Diskussion olyckor 2012

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det så att bilisten inte hittar kan han blinka höger för att släppa förbi hojen bakom sig. En sån lite grej kan rädda åtskilliga liv. Uppsikt bakåt & vara tydlig med avsikter undanröjer många missförstånd.

Absolut ingen disrespekt till de som omkommit i vänstersvängsolyckor då jag dessvärre kände en av dem som gått åt i år. Men som kommentar till din kommentar så är en annan lösning att helt enkelt aldrig köra om där det finns en avtagsväg som bilen kan tänkas svänga in på. Oavsett om den blinkar, kör 30, 140 eller vad det nu kan vara.
Det är det absolut bästa sättet att undvika att köra in i en vänstersvängande bil vid omkörning..

När du ligger där död i diket så spelar det ingen jättestor roll vems fel det var.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
. Men som kommentar till din kommentar så är en annan lösning att helt enkelt aldrig köra om där det finns en avtagsväg som bilen kan tänkas svänga in på. Oavsett om den blinkar, kör 30, 140 eller vad det nu kan vara.
Det är det absolut bästa sättet att undvika att köra in i en vänstersvängande bil vid omkörning..
.

Nyss hemkommen från 250 mil i Norge har jag sett många potentiellt farliga situationer, och resonemanget ovan räddade skinnet på mig åtminstone några gånger. Många blinkar inte vid vänstersväng..... Eller kollar bakåt för den delen.

Resonemanget ovan är lika självklart som att inte köra om vid krön/kurva.
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
De flesta av vänstersvängsolyckorna som varit nu har skett med mötande bilar, inte omkörningar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De flesta av vänstersvängsolyckorna som varit nu har skett med mötande bilar, inte omkörningar.

Samma "princip" gäller även där. Räkna med att det där bilhelvetet kommer att svänga om det finns en avtagsväg.
Ens chanser ökar hyggligt om man kommer i kanske 65kmh och beredd på att bromsa istället för 150 nedkrupen bakom kåpglaset..
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
"Tycker man allt för ofta ser mc-förare som missat slå av blinkersen..
kan tänka mig att det orsakar ett antal olyckor per år.

så kom ihåg blinkersen allihopa! "

Håller med, detta faktum ska inte underskattas som möjligt bidrag till olyckor.
Är själv en "blink-åkare" ibland och minst en gång i år kan jag relatera ett troligt allvarligt olyckstillbud till detta :-(

Går det inte att få automatisk återgång av blinkersen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Håller med, detta faktum ska inte underskattas som möjligt bidrag till olyckor.
Är själv en "blink-åkare" ibland och minst en gång i år kan jag relatera ett troligt allvarligt olyckstillbud till detta :-(

Går det inte att få automatisk återgång av blinkersen?

Slå inte på den :rolleyes:
Skämt åsido, jag skulle vilja ha en autooff på blinkersen efter ca 5-10s, vill jag blinka längre så kan jag ju trycka en gång till.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Köp dig en Harley ;) dom har ett system som känner av lutningen och g kraften på hojen och en "dator" som räknar ut hur länge den skall vara på. står du still vid ett rödljus är den på tills efter du svängt, eller sätter du på den på en raksträcka och aldrig svänger stänger den av sig efter ca 30 sec eller om du svängt åt fel håll mot du blinkat. Du kan alltså sätta på blinkersen i en vänsterkurva till höger för att sedan stänga av sig själv efter du tagit av till höger. fungerar klockren :tummenupp
Slå inte på den :rolleyes:
Skämt åsido, jag skulle vilja ha en autooff på blinkersen efter ca 5-10s, vill jag blinka längre så kan jag ju trycka en gång till.
 
Last edited:

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
På min Hornet är indikatorlamporna för blinkersen osynliga i starkt ljus, så jag har monterat en extra indikator i form av en stark gul lysdiod riktad mot mitt ansikte. Den syns i alla väder. På en annan hoj har jag dessutom monterat en summer som piper i takt med blinkningarna.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köp dig en Harley ;) dom har ett system som känner av lutningen på hojen och en "dator" som räknar ut hur länge den skall vara på. står du still vid ett rödljus är den på tills efter du svängt, eller sätter du på den på en raksträcka och aldrig svänger stänger den av sig efter ca en minut eller om du svängt åt fel håll mot du blinkat. Du kan alltså sätta på blinkersen i en vänsterkurva till höger för att sedan stänga av sig själv efter du tagit av till höger. fungerar klockren :tummenupp

Feck, låter ju hur bra som helst men hur får jag plats med Harleyn under sadeln eller under mätarna :va:D
(ska nog be en elektronikpolare om hjälp med nån liten svart låda som får väga max 50 gram)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Slå inte på den :rolleyes:
Skämt åsido, jag skulle vilja ha en autooff på blinkersen efter ca 5-10s, vill jag blinka längre så kan jag ju trycka en gång till.

Funktionen finns. På min hoj slår blinkersen automatiskt av när man kört en viss sträcka. Tror det är standard på nyare BMW.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
//edit , quoten skulle ju inte med... dumma sega SH sida :död
Har själv kunnat orsaka en vänstersvängs olycka när jag körde survolvon för nått år sedan ... som tur var så är jag varken en mobilpratande 20 årig tjejj eller en 82 årig farbror som inte vet om att han har backspeglar .... utan såg faktiskt ett ensamt lyse i vänster backspegel när jag skulle påbörja min sväng , oh ja det gick våldsamt fort för hojjen...... fattar fortfarande inte varför han inte slog av , jag blinkade sedan sänkte farten , skulle prexis vrida ratten när jag såg han .... zwoooooosh sa det nån halvannan meter från bilen
brukar komma på den tanken då å då när jag e ute å rastar kingen .... vad hadde hänt om det var jag på hojjen å nån ouppmärksam bilist ... då hadde mina barn troligen inte haft nån farsa idag

Svar - Kollar man i backspegeln innan & just när man ska svänga minskar man riskerna betydligt.

Absolut ingen disrespekt till de som omkommit i vänstersvängsolyckor då jag dessvärre kände en av dem som gått åt i år. Men som kommentar till din kommentar så är en annan lösning att helt enkelt aldrig köra om där det finns en avtagsväg som bilen kan tänkas svänga in på. Oavsett om den blinkar, kör 30, 140 eller vad det nu kan vara.
Det är det absolut bästa sättet att undvika att köra in i en vänstersvängande bil vid omkörning..
När du ligger där död i diket så spelar det ingen jättestor roll vems fel det var.

Svar - Problemet är bara att med ditt resonemang skulle man aldrig kunna köra om en bil på en ordinarie 70 väg med bebyggelse med avfarter, ko - stigar var femtionde m.


De flesta av vänstersvängsolyckorna som varit nu har skett med mötande bilar, inte omkörningar.

Svar: Även vid möte kan bilen som ska svänga vänster visa sin avsikt genom att lägga sig vid vägens mittlinjen blinka & kolla bakåt i speglarna & givetvis framåt.

Sen inser även jag att hojens hastighet är en avgörande faktor om bilisten kollar i spegeln & det är tomt bakåt & framåt Han påbörjar vänstersvängen kastar en blick i backspeglarna & ser två hojar komma i en hisklig fart den en hojen hinner passera med en hårsmån medan den andra kör rakt in i bilen.
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tycker man allt för ofta ser mc-förare som missat slå av blinkersen..
kan tänka mig att det orsakar ett antal olyckor per år.

så kom ihåg blinkersen allihopa!

Menar du att det skulle minska olyckorna där hojar kör in i vänstersvängande bilar?
Jag förstår inte ditt resonemang kan du utveckla din tankegång?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hela resonemanget ovan kräver uppmärksamma bilförare (som tack och lov jag var den gången) .... vilket är ganska sällsynt , då måste vi som hojpiloter vara extra på tå när en bil finns i närheten oavsett hastighet

själv känner jag mig lite obehglig tillmods när jag kört om nån bil som rattas av nån mobilpratare eller fossil.....vill helst inte ha dom bakom mig ens .... så ser till att skapa avstånd
 

Raderad medlem 51742

Guest
Svar - Kollar man i backspegeln innan & just när man ska svänga minskar man riskerna betydligt.



Svar - Problemet är bara att med dit resonemang skulle man aldrig kunna köra om en bil på en ordinarie 70 väg med bebyggelse med avfarter, ko - stigar var femtionde m.




Svar: Även vid möte kan bilen som ska svänga vänster visa sin avsikt genom att lägga sig vid vägens mittlinjen blinka & kolla bakåt i speglarna & givetvis framåt.

Sen inser även jag att hojens hastighet är en avgörande faktor om bilisten kollar i spegeln & det är tomt bakåt & framåt Han påbörjar vänstersvängen kastar en blick i backspeglarna & ser två hojar komma i en hisklig fart den en hojen hinner passera med en hårsmån medan den andra kör rakt in i bilen.

Visst vore det bra om alla vänstersvängande bilister alltid gjorde rätt och det kanske är nödvändigt med en större utbildningskampanj för att få folk att bättra sig. Dock tror jag sannolikheten för att vi skall få alla bilister att göra rätt är ungefär lika stor som att vi lyckas utbilda älgarna att bära reflexväst och lämna företräde för andra fordon innan de korsar en väg.

Tills dess är det väl inte mycket man som motorcyklist kan göra annat än att utgå från att risken med vänstersvängande bilister är högst påtaglig och anpassa sin körning därefter - genom att anpassa hastigheten, göra vad man kan för att bilisten skall hinna upptäcka en i tid och undvika omkörningar på ställen där det finns risk för vänstersvängar. Alternativt kan man ju välja att skita i risken och öka sannolikheten för att man så småningom råkar ut för en olycka. Valet är fritt.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Slå inte på den :rolleyes:
Skämt åsido, jag skulle vilja ha en autooff på blinkersen efter ca 5-10s, vill jag blinka längre så kan jag ju trycka en gång till.
Fanns redan på gamla xj900, där stängs blinkersen av efter 30s (tror ja, kan vara kortare) eller 100m, beroende på vad som kommer först :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fanns redan på gamla xj900, där stängs blinkersen av efter 30s (tror ja, kan vara kortare) eller 100m, beroende på vad som kommer först :tummenupp

Gäller bara att hitta en sån som kan kopplas in som eftermarknadspryl, leta efter en modellspecifik pryl och anpassa verkar krångligt och hoj byter jag inte förrän det är mekaniskt motiverat :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Svar: Även vid möte kan bilen som ska svänga vänster visa sin avsikt genom att lägga sig vid vägens mittlinjen blinka & kolla bakåt i speglarna & givetvis framåt.

Sen inser även jag att hojens hastighet är en avgörande faktor om bilisten kollar i spegeln & det är tomt bakåt & framåt Han påbörjar vänstersvängen kastar en blick i backspeglarna & ser två hojar komma i en hisklig fart den en hojen hinner passera med en hårsmån medan den andra kör rakt in i bilen.

Fast det är lite som Peter skriver, när man ligger död i diket så spelar det ingen roll om bilisten sket i att blinka, man blir inte mindre död för det.
Vi kommer inte kunna utbilda alla bilister till att inte göra tokigheter, det vi däremot kan göra är att lära oss att förutse och skapa marginaler.
Kommer man på en sjuttiväg som bilist och tittar både framåt och bakåt och skall in på nån avstickare så kommer man med största sannolikhet även titta in till vägen man skall till, säg att det tar 3-5 sekunder att göra innan man tagit sig över helt och hållet... kommer det då en hoj i inspirerat tempo, säg 150km/h (vilket inte alls är särskilt ovanligt) så har den hojen förflyttat sig 123m på 3 sekunder... eller 205m på 5 sekunder... sitter den ovaksamme bilisten och tittar 200m bort från bilen tror du? Eller ens 120m?
Sen kan man även ta med i beräkningen att vid 150km/h så med riktigt bra reaktionstid (1 sekund) så har du kommit 41m innan du ens börjar bromsa...

Har vi då istället sänkt farten till 100km/h så har vi köpt oss en marginal på ca 15m per sekund...
 

Fyllot

Bannad
Gick med
5 Jul 2012
Ort
stockholm
Hoj
aprilia RS125
Ett återkommande faktum där den höga hastigheten är boven i 99% av alla mc-olyckor. Prova sänk farten där det är trafikerat samt utfarter med lite förnedring runt - lovar att det känns bättre än att sitta som ett fyllo i 300 och pricka både bom och traktor.

:hojraket
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Ett återkommande faktum där den höga hastigheten är boven i 99% av alla mc-olyckor. Prova sänk farten där det är trafikerat samt utfarter med lite förnedring runt - lovar att det känns bättre än att sitta som ett fyllo i 300 och pricka både bom och traktor.

:hojraket

Lite kul svar med tanke på ditt nick ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top