Diskussion olyckor 2011

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför blir Jag inte förvånad. Ännu en anmälan mot polisen för våld i tjänsten - nedlagt i brist på bevis/brott kan ej styrkas.
Istället för att hamna i en ändlös diskussion om vems som har skuld till olyckan.
Frågar Jag mig själv är det rättssäkert att poliser utreder sig själva (förundersökning) eller att åklagare bygger sitt beslut på en (jävig) polisutredning, om utredningen ska läggas ned eller åtal väckas.
Varför går det inte att överklaga beslutet att - lägga ned en brotts utredning. Det alternativ som återstår är att väcka enskilt åtal som du får bekosta själv & förlorar du så får du sälja allt du har villan, sommarstugan, båten mm. för att betala båda parters rättegångskostnader + ev. dömt skadestånd.
Detta upplägga har bara en funktion - att avskräcka från att väcka åtal.
Jag hedrade denne fallne Broder med en tyst minut vid olycksplatsen dagen efter medan blommor & ljus var kvar. Ägnade Hans familj, flickvän en tanke.
Han var inte utan skuld - men är det dödsstraff på att i sin omognad fatta en radda fel beslut...? Ock som Jag ser det hetsades till döds av hela Söderorts tillgängliga polis resurser.Att sedan massmedia köper polisens version rakt av gör mig illamående. Den tredje stadsmaktens uppgift är att granska makten & myndigheter & inte fungera som en megafon åt dem, pinsamt.

R.I.P. vi är många som sörjer dig.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952191.ab

Jag tycker att det är helt rätt att lägga ner den förundersökningen.
Att överhuvudtaget påbörja en förundersökning på det där anser jag är slöseri med mina skattepengar.

Föraren hade till att börja med satt sig på en motorcykel han hade vare sig kompetens eller behörighet att köra.
Han valde sedan att köra långt över både hastighetsgränser och förnuft.
Dessutom valde han att försöka dra polisen istället för att stanna på deras uppmaning. För han kan knappast ha missat att han var efterföljd.
Han vred själv på rullen och är därigenom själv ansvarig för det som hände. Nu slutade det tyvärr i att han dog vilket alltid är en tragedi för många i hans närhet
Men faktum kvarstår. Om han inte hade valt att skruva på fullt på rullen så hade han inte avlidit.

Eget ansvar kallas det visst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Iofs borde det väl inte bli så mycket mer nya olyckor den här säsongen, men snäll allihop, låt bli att dra igång samma diskussion som förra gången det var relevant. Det lär inte dyka upp några nya och insiktsfulla förolämpningar den här gången heller...
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Hur många indianer saknas i din kanot? Eller har alla hönsen rymt?
Skulle ytterligare resurser slösas för att ett moppefucko väljer att göra alla fel man kan göra?

Det enda du lyckas få rätt i är att det altid är sorgligt när någon dör.

Vem fan har dömt honom till dödsstraff, utom personen i fråga självt?
Och ännu mer gjorde han det själv henom att inte ha behörighet att föra fordonet, kompetens att göra det, eller, enligt dig, mogenhet att göra det.
Alltså, allt fel. Så att komma med ditt patetiska: Det är Polisens fel, är bara ynkligt och visar på förpubertal nivå.
Väx upp! Du kommer med åldern att lära dig: Don´t do the crime, if You can´t do the time:arsele

Eller läs och lär av följande kloka ord::tummenupp
Det beror på vad Du menar med "Riktigt jävla bra på att köra MC" är det att köra som en galning på allmän väg - så råder Jag Dig att lyssna extra noga på teori avsnittet riskmedvetenhet & defensiv körstil, så slipper Du lära dig den sanningen från sjukhussängen.
Annars är det som de andra skrivit träna dig körvan & gå bankurser. Fördelen med bana är att du slipper bilar, stubbar & stenar om du gå omkull.
Lycka till med körkortet & kör försiktigt.

Dina försök till förolämpningar slår bara tillbaka på dig själv.
Jag tycker till skillnad från dig inte att denne unge, omogne & stressade kille får skylla sig själv om han kör ihjäl sig under en polisjakt. Jag anser att polisen skulle följt regelboken & inte medverkat till den farliga situation som uppstod.
Jag anser att han stressades av polisen som kunde valt att inte ha lekt Cops utan istället agerat mer defensivt. De hade tagit honom ändå med helikopter & halva södertörns poliskår ute på jakten.
Man skulle kunna jämföra med ett rattfyllo som kör 200km/h på nynäsvägen, inte hetsar man denne att köra ännu fortare, även om han är skyldig. Prio 1 är alltid att inte framkalla fara för medtrafikanter & den skyldige.
Därför är det inte den skyldiges som har ansvar i dessa situationer då denne ofta inte kan ta det. Utan polisen är den som får vara den mogne & inte framkalla fara.
Kloka ord på slutet, kunde inte sagt det bättre själv
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Man skulle kunna jämföra med ett rattfyllo som kör 200km/h på nynäsvägen, inte hetsar man denne att köra ännu fortare, även om han är skyldig. Prio 1 är alltid att inte framkalla fara för medtrafikanter & den skyldige.

Nej, ratfyllot hoppas jag att man stoppat lååångt tidigare, genom prejning eller spikmatta.

Inte efterföljande. En sådan ska inte ens få finnas på vägen.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Polis åtalas för vårdslöshet i trafik & vållande till annans död


Enl. artikeln i Aftonbladet ska polisen gjort en vänstersväng för att kontrollera Mc-förarens flickväns bil, som då rimligen måste ha kört i mötande fil & troligen för fort. Polisen var dock så ivrig så att han inte såg att MC- föraren körde bakom flickvännen. Vänster svängen gjordes så snabbt att Mc-föraren ej hann stanna utan körde in i polisbilen & avled av skadorna.

Frågan är hur vänstersvängen gjordes för att kontrollera flickvännens bil. Man måste först ha mött den (bilen) & sedan beslutat om kontroll dvs. man gjorde en u-sväng för att följa efter bilen.
Varför upptäckte man inte MC´n, den kan ju inte ha legat i häcken på bilen då polisen hamnade mellan bilen & MC´n. Var det skymd sikt ? Var man inte uppmärksam på att kontrollera mötande trafik ? Körde MCn´ oväntat fort & därför överraskade poliserna (dvs. man tittar & det är tomt på mötande trafik, påbörjar u-svängen & pang så kommer MC´n ?

Eller gjorde man en handbromsvändning utan att titta först, med tunnelblicken riktad mot bil
syndaren ? Jag vet inte, men att något galet gjorts av poliserna är uppenbart då man valt att väcka åtal & då tröskeln till att åtala poliser under utryckning är på tok för hög.






http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13988832.ab
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400

Enl. artikeln i Aftonbladet ska polisen gjort en vänstersväng för att kontrollera Mc-förarens flickväns bil, som då rimligen måste ha kört i mötande fil & troligen för fort. Polisen var dock så ivrig så att han inte såg att MC- föraren körde bakom flickvännen. Vänster svängen gjordes så snabbt att Mc-föraren ej hann stanna utan körde in i polisbilen & avled av skadorna.

Frågan är hur vänstersvängen gjordes för att kontrollera flickvännens bil. Man måste först ha mött den (bilen) & sedan beslutat om kontroll dvs. man gjorde en u-sväng för att följa efter bilen.
Varför upptäckte man inte MC´n, den kan ju inte ha legat i häcken på bilen då polisen hamnade mellan bilen & MC´n. Var det skymd sikt ? Var man inte uppmärksam på att kontrollera mötande trafik ? Körde MCn´ oväntat fort & därför överraskade poliserna (dvs. man tittar & det är tomt på mötande trafik, påbörjar u-svängen & pang så kommer MC´n ?

Eller gjorde man en handbromsvändning utan att titta först, med tunnelblicken riktad mot bil
syndaren ? Jag vet inte, men att något galet gjorts av poliserna är uppenbart då man valt att väcka åtal & då tröskeln till att åtala poliser under utryckning är på tok för hög.






http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13988832.ab

Om jag inte minns helt fel så var det ett backkrön precis där.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Dina försök till förolämpningar slår bara tillbaka på dig själv.
Jag tycker till skillnad från dig inte att denne unge, omogne & stressade kille får skylla sig själv om han kör ihjäl sig under en polisjakt. Jag anser att polisen skulle följt regelboken & inte medverkat till den farliga situation som uppstod.
Jag anser att han stressades av polisen som kunde valt att inte ha lekt Cops utan istället agerat mer defensivt. De hade tagit honom ändå med helikopter & halva södertörns poliskår ute på jakten.
Man skulle kunna jämföra med ett rattfyllo som kör 200km/h på nynäsvägen, inte hetsar man denne att köra ännu fortare, även om han är skyldig. Prio 1 är alltid att inte framkalla fara för medtrafikanter & den skyldige.
Därför är det inte den skyldiges som har ansvar i dessa situationer då denne ofta inte kan ta det. Utan polisen är den som får vara den mogne & inte framkalla fara.
Kloka ord på slutet, kunde inte sagt det bättre själv

Känns ju som om vi alla gått igenom detta ett par gånger tidigare. Men med ditt resonemang skulle ju slutsatsen bli att de enda som polisen får lov att efterfölja skulle vara rutinerade roadracingförare iom att dessa inte skulle bli stressade utan hantera situationen iskallt.

Visst fan är det tragiskt när unga killar (eller tjejer) kör ihjäl sig, men liiiiiiiiite personligt ansvar (kanske tom ganska mycket) för den uppkomna situationen har de faktiskt. Det finns ju ganska många moment i förloppet där han kunde avbrutit det hela.

Nu är det ju faktiskt så att för att ordningsmakten skall fungera i ett demokratiskt samhälle är de faktiskt skyldiga att upprätthålla lagen och ingripa mot pågående brott.

Tycker man skall vara glad för att ingen annan än föraren fick sätta livet till. Även om det är nog så tragiskt.

RE: rattfyllot som du exempelfierar. För min del anser jag det nog ok för polisen att ta till nästan vilka åtgärder som helst, inklusive 15cm haubits, för att få stopp på rattfyllon/drogfyllon i trafiken, så länge det inte går ut över tredje man.
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Som du märker av texten är jag inte lika övertygad i detta fall, där av alla frågetecken. Jag skriver mer ett hypotetisk senario där jag inte utesluter att MC´n kan vara vållande.
Det som egentligen intresserar mig är åtalsgrunderna mot polisen.

Förtydligande texten jag ovan hänvisar till gäller olyckan på länsväg 292 söder om Tierp.
Årsta olyckan känns uttjatad, uttömd & det finns inget att tillföra.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Angående killen som körde in i bommen och polisjakten där...

Saken är den att det finns lagar och bestämmelser som säger att polisen inte får ligga på och jaga om situationen bedöms som riskfylld för både den som jagas och andra i trafiken, då ska de alltså backa för att inte ytterliggare öka risken för att en olycka samt skador/dödsfall ska kunna ske. Och om jag minns rätt så finns det någon hastighetsgräns för hur fort det får gå när polisen jagar någon i trafiken, innan de måste avbryta eller "backa", köra en lite mer defensiv jakt, har för mig att den ligger på 200 km/h (orkar inte googla å styrka detta). Detta är såklart inte alltid lätt utan helikopter då man lätt kan tappa bort brottslingen ifråga MEN i detta fall fanns det en helikopter.

Så utan att säga att "det är polisens fel att killen körde ihjäl sig och nästan sin flickvän" så tycker jag ändå att de agerat fel och vad jag förstår så har de egentligen enligt bestämmelser/lag faktiskt gjort det, för de har istället för att backa och sluta hetsjaga killen istället kört rena GTA-jakten (tv-spel för er som inte vet) på killen när han redan är uppe i 250 km/h. De har haft helikopter vilket innebär att de enkelt istället kunna följa killen tills han vid något eventuellt tillfälle väljer att stanna och lämna hojen. Sedan tycker jag att det är jävligt lägligt att det inte finns någon film från jakten, har jävligt svårt att tro på den historian. Bl.a. bör ju alla polisbilarna ha kamera och fånga deras hastighet samt beslut, även om helikopterns kamera haft något som "glappat".

Den unga killen som dog bad ju om det egentligen, han bör ju ha förstått risken med sitt agerande om man säger så, så jag rättfärdigar inte alls hans beteende. Men så vitt jag förstår så har inte polisen agerat enligt lag och bestämmelser och bör väl i det fallet åtminstone få någon form av varning.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kan inte du som är expert berätta vad polisen bröt för lagar och bestämmelser?

Jag utgår bara ifrån vad jag har läst och hört, inget annat. Dessutom är jag ju långt ifrån den enda som "fått för sig" eller förstått att de jagat killen i skyhöga hastigheter utan att släppa efter. Och vilka lagar och bestämmelser de ISÅFALL bröt skrev jag ganska klart och tydligt om, så det är bara att läsa om.

Har väl aldrig utgett mig för att vara expert heller, skrev ju "så vitt jag förstår".
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag utgår bara ifrån vad jag har läst och hört, inget annat. Dessutom är jag ju långt ifrån den enda som "fått för sig" eller förstått att de jagat killen i skyhöga hastigheter utan att släppa efter. Och vilka lagar och bestämmelser de ISÅFALL bröt skrev jag ganska klart och tydligt om, så det är bara att läsa om.

Har väl aldrig utgett mig för att vara expert heller, skrev ju "så vitt jag förstår".

Tydligen fanns det folk här på SH som har sett helikoptern på 5 meters höjd, polisbilar i 300 och dragna vapen SAMTIDIGT!!!??? Bara på SH har vi den skara talanger som lyckas se och höra allt!!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tydligen fanns det folk här på SH som har sett helikoptern på 5 meters höjd, polisbilar i 300 och dragna vapen SAMTIDIGT!!!??? Bara på SH har vi den skara talanger som lyckas se och höra allt!!

Ja man ska väl kanske inte tro på allt folk på SH säger men nu hänger jag faktiskt inte här så flitigt längre så jag har ingen aning om vad folk har sagt.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Peter North - Jag fattar inte att du orkar, dra den här frågan ännu ett varv. Vad vill du ha sagt, som inte redan ältats oräkneliga gånger...?? Eller vill du bara avreagera dig ?
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det var inte jag som drog upp den din analfabet.

Vilken aggressivitet ! Jag/Vi vet var du står i denna fråga, jag håller inte med dig men respekterar din rätt att ha en annan åsikt än min. Det jag inte begriper är dina hätska inlägg så fort frågan berörs.
Är det inte dags att släppa denna fråga - den om Årsta tragedin & gå vidare. Har du tur kanske du finner en ny fråga att kriga om. Jag ska försöka hjälpa dig på traven så gott jag kan. Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top