Det närmaste vi kan komma till vetenskaplig undersökning angående eventuellt krockvåld i detta fall måste väl vara ett krocktest genomfört av euro NCAP?
I slutet av filmen nedan ser ni en film där en avensis -09:a åker in i en fast påle i 29 km/h. Det är alltså ca 1,6 ton bil som trycks in i ett stillastående och smalt objekt, vilket väl får anses vara jämförbart med vad som hände i Lund. Bilen i testet blir som ni ser inte alls lika intryckt som bilen i den faktiska olyckan. Men ok, nedre chassibalken är inte lika intryckt på bilen i mc-kraschen. En motorcykel o förare på ca 260 kg måste alltså ha väldigt mycket högre fart för att uppnå ännu högre rörelseenergi/krockvåld än vad ni ser på filmen+att slita isär motorcykeln OCH slänga iväg 120 kg motor m.m. i ytterligare 20 meter. Speciellt med tanke på att han innan olyckan dessutom bromsat upp hojen på framhjulet. (Det enda jag kommer ihåg från gymnasiematten var att fördubblad hastighet gav en fyrdubbling av rörelseenergin. Den praktiska uträkningen i detta fall överlämnar jag med varm hand till någon av forumets ingenjörer.) Enligt uppgift så hade motorcyklisten accelererat kraftigt innan olyckan. Om han så bara hade dragit ur två växlar så snackar vi trots allt ca 150 km/h.
Skrämmande nog så tror jag att väldigt många av oss hade betett sig på exakt samma sätt som bilisten eftersom mötande trafik var såååå långt borta när svängen inleddes...
Om man tittar på statistiken så är det ovanligt många "klassiska" rutor som kan bockas för i det här fallet.
T.ex.
* Ung manlig förare. Läs; dåligt riskmedvetande.
* Nytt körkort. Läs; med stor sannolikhet liten erfarenhet av att köra motorcykel.
* Väldigt (!) hög fart (i förhållande till skyltad hastighet.)
* Sporthoj
och
* En vänstersvängande bilist som av en eller flera olika anledningar inte såg mötande trafik.