Diskussion olyckor 2011

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Adde, det är kanske dags att lyssna på vad folk försöker säga och inte bara försöka tolka inläggen så negativt eller felaktigt som möjligt.

Förstå att vi alla som kör för fort i lagens och samhällets ögon gör oss skyldiga till lagöverträdelser.

Förstå att den som inte stannar för polismans tecken är en brottsling.

Förstå att den som, under en polisjakt, inte ens stannar för att släppa av passagerare inte bara är en brottsling, dessutom dum. Ville passageraren fortsätta åka med skulle han ha slängt av henne.

Förstå att den som dessutom får helikoptern efter sig borde inse att oddsen för att undkomma dramatiskt sänkts och handla i enlighet med de nya förutsättningarna.

Så att den förolyckade föraren gjorde sig skyldig till ett helt gäng brottsliga (varav ett antal rent puckade) handlingar under sitt flyktförsök torde vi vara rätt överens om. Det gör inte saknaden mindre för anhöriga och vänner, inte heller sorgen lättare att bära, men att projicera sin sorg och vrede på polis eller SH-medlemmar är faktiskt inte heller relevant.

Vi som konstaterar att föraren gjorde sig skyldig till en räcka obetänksamma och "brottsliga" handlingar är för den skull inga helgon. Vi kör ibland för fort, vi kanske slarvar med stopplikten eller på annat sätt överträder lagen mer eller mindre regelbundet. Vi är dock beredda att ta vårt straff eller hantera den situationen om och när ansvar för dessa handlingar ska utkrävas, var och en efter de förutsättningar som gäller vid det tillfället. Det förändrar dock inte faktum att vi brutit mot en lag eller förordning, och därför med all rätt kan kallas brottslingar utan att det blir någon big deal.

Vill Du ta bort alla dessa överträdelser från lagboken och slippa bli kallad brottsling när Du bryter mot lagar och förordningar? I så fall ska Du arbeta politiskt och inte gråta ut på ett internetforum. Alternativet är att leva med vårt samhälle och vara beredd att hantera eventuella konsekvenser vid lagöverträdelser.

Så - Vi beklagar sorgen och saknaden för vänner och anhöriga, tro inget annat. Samtidigt, när det gäller orsak och händelseförlopp, kunde föraren när som helst ha givit upp, stannat och tagit konsekvensen av sitt handlande. Men han valde, av egen fri vilja, att fortsätta ändå till det tragiska slutet. Om polisen agerat på bästa sätt eller med viss klumpighet kommer förhoppningsvis att klarläggas men förhindrar inte att föraren har fullt ansvar för att jakten fortsatte...

Mina 2p och ha en bra dag.

...Du kanske rent av kallar dina sporthojsvänner för brottslingar bara för att de vrider på rullen stundtals.

Det är en sådan jävla tur att du är fläckfri och aldrig gjort något ont mot vare dig själv eller samhället...
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hur i helvete tänker folk........ :huvet

En stor manifestation tycker jag samla ALLA mc åk genom stockholm saktaaaaaaaaaa o länge!!!!!!!!!! till minne av killen tycker det är skit av polisen det va väl inte så bra av han heller men ändå till vilken kostnad !!!! helikopter o allt piunsamt för en rödljuskörning som kosta ett liv

Ser hellre en manifestation med hojåkare som visar att det INTE är okej att blåsa snuten.
Tror att allmänheten hade behövt de hur många hojåkare det är som inte tycker att det var polisens fel att personen i fråga tyvärr miste livet.

Jag hade ställt upp :tummenupp
 

sportbike

Guest
Jaha gott folk, en lätt städning av de senaste 30 sidorna genomförd.
Hoppas det inte ser alltför konstigt ut.
Kan vi försöka ha en liite högre nivå på diskussionen framöver så vore det bra.
Läs inlägg #5 på förstasidan, väldigt bra skrivet :tummenupp
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Inget körkort.
Mc'n har ingen reg-skylt.
Han kör för fort.
Han kör mot rött.
Han pekar finger mot polisen.
Han stannar inte när polisen försöker stoppa honom.
Kör först på gångväger i ca 100km/ h
Väljer själv att inte stanna när polisen står med laser
Väljer själv att köra ifrån polisen

Har jag glömt något? Fyll gärna på.

http://www.sporthoj.com/forum/showpo...&postcount=900

Läs detta inlägg när du ändå är i faaarten.
Ange dina käller så att jag vet att följande stämmer:

- Ingen reg skylt. Och ingen lek med begreppen, hade han en miniskylt i hjulhuset så hade han en skylt

- Pekar finger

- Gångvägar i ca 100 km/h

- Att han blev lasrad, var och i vilken hastighet? (iofs ifrågasätter jag inte att det gått fort men intressant att veta ändå)

Din länk funkar inte men jag tror jag vet vilket inlägg du syftar på. Han hade mycket att säga och mycket kan nog stämma. Men jag skulle inte bli förvånad ifall vissa saker var fel. Stod det inte oregistrerad mc t.ex? Skulle tippa att den uppgiften är felaktig.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
- Ingen reg skylt. Och ingen lek med begreppen, hade han en miniskylt i hjulhuset så hade han en skylt
Rent juridiskt är det inte någon skillnad på om du har miniskylt i hjulhuset eller helt saknar den, det är/var 1500:- oavsett. 22 åring med R1a utan körkort i storstad, ska vi gissa att den var skenreggad/försäkrad? Hurvida det fanns en miniskylt uppstoppad någonstans känns irrelevant.
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
1 Nu låter du som min tonårsdotter när hon vill nåt. Men alla andra har ju!
2 Hur ska man tolka det som när du skriver ecodriving för att en person kör mot rött?
Om du skrev det med ironi kan jag inte svara på för jag såg ingen :D:yoparty:):näsblod:confused::tummenupp:tungan
Sen att jag drar långsökta paraller fast det är precis samma sak för jag vill spara några droppar bränsle genom att köra genom bommarna och därmed spara miljön.
3: Nej men vittnesuppgifter säger det ivf och ingen som var där dementerar detta..
1) Och med det vill du säga att det är ytterst sällsynt att folk inte hinner stanna för ex vilt som kommer upp på vägen?

2) Att t.ex vika höger mot rött när man sett att det inte kommer trafik är väl inte farligt? Jag försöker bortse från din liknelse med nerkörda järnvägsbommar vilket enligt dig ska vara samma sak.

3) Vilka vittnen hänvisar du till?
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Adde, det är kanske dags att lyssna på vad folk försöker säga och inte bara försöka tolka inläggen så negativt eller felaktigt som möjligt.

Förstå att vi alla som kör för fort i lagens och samhällets ögon gör oss skyldiga till lagöverträdelser.

Förstå att den som inte stannar för polismans tecken är en brottsling.

Förstå att den som, under en polisjakt, inte ens stannar för att släppa av passagerare inte bara är en brottsling, dessutom dum. Ville pasageraren fortsätta åka med skulle han ha slängt av henne.

Förstå att den som dessutom får helikoptern efter sig borde inse att oddsen för att undkomma dramatiskt sänkts och handla i enlighet med de nya förutsättningarna.

Så att den förolyckade föraren gjorde sig skyldig till ett helt gäng brottsliga (varav ett antal rent puckade) handlingar under sitt flyktförsök torde vi vara rätt överens om. Det gör inte saknaden mindre för anhöriga och vänner, inte heller sorgen lättare att bära, men att projicera sin sorg och vrede på polis eller SH-medlemmar är faktiskt inte heller relevant.

Vi som konstaterar att föraren gjorde sig skyldig till en räcka obetänksamma och "brottsliga" handlingar är för den skull inga helgon. Vi kör ibland för fort, vi kanske slarvar med stopplikten eller på annat sätt överträder lagen mer eller mindre regelbundet. Vi är dock beredda att ta vårt straff eller hantera den situationen om och när ansvar för dessa handlingar ska utkrävas, var och en efter de förutsättningar som gäller vid det tillfället. Det förändrar dock inte faktum att vi brutit mot en lag eller förordning, och därför med all rätt kan kallas brottslingar utan att det blir någon big deal.

