on/offroad
Bannad
Visst vore det bra om alla vänstersvängande bilister alltid gjorde rätt och det kanske är nödvändigt med en större utbildningskampanj för att få folk att bättra sig. Dock tror jag sannolikheten för att vi skall få alla bilister att göra rätt är ungefär lika stor som att vi lyckas utbilda älgarna att bära reflexväst och lämna företräde för andra fordon innan de korsar en väg.
Tills dess är det väl inte mycket man som motorcyklist kan göra annat än att utgå från att risken med vänstersvängande bilister är högst påtaglig och anpassa sin körning därefter - genom att anpassa hastigheten, göra vad man kan för att bilisten skall hinna upptäcka en i tid och undvika omkörningar på ställen där det finns risk för vänstersvängar. Alternativt kan man ju välja att skita i risken och öka sannolikheten för att man så småningom råkar ut för en olycka. Valet är fritt.
Att få alla att följa samtliga trafikregler är ju som du förstår en utopi men att få fler att använda blinker är möjligt. Just det där med att tydligt visa vad man ska gör genom placering, fart & blinkers är ju vad som avgör om man smäller eller inte. De få gångerna som jag legat bakom eller mött en bil som tänker svänga & visar det med blinkers så får jag en lång tid på mig att anpassa fart & placering för att undvika en incident. Denna tydlighet krävs även av oss.
Fast det är lite som Peter skriver, när man ligger död i diket så spelar det ingen roll om bilisten sket i att blinka, man blir inte mindre död för det.
Vi kommer inte kunna utbilda alla bilister till att inte göra tokigheter, det vi däremot kan göra är att lära oss att förutse och skapa marginaler.
Kommer man på en sjuttiväg som bilist och tittar både framåt och bakåt och skall in på nån avstickare så kommer man med största sannolikhet även titta in till vägen man skall till, säg att det tar 3-5 sekunder att göra innan man tagit sig över helt och hållet... kommer det då en hoj i inspirerat tempo, säg 150km/h (vilket inte alls är särskilt ovanligt) så har den hojen förflyttat sig 123m på 3 sekunder... eller 205m på 5 sekunder... sitter den ovaksamme bilisten och tittar 200m bort från bilen tror du? Eller ens 120m?
Sen kan man även ta med i beräkningen att vid 150km/h så med riktigt bra reaktionstid (1 sekund) så har du kommit 41m innan du ens börjar bromsa...
Har vi då istället sänkt farten till 100km/h så har vi köpt oss en marginal på ca 15m per sekund...
Ja det är som jag skriver farten som är den största faran, den näst största är en oväntad & huvudlös manöver t.ex. idag jag ligger i mittfilen på en trefilig infartsled, hastigheten är 90km/h vilket jag håller trafiken är tät så alla filer går i ungefär samma hastighet. Plötsligt kommer en ambulans med blåljus & siren i vänsterfilen. Bilen till vänster om mig får då panik & trycker gasen i botten på sexans växel dvs. det händer inte så mycket & sedan kastar han sig in framför mig i min fil med en decimeter tillgodo mellan mitt framdäck & hans bak skärm, trots att jag bromsade så mycket jag kunde utan att bli påkörd av bilen bakom mig.
Det han skulle ha gjort var att växla ned köra om mig sätta på blinkersen & kört in i min fil & släppt fram ambulansen. Nu vet jag inte om just detta exempel var så bra då gubben fick panik & var till åren kommen.
Kan man genom att få en MC döds olycka mindre med att vi trafikanter blir lite mer tydliga med våra manövrer, så är iallafall jag nöjd.