Diskussion olyckor 2012

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Din rörelseenergi fyrdubblas om du dubblar din hastighet. Det finns inte fyrdubbelt med rörelseenergi bara för att det du krockar med håller samma hastighet som du fast i motsatt riktning, då fördubblas endast rörelseenergin som ni båda tillsammans har (som du säger)

Och det är ju också mycket värre att köra in i t.ex. en vägg i 100 km/h än att köra med 50 km/h in i ett mötande objekt som har samma hastighet och massa som du har. Kör du in i väggen accelererar du från 100 km/h-0 km/h, medan de två frontalkrockande objekten med samma massa båda accelererar från 50 km/h till 0 km/h.

Slutsats: Bättre att köra in i mötande fordon på 50-väg än att smälla in i betongvägg i 100 km/h!

Det var ju precis det jag sa...
Eller kanske ska tacka för hjälpen med matteläxan...:krama
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
I fallet i Lund var nog bilens hastighet försumbar i ekvationen gällande rörelseenergin. Då motorcykeln tycks ha träffat rakt i sidan på bilen så färdades bilen knappast mot motorcyklisten.

Nu svarade jag på Gurkans inlägg - inget annat...
15+15=60..?
 
Last edited:

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Kan ni snälla ta det lugnt på vägen, jag börjar bli trött på alla döda MC:förare.
Dock bara min åsikt, please!! :tummenupp

BW
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Olyckstråden blir längre och längre, men vad är det egentligen som har hänt? Jag tycker det är svårt att få en överblick över vad vi rapporterar, så att vi kan dra några lärdomar. Skulle man i framtiden kunna komplettera olyckstråden med en poll? Så att man i samband med inrapporteringen av olyckan även kategoriserar den, i den mån det är möjligt? Då skulle vi snabbt se om någon speciellt stapel snabbt stack ut, t.ex den över kollisioner med vänstersvängande bilar, eller den med förare utan körkort o.s.v. Vilka kategorier som är intressanta avgör vi själva. Det skulle kunna bli riktigt intressant information. Likaså skulle jag göra se att man markerade hur allvarlig olyckan var. Så kunde man få en bättre uppfattning om fördelningen mellan allvarliga och inte fullt så allvarliga olyckar.

Mitt förslag är alltså en flerval-poll, där varje inrapporterad olycka sorteras efter 'orsak', och hur allvarlig den var. När vi ändå rapporterar så skulle två klick vara lite extraarbete, men resultatet kan nog bli mycket intressant. :rolleyes:
Är det någon mer än jag som är nyfiken på hur situationen verkligen ser ut, i siffror?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Olyckstråden blir längre och längre, men vad är det egentligen som har hänt? Jag tycker det är svårt att få en överblick över vad vi rapporterar, så att vi kan dra några lärdomar. Skulle man i framtiden kunna komplettera olyckstråden med en poll? Så att man i samband med inrapporteringen av olyckan även kategoriserar den, i den mån det är möjligt? Då skulle vi snabbt se om någon speciellt stapel snabbt stack ut, t.ex den över kollisioner med vänstersvängande bilar, eller den med förare utan körkort o.s.v. Vilka kategorier som är intressanta avgör vi själva. Det skulle kunna bli riktigt intressant information. Likaså skulle jag göra se att man markerade hur allvarlig olyckan var. Så kunde man få en bättre uppfattning om fördelningen mellan allvarliga och inte fullt så allvarliga olyckar.

Mitt förslag är alltså en flerval-poll, där varje inrapporterad olycka sorteras efter 'orsak', och hur allvarlig den var. När vi ändå rapporterar så skulle två klick vara lite extraarbete, men resultatet kan nog bli mycket intressant. :rolleyes:
Är det någon mer än jag som är nyfiken på hur situationen verkligen ser ut, i siffror?

http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Jag är rätt säker på att jag sett färskare siffror men hittar inte den rapporten nu, å andra sidan bör den där statistiken stämma rätt bra för hur olyckorna är fördelade fortfarande.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan ni snälla ta det lugnt på vägen, jag börjar bli trött på alla döda MC:förare.
Dock bara min åsikt, please!! :tummenupp

BW

Jag har inte tid att invänta lugnet, men i förgår skippade jag hoj åkandet & klättra upp i ett grustag där det satt flera hundra kilos stenar längs väggen som jag välte ner, man kunde nästan tro blixten slog ner när dom föl ner med ett brak :) va nästan lika farligt som att bränna hoj i 250+, finns la en viss likhet, hamnar man i dess väg blir man mos :tungan
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Jag är rätt säker på att jag sett färskare siffror men hittar inte den rapporten nu, å andra sidan bör den där statistiken stämma rätt bra för hur olyckorna är fördelade fortfarande.

En samma fina siffror och staplar. :) Men vad säger de oss? Att det är farligt att åka hoj? Det är inget nytt. :gnissla
Men jag undrar över lite mindre saker. Av alla mc-olyckor hur stor andel är det där föraren bara får mindre skador, och inte allvarliga/dör? SMC skrivet om 'extremt beteende', om man tar bort dem ur statistiken, hur ser det ut då?

Vissa typer at olyckar kan vi alla drabbas av, som den Nilax nyligen råkade ut för. Andra olyckor, som att köra in i en vägbom i 200 km/h är inte särskilt sannolika för de flesta av oss. Gör vi en egen uppföljning av inträffade olyckor så har vi ju världens chans att lära oss något mer om farliga trafiksituationer och farliga medtrafikanter. Inte bara att sporthojar har fler olyckor än andra, och att det ofta går väldigt fort. :gnissla
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tänk vad bra det skulle vara om alla bilister som ska göra en västersväng satte på blinkers innan de svängde. Eller att de redan då de sänkt farten ibland 100 m. innan korsningen körde med blinkers på för att visa sin avsikt. Som det är nu ser man en bil köra 30km/h på en sjuttioväg utan en korsning eller avtagsväg inom synhåll. Det är i dessa lägen MC-föraren vill köra om & olyckan ett faktum. Sen finns det förstås de som håller hastigheten & bara bromsar & svänger utan att visat sin avsikt på något sätt, de är klart farligast.
Är det så att bilisten inte hittar kan han blinka höger för att släppa förbi hojen bakom sig. En sån lite grej kan rädda åtskilliga liv. Uppsikt bakåt & vara tydlig med avsikter undanröjer många missförstånd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En samma fina siffror och staplar. :) Men vad säger de oss? Att det är farligt att åka hoj? Det är inget nytt. :gnissla
Men jag undrar över lite mindre saker. Av alla mc-olyckor hur stor andel är det där föraren bara får mindre skador, och inte allvarliga/dör? SMC skrivet om 'extremt beteende', om man tar bort dem ur statistiken, hur ser det ut då?

Vissa typer at olyckar kan vi alla drabbas av, som den Nilax nyligen råkade ut för. Andra olyckor, som att köra in i en vägbom i 200 km/h är inte särskilt sannolika för de flesta av oss. Gör vi en egen uppföljning av inträffade olyckor så har vi ju världens chans att lära oss något mer om farliga trafiksituationer och farliga medtrafikanter. Inte bara att sporthojar har fler olyckor än andra, och att det ofta går väldigt fort. :gnissla

Det är ju med en del trafiksituationer, lite statistik om stulna hojar, alkohol och körkortslöshet.
Samt att den hojtypen som står för flest olyckor också är en av de minst vanliga, sporthojarna. Sättet som många sporthojar framförs på är i hög hastighet, gärna på 70-väg. Vilket också är de mest olycksdrabbade vägarna... Pga konstiga svängar, skit på vägarna, dolda utfarter och massor av annat skoj...
Kort sagt så kör många av de som omkommer på hoj lite för entusiastiskt, det är i princip vad den där statistiken säger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk vad bra det skulle vara om alla bilister som ska göra en västersväng satte på blinkers innan de svängde. Eller att de redan då de sänkt farten ibland 100 m. innan korsningen körde med blinkers på för att visa sin avsikt. Som det är nu ser man en bil köra 30km/h på en sjuttioväg utan en korsning eller avtagsväg inom synhåll. Det är i dessa lägen MC-föraren vill köra om & olyckan ett faktum. Sen finns det förstås de som håller hastigheten & bara bromsar & svänger utan att visat sin avsikt på något sätt, de är klart farligast.
Är det så att bilisten inte hittar kan han blinka höger för att släppa förbi hojen bakom sig. En sån lite grej kan rädda åtskilliga liv. Uppsikt bakåt & vara tydlig med avsikter undanröjer många missförstånd.

Jag har lärt mig att inte lita på hur folk blinkar, har varit med om folk som blinkat höger och sedan svängt vänster tillräckligt mycket. Oftast ser man att bilisterna är på väg att hitta på något sattyg på hur bilen rör sig. Eller vad det nu är... Men jag brukar iaf ha sett att en bil ska hitta på nåt jävulstyg innan de gör det. Ibland är det iofs lite svårt, som när föraren helt plötsligt upptäcker att denne ligger i fel fil och bara rycker tag i ratten. Då är det bara reflexer som hjälper.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har ju jag en förkärlek till att tycka illa om alla i bil, inklusive min grevinna.

Det enda jag hatar mer är lastbilar och på första plats Fas3:eek:rna som lyckats få busskort:4skrika

Jag försökte ha ett helt seriöst samtal om vänstersvängar kontra oss med den närmsta släkten men det enda dom mantrade var "ni kör så fort ju,,, det är inte vårt fel" Nähä sa jag och lunkade iväg skitarg...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
//edit , quoten skulle ju inte med... dumma sega SH sida :död

Har själv kunnat orsaka en vänstersvängs olycka när jag körde survolvon för nått år sedan ... som tur var så är jag varken en mobilpratande 20 årig tjejj eller en 82 årig farbror som inte vet om att han har backspeglar .... utan såg faktiskt ett ensamt lyse i vänster backspegel när jag skulle påbörja min sväng , oh ja det gick våldsamt fort för hojjen...... fattar fortfarande inte varför han inte slog av , jag blinkade sedan sänkte farten , skulle prexis vrida ratten när jag såg han .... zwoooooosh sa det nån halvannan meter från bilen

brukar komma på den tanken då å då när jag e ute å rastar kingen .... vad hadde hänt om det var jag på hojjen å nån ouppmärksam bilist ... då hadde mina barn troligen inte haft nån farsa idag
 
Last edited:

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Tycker man allt för ofta ser mc-förare som missat slå av blinkersen..
kan tänka mig att det orsakar ett antal olyckor per år.

så kom ihåg blinkersen allihopa!
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top