Diskussion olyckor 2012

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Däremot skulle jag inte låna ut hojen till någon som jag bedömer inte kan hantera den. Och jag tror att denna kille kunde hantera hojen ok...

Med facit i hand tycker du att killen kunde hantera hojen? Tur att du inte jobbar som trafikinspektör på VV, det är redan tillräckligt låg nivå på vad de släpper ut på vägarna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Frågan är om avsaknad regskylt bidragit? Kanske skapar regskylten en luftbroms som hade hållit cykeln i 40-45 km/h men när aerodynamiken förbättras så markant sticker hojen iväg något fruktansvärt? Låter märkligt... samtidigt ser jag inte någon mindre konstig anledning till att den saknade regskylten kan ha bidragit.

Kan förstå att man kan klandra sig själv i form av att om jag inte lånat ut hojen hade det inte hänt. Så är det ofta när ma varit med om något hemskt.
Kan förstå att man klandrar sig själv än mer om man tjatat på kompisen att han ska provköra trots bristande kunskaper.
Men när någon lånar en hoj och kraschar i mer än dubbla hastighetsbegränsningen... då känns det inte riktigt som den där nybörjaren som misslyckas med dragläget och lägger hojen. Allt moraliskt ansvar faller enligt mig på han som kört... med reservation för saknad regskylt som verkar ha bidragit till olyckan på något sätt som jag i nuläget inte förstår.

Den parametern överlåter jag till den som lånar att pröva mot sitt samvete. Däremot skulle jag inte låna ut hojen till någon som jag bedömer inte kan hantera den. Och jag tror att denna kille kunde hantera hojen ok... men förståndet räckte inte till att hålla sig till en rimlig hastighet. Det är vad jag tror. Vill inte tala illa om någon som avlidit, men detta tror jag är någorlunda objektivt.

Det är preskriberat nu... men i mina yngre dagar fick jag låna en cross som jag körde en bit asfalt på mot en skog och sedan körde jag minst 30 minuter i skogen. :rodnar
Känner att folk kokar över nu... men det är skönt att lätta sitt hjärta ibland. :rodnar

Vad är det för ryggradslösa resonemang? Klart man har ett ansvar när man sätter ett potentiellt mordvapen i händerna på någon. Man måste kunna säga; "Nej". Det är ett ansvar man tar på sig genom att skaffa och äga ett sånt fordon. Man är skyldig sin möjligtvis påstridige polare att skydda honom från att utsätta sig själv för risk och man är skyldig dem det som kan komma i vägen. Om polaren köper eller snor hojen/en hoj har han däremot totalt eget ansvar. Han har ansvar nu också, mycket eller jättemycket spelar ingen roll på de nivåerna.

Jag har långt tillbaka lånat ut en trött häck på detta sätt och de möjliga konsekvenserna gick upp för mig ungefär när de lämnade det område jag kunde överblicka. Inget blev bättre av att jag fick veta hur nära det varit, utom möjligtvis min nyförvärvade insikt...

Avsaknaden av regskylt tror jag handlar om att mörka ett beteende mer än rädsla för tjuven.

Det här handlar om egoism och avsaknad av normala hänsyn, (vilket ofta felaktigt förväxlas med jantelag). Alltså, man är beredd att låta andra betala hur högt pris som helst för de egna kickarna.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Vad är det för ryggradslösa resonemang? Klart man har ett ansvar när man sätter ett potentiellt mordvapen i händerna på någon. Man måste kunna säga; "Nej". Det är ett ansvar man tar på sig genom att skaffa och äga ett sånt fordon. Man är skyldig sin möjligtvis påstridige polare att skydda honom från att utsätta sig själv för risk och man är skyldig dem det som kan komma i vägen. Om polaren köper eller snor hojen/en hoj har han däremot totalt eget ansvar. Han har ansvar nu också, mycket eller jättemycket spelar ingen roll på de nivåerna.

Jag har långt tillbaka lånat ut en trött häck på detta sätt och de möjliga konsekvenserna gick upp för mig ungefär när de lämnade det område jag kunde överblicka. Inget blev bättre av att jag fick veta hur nära det varit, utom möjligtvis min nyförvärvade insikt...

Avsaknaden av regskylt tror jag handlar om att mörka ett beteende mer än rädsla för tjuven.

Det här handlar om egoism och avsaknad av normala hänsyn, (vilket ofta felaktigt förväxlas med jantelag). Alltså, man är beredd att låta andra betala hur högt pris som helst för de egna kickarna.

Jo handlar det om ett barn så har man ett ansvar att inte låna ut tex en motorcykel, för de saknar förmågan att se konsekvenser och risker. Men nu handlar det om en man i 30 års ålder och har faktiskt bara sig själv att skylla. Kan man inte ta ansvar för sina egna handlingar i den ålder så är det nåt allvarligt fel på individen! Min åsikt puNkt

Sen så anser inte jag att det spelar så stor roll om han hade kk eller ej. Kör man i de farterna så hjälper det som man lär sig under utbildningen till kk väldigt lite. Utan handlar mer om sunt förnuft! Vart det är lämpligt att köra fort och inte. uppenbart så saknade personen i frågan de då olyckan skedde vid ett övergångsställe. Sen kan folk säga att om han hade haft kk så hade han vetat bättre och inte kört så fort. Men uppriktig vem utav oss med kk och sporthoj har inte kört en bra bit över 250? Men de flesta av oss vet vart det är säkrast att köra så fort både för våran egen skull samt andra trafikanter och det är inget som man lär sig under körkortsutbildningen såvidare man inte helt saknar förstånd.

Tycker oavsett vad det är tråkigt för personernas anhöriga :(

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jo handlar det om ett barn så har man ett ansvar att inte låna ut tex en motorcykel, för de saknar förmågan att se konsekvenser och risker. Men nu handlar det om en man i 30 års ålder och har faktiskt bara sig själv att skylla. Kan man inte ta ansvar för sina egna handlingar i den ålder så är det nåt allvarligt fel på individen! Min åsikt puNkt

Sen så anser inte jag att det spelar så stor roll om han hade kk eller ej. Kör man i de farterna så hjälper det som man lär sig under utbildningen till kk väldigt lite. Utan handlar mer om sunt förnuft! Vart det är lämpligt att köra fort och inte. uppenbart så saknade personen i frågan de då olyckan skedde vid ett övergångsställe. Sen kan folk säga att om han hade haft kk så hade han vetat bättre och inte kört så fort. Men uppriktig vem utav oss med kk och sporthoj har inte kört en bra bit över 250? Men de flesta av oss vet vart det är säkrast att köra så fort både för våran egen skull samt andra trafikanter och det är inget som man lär sig under körkortsutbildningen såvidare man inte helt saknar förstånd.

Tycker oavsett vad det är tråkigt för personernas anhöriga :(

Och det faktum att det faktiskt enligt lag är straffbart att låna ut ett fordon till någon utan körkort hör inte hit då? På samma sätt får man inte låna ut sitt fordon till någon som är onykter så får man inte låna ut ett fordon till någon som saknar körkort. Man blir dömd enligt rubriceringen “tiilåtande av olovlig körning” enligt 3 § 3 stycket.

https://lagen.nu/1951:649#P3S1

//J

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

På sätt och vis har du rätt. Är vi inte alla ryggradslösa stoffliggare som inte aktivt arbetar för att förbjuda mc med mer än sig 20 hk som räcker mer väl? Kan vi med stolthet se oss i spegeln samtidigt som vi vet att hade vi gjort ett bättre lobbyarbete hade inte det där potentiella mordvapnet öht hamnat på marknaden?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
På sätt och vis har du rätt. Är vi inte alla ryggradslösa stoffliggare som inte aktivt arbetar för att förbjuda mc med mer än sig 20 hk som räcker mer väl? Kan vi med stolthet se oss i spegeln samtidigt som vi vet att hade vi gjort ett bättre lobbyarbete hade inte det där potentiella mordvapnet öht hamnat på marknaden?

Har tuggat ner mina skrivfingrar till knogarna nu... Vill så gärna men någon annan får ta den.

mojja83

Guest

Jag kan ärligt talat hålla med dig det är inte ägaren av hojens fel att piloten kör ihjäl sig. Detta är vuxna människor vi pratar om.

Jag åker en del snöskoter vilket även det idag kräver förarbevis om man inte tagit B-kort innan ett visst datum och denna lånar jag ut friskt i min kompiskrets vid sälen resorna under vintern. Om nu piloten av min skoter väljer att surfa ut i pudret med massa tallar och granar lite här och var så är det ju inte mitt fel om han råkar pricka talldjävel och köra ihjäl sig, Han har då själv kört över sin förmåga oavsett om han innehar ett förarbevis eller ej.

Samma sak med mc. Frågar en kompis sedan barnsben mig om han får provköra mc´n så kommer jag inte neka honom om han sätter på sig fullständig skyddsutrustning. Hur han sedan beter sig på mc´n är hans ansvar. Skulle han köra ihjäl sig hade jag inte mått bra men inte heller klandrat mig själv.

Med vissa resonemang i denna tråd så skulle man inte ens ha rätt att äga ett fordon man inte har behörighet för :(

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Jag kan ärligt talat hålla med dig det är inte ägaren av hojens fel att piloten kör ihjäl sig. Detta är vuxna människor vi pratar om.

Jag åker en del snöskoter vilket även det idag kräver förarbevis om man inte tagit B-kort innan ett visst datum och denna lånar jag ut friskt i min kompiskrets vid sälen resorna under vintern. Om nu piloten av min skoter väljer att surfa ut i pudret med massa tallar och granar lite här och var så är det ju inte mitt fel om han råkar pricka talldjävel och köra ihjäl sig, Han har då själv kört över sin förmåga oavsett om han innehar ett förarbevis eller ej.

Samma sak med mc. Frågar en kompis sedan barnsben mig om han får provköra mc´n så kommer jag inte neka honom om han sätter på sig fullständig skyddsutrustning. Hur han sedan beter sig på mc´n är hans ansvar. Skulle han köra ihjäl sig hade jag inte mått bra men inte heller klandrat mig själv.

Med vissa resonemang i denna tråd så skulle man inte ens ha rätt att äga ett fordon man inte har behörighet för :(

Nu är du ute och cyklar, igen...

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Håll på att bli påkörd igår och idag... Körde på huvudled och vid båda tillfällen så körde bilarna ut halv vägs ut på min körbana innan dem såg mig oc bromsade mitt i vägen...
Snäll som man är så vinkade jag bara hej hej.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Om nu piloten av min skoter väljer att surfa ut i pudret med massa tallar och granar lite här och var så är det ju inte mitt fel om han råkar pricka talldjävel och köra ihjäl sig, Han har då själv kört över sin förmåga oavsett om han innehar ett förarbevis eller ej.

:pucko och hur ska han veta var gränserna går om ingen lärt honom det först.

"Här, ta mitt flygplan och dra iväg. Lycka till med landningen förresten. "
:7fatta

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Oavset hur fort den mc körd just vid olyckan har ingen speciell betydelse , betendet är mer än lovligt korkat och kostade två människor livet.
Och det drabbade betydligt fler än så.
Det jag tycker är fel är att journalisten inte håller sig till fakta , hon citerar ju ur HD.s artikel och kan antingen inte läsa,förstår inte vad det står eller spetsar till det för att förbättra artiklen . Fakta är det ju inte.

Sen tycker inte jag att man är oskyldig om man lånar ut en mc till någon som inte har körkort.
Om detta hade kommit upp i Tingsrätten när jag var nämdeman så skulle jag ha fällt vederbörande utan att tveka .

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Sen tycker inte jag att man är oskyldig om man lånar ut en mc till någon som inte har körkort.
Om detta hade kommit upp i Tingsrätten när jag var nämdeman så skulle jag ha fällt vederbörande utan att tveka .

Då hade du dömt enligt lagen då lagen säger samma sak. HELT otroligt hur vissa i tråden resonerar. Man blir ju mörkrädd.... Om en person utan körkort blir stoppad när han kör en lånad hoj utan att en olycka hänt så tror jag att det är samma böter för den som kör som den som lånat ut hojen. 30 dagsböter. Föraren i det här fallet fick ett annat straff dock och då även en annan person dog vet jag inte vilket straffet blir för han som lånade ut hojen men att han kommer bli straffad är nog tämligen självklart...... Otroligt tråkig och onödig olycka är det hur som.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Man läser tyvärr ofta "allvarligt skadad" och "mycket allvarligt skadad". Vad innebär det egentligen? Vilken typ av skador handlar det om?

\Masonit

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Då hade du dömt enligt lagen då lagen säger samma sak. HELT otroligt hur vissa i tråden resonerar. Man blir ju mörkrädd.... Om en person utan körkort blir stoppad när han kör en lånad hoj utan att en olycka hänt så tror jag att det är samma böter för den som kör som den som lånat ut hojen. 30 dagsböter. Föraren i det här fallet fick ett annat straff dock och då även en annan person dog vet jag inte vilket straffet blir för han som lånade ut hojen men att han kommer bli straffad är nog tämligen självklart...... Otroligt tråkig och onödig olycka är det hur som.

Nu tycker jag inte ditt resonemang och generalisering är helt logiskt. Tänk om jag skulle bli av med körkortet men ha kvar min racelicens. Så lånar jag en polares racehoj och slänger på ett släp för att köra en träning på Gelleråsen. När jag väl är på Gelleråsen får jag slut på soppa och glömde reservdunk så jag tar hojen ner till macken för att tanka. Där stoppar polisen mig.

Ska polaren som lånade ut hojen då få 30 dagsböter?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Man läser tyvärr ofta "allvarligt skadad" och "mycket allvarligt skadad". Vad innebär det egentligen? Vilken typ av skador handlar det om?

\Masonit
Kan inte svara exakt på just det, men jag har oftast väldigt svårt att göra klassikern och pusta ut med ett "han/hon klarade livet iaf" när det skett en olycka där just de formuleringarna förekommer. Det kan stå "allvarligt skadad dock inte livshotande" där personen i fråga kommer att spendera resten av livet i en rullstol ätandes genom en slang.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Nu tycker jag inte ditt resonemang och generalisering är helt logiskt. Tänk om jag skulle bli av med körkortet men ha kvar min racelicens. Så lånar jag en polares racehoj och slänger på ett släp för att köra en träning på Gelleråsen. När jag väl är på Gelleråsen får jag slut på soppa och glömde reservdunk så jag tar hojen ner till macken för att tanka. Där stoppar polisen mig.

Ska polaren som lånade ut hojen då få 30 dagsböter?

Om din polare visste att du skulle ut på allmän väg: Ja.

Om du lurat din polare och lovat med handen på hjärtat att du aaaaabsolut inte kör utanför banan: Då kan väl du betala hans bot, skitpolare som du är.

Är det mer logiskt?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Om du lurat din polare och lovat med handen på hjärtat att du aaaaabsolut inte kör utanför banan: Då kan väl du betala hans bot, skitpolare som du är.

Är det mer logiskt?

Tack för ett bra svar. Det är nog tämligen exakt mitt på pricken hur jag ser på saken också.....

Sen finns det ju faktiskt en orsak till att man blivit av med kortet och då har man ju redan uppvisat dåligt trafikvett/tagit hyffsat dåliga beslut som gjort att man blivit av med kortet....... Då har man inte på allmän väg att göra innan man fått kortet tillbaka/tagit nytt kort.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Är det mer logiskt?

Nu var ju frågan om det är rätt att han får betala böter för att jag gjort fel, inte om jag som skitpolare ska betala böterna han eventuellt kan få.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Nu var ju frågan om det är rätt att han får betala böter för att jag gjort fel, inte om jag som skitpolare ska betala böterna han eventuellt kan få.

Absolut, han har ju lånat ut ett fordon till någon som inte har rätt att framföra det. Han riskerar ingenting sålänge du håller vad du lovar men lagen är inte skriven på ett sådant sätt att man automatiskt tar hänsyn till dåliga kompisar. Det är därför åklagaren kan välja att inte åtala din polare - just därför att han under omständigheterna rimligtvis kunde anta att du inte skulle bryta mot lagen. Och om åklagaren väljer att åtala så kan domstolen välja att fria av samma orsak. Hur skulle du annars föreslå att lagen skrivs? "Brott har bara inträffat om den person som begick den möjligt brottsliga handlingen kan ha förutsett att handlingen skulle inträffa, och om handlingen inträffade för att personens polare är en idiot så ska personen inte fällas." Det är svårt nog att skriva ett juridiskt dokument, det är därför man istället väljer att använda sig av praxis och prejudikat för att lista ut hur man gör i fall som inte är solklara.

Btw, om du skulle göra så mot din polare så är han trots allt brottsligt korkad som är polare med dig. Kan vara värt 30 dagsböter att lära sig den läxan :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!