Brother Wolf
Ny medlem
Nu händer det verkligen för mycket olyckor, tyvärr med för dåliga slut
Din rörelseenergi fyrdubblas om du dubblar din hastighet. Det finns inte fyrdubbelt med rörelseenergi bara för att det du krockar med håller samma hastighet som du fast i motsatt riktning, då fördubblas endast rörelseenergin som ni båda tillsammans har (som du säger)
Och det är ju också mycket värre att köra in i t.ex. en vägg i 100 km/h än att köra med 50 km/h in i ett mötande objekt som har samma hastighet och massa som du har. Kör du in i väggen accelererar du från 100 km/h-0 km/h, medan de två frontalkrockande objekten med samma massa båda accelererar från 50 km/h till 0 km/h.
Slutsats: Bättre att köra in i mötande fordon på 50-väg än att smälla in i betongvägg i 100 km/h!
I fallet i Lund var nog bilens hastighet försumbar i ekvationen gällande rörelseenergin. Då motorcykeln tycks ha träffat rakt i sidan på bilen så färdades bilen knappast mot motorcyklisten.
Olyckstråden blir längre och längre, men vad är det egentligen som har hänt? Jag tycker det är svårt att få en överblick över vad vi rapporterar, så att vi kan dra några lärdomar. Skulle man i framtiden kunna komplettera olyckstråden med en poll? Så att man i samband med inrapporteringen av olyckan även kategoriserar den, i den mån det är möjligt? Då skulle vi snabbt se om någon speciellt stapel snabbt stack ut, t.ex den över kollisioner med vänstersvängande bilar, eller den med förare utan körkort o.s.v. Vilka kategorier som är intressanta avgör vi själva. Det skulle kunna bli riktigt intressant information. Likaså skulle jag göra se att man markerade hur allvarlig olyckan var. Så kunde man få en bättre uppfattning om fördelningen mellan allvarliga och inte fullt så allvarliga olyckar.
Mitt förslag är alltså en flerval-poll, där varje inrapporterad olycka sorteras efter 'orsak', och hur allvarlig den var. När vi ändå rapporterar så skulle två klick vara lite extraarbete, men resultatet kan nog bli mycket intressant.
Är det någon mer än jag som är nyfiken på hur situationen verkligen ser ut, i siffror?
Det var ju precis det jag sa...
Eller kanske ska tacka för hjälpen med matteläxan...
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf
Jag är rätt säker på att jag sett färskare siffror men hittar inte den rapporten nu, å andra sidan bör den där statistiken stämma rätt bra för hur olyckorna är fördelade fortfarande.
Otippat att förare på R1r toppar olycksstatistiken överlägset...
Kan ni snälla ta det lugnt på vägen, jag börjar bli trött på alla döda MC:förare.
Dock bara min åsikt, please!!
BW
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf
Jag är rätt säker på att jag sett färskare siffror men hittar inte den rapporten nu, å andra sidan bör den där statistiken stämma rätt bra för hur olyckorna är fördelade fortfarande.
En samma fina siffror och staplar. Men vad säger de oss? Att det är farligt att åka hoj? Det är inget nytt.
Men jag undrar över lite mindre saker. Av alla mc-olyckor hur stor andel är det där föraren bara får mindre skador, och inte allvarliga/dör? SMC skrivet om 'extremt beteende', om man tar bort dem ur statistiken, hur ser det ut då?
Vissa typer at olyckar kan vi alla drabbas av, som den Nilax nyligen råkade ut för. Andra olyckor, som att köra in i en vägbom i 200 km/h är inte särskilt sannolika för de flesta av oss. Gör vi en egen uppföljning av inträffade olyckor så har vi ju världens chans att lära oss något mer om farliga trafiksituationer och farliga medtrafikanter. Inte bara att sporthojar har fler olyckor än andra, och att det ofta går väldigt fort.
Tänk vad bra det skulle vara om alla bilister som ska göra en västersväng satte på blinkers innan de svängde. Eller att de redan då de sänkt farten ibland 100 m. innan korsningen körde med blinkers på för att visa sin avsikt. Som det är nu ser man en bil köra 30km/h på en sjuttioväg utan en korsning eller avtagsväg inom synhåll. Det är i dessa lägen MC-föraren vill köra om & olyckan ett faktum. Sen finns det förstås de som håller hastigheten & bara bromsar & svänger utan att visat sin avsikt på något sätt, de är klart farligast.
Är det så att bilisten inte hittar kan han blinka höger för att släppa förbi hojen bakom sig. En sån lite grej kan rädda åtskilliga liv. Uppsikt bakåt & vara tydlig med avsikter undanröjer många missförstånd.
Många som smäller med vänstersvängande bilar nu. [/QUOTE
Många som håller x2 hastigheten med, vilket skyltar inte är anpassade för. Bilistens fel
/
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |