Diskussion olyckor 2012

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Visst vore det bra om alla vänstersvängande bilister alltid gjorde rätt och det kanske är nödvändigt med en större utbildningskampanj för att få folk att bättra sig. Dock tror jag sannolikheten för att vi skall få alla bilister att göra rätt är ungefär lika stor som att vi lyckas utbilda älgarna att bära reflexväst och lämna företräde för andra fordon innan de korsar en väg.

Tills dess är det väl inte mycket man som motorcyklist kan göra annat än att utgå från att risken med vänstersvängande bilister är högst påtaglig och anpassa sin körning därefter - genom att anpassa hastigheten, göra vad man kan för att bilisten skall hinna upptäcka en i tid och undvika omkörningar på ställen där det finns risk för vänstersvängar. Alternativt kan man ju välja att skita i risken och öka sannolikheten för att man så småningom råkar ut för en olycka. Valet är fritt.


Att få alla att följa samtliga trafikregler är ju som du förstår en utopi men att få fler att använda blinker är möjligt. Just det där med att tydligt visa vad man ska gör genom placering, fart & blinkers är ju vad som avgör om man smäller eller inte. De få gångerna som jag legat bakom eller mött en bil som tänker svänga & visar det med blinkers så får jag en lång tid på mig att anpassa fart & placering för att undvika en incident. Denna tydlighet krävs även av oss.



Fast det är lite som Peter skriver, när man ligger död i diket så spelar det ingen roll om bilisten sket i att blinka, man blir inte mindre död för det.
Vi kommer inte kunna utbilda alla bilister till att inte göra tokigheter, det vi däremot kan göra är att lära oss att förutse och skapa marginaler.
Kommer man på en sjuttiväg som bilist och tittar både framåt och bakåt och skall in på nån avstickare så kommer man med största sannolikhet även titta in till vägen man skall till, säg att det tar 3-5 sekunder att göra innan man tagit sig över helt och hållet... kommer det då en hoj i inspirerat tempo, säg 150km/h (vilket inte alls är särskilt ovanligt) så har den hojen förflyttat sig 123m på 3 sekunder... eller 205m på 5 sekunder... sitter den ovaksamme bilisten och tittar 200m bort från bilen tror du? Eller ens 120m?
Sen kan man även ta med i beräkningen att vid 150km/h så med riktigt bra reaktionstid (1 sekund) så har du kommit 41m innan du ens börjar bromsa...

Har vi då istället sänkt farten till 100km/h så har vi köpt oss en marginal på ca 15m per sekund...



Ja det är som jag skriver farten som är den största faran, den näst största är en oväntad & huvudlös manöver t.ex. idag jag ligger i mittfilen på en trefilig infartsled, hastigheten är 90km/h vilket jag håller trafiken är tät så alla filer går i ungefär samma hastighet. Plötsligt kommer en ambulans med blåljus & siren i vänsterfilen. Bilen till vänster om mig får då panik & trycker gasen i botten på sexans växel dvs. det händer inte så mycket & sedan kastar han sig in framför mig i min fil med en decimeter tillgodo mellan mitt framdäck & hans bak skärm, trots att jag bromsade så mycket jag kunde utan att bli påkörd av bilen bakom mig.
Det han skulle ha gjort var att växla ned köra om mig sätta på blinkersen & kört in i min fil & släppt fram ambulansen. Nu vet jag inte om just detta exempel var så bra då gubben fick panik & var till åren kommen.
Kan man genom att få en MC döds olycka mindre med att vi trafikanter blir lite mer tydliga med våra manövrer, så är iallafall jag nöjd.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att få alla att följa samtliga trafikregler är ju som du förstår en utopi men att få fler att använda blinker är möjligt. Just det där med att tydligt visa vad man ska gör genom placering, fart & blinkers är ju vad som avgör om man smäller eller inte. De få gångerna som jag legat bakom eller mött en bil som tänker svänga & visar det med blinkers så får jag en lång tid på mig att anpassa fart & placering för att undvika en incident. Denna tydlighet krävs även av oss.



Ja det är som jag skriver farten som är den största faran, den näst största är en oväntad & huvudlös manöver t.ex. idag jag ligger i mittfilen på en trefilig infartsled, hastigheten är 90km/h vilket jag håller trafiken är tät så alla filer går i ungefär samma hastighet. Plötsligt kommer en ambulans med blåljus & siren i vänsterfilen. Bilen till vänster om mig får då panik & trycker gasen i botten på sexans växel dvs. det händer inte så mycket & sedan kastar han sig in framför mig i min fil med en decimeter tillgodo mellan mitt framdäck & hans bak skärm, trots att jag bromsade så mycket jag kunde utan att bli påkörd av bilen bakom mig.
Det han skulle ha gjort var att växla ned köra om mig sätta på blinkersen & kört in i min fil & släppt fram ambulansen. Nu vet jag inte om just detta exempel var så bra då gubben fick panik & var till åren kommen.
Kan man genom att få en MC döds olycka mindre med att vi trafikanter blir lite mer tydliga med våra manövrer, så är iallafall jag nöjd.

