Diskussion olyckor 2012

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://hd.se/inrikes/2012/08/21/flicka-dog-efter-mc-pakorning/

Kan vi sluta att ta oskyldiga med oss när det går åt helvete iaf.

Jag tror denna sommaren kommer att ge oss en riktigt bitter eftersmak.

Lider med dom som förlorat sina nära i olyckor med MC speciellt om man inte ens suttit på en.

Otroligt tragiskt. Detta lär det nog skrivas mer om. Tycker synd om anhöriga och närstående. Olyckor händer väldigt lätt så det gäller att tänka sig för och köra med huvudet. Måste vara väldigt jobbigt även för den 20-åriga grabben som körde. Han får leva med detta resten av sitt liv och det oavsett vad som orsakat olyckan och om han hade kort eller inte. Att köra ihjäl sig själv är en sak men att skicka över barn till andra sidan är fruktansvärt för alla inblandade. ;(

//J

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Står i länken nu att det var en oregistrerad cross. Föraren saknade mc kort. Hojen framfördes på 50-sträcka på allmän väg.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Har vissa aningar om vem det där är, har varit i Sveg och jobbat i drygt 9 av de senaste 12 månaderna, en av de "lokala lymmlarna" körde omkring på en halvgammal Yamaha när han ville ta sig mellan byarna. Eftersom ingen polis fanns tillgänglig inom 16 mil efter klockan 16 hade de ganska fritt fram, undra om det blir ändring på det nu...

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jag blir inte förvånad ... saknas bara att den var stulen & föraren påverkad också
Du är tyvärr inte ensam om att inte bli förvånad. Jösses vad jag lider med den drabbade familjen, återigen ett oskyldigt offer för en MC-förare utan något som helst omdöme.

R.I.P lilla flicka. :gråta

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
jag blir inte förvånad ... saknas bara att den var stulen & föraren påverkad också

Inte heller jag är förvånad. Det har varit så mycket olyckor med rötägg bakom styret genom åren att man kan nästan cyniskt kan förutsätta vissa saker som sedan besannas efterhand att mer fakta framkommer. Måste vara så Leif G.W Persson känner när han talar om olika aktuella fall i tv-rutan.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Det finns tydligen tecken på att du har rätt angående det där med påverkad...

...å andra sidan så tappade (?) han hjälmen i kraschen och polera vägen med huvve så det kan ju finnas andra anledningar till att han verkade påverkad...

Han skyllde ju tydligen olyckan på problem med framhjulet och precis som VBK här ovan så misstänker jag att problemet mer konkret bestod i brist på markkontakt...

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Ännu ett exempel som borde leda alla på sporthoj till slutsatsen att korkskallar utan körkort eller för den delen oreggade hojar inte skall framföras på allmän väg under några omständigheter.

Som sagts tidigare, vi vet ju alla vad det är för några typer som håller på med den typen av dumheter.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Nu är det ju bara för folk att läsa själva och det klarar nog dom flesta av. Det vanligaste straffet är 1.500 spänn i böter alternativt 30 dagsböter. Eller som det i klartext står i kommentaren:

Oftast. Inte alltid. Det är någon form av genomsnitt. Att kalla det för en "chansning" känns fel. Kalla det för en "uppskattning" eller något istället.....

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6820122

http://www.vk.se/558162/dagsboter-for-tillatande-av-olovlig-korning

http://trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm

I sista länken står det följande och den är skriven av en trafikjurist Ingemar Jeanlo som även jobbat som polis i många år.....:

"Chansning"?

//J

Jag inser att den ömma tån var mitt ord chansning. Ber om ursäkt för det. Min egentliga kommentar gällde egentligen bara SH-fenomenet att något osäkert/uppskattningar/chansningar upprepas några gånger och sedan är fakta. Ingenting som har något med dig att göra. Det blev en liten metadiskussion... det får jag ta på mig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Såg att länken lagts upp till artikeln på lokaldelen av forumet. Jag tycker det är helt rätt att man driver det här vidare. Måste bli ett stopp på att folk lånar ut hojar och bilar till folk som inte har rätt behörighet. Två helt onödiga olyckor på kort tid som drabbat oskyldiga trafikanter. Har barnet och den äldre mannen i åtanke så klart.

Mannen hade lånat motorcykeln av en annan man. Och polisen har delgett ägaren misstanke om brott, närmare bestämt tillåtande av olovlig körning.
– Vi får se om den brottsmisstanken håller hela vägen, säger Bertil Sjunnesson, trafikutredare vid polisen i Helsingborg.

http://hd.se/helsingborg/2012/08/27/agare-till-olycksmotorcykel/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
http://www.dn.se/sthlm/stora-koer-efter-olycka-vid-vasterbron

Ett bra exempel på varför man inte ska stå nära eller rakt bakom tunga fordon. De ser inget alls av dig där.
Jag brukar till och med visa upp mig när jag ligger bakom en lastbil i rörelse genom att hålla till höger eller vänster i filen så att föraren har en chans att se mig där bakom...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Såg att länken lagts upp till artikeln på lokaldelen av forumet. Jag tycker det är helt rätt att man driver det här vidare. Måste bli ett stopp på att folk lånar ut hojar och bilar till folk som inte har rätt behörighet. Två helt onödiga olyckor på kort tid som drabbat oskyldiga trafikanter. Har barnet och den äldre mannen i åtanke så klart.

http://hd.se/helsingborg/2012/08/27/agare-till-olycksmotorcykel/

Om man skall vara PK så är ju alla olyckor onödiga det är nog därför det heter just olycka.

Men jag fattar vad du är ute efter och det är väl bra att detta prövas i rätten, jag TROR att det kommer gå mindre bra att få en fällande dom.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om man skall vara PK så är ju alla olyckor onödiga det är nog därför det heter just olycka.

Men jag fattar vad du är ute efter och det är väl bra att detta prövas i rätten, jag TROR att det kommer gå mindre bra att få en fällande dom.

Antagligen om ägaren nu nekar till att han lånat ut motorcykeln. Bevisningen måste ju åklagaren stå för. Men som sagt det är bra om man försöker pröva det här hela vägen. Då har man gjort vad man kunnat.

Sedan håller jag med dig om att alla olyckor är onödiga. Men det finns som sagt vissa olyckor som är extra onödiga och olyckliga. Det är sådana där oskyldiga människor drabbas som i de två uppmärksammade fallen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
600 nya fartkameror behövs enligt Trafikverkets beräkningar.
Och en sänkning av medelhastigheten med ynka 1 kilometer i timmen på hela det svenska vägnätet skulle spara 25 liv per år, visar beräkningar som Trafikverket gjort.

Statistik på dödsolyckor 2010:
Möte 64
Omkörning 2
Upphinnande (bakifrån) 7
Avsväng 19
Korsning 10
Singel – kräver flest dödsoffer 88
Cykel & moped 19
Gående 28
Rådjur & hjort 0
Älg 5
Ren 0
Övrigt 24

Jag har svårt att se hur fartkameror skulle hindra någon utom de tre först.
Av de första 73 olyckorna skulle 25 kunna undvikas med fartkameror? :confused:
Tror det är fel fokus för noll-visionen men rätt för statskassan. :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
600 nya fartkameror behövs enligt Trafikverkets beräkningar.
Och en sänkning av medelhastigheten med ynka 1 kilometer i timmen på hela det svenska vägnätet skulle spara 25 liv per år, visar beräkningar som Trafikverket gjort.

Statistik på dödsolyckor 2010:
Möte 64
Omkörning 2
Upphinnande (bakifrån) 7
Avsväng 19
Korsning 10
Singel – kräver flest dödsoffer 88
Cykel & moped 19
Gående 28
Rådjur & hjort 0
Älg 5
Ren 0
Övrigt 24

Jag har svårt att se hur fartkameror skulle hindra någon utom de tre först.
Av de första 73 olyckorna skulle 25 kunna undvikas med fartkameror? :confused:
Tror det är fel fokus för noll-visionen men rätt för statskassan. :(

Det beror ju lite på kostnaden för en plåtpolis...
Den kostnaden jag sett är 550000 för montering och c.a. 55000 per år i drift och underhåll.
Vet inte vad snittbötern hamnar på, men om vi säger 5000 måste 110 bötesbelopp dras in, bara för att tjäna pengar på montering, sedan tillkommer 11 per år. Och det är vad varje kamera måste dra in för att gå med vinst... Och utan att räkna med overheadkostnader som rättegångar, pappersexercis m.m.
Misstänker att det inte blir 66 000 nya hastighetsböter med en snittkostnad av 5000 styck, samt 6600 per år på de 600 nya plåtpoliserna.Bra för statskassan vetefan.

Plåtpoliser bör stå vid skolor och i tätorter och vid farliga korsningar och övergångsställen. Att ha dem längs långa rakor är bara fånigt, men åker förbi sådana rätt ofta.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Plåtpoliser bör stå vid skolor och i tätorter och vid farliga korsningar och övergångsställen. Att ha dem längs långa rakor är bara fånigt, men åker förbi sådana rätt ofta.

Absolut! :tummenupp
Mycket intressanta siffror! :)
Då gör ju kamerorna ännu mindre mening.
600000x600= astronomiska 360 millar
Visst f-n borde dom pengarna kunna göra bättre nytta på andra förbättringar? :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati