Diskussion olyckor 2012

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Klokt inlägg.

Säger jag som kör helsvart hoj med helsvart utrustning... :död

dom som inte ser oss , ser oss inte heller om vi så skulle ha neonrosa kläder och saftblandare på huvudet .... åka runt med gul väst och liknande kan nog lätt invagga endel i falsk trygghet

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Nu kan jag banne mig inte hålla mig längre. Det var en röd VW Golv MkIII som Hondan körde in i. Jag har sett den live, och det var en mycket obehaglig upplevelse att se en bil vikt runt en hoj, och veta att 3 personer dog i den skrothögen. Högerdörren sitter mosad mot C-stolpen på vänster sida och tog med sig dom två som satt i bilen.

(((BILDER)))

Fy... fan...:7peta

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
dom som inte ser oss , ser oss inte heller om vi så skulle ha neonrosa kläder och saftblandare på huvudet .... åka runt med gul väst och liknande kan nog lätt invagga endel i falsk trygghet

Visst är det så. Det enda jag kan göra för att skydda mig själv mer än min utrustning är att förbättra min körning och hålla bra marginaler. För mig är 30- och 50-sträckor heliga och ska inte köras fort på eftersom det i regel är i tätbebyggt område eller i närheten av korsningar / skola.

Enligt uppgift ska dom först ha upptäckt att det varit tre personer i bilen efter att dom hittat fingrar från så många personer. Obehaglig tanke.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Klokt inlägg.

Säger jag som kör helsvart hoj med helsvart utrustning... :död

Ja, det var klokt. Att få folk att se motorcyklar och inte bara bilar är en stor bov i det hela. Men fortfarande finns dom som i Hultqvists och min kollegas fall, här ovanför, bara häver sig rakt ut utan att titta alls. Mot sådana bilister finns bara en räddning, och den räddningen sitter på motorcykeln och kör. Sorgligt att det ska behöva vara så, för det tar ju bort en del tjusning i att köra hoj, men det gäller att köra enligt Busapilots noter.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Enligt uppgift ska dom först ha upptäckt att det varit tre personer i bilen efter att dom hittat fingrar från så många personer. Obehaglig tanke.

Bilen står uppställd på Axamo Trafikövningsplats utanför Jönköping. När jag gjorde risk 2 för ca 1.5 månader sedan var vi och kollade på den. Den ingick även i halkbanan som jag gjorde där för B-kort för 4 år sedan.

Enligt det jag hörde när jag var där sist så hade räddningspersonalen trott att det var 2 personer fram tills dess att de hittat en högerhand för mycket... :(

Jag säger som min far sa när jag övningskörde både för A & B kort.
Alla trafikanter är idioter och du kan aldrig lita på någon i trafiken. Detta gäller oavsett vilket fordon du sitter i, men speciellt för MC-åkare då vi är så utsatta. :mattias

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är bara att se till statistiken för att inse att vänstersvängsolyckor är vanliga. Antingen att bil svänger in framför en mötande mc, eller att mc kör om och in i vänstersvängande bil bakifrån.

Det suger att bilister inte ser oss, och det är givetvis inte okej.
Men det suger ännu mer att så många mc-förare dör helt i onödan i den här typen av olyckor.

Med "onödan" menar jag att man som MC-förare kan göra väldigt mkt själv för att undvika den här typen av olyckor.

Om man t ex är ute och kör på en öde landsväg och får ett möte i höjd med en avtagsväg så kan man ge sig fan på att "murphy" kommer att se till att just den där enda bilen de senaste 4 milen ska in just där! Eller om bilen ska ut på den väg du kommer på så kan man räkna med att den kör ut PRECIS när man själv kommer där.

Vi klagar ofta på att bilisterna "chansar" med att de ska hinna innan man kommer, men på precis samma sätt så "chansar" vi att bilen inte ska svänga när vi som ofta i den här typen av olyckor kommer i "hög" eller "mycket hög" fart.

Många av oss har hojar som gör 0-200 på ett fåtal sekunder, är det verkligen så jobbigt att slå av lite just in case att den där bilen framför en svänger?

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Fokus på körandet, sporthoj vs bilist?

Många som kör sporthoj tänjer på gränserna, följdaktligen adrenalin i blodomloppet och fokus.

Bilist, gäspar, lyssnar på radion, ibland samtidigt som det pratas i telefon, sms'ar, barnskrik, tablettpåverkad, fyllskalle, vad var det nu igen jag skulle handla???

Sporthoj kommer i 160 blås runt skymd kurva!:3freak VA FAAN GÖR BILISTEN, HAN SKULLE HA SETT MIG!!!:dummer

Kan du inte stanna inom din överblickbara siktsträcka, så ???:död

Ska det vara så jävla svårt att använda fantasin?

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fokus på körandet, sporthoj vs bilist?

Många som kör sporthoj tänjer på gränserna, följdaktligen adrenalin i blodomloppet och fokus.

Bilist, gäspar, lyssnar på radion, ibland samtidigt som det pratas i telefon, sms'ar, barnskrik, tablettpåverkad, fyllskalle, vad var det nu igen jag skulle handla???

Sporthoj kommer i 160 blås runt skymd kurva!:3freak VA FAAN GÖR BILISTEN, HAN SKULLE HA SETT MIG!!!:dummer

Kan du inte stanna inom din överblickbara siktsträcka, så ???:död

Ska det vara så jävla svårt att använda fantasin?

Fantasi är bra...

Nån ligger i 50 i stan helt lagligt, pillar med radion samtitigt som ett SMS givetvis måste i väg...

En liten tösabit på 5 springer över vägen för att krama pappa som är på väg till jobbet.

I trafiken är det INTE bara vi på hoj som måste se alla som idioter, det gäller dom i bil också.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Olycksplatsen sed med Google Streetview. Hojen kom från samma håll som den "mötande" bilen på bilden , bilen skulle svänga vänster in på fäladstorget och tittar åt detta håll även om den självfallet står några meter till höger i förhållande till denna bild. Väldigt rak och bred väg som sagt. Finns ett trafikljus men det är inte i själva korsningen utan ett övergångsställe fem-tio meter efter (bakom i denna bild), många som gasar på vid gult för att hinna över innan dom ganska långa röda intervallen.

https://maps.google.se/?ll=55.72393...Soqce5-bFcldJMbF_Q&cbp=12,169.72,,0,7.59&z=17

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, prestationsförmågan stiger med en viss mängd stress, men med bara ytterst lite mer stress så sjunker prestationsförmågan brant utför, och det krävs inte mycket för att vi ska bli helt irrationella eller tom apatiska. Är du stresstålig, mentalt förberedd och har lång erfarenhet klarar du väldigt mycket innan du passerar break even i stress. Är du istället oerfaren, är i en situation du inte helt behärskar och/eller blir överraskad så är du långt förbi den stressnivå du klarar. Att man då inte reder ut situationen är mer sannolikt än att man inte gör det...

Är båda förarna i samma situation så kan båda antingen på egen hand undvika en olycka, eller på egen hand orsaka den genom att tex pallnita mitt i vägen med bilen när man ser hojen, samtidigt som hojföraren missar det där med motstyrning och vrider styret från bilen :död

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Tråkigt oxå att det direkt vinklas som mc-förarens fel. Läste en intressant tråd någonstans där man hade tittat på hur olyckor rapporteras. Det är alltid "MC-förare" som kör in i en "bil". Eller en "bil" som får sladd och kommer över på fel sida. Själva bilföraren nämns aldrig, utan bilen verkar bete sig lite hur den vill utan bilförarens påverkan. Det står oftast inte att "bilföraren" körde ut och ställde sig mitt i vägen för mc-föraren, tex. Just sayin.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tråkigt oxå att det direkt vinklas som mc-förarens fel. Läste en intressant tråd någonstans där man hade tittat på hur olyckor rapporteras. Det är alltid "MC-förare" som kör in i en "bil". Eller en "bil" som får sladd och kommer över på fel sida. Själva bilföraren nämns aldrig, utan bilen verkar bete sig lite hur den vill utan bilförarens påverkan. Det står oftast inte att "bilföraren" körde ut och ställde sig mitt i vägen för mc-föraren, tex. Just sayin.

Normalt hade jag hållt med men den här gången tycker jag inte att någon av tidningarna vinklar det åt något håll.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
det var en jäkla smäll:näsblod

mc704.jpg

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag såg jag en gammal dam med rulator som var bara ett ögonblick från att rulla ut på ett övergångsställe framför en ambulans med både blåljus och sirener. Tack och lov så var ambulansföraren mer vaken och insåg att han var den enda personen som kunde rädda situationen. Ambulansen fick bromsa ner rejält innan tanten såg och uppfattade läget.

Sens moral: I trafiken bör man tänka även åt andra trafikanter och räkna med att dom inte sett dig. Särskillt om man själv är en oskyddad trafikant.
Att ha lagen på sin sida hjälper föga när man är ett par meter under jord.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Av mina erfarenheter är de oftast när man känner sig trygg och avslappnad de går åt helvete.

De spelar ingen roll hur jävla duktig och laglydig förare du är, så har du ingen aning om va de sitter för stjärna bakom den andra ratten/styret och i vilket skick stjärnan är i, du kan omöjligt veta att han ens kan en enda trafikregel.

Därför ska man aldrig invagga sig själv i någon trygghet om att "de kommer gå bra, jag kan de här" För de finns betydligt fler faktorer än sig själv! Du kan du bara påverka ditt eget körsätt för att minimera riskerna.

Själv kör jag inte lugnt alla gånger men ska jag stryka med så vill jag att de sker av min egen dummhet och inte av någon annans, och inte ta med mig någon annan på vägen.

Landstedt

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
1993 ZZR1100 Kawazaki
Tråkigt oavsett om det gått alldeles galet för fort, såg en bild på bilen från andra hållet på Aftonbladets sida, det ser ut att ha varit en ruskig smäll. Kan inte folk hålla igen lite tättbefolkat område? :(
Mc:n har brakat i ganska ordentligt.

mcw.jpg

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jonny tog körkortet sent i höstas, han hann inte köra många mil... Han var helt säker på att han skulle ha en sporthoj direkt och valet föll för en gixxer750. Han var jävligt glad när han hade köpt den och hela vintern gick han och längtade och frågade mig hur han skulle ta hand om den...

Det sista han sa till mig var "Fan vad jag läntar till sommaren :)"

Som alltid när detta sker önskar man att man hade umgåtts mer och tagit vara på tiden.

Kör försiktigt alla, det kan gå åt helvete jävligt fort. Jag lider med din familj och din flickvän. Han har hållt ihop med samma tjej sedan mitten av tonåren och det är sällan man ser sådan långvarig kärlek i den åldern. Ni var fina ihop. Jag var uppe på olycksplatsen igår och det fanns fortfarande småbitar kvar av din cykel. Jag satte en flagga i jorden för dig, och för alla som kände dig.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag beklagar verkligen sorgen för alla vänner och anhöriga som kände Jonny.

Peter1980 tog upp saker vi alla borde ha i åtanke varje gång vi är ute och kör. Tyvärr är det all beredskap för olika scenarion som förstör gatkörningen för min del. Man måste hela tiden vara skärpt, även i situationer där man normalt sett kan vara rätt avslappnad om man suttit i en bil. När man kör så oskyddad som man är på mc kör man med livet som insats varje gång.

För 2-3 år sedan var jag ute och åkte med en annan medlem på forumet. Tror jag tagit upp händelsen tidigare vid något tillfälle. Vi körde på mitt ute på landet och kom ifatt ett par bilar. Det kom även bilar i motsatt fil så vi la oss bakom tills de passerade. Strax efteråt ser jag den andra medlemmen köra om, samtidigt ser jag en av bilarna i klungan framför svänger vänster mitt framför och han hade dessutom ett släp som spärrar av "omkörningsfilen". Det var en knappt synbar liten avtagsväg ute på åkern. Allt gick i slowmotion, jag kan fortfarande se det framför mig. Ville blunda, men tvingade mig att titta. Lyckligtvis lyckades medlemmen svänga bakom släpet, men det var med nöd och näppe. Lite våldsammare acceleration och det hade varit kört. Om jag vore en mer impulsiv förare skulle man även kunna tänka sig ett scenario där man själv hängde på i omkörningstillfället. Saker som detta är ett ögonblicksverk och det är över innan man hinner blinka. Den här incidenten har jag tagit med mig.

Kör försiktigt allihopa i sommar och se till att ha marginalerna på er sida!

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
En sak som kanske hade kunnat vända hela denna och så många andra historier 180 grader är en reflexväst.
Nåt så litet hade kunnat göra så mycket.
Tänk på det, överväg det.
Gör det till det naturligaste som finns.

Det var någon som frågade om han hade wheelat med tanke på att bilen var skadad såpass högt upp. Nae, han bromsade hårt och kom upp på framhjulet.

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
KTM grusbuse
Länkar till Flashback där en person som påstår sig bevittnat olyckan berättar om händelseförloppet.

https://www.flashback.org/sp37688580

Riktigt eländigt är det tyvärr då det förmodligen inte finns en sporthojsåkare som aldrig har gjort något liknande, dvs vrida på i ren inspiration vid fel tillfälle.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!