Jag säger inte emot dig om att alla borde bli tydligare med sina avsikter i trafiken. Det är lätt att teoretisera diskussionen, men det enda beteendet man faktiskt kan påverka i större utsträckning är sitt eget, oavsett vem som gör rätt eller fel. Hur mycket utbildningsinsatser och kampanjer som än görs blir det upp till en själv att avgöra vilka marginaler man vill köra med, givet risken att någon medtrafikant, trots allt, gör ett misstag. Själv försöker jag exempelvis vid körning på trafikleder med flera filer att aldrig placera mig direkt bredvid och/eller i ett annat fordons döda vinkel, för det händer garanterat titt som tätt att förare gör ett oväntat filbyte utan att se sig för eller blinka. Jag kan inte påverka dessa förares beteende, men jag kan köra på ett sådant sätt att jag minskar risken för att deras misstag får konsekvenser för mig.

Något man möjligen kan göra för att påverka andra förares beteende på ett positivt sätt är väl att själv föregå med gott exempel samt att visa hänsyn.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Menar du att det skulle minska olyckorna där hojar kör in i vänstersvängande bilar?
Jag förstår inte ditt resonemang kan du utveckla din tankegång?

Tänk dig att du kommer åkande på en landsväg. En bil står i en korsning och ska lämna dig företräde. Bilföraren ser att du ska svänga in där denne står eftersom din blinkers visar det. Blinkersen du glömt på. Bilföraren kör ut framför dig. Även om vänstersvängar är otäckare då bilen kan täcka mer av vägen i detta fall så kan även högersväng från bilen vara högst obehaglig.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag säger inte emot dig om att alla borde bli tydligare med sina avsikter i trafiken. Det är lätt att teoretisera diskussionen, men det enda beteendet man faktiskt kan påverka i större utsträckning är sitt eget, oavsett vem som gör rätt eller fel. Hur mycket utbildningsinsatser och kampanjer som än görs blir det upp till en själv att avgöra vilka marginaler man vill köra med, givet risken att någon medtrafikant, trots allt, gör ett misstag. Själv försöker jag exempelvis vid körning på trafikleder med flera filer att aldrig placera mig direkt bredvid och/eller i ett annat fordons döda vinkel, för det händer garanterat titt som tätt att förare gör ett oväntat filbyte utan att se sig för eller blinka. Jag kan inte påverka dessa förares beteende, men jag kan köra på ett sådant sätt att jag minskar risken för att deras misstag får konsekvenser för mig.

Något man möjligen kan göra för att påverka andra förares beteende på ett positivt sätt är väl att själv föregå med gott exempel samt att visa hänsyn.

Helt rätt.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tänk dig att du kommer åkande på en landsväg. En bil står i en korsning och ska lämna dig företräde. Bilföraren ser att du ska svänga in där denne står eftersom din blinkers visar det. Blinkersen du glömt på. Bilföraren kör ut framför dig. Även om vänstersvängar är otäckare då bilen kan täcka mer av vägen i detta fall så kan även högersväng från bilen vara högst obehaglig.

Självklart har du rätt i det du skriver, jag tyckte det var lite OT. Men det är det ju egentligen inte då det också handlar om tydlighet & förutsägbarhet trafikanter emellan.:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja det är som jag skriver farten som är den största faran, den näst största är en oväntad & huvudlös manöver t.ex. idag jag ligger i mittfilen på en trefilig infartsled, hastigheten är 90km/h vilket jag håller trafiken är tät så alla filer går i ungefär samma hastighet. Plötsligt kommer en ambulans med blåljus & siren i vänsterfilen. Bilen till vänster om mig får då panik & trycker gasen i botten på sexans växel dvs. det händer inte så mycket & sedan kastar han sig in framför mig i min fil med en decimeter tillgodo mellan mitt framdäck & hans bak skärm, trots att jag bromsade så mycket jag kunde utan att bli påkörd av bilen bakom mig.
Det han skulle ha gjort var att växla ned köra om mig sätta på blinkersen & kört in i min fil & släppt fram ambulansen. Nu vet jag inte om just detta exempel var så bra då gubben fick panik & var till åren kommen.
Kan man genom att få en MC döds olycka mindre med att vi trafikanter blir lite mer tydliga med våra manövrer, så är iallafall jag nöjd.

Jo, fast hur vanligt är det där egentligen? Hade det nu blivit en olycka hade nog i alla fall jag kallat det en freak accident.

Och för att förtydliga, jag är ingen hastighetstaliban och tycker att alla skall sänka sin fart, utan mer att man skall vara medveten om vilka marginaler det är man tummar på med högre fart så att man aktivt kan välja var och när man gasar.
Det finns andra som har till uppgift att stävja höga farter...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Raderad medlem 51742

Guest
JAoh, det är väl nu rätt många plockar fram hojen och kör på riktigt, semestern startat och sådär... Plus att semestertrafiken är rent livsfarlig att vara ute i.

Ja, extra många hojar ute och samtidigt extra många faror.

På den där fina kurviga vägen man alltid kör och som brukar vara nästan tom samsas man nu med semestrande bilister som lite ovana, trevande och lätt distraherade undrar om det var nästa vänster... eller... jo där var det ju! Husvagnsekipage och andra bilar som kör långt under hastighetsgränsen och skapar en karavan av bilar bakom - efter en stund när man tappat tålamodet börjar man fundera på om det kanske inte ändå borde gå att köra om i den där halvskymda kurvan. Körde om gjorde i alla fall Gustav Gaspedal som du möter på fel sida av vägen i nästa skymda kurva när han med nybakat körkort och i sisådär dubbla hastighetsgränsen är ute och demonstrerar nya vrålåket för polarna på vägen till festen. Tur man kör mc som nästan inte tar någon plats alls på vägen.

Efter ännu en vanlig mc-dag i juli hänger man in skinnstället i garderoben och reflekterar en stund över de risker man mött och klarat sig helskinnad ifrån ännu en gång. :gnissla
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, extra många hojar ute och samtidigt extra många faror.

På den där fina kurviga vägen man alltid kör och som brukar vara nästan tom samsas man nu med semestrande bilister som lite ovana, trevande och lätt distraherade undrar om det var nästa vänster... eller... jo där var det ju! Husvagnsekipage och andra bilar som kör långt under hastighetsgränsen och skapar en karavan av bilar bakom - efter en stund när man tappat tålamodet börjar man fundera på om det kanske inte ändå borde gå att köra om i den där halvskymda kurvan. Körde om gjorde i alla fall Gustav Gaspedal som du möter på fel sida av vägen i nästa skymda kurva när han med nybakat körkort och i sisådär dubbla hastighetsgränsen är ute och demonstrerar nya vrålåket för polarna på vägen till festen. Tur man kör mc som nästan inte tar någon plats alls på vägen.

Efter ännu en vanlig mc-dag i juli hänger man in skinnstället i garderoben och reflekterar en stund över de risker man mött och klarat sig helskinnad ifrån ännu en gång. :gnissla

Vad gäller att möta bilar på fel sida har jag hittills bara mött audis och en 240 så. Och ett par lastbilar. Ibland är man glad för att ha vuxit upp i småland så att man inte är livrädd för den sista centimetern asfalt, för jävlar vad man får vrida ut långt ibland.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jo, fast hur vanligt är det där egentligen? Hade det nu blivit en olycka hade nog i alla fall jag kallat det en freak accident.

Och för att förtydliga, jag är ingen hastighetstaliban och tycker att alla skall sänka sin fart, utan mer att man skall vara medveten om vilka marginaler det är man tummar på med högre fart så att man aktivt kan välja var och när man gasar.
Det finns andra som har till uppgift att stävja höga farter...

"Hade det nu blivit en olycka hade nog i alla fall jag kallat det en freak accident." Även om det drabbade dig? Sen förstår jag inte vad du menar med "freak accident" en olycka är en olycka.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Köp dig en Harley ;) dom har ett system som känner av lutningen och g kraften på hojen och en "dator" som räknar ut hur länge den skall vara på. står du still vid ett rödljus är den på tills efter du svängt, eller sätter du på den på en raksträcka och aldrig svänger stänger den av sig efter ca 30 sec eller om du svängt åt fel håll mot du blinkat. Du kan alltså sätta på blinkersen i en vänsterkurva till höger för att sedan stänga av sig själv efter du tagit av till höger. fungerar klockren :tummenupp

Känner mig så fruktansvärt dum nu, jag håller på att ta kortet och är grymm på att glömma blinkersen. Har undrat varför jag inte glömmer den på bilen! :huvet
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Körde om gjorde i alla fall Gustav Gaspedal som du möter på fel sida av vägen i nästa skymda kurva när han med nybakat körkort och i sisådär dubbla hastighetsgränsen är ute och demonstrerar nya vrålåket för polarna på vägen till festen. Tur man kör mc som nästan inte tar någon plats alls på vägen.

Ja tjenare. Du beskrev nog precis min "nära döden upplevelse" under söndagen. Jag kom körande i en dubbel S-kurva som dessutom är belägen i en backe. Man såg inte ett smack runt nästa kurva men likförbannat får jag möte med två bilar som ligger i bredd. Jag klarade mig bara för att jag låg en bra bit under hastighetsgränsen. Varför finner man sig aldrig i en sån situation och kör ikapp bilföraren och skäller ut honom :mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja tjenare. Du beskrev nog precis min "nära döden upplevelse" under söndagen. Jag kom körande i en dubbel S-kurva som dessutom är belägen i en backe. Man såg inte ett smack runt nästa kurva men likförbannat får jag möte med två bilar som ligger i bredd. Jag klarade mig bara för att jag låg en bra bit under hastighetsgränsen. Varför finner man sig aldrig i en sån situation och kör ikapp bilföraren och skäller ut honom :mad:

Ska man komma ifatt bilföraren behöver man ligga i rätt hög hastighet, och han stannar antagligen inte när du vill prata med honom. Bättre att isf stanna och ringa polisen om det. Inte för att de gör ett piss åt det, men hopar sig anmälningarna mot honom kanske de förr eller senare reagerar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JAoh, det är väl nu rätt många plockar fram hojen och kör på riktigt, semestern startat och sådär... Plus att semestertrafiken är rent livsfarlig att vara ute i.
En annan faktor som inte är helt försumbar är kanske vädret. På många håll har det inte varit någon vidare vår och första del av sommaren. Så när det plötsligt blivit lite bättre under några dagar ger sig en massa folk ut som knappt kollat åt hojen tidigare under året, fulla av iver att ta igen allt de missat hittills.

Så nästa år hoppas jag på att regnet konstant pissar ner från början av april till mitten av oktober. :4skrika

Aftonbladet hakar också på trenden att skriva om mc-döden. Där tror någon tomte från NTF att de nya reglerna för mc-körkort kommer få dödsolyckorna på mc att minska i antal. Något som kanske kan stämma, genom att det får färre att ta kortet. Inte för att en 24-åring är så mycket mognare än en 21-åring.
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
Känner mig så fruktansvärt dum nu, jag håller på att ta kortet och är grymm på att glömma blinkersen. Har undrat varför jag inte glömmer den på bilen! :huvet

Jag håller alltid kvar tummen på blinkersknappen under tiden jag använder min blinkers. Funkar bra för mig iaf...

Jag får rysningar när jag ser en hoj som glömt blinkersen igång i stadstrafik. Det är som gjort för en farlig missbedömning av någon plåtlåda...
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag håller alltid kvar tummen på blinkersknappen under tiden jag använder min blinkers. Funkar bra för mig iaf...

Jag får rysningar när jag ser en hoj som glömt blinkersen igång i stadstrafik. Det är som gjort för en farlig missbedömning av någon plåtlåda...

En polare berättade för mig att han har ticks och trycker på blinkersknappen var 100:e meter typ för att veta att den inte är på. Det smittade av sig på mig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan faktor som inte är helt försumbar är kanske vädret. På många håll har det inte varit någon vidare vår och första del av sommaren. Så när det plötsligt blivit lite bättre under några dagar ger sig en massa folk ut som knappt kollat åt hojen tidigare under året, fulla av iver att ta igen allt de missat hittills.

Så nästa år hoppas jag på att regnet konstant pissar ner från början av april till mitten av oktober. :4skrika

Aftonbladet hakar också på trenden att skriva om mc-döden. Där tror någon tomte från NTF att de nya reglerna för mc-körkort kommer få dödsolyckorna på mc att minska i antal. Något som kanske kan stämma, genom att det får färre att ta kortet. Inte för att en 24-åring är så mycket mognare än en 21-åring.

Ja, det är nog helt möjligt det med, men det har ju varit strålande väder rätt länge tycker iaf jag. Mest bara Juni som bjöd på kasst väder, och det var ändå oftast bara i helgerna. (Härnere iaf)...
Och hur skulle Aftonblasket kunna låta bli att skriva om död-whatever? Dödskrascher, dödsbrott, dödsskjutningar, dödsmc... Det är ju hela deras grej. Det och sexchocker.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare berättade för mig att han har ticks och trycker på blinkersknappen var 100:e meter typ för att veta att den inte är på. Det smittade av sig på mig.

Jag missade uppkörningen pga det. Funkade ganska bra för mig, nuförtiden stänger jag av den mitt i svängen. Däremot är omkörningar ett aber där jag ibland glömmer den förbannade blinkersen på. :huvet
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
En polare berättade för mig att han har ticks och trycker på blinkersknappen var 100:e meter typ för att veta att den inte är på. Det smittade av sig på mig.

Det lider jag också av faktiskt... Trycker på knappen bra många gånger efter att man svängt.... Lätt hänt att glömma dem på eller inte trycka tillräckligt hårt.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top