Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
Väldig onödig och otäck olycka..
Hade det varit en cykelolycka ifall stolpskottet kört ihjäl en cyklist då?
Det är en läskig skyll-er-självattityd mot just oss tycker jag?
Mmm, tankarna går till kvinnans make och anhöriga, ändå slår mig tanken hur t ex denna tragiska händelse bokförs i statistiken: Mötesolycka, mc-föraren på rätt sida och utan skuld, javisst. Men om än bilföraren agerat vårdslöst kommer det väl inte att framgå i någon statistik, den vi har koll på mäter väl bara när mc-föraren felat?Väldig onödig och otäck olycka..
Mmm, tankarna går till kvinnans make och anhöriga, ändå slår mig tanken hur t ex denna tragiska händelse bokförs i statistiken: Mötesolycka, mc-föraren på rätt sida och utan skuld, javisst. Men om än bilföraren agerat vårdslöst kommer det väl inte att framgå i någon statistik, den vi har koll på mäter väl bara när mc-föraren felat?
Något att fundera på, speciellt i tider när polismyndigheten i trafiksäkerhetens namn år 2013 väljer att prioritera smärre hastighetsförseelser (6-10 km/h) framför att jaga grövre överträdelser...
Japp, den kommer klassas som mötes olycka vart det var motparten på fel sida - that´s it..
Det var en lika elak olycka i Växjö trakten för nått år tillbaka vart en dansk pensionär, enligt vittnen i den grupp av 4 motorcyklister som ramtes av honom, var på motorcyklisternas sida.
Fallet var i rätten för några veckor sedan, och pensionären, som hade fått in egna olycksutredare blev frikänd - trots att en motorcyklist dog!
Man blir ganska trött..
Det är "fortfarande" förvånande att man kan döda någon med ett fordon i de fall där grov vårdslöshet lett till denna död och sedan komma undan helt och hållet.Skulle man skjuta någon och säga att det var ju inte min mening så leder det ju oftast till någon form av straff.Så med andra ord, vill man ha ihjäl någon utan konsekvenser, ta bilen och säg, oops, ursäkta att jag körde över dig.
ZzZzZzZz detta är en olycka! en klantig olycka men ändå! det finns egentligen ingen "plan" från bilföraren att han tänkt köra på motorcyklisten!
Det är skillnad på dråp och mord men lik förbannat straffbart!
Tar man ett riktigt dåligt beslut i trafiken ska det i mina ögon få konsekvenser, vad har vi annars lagar till?
Det finns inget klantigt i detta, bara tragik.
Det är skillnad på dråp och mord men lik förbannat straffbart!
Tar man ett riktigt dåligt beslut i trafiken ska det i mina ögon få konsekvenser, vad har vi annars lagar till?
Det finns inget klantigt i detta, bara tragik.
Ord som dråp och mord är lätt att ta till i vredesmod när sånt händer, men faktum är att "en man i 46 års åldern gjorde en omkörning av en annan personbil i en skymd kurva och frontalkrockade med kvinnan" och "Den 46 årige mannen är enligt Kvällsposten tidigare känd av polisen" gör att man borde kunna åberopa grovt vållande till annans död, för inte tycker jag det låter som en ren och skär olycka när en "känd av polisen" sätter sig och kör som en idoit.
Det är "fortfarande" förvånande att man kan döda någon med ett fordon i de fall där grov vårdslöshet lett till denna död och sedan komma undan helt och hållet.Skulle man skjuta någon och säga att det var ju inte min mening så leder det ju oftast till någon form av straff.Så med andra ord, vill man ha ihjäl någon utan konsekvenser, ta bilen och säg, oops, ursäkta att jag körde över dig.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|