Vill Du ta bort alla dessa överträdelser från lagboken och slippa bli kallad brottsling när Du bryter mot lagar och förordningar? I så fall ska Du arbeta politiskt och inte gråta ut på ett internetforum. Alternativet är att leva med vårt samhälle och vara beredd att hantera eventuella konsekvenser vid lagöverträdelser.

Så - Vi beklagar sorgen och saknaden för vänner och anhöriga, tro inget annat. Samtidigt, när det gäller orsak och händelseförlopp, kunde föraren när som helst ha givit upp, stannat och tagit konsekvensen av sitt handlande. Men han valde, av egen fri vilja, att fortsätta ändå till det tragiska slutet. Om polisen agerat på bästa sätt eller med viss klumpighet kommer förhoppningsvis att klarläggas men förhindrar inte att föraren har fullt ansvar för att jakten fortsatte...

Mina 2p och ha en bra dag.

Jag tar till mig av det du skrev och rättar in mig i ledet här på SH. ditt sista stycke i tecken sammanställer det hela väldigt bra.

dock för att ha mandat att hacka på någon som begått en brottslig handling krävs att man har så pass god självinsikt att man kan erkänna sina egna brister, vilket du gör. Det finns ett fåtal här inne som inte har den förmågan.Då tycker inte jag man har rätt att tycka och tänka och spy skit. I alla fall, jag lägger mer än gärna ner stridsyxan då dessa trådar med personangrepp och tjafs bara leder tråkigheter.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
1) Och med det vill du säga att det är ytterst sällsynt att folk inte hinner stanna för ex vilt som kommer upp på vägen?

2) Att t.ex vika höger mot rött när man sett att det inte kommer trafik är väl inte farligt? Jag försöker bortse från din liknelse med nerkörda järnvägsbommar vilket enligt dig ska vara samma sak.

3) Vilka vittnen hänvisar du till?


1: Nej säger bara att man ska kunna stanna för hinder på vägen, kan det vara så svårt att förstå?
2: Vadå tåget är 3 km bort när bommarna går ner!:D Farligt ja och det är farligt att köra mot rött.
Varför finns den lagen tror du?
3: De som uttalat sig att han gjort det alltså vittnen. Sen om det är sant vet jag inte.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Efter 45 minuters jakt i hisnande hastigheter kraschade de in i en vägbom i 200 kilometer i timmen."
"Tänkte ni aldrig på att stanna?
– Jo, han skrek och frågade mig: Vad ska vi göra? Jag sa: Jag vet inte, åk in i tunneln och stanna där så kanske vi kan springa ut därifrån.
De tittade bakåt och såg då en civil polisbil cirka 150 meter bort.
– När vi tittade fram igen såg vi bommen och då skrek jag. "


Aftonbladet ska kanske prova själv om det går att kommunicera på en mc i 200 km/t...

Tror iofs personligen att det är ren och skär lögn. Men de kan ju haft intercomsystem.

Personer med MC-vana vet ju att det är omöjligt att prata med passagerare och vice versa över krypfart.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Jag har lärt mig att ta aftonbladets nyheter med en stor nypa salt. Speciellt rubrikerna. Stor risk att flickan inte alls sagt att det var Polisen som tog killens liv. Förvrängt hela intervjun. Självklart vill de med sina artiklar skapa debatt, vilket de åter igen lyckats med.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
2) Att t.ex vika höger mot rött när man sett att det inte kommer trafik är väl inte farligt?

Och att köra mot rött är väl ALDRIG farlig, oavsett vilken riktning man tänker färdas i. När man ser att det inte kommer någon trafik!!!! Så det innebär alltså att DU ALLTID kör mot rött när du ser att det inte kommer annnan trafik?? SMART!:yoparty
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag har lärt mig att ta aftonbladets nyheter med en stor nypa salt. Speciellt rubrikerna. Stor risk att flickan inte alls sagt att det var Polisen som tog killens liv. Förvrängt hela intervjun. Självklart vill de med sina artiklar skapa debatt, vilket de åter igen lyckats med.

Nu har hon ju iofs sagt detta här på Sporthoj också.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har lärt mig att ta aftonbladets nyheter med en stor nypa salt. Speciellt rubrikerna. Stor risk att flickan inte alls sagt att det var Polisen som tog killens liv. Förvrängt hela intervjun. Självklart vill de med sina artiklar skapa debatt, vilket de åter igen lyckats med.

Var i kontakt med en kvinnlig (könet spelar iofs ingen roll) reporter hos AB häromveckan angående en MC-olycka och måste säga att hennes slutledningsförmåga fick mig att undra om hon var lite bakom.

Så nej, man ska inte tro ett ord kvällspressen skriver. I synnerhet AB. Sensationsnyheter och lösnummer och inget annat är vad det handlar om.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har lärt mig att ta aftonbladets nyheter med en stor nypa salt. Speciellt rubrikerna. Stor risk att flickan inte alls sagt att det var Polisen som tog killens liv. Förvrängt hela intervjun. Självklart vill de med sina artiklar skapa debatt, vilket de åter igen lyckats med.

Har hon iofs skrivit i ett par inlägg här också. Man bör nog ta med de bakomliggande orsakerna till detta i ekvationen. Trauma, desperat sorg, skyddsmekanismer, brist på mognad och en kanske inte helt adekvat värdegrund i bagaget. Hon har livet och tiden för sig och insikterna kommer förhoppningsvis i takt med att hon klarar hantera dem.
 

hasseman

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 954 RR
Hur i helvete tänker folk........ :huvet



Ser hellre en manifestation med hojåkare som visar att det INTE är okej att blåsa snuten.
Tror att allmänheten hade behövt de hur många hojåkare det är som inte tycker att det var polisens fel att personen i fråga tyvärr miste livet.

Jag hade ställt upp :tummenupp


Ställer me upp :) Absolut :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har hon iofs skrivit i ett par inlägg här också. Man bör nog ta med de bakomliggande orsakerna till detta i ekvationen. Trauma, desperat sorg, skyddsmekanismer, brist på mognad och en kanske inte helt adekvat värdegrund i bagaget. Hon har livet och tiden för sig och insikterna kommer förhoppningsvis i takt med att hon klarar hantera dem.

Hoppas verkligen det är så som du skriver. Annars är hon ganska körd.

Dock då utnyttjar ju skvallerpressen alla dylika svagheter. Utan pardon. Och "alla" läser och tror på det.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Polisens (eventuellt?) felaktiga beteende vid efterföljandet bör verkligen utredas. Är en rödljuskörning verkligen ett brott som befogar en liknande insats?

Innan nån svarar, så tänk på, att bryta mot stopplikt är detsamma som att köra mot rött. Det gäller även mitt i natten om det inte finns trafik på miltal omkring.

Killen dog för att han körde in i en bom, det är inte polisens fel. Men hade han levt idag om polisen hade släppt honom när dom märkte att det började bli för vårdslöst?

Vi kommer aldrig få ett svar på den frågan.

Det är faktiskt läskigt att se att stor del av SH-folket är så hatiska, att dom tycker att det är okej att jaga någon tills dom kör ihjäl sig av utmattning. För en rödljuskörning. Vad är nästa steg?


Min personliga åsikt då: Ja, jag anser att polisens påstridiga jakt, var orsaken till olyckan. Jakten var inte befogad och skulle ha avbrutits helt i god tid.
Om killen nu hade GR-komplex som så många vill framhäva, då har är poliserna COPSwannabes.
Ingen behöver dela min åsikt och alla har rätt till sin.

För att avsluta:
Jag har inte orkat läsa hela tråden, pulsmätaren tillät inte det:död
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top