Diskussion olyckor 2012

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Artikeln är absurt vinklad, hastigheten verkar tagen ur luften. Gick säkert inte långsamt men någon måtta får det vara.
Alla som stått vid en vägkant när en hoj kommer i 250 vet att den hörs högt på en kilometers avstånd så att man skulle gå ut just när den ska passera är helt orimligt.

Vinklad är den, men det kan ha varit en 70åring med dåliga batterier i hörapparaten och dålig syn också och dom får ju korsa vägar dom med.

Jag har varit på platsen och med tanke på att en T-korsning ligger ganska nära där det hände så är 250 en omöjlighet.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Vinklad är den, men det kan ha varit en 70åring med dåliga batterier i hörapparaten och dålig syn också och dom får ju korsa vägar dom med.

Jag har varit på platsen och med tanke på att en T-korsning ligger ganska nära där det hände så är 250 en omöjlighet.

jag var förbi platsen idag.
från olycksplatsen till T korsningen är det ca: 200 meter, att försöka maxa en hoj så pass innan en korsning är fan inte möjligt.

min uppskattning ligger närmare 160-200 km/h ... vilket är högt ändå för att vara 70 väg

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi kanske inte skall stryka MC föraren för mycket medhårs, det finns uppgifter från trovärdiga källor att han inte har ett helt fläckfritt samvete och att de flesta på SH kommer att ha en helt annan attityd mot honom om det visar sig att de uppgifterna är sanna.

Jag tycker väldigt synd om den överkörde 70-åringen och hans familj, man skall inte behöva mista livet för att man är ute på en promenad, även om man korsar en 70-väg och är lite ouppmärksam.
Han kan ju ha slagit en blick mot vägen innan han klev ut och eftersom både VBK och ww säger att det är nära till en korsning så förväntade han kanske sig att MC:n kom i "normal" hastighet, 50-70 och inte 160 - 200.
Nån som försökt uppskatta hastigheten på ett framlyse som närmar sig? Det är inte helt lätt.

200 km/h = 55,55 m/s
200 m tar då 3,6 s att köra

160 km/h = 44,44 m/s
200 m tar då 4,5 s

70 km/h = 19,44 m/s
200 m tar 10,3 sekunder.

50 km/h = 13,89
200 m tar då 14,4 sekunder Rätt stor skillnad när man tar ett beslut om att kliva ut på vägen.

Sen kan man ju alltid hävda "han skulle sett sig för" men hade killen haft körkort så hade han kanske varit medveten om Trafikförordningen....

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM#K1

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
200 km/h = 55,55 m/s
200 m tar då 3,6 s att köra

160 km/h = 44,44 m/s
200 m tar då 4,5 s

70 km/h = 19,44 m/s
200 m tar 10,3 sekunder.

50 km/h = 13,89
200 m tar då 14,4 sekunder Rätt stor skillnad när man tar ett beslut om att kliva ut på vägen.

Det går bara att sätta ett plus, tyvärr...

Vad är "hinder man kan förutse", liksom?

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Lurigt MC väder i Luleå igår, otroligt fuktigt o becksvart sent på natten. Jag körde 2 mil hem från en stuga i Måttsund in till luleå. Tog tråkiga E4:an för att få lite marginaler till älgar o sånt .Visiret var inte kul i den fukten.

Såg att en Lulekille gått av vägen ute i en del av staden sent på natten..
Hoppas det går bra. Krya på dig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7083308

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Lurigt MC väder i Luleå igår, otroligt fuktigt o becksvart sent på natten. Jag körde 2 mil hem från en stuga i Måttsund in till luleå. Tog tråkiga E4:an för att få lite marginaler till älgar o sånt .Visiret var inte kul i den fukten.

Såg att en Lulekille gått av vägen ute i en del av staden sent på natten..
Hoppas det går bra. Krya på dig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7083308

Du råkar inte veta vem det är som körde i diket på Hertsövägen?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Killen som lånar ut en regplåtslös hoj till en snubbe utan KK lär nog fundera en del...
Han lär nog ha det me sig resten av livet. :(

RIP

Frågan är om avsaknad regskylt bidragit? Kanske skapar regskylten en luftbroms som hade hållit cykeln i 40-45 km/h men när aerodynamiken förbättras så markant sticker hojen iväg något fruktansvärt? Låter märkligt... samtidigt ser jag inte någon mindre konstig anledning till att den saknade regskylten kan ha bidragit.

Kan förstå att man kan klandra sig själv i form av att om jag inte lånat ut hojen hade det inte hänt. Så är det ofta när ma varit med om något hemskt.
Kan förstå att man klandrar sig själv än mer om man tjatat på kompisen att han ska provköra trots bristande kunskaper.
Men när någon lånar en hoj och kraschar i mer än dubbla hastighetsbegränsningen... då känns det inte riktigt som den där nybörjaren som misslyckas med dragläget och lägger hojen. Allt moraliskt ansvar faller enligt mig på han som kört... med reservation för saknad regskylt som verkar ha bidragit till olyckan på något sätt som jag i nuläget inte förstår.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur menar du nu? :va
Hade du lånat ut din hoj till ngn som du vet saknar KK och inte får övningsköra?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Hur menar du nu? :va
Hade du lånat ut din hoj till ngn som du vet saknar KK och inte får övningsköra?

Den parametern överlåter jag till den som lånar att pröva mot sitt samvete. Däremot skulle jag inte låna ut hojen till någon som jag bedömer inte kan hantera den. Och jag tror att denna kille kunde hantera hojen ok... men förståndet räckte inte till att hålla sig till en rimlig hastighet. Det är vad jag tror. Vill inte tala illa om någon som avlidit, men detta tror jag är någorlunda objektivt.

Det är preskriberat nu... men i mina yngre dagar fick jag låna en cross som jag körde en bit asfalt på mot en skog och sedan körde jag minst 30 minuter i skogen. :rodnar
Känner att folk kokar över nu... men det är skönt att lätta sitt hjärta ibland. :rodnar

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... Allt moraliskt ansvar faller enligt mig på han som kört...

Absolut!
Men jag tror ändå att det är svårt att tala om för killen som lånade ut hojjen.
Hos honom kommer nog händelsen att finnas med genom livet. :(
Och gör det inte det så: Good for him!

Sen tycker jag inte man lånar ut en hoj utan regplåt, KK eller ej.
Men det är mina 2 cent.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
i mina yngre dagar fick jag låna en cross som jag körde en bit asfalt på mot en skog och sedan körde jag minst 30 minuter i skogen. :rodnar
Känner att folk kokar över nu... men det är skönt att lätta sitt hjärta ibland. :rodnar

He, he. Du var ju tvungen att ta dig till skogen först :banana

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...