Diskussion olyckor 2012

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sitter på Sicilien och läser lokaltidningen och lite annan media för att uppdatera mig vad som hänt och ser artikeln om den tragiska olyckan i Helsingborg. Mina tankar går främst till den gamle mannen och de anhöriga till honom.

Ni som väljer att köra långt över hastighetsgränserna utan hänsyn till omgivningen har fulla ansvaret för den här typen av olyckor. Personligen skulle jag aldrig låna ut en motorcykel eller bil till någon jag vet saknar körkort eller t om har ett indraget körkort. Jag har ett visst ansvar att hålla reda på vem jag lånar ut mina fordon till.

Bevittnade själv några fjantar innan jag åkte iväg på min semester och jag blir jäkligt ledsen att läsa om en olycka som ger oss ännu sämre anseende hos allmänheten som inte är motorcyklist. De läser inte nyanser som stulen motorcykel eller att motorcykeln saknar registreringsskylt eller på annat sätt inte är godkänd att framföras på våra vägar. De ser en bild på något som ser ut som en sporthoj och buntar ihop oss allihopa.

De flesta av de som tycker sig kunna köra hoj skulle nog ligga och krypa fram här på motorvägarna på Sicilien och bli omkörda av tjejer på scooter. Vem som helst kan accelerera upp en hoj till toppfart. Är ju bara töntigt att göra det på fel ställen tycker ni inte det själva?

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
I min tidiga ungedom (ej innehavare av A kort då) lånade jag vid många tillfällen olika polares RR-hojar, heeelt befriad av tankar på konsekvenser och olyckor, och visst, det gasades friskt, garanterat utan full kontroll men gosh så kul, älskar man motorer och fart så gör man, i mina ögon gör det inte mig till en mindre värd människa..
Den här pilotens oförstånd kostade både hans eget och en annan människa livet, för mig är det bara fruktansvärt tragiskt..:(

Så kan vi inte bara sluta kasta skit på den körkortslöse piloten(och ägaren av hojjen)? Alla har vi gjort dumheter men som gått bra i dem flesta fallen..

Och nej, hojjar ska såklart vara reggade med skylt, försäkrade och föraren skall ha behörighet - såklart! Men, tänk på vad jag jag skrev ett par rader upp..

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
I min tidiga ungedom (ej innehavare av A kort då) lånade jag vid många tillfällen olika polares RR-hojar, heeelt befriad av tankar på konsekvenser och olyckor, och visst, det gasades friskt, garanterat utan full kontroll men gosh så kul, älskar man motorer och fart så gör man, i mina ögon gör det inte mig till en mindre värd människa..
Den här pilotens oförstånd kostade både hans eget och en annan människa livet, för mig är det bara fruktansvärt tragiskt..:(

Så kan vi inte bara sluta kasta skit på den körkortslöse piloten(och ägaren av hojjen)? Alla har vi gjort dumheter men som gått bra i dem flesta fallen..

Och nej, hojjar ska såklart vara reggade med skylt, försäkrade och föraren skall ha behörighet - såklart! Men, tänk på vad jag jag skrev ett par rader upp..

Låter som att man med det resonemanget kan släta över en dödsmisshandel också för vem har inte varit i slagsmål när man var tonåring?

Det som har hänt är tragiskt och man kan faktiskt inte skylla på att man varit/är ung och dum. Oavsett om förövaren körde ihjäl sig eller inte bör även geniet som lånade ut hojen bära skuld till olyckan. Kan man inte använda hjärna till konsekvensanalys har man över huvud taget inte på vägen att göra.

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Det är väl först när det händer en olycka som saker och ting ställs på sin spets.
Det är mycket som görs som man inte får tx köra för fort vilket i stort sett alla gör och det går för det mesta bra det händer inget .
Men tyvärr gör det det ibland .

Att köra mc är inget som är lätt, man behöver bra MC utbildning. Jag började med moped , trimad moped :yoparty, lätt mc, tung mc och tung mc med många hästkrafter (200) :banana
Att sätta sig på en MC med över 100 hästar första gången man kör är nog inte så bra om föraren dessutom saknar omdöme och man ska nog tänka sig för mer än en gång när man lånar ut sin MC oavsett om den man lånar ut den till har körkort eller inte.
Jag lånar inte ut min ZZR1400 till någon.
Jag har den uppfattningen att ska man låna ut sin MC så ska man vara säker på att den man lånar ut den till kan köra den på ett säkert sätt , ha rätt kunskap,erfarenhet och behörighet. Man är väl rädd om sina kompisar , är man inte ?

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tror många glömmer bort att trimmad moppe räknas in som lätt mc och kräver körkort. Men ingen här har väl någonsin kört något sådant utan lapp va? Är lätt att vara nitisk när man ej tänker efter.. Alla jädra olyckor är tragiska för de inblandade, oavsett om de har hela alfabetet på körkortet eller saknar det helt!

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA

Varför skulle vi sluta "kasta skit" bara för att du gjort dumma saker i din ungdom? Vi kan förvisso vara glada av att alla dumma grejer inte slutar i dödsolyckor, men det gör dem inte mindre dumma eller ansvarslösa.

Finns bara en oskyldig i den här historien och det är 70-åringen. Vi vet ju alla vad det är för någon typ av människor som kör utan körkort/registrering/försäkring och det borde ju inte vara så svårt att förstå att såna typer inte skall köra överhuvudtaget. Om man nu inte resonerar som ett barn förstås.

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Nu var det drygt 40 år sedan jag körde trimmd moped och på landet man kunde iofs sätta på en 100cc cylinder på sin 50 cc zundap motor men annars jackade man kannan och moppen gjord typ 40 i stället för 30 .
Inte som dagens moppar som gör 100 +. Det var ju iofs lika olagligt för det men som sagt också en annan tid, nästan vänstertrafik.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan ärligt talat hålla med dig det är inte ägaren av hojens fel att piloten kör ihjäl sig. Detta är vuxna människor vi pratar om.

Jag åker en del snöskoter vilket även det idag kräver förarbevis om man inte tagit B-kort innan ett visst datum och denna lånar jag ut friskt i min kompiskrets vid sälen resorna under vintern. Om nu piloten av min skoter väljer att surfa ut i pudret med massa tallar och granar lite här och var så är det ju inte mitt fel om han råkar pricka talldjävel och köra ihjäl sig, Han har då själv kört över sin förmåga oavsett om han innehar ett förarbevis eller ej.

Samma sak med mc. Frågar en kompis sedan barnsben mig om han får provköra mc´n så kommer jag inte neka honom om han sätter på sig fullständig skyddsutrustning. Hur han sedan beter sig på mc´n är hans ansvar. Skulle han köra ihjäl sig hade jag inte mått bra men inte heller klandrat mig själv.

Med vissa resonemang i denna tråd så skulle man inte ens ha rätt att äga ett fordon man inte har behörighet för :(

Jag kan inte riktigt hålla med dig där.

Ägaren till hojen visste med största sannolikhet att hans polare inte hade körkort och han visste också att denne hade för avsikt att köra på allmän väg. Han var ju enligt uppgift till och med med och körde som jag förstod det i artikeln.
Då har han med andra ord lånat ut motorcykeln väl medveten om att den skulle användas för ett brott.
Då har han gjort sig skyldig till medhjälp. Eller som lagen säger det. Tillåtande av olovlig körning om jag inte missminner mig det.

Du har skyldighet som fordonsägare att inte låna ut din motorcykel eller bil om du rimligen kan misstänka att den ska användas för brott.

Det är ju trots allt så att en motorcykel i händerna på någon som inte kan hantera den är livsfarlig för den som kör och för omgivningen.

Egentligen kan man göra en jämförelse med en kniv. Om du har en kniv och lånar ut den till en polare som vill ta livet av någon så har jag svårt att tro att du skulle betrakta det som att utlånaren är helt oskyldig.

Eller menar du att det ska stå dig fritt att låna ut vad som helst till vem som helst oavsett vad denne ska använda det till?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Med facit i hand tycker du att killen kunde hantera hojen?

Jag skrev att jag trodde att killen kunde hantera hojen. Inte att jag tycker att killen kunde hantera hojen. Läser du inte inläggen du kommenterar?

För egen del kan jag inte dra någon slutsats om killens förmåga att hantera cykeln baserat på olyckan. Omdöme och förmåga att hantera ett fordon är två helt olika begrepp. Trodde jag var självklart...

Tur att du inte jobbar som trafikinspektör på VV, det är redan tillräckligt låg nivå på vad de släpper ut på vägarna.

Kan förstå din åsikt. Trafikinspektörerna borde försäkra sig om att de som får behörighet aldrig kommer göra vansinneskörningar. Visst, vi skulle få ett totalt stopp på nya behörigheter, men det måste vara viktigare att inspektörerna gör ett ansvarsfullt jobb.

Tror faktiskt att jag skulle kunna vara din våta dröm på trafikverket. Sitta hela dagarna i en fotölj och ta emot glada ungdomar som vill ta körkort. När de stiger in genom dörren sticker direkt ett förtryckt besked i handen på dem. Icke godkänt - inspektören kan inte garantera att vansinneskörning inte kommer göras.:fakta

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Absolut, han har ju lånat ut ett fordon till någon som inte har rätt att framföra det. Han riskerar ingenting sålänge du håller vad du lovar men lagen är inte skriven på ett sådant sätt att man automatiskt tar hänsyn till dåliga kompisar. Det är därför åklagaren kan välja att inte åtala din polare - just därför att han under omständigheterna rimligtvis kunde anta att du inte skulle bryta mot lagen. Och om åklagaren väljer att åtala så kan domstolen välja att fria av samma orsak. Hur skulle du annars föreslå att lagen skrivs? "Brott har bara inträffat om den person som begick den möjligt brottsliga handlingen kan ha förutsett att handlingen skulle inträffa, och om handlingen inträffade för att personens polare är en idiot så ska personen inte fällas." Det är svårt nog att skriva ett juridiskt dokument, det är därför man istället väljer att använda sig av praxis och prejudikat för att lista ut hur man gör i fall som inte är solklara.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter... blev rörigt där det.

Lagen har skrivits så att brottet förutsätter uppsåt eller vårdslöshet. Lånar man ut en racehoj till någon som ska köra den på bana - men på väg till banan bestämmer sig för att köra på allmän väg - kan man naturligtvis inte fällas till ansvar. Det finns inget uppsåt. Och det är naturligtvis inte vårdslöst. Inte ens försumligt.

Btw, om du skulle göra så mot din polare så är han trots allt brottsligt korkad som är polare med dig. Kan vara värt 30 dagsböter att lära sig den läxan :D

Nu känns det redan som att chansning sprids som en sanning. Någon chansade på 30 dagsböter. Nu återupprepas samma och snart är det en SH-sanning :fakta.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Vaddå "chansning"?

https://lagen.nu/1951:649#P3S1

Det länkades till vad lagen säger redan tidigare i tråden. Det vanligaste straffet är 30 dagsböter.

//J

För det första är det lagen.nu:s författningskommentar som är källa vilket redan det är en chansning. Vidare är det en chansning att just 30 dagsböter gäller "privat utlåning" eftersom paragrafen också gäller yrkesmässiga överträdelser (strängare straff om man låter sin anställd köra företaget fordon utan behörighet eftersom det görs i syfte att tjäna pengar). Vidare kan man tänka sig att det är allvarligare att låta minderårig köra osv. Det är helt enkelt en för vid bestämmelse för att dra några slutsatser från en i sig osäker författningskommentar utan källhänvisningar.

Slutsatsen är att 30 dgsböter är en chansning även om du vill se det som något annat. Inget fel med en chansning. Men sedan läser någon det och använder den själv. Och efter att det hänt några gånger har vi en SH-sanning. Var bara det jag menade :).

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
För det första är det lagen.nu:s författningskommentar som är källa vilket redan det är en chansning. Vidare är det en chansning att just 30 dagsböter gäller "privat utlåning" eftersom paragrafen också gäller yrkesmässiga överträdelser (strängare straff om man låter sin anställd köra företaget fordon utan behörighet eftersom det görs i syfte att tjäna pengar). Vidare kan man tänka sig att det är allvarligare att låta minderårig köra osv. Det är helt enkelt en för vid bestämmelse för att dra några slutsatser från en i sig osäker författningskommentar utan källhänvisningar.

Slutsatsen är att 30 dgsböter är en chansning även om du vill se det som något annat. Inget fel med en chansning. Men sedan läser någon det och använder den själv. Och efter att det hänt några gånger har vi en SH-sanning. Var bara det jag menade :).

Nu är det ju bara för folk att läsa själva och det klarar nog dom flesta av. Det vanligaste straffet är 1.500 spänn i böter alternativt 30 dagsböter. Eller som det i klartext står i kommentaren:

Oftast leder brottet till böter 1500 kr eller 30 dagsböter.

Oftast. Inte alltid. Det är någon form av genomsnitt. Att kalla det för en "chansning" känns fel. Kalla det för en "uppskattning" eller något istället.....

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6820122

http://www.vk.se/558162/dagsboter-for-tillatande-av-olovlig-korning

http://trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm

I sista länken står det följande och den är skriven av en trafikjurist Ingemar Jeanlo som även jobbat som polis i många år.....:

Tillåtande av olovlig körning - 30

"Chansning"?

//J

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Jag skrev att jag trodde att killen kunde hantera hojen. Inte att jag tycker att killen kunde hantera hojen. Läser du inte inläggen du kommenterar?

Snälla, peka ut vad jag missförstod i texten nedan:

Däremot skulle jag inte låna ut hojen till någon som jag bedömer inte kan hantera den. Och jag tror att denna kille kunde hantera hojen ok...

Efter att läst ditt inlägg och citerat exakt så som det stod, enligt ovan, så kunde jag inte tolka det som annat än att du TROR att han kunde hantera hojen. Du kanske TRODDE att du skrev trodde? Frågan är om jag läser illa eller om du skriver det du tänker, vilket osökt leder till nästa punkt i dagordningen:

För egen del kan jag inte dra någon slutsats om killens förmåga att hantera cykeln baserat på olyckan. Omdöme och förmåga att hantera ett fordon är två helt olika begrepp. Trodde jag var självklart...

Jahaja, då ska vi se. Skulle du kunna tänka dig att hålla med mig om att vi har ett körkortssystem för att utbilda och sedan kontrollera medborgares rätt att framföra fordon på allmän väg? Om nej, kan du sluta läsa här och så sätter vi punkt direkt. Om ja, så bör en rimlig slutsats vara att man utbildar medborgares förmåga att göra just det, dvs framföra ett fordon på allmän väg med allt det innebär, från att kunna tuta, växla och styra till att kunna anpassa sin framfart med hänsyn till alla de omständigheter som kan dyka upp, från halt väglag till barn som springer rakt ut i gatan. Det tror jag att de flesta som faktiskt orkat tänka till lite tycker är en självklarhet, även du.

Bara för att göra det tydligare - en racelicens ger hen (ja jag skrev det, kanske någon blir upprörd) rätt att göra precis det som står ovan, fast på en väg där det inte finns barn, pensionärer, grus i kurvan, fartkontroller eller bommar och där dessutom alla kör åt samma håll. I den licensen ingår någon form av krav på att man kan framföra fordonet men också att man lär sig reglerna för hur man ska bete sig på banan, för att undvika olyckor.

Både körkort och licens kontrollerar att man både kan förhålla sig till sitt fordon och till sin omgivning. Det är vad som avses med förmåga. Att snubben visste vilken sida kopplingen sitter på är inte samma sak som att han har förmåga att framföra fordonet, för förmågan är alltid relaterad till den omgivning man framför fordonet i.

En persons omdöme är ju lite annorlunda då det ju påverkar förmågan indirekt. Omdömet kan ju också förändras i olika situationer beroende på humör, trötthet, alkohol, liten blåsa osv. Ibland kan nog en trafikinspektör känna av omdömet hos en trafikant och därför kugga hen (igen) på uppkörningen. Det är väl också uteslutande personer med dåligt omdöme som inte heller fattar varför de blev kuggade. Ironi.

Jag skulle våga säga att det i detta fall var väldigt tydligt att båda grabbarna hade dåligt omdöme, den ene hade dessutom enligt lag inte förmåga att framföra sitt fordon och någons pappa, morfar/farfar och make fick betala för det. Den enda trösten i det här fallet är att lagen är tydlig i att två personer begått brott.

Kan förstå din åsikt. Trafikinspektörerna borde försäkra sig om att de som får behörighet aldrig kommer göra vansinneskörningar. Visst, vi skulle få ett totalt stopp på nya behörigheter, men det måste vara viktigare att inspektörerna gör ett ansvarsfullt jobb.

Tror faktiskt att jag skulle kunna vara din våta dröm på trafikverket. Sitta hela dagarna i en fotölj och ta emot glada ungdomar som vill ta körkort. När de stiger in genom dörren sticker direkt ett förtryckt besked i handen på dem. Icke godkänt - inspektören kan inte garantera att vansinneskörning inte kommer göras.:fakta

Nä nu blev det rörigt. Förstår inte riktigt om du försöker vara lustig eller håller med. Säg till vilket så får du antingen en tumme upp eller en sån där rumpsmilie.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Förstår inte riktigt vad du är ute efter... blev rörigt där det.

Lagen har skrivits så att brottet förutsätter uppsåt eller vårdslöshet. Lånar man ut en racehoj till någon som ska köra den på bana - men på väg till banan bestämmer sig för att köra på allmän väg - kan man naturligtvis inte fällas till ansvar. Det finns inget uppsåt. Och det är naturligtvis inte vårdslöst. Inte ens försumligt.

Verkar som att vi håller med varandra till 100 %, kul!

Nu känns det redan som att chansning sprids som en sanning. Någon chansade på 30 dagsböter. Nu återupprepas samma och snart är det en SH-sanning :fakta.

Amen lägg av, det står på Internet att det är 30 dagsböter, det är en bekräftad sanning, varför orkar du ens ifrågasätta? Skärpning! :D

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
http://hd.se/inrikes/2012/08/21/flicka-dog-efter-mc-pakorning/

Kan vi sluta att ta oskyldiga med oss när det går åt helvete iaf.

Jag tror denna sommaren kommer att ge oss en riktigt bitter eftersmak.

Lider med dom som förlorat sina nära i olyckor med MC speciellt om man inte ens suttit på en.

Fy fan, en liten flicka med hela livet framför sig. Stackars föräldrar säger jag bara.

Länk till en mer lokal tidning:

http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
http://hd.se/inrikes/2012/08/21/flicka-dog-efter-mc-pakorning/

Kan vi sluta att ta oskyldiga med oss när det går åt helvete iaf.

Jag tror denna sommaren kommer att ge oss en riktigt bitter eftersmak.

Lider med dom som förlorat sina nära i olyckor med MC speciellt om man inte ens suttit på en.

Fy fan, en liten flicka med hela livet framför sig. Stackars föräldrar säger jag bara.

20-årig kille på en cross ... vafan har den på väg att göra ? suck
http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel

tycker synd om flickan & hennes föräldrar

ja, lite synd om killen med, får leva med vetskapen om att han kört ihjäl en ung tjej

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati