig skyldig till fortkörning
- Inte stanna på uppmaning
- Fortsätta och bryta regler och bli skyldig till grov vårdslöshet i trafik
- Inte stanna när helikoptern är i luften
- Inte stanna när det är 10 civilbilar efter
- Inte stanna när tunneln är avstängd

osv.

Men detta är självfallet polisens fel... hmm...

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Tyvärr kommer spekulationerna frodas ytterligare nu när det framkommer att tekniskt fel på video inspelningen på helikoptern gjort att ingen film finns, där måste Polisen skärpa sig, hur f-n kan det komma sig att sådant inträffar, resurs brist kan inte var förklaringen..

/BoA

Foliehatt på. Känns inte som ett sammanträffande att filmen försvunnit efter att polisen hävdat att dom inte gjort några som helst fel trots att flera sett saker som tyder på motsatsen. Känns som att det är så man gör i poliskåren.

Här i stan som smällde en polisbil med en annan trafikant i hög fart då han var kallad som förstärkning till ett förföljande av rattfyllerist. Snuten i fråga var alltså inte inblandad i jakten och körde som en galning varpå han krockade. Då hävdas det att han körde med blåljus och sirener men ingen i området där dom krockade har hört några sirener. En kåranda att röja undan spåren efter sina misstag och skylla ifrån sig/blåneka allt? Kanske, kanske inte... :tungan

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Sen att sitta som VT och gråta ut över att polisen tagit "min pojkväns liv" ser jag inte som annat än gravt patetiskt (läs: omoget) då det till trotts grov hets i från polisens sida under jaktens gång var han själv som på grund av okunskap att hantera situationen/motorcykeln gjorde att han krockade med bomen och avled: dock tycker jag att hon skall vara mer än förbannad på han över att hon inte blev avsläppt av innan jakten startade/urartade om han nu brydde sig så mycket om henne som det sägs: inget annat!!

Är inte själva poängen mer er körning att få uppleva det du "kallar grov hets" varför håller ni annars på och retar upp polisen?

Köra fort kan man ju göra utan någon större inblandning från polisen om man vill det.

Foliehatt på. Känns inte som ett sammanträffande att filmen försvunnit efter att polisen hävdat att dom inte gjort några som helst fel trots att flera sett saker som tyder på motsatsen. Känns som att det är så man gör i poliskåren.

Här i stan som smällde en polisbil med en annan trafikant i hög fart då han var kallad som förstärkning till ett förföljande av rattfyllerist. Snuten i fråga var alltså inte inblandad i jakten och körde som en galning varpå han krockade. Då hävdas det att han körde med blåljus och sirener men ingen i området där dom krockade har hört några sirener. En kåranda att röja undan spåren efter sina misstag och skylla ifrån sig/blåneka allt? Kanske, kanske inte... :tungan

Med hänsyn till den omkomna föraren är det väl väldigt skönt att filmen raderats. Om inte polisen ska göra någon egen utredning finns det väl ingen anledning att den ska finnas för allmänhetens beskådan.

Vilka misstag menar du att polisen ska röja undan? Enl vittne på plats kom polisen ett par minuter efter olyckan och att helikoptern var långt borta.

Last edited:

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
jag förvarar inte någon utan belyser att denne kille mist sitt liv och nu är det ett sorgarbete som pågår i detta nu. Hur skall jag kunna förvara någon som mist sitt liv?

Du är ju totalt empatilös.

i detta fall så har jag INGEN empati ja kan inte ha de iome att han utsatt andras liv för fara sen att tjejen går ut med att polisen tog hanns liv är ren skitsnack han kan inte vart omedveten om konsekvenser av att köra som han gjorde så nej har ingen empati alls i detta läge

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ang helikoptern, borde inte transponderdata från dessa lagras hos LFV? Dom måste ju trots allt vara synliga för flygledare och vad jag vet loggas allt som händer på deras skärmar.

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
xj6n 09
Nu när tråden blivit 40 sidor och vi fått lite mer kött på benen, skulle i alla fall jag, som mc körare (knutte) sedan 85´vilja påstå att varken Christoffer eller Veronica hör hemma i mitt hoj kollektiv. Snarare att likna vid ett par wannabees. Den rad av dumma beslut och handlingar dom två tillsammans begått hör inte hemma bland "knuttar och spättor". Ett par trafik kriminella (vad vi vet hittills) ungdommar som fått ett jäkla media utrymme på grund av sina dumma val på allmän väg. Tragiskt med unga som råkar illa ut, det kan ha olika orsaker. Men...dom hör inte hemma i det hoj kollektiv jag känner tillhörighet med.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Allt är, som vanligt här på SH, tydligen svart och vitt. Som vanligt tycker jag att sanningen ligger någonstans i gråzonen däremellan.

Jag tänker inte försvara killens agerande; det var totalt omdömeslöst. Däremot är jag medveten om såväl lagar som förordningar om polismäns arbetsutövande och dessutom JO:s uttalande om jakt på fortkörare i allmänhet och motorcyklister i synnerhet. Polisens agerande, framförallt med tanke på att han hade skjuts, är tveksamt baserat på de riktlinjer som finns och motiveringen bakom dem. Ej avbrutna jakter har tidigare renderat i fällande dom för tjänstefel.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
i detta fall så har jag INGEN empati ja kan inte ha de iome att han utsatt andras liv för fara sen att tjejen går ut med att polisen tog hanns liv är ren skitsnack han kan inte vart omedveten om konsekvenser av att köra som han gjorde så nej har ingen empati alls i detta läge

Det hade kunnat vara du som låg död där. Om du säger något annat så ljuger du!!

22 bast gammal och precis i början av vuxenlivet. Förtjänar han att du skriver detta. Har du ingen respekt mot han anhöriga.

Klassar du in människor i fack och utfrån det känner din empati?
Om en människa gör ett misstag är han stämplad för livet?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln