Varför blir Jag inte förvånad. Ännu en anmälan mot polisen för våld i tjänsten - nedlagt i brist på bevis/brott kan ej styrkas.
Istället för att hamna i en ändlös diskussion om vems som har skuld till olyckan.
Frågar Jag mig själv är det rättssäkert att poliser utreder sig själva (förundersökning) eller att åklagare bygger sitt beslut på en (jävig) polisutredning, om utredningen ska läggas ned eller åtal väckas.
Varför går det inte att överklaga beslutet att - lägga ned en brotts utredning. Det alternativ som återstår är att väcka enskilt åtal som du får bekosta själv & förlorar du så får du sälja allt du har villan, sommarstugan, båten mm. för att betala båda parters rättegångskostnader + ev. dömt skadestånd.
Detta upplägga har bara en funktion - att avskräcka från att väcka åtal.
Jag hedrade denne fallne Broder med en tyst minut vid olycksplatsen dagen efter medan blommor & ljus var kvar. Ägnade Hans familj, flickvän en tanke.
Han var inte utan skuld - men är det dödsstraff på att i sin omognad fatta en radda fel beslut...? Ock som Jag ser det hetsades till döds av hela Söderorts tillgängliga polis resurser.Att sedan massmedia köper polisens version rakt av gör mig illamående. Den tredje stadsmaktens uppgift är att granska makten & myndigheter & inte fungera som en megafon åt dem, pinsamt.
R.I.P. vi är många som sörjer dig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13952191.ab
Jag tycker att det är helt rätt att lägga ner den förundersökningen.
Att överhuvudtaget påbörja en förundersökning på det där anser jag är slöseri med mina skattepengar.
Föraren hade till att börja med satt sig på en motorcykel han hade vare sig kompetens eller behörighet att köra.
Han valde sedan att köra långt över både hastighetsgränser och förnuft.
Dessutom valde han att försöka dra polisen istället för att stanna på deras uppmaning. För han kan knappast ha missat att han var efterföljd.
Han vred själv på rullen och är därigenom själv ansvarig för det som hände. Nu slutade det tyvärr i att han dog vilket alltid är en tragedi för många i hans närhet
Men faktum kvarstår. Om han inte hade valt att skruva på fullt på rullen så hade han inte avlidit.
Eget ansvar kallas det visst.