Diskussionstråden för olyckor 2013

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hade det varit en cykelolycka ifall stolpskottet kört ihjäl en cyklist då?
Det är en läskig skyll-er-självattityd mot just oss tycker jag?

Som sagt, hela Bonniergruppen (TV4, Expressen och lite andra skymningsblaskor) genomsyras ju av usel sensationsjournalistik och allmänt låg trovärdighet. Jag är inte ett dugg förvånad över att deras nyhetsuppläsare tycker att en död roadracingförare är lustigt eller att man försöker få till en humoristisk rubrik då en motorcyklist mejas ner av en uppenbart kriminell bilförare.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Väldig onödig och otäck olycka..
Mmm, tankarna går till kvinnans make och anhöriga, ändå slår mig tanken hur t ex denna tragiska händelse bokförs i statistiken: Mötesolycka, mc-föraren på rätt sida och utan skuld, javisst. Men om än bilföraren agerat vårdslöst kommer det väl inte att framgå i någon statistik, den vi har koll på mäter väl bara när mc-föraren felat?

Något att fundera på, speciellt i tider när polismyndigheten i trafiksäkerhetens namn år 2013 väljer att prioritera smärre hastighetsförseelser (6-10 km/h) framför att jaga grövre överträdelser...

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Mmm, tankarna går till kvinnans make och anhöriga, ändå slår mig tanken hur t ex denna tragiska händelse bokförs i statistiken: Mötesolycka, mc-föraren på rätt sida och utan skuld, javisst. Men om än bilföraren agerat vårdslöst kommer det väl inte att framgå i någon statistik, den vi har koll på mäter väl bara när mc-föraren felat?

Något att fundera på, speciellt i tider när polismyndigheten i trafiksäkerhetens namn år 2013 väljer att prioritera smärre hastighetsförseelser (6-10 km/h) framför att jaga grövre överträdelser...

Japp, den kommer klassas som mötes olycka vart det var motparten på fel sida - that´s it..

Det var en lika elak olycka i Växjö trakten för nått år tillbaka vart en dansk pensionär, enligt vittnen i den grupp av 4 motorcyklister som ramtes av honom, var på motorcyklisternas sida.
Fallet var i rätten för några veckor sedan, och pensionären, som hade fått in egna olycksutredare blev frikänd - trots att en motorcyklist dog!

Man blir ganska trött..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Japp, den kommer klassas som mötes olycka vart det var motparten på fel sida - that´s it..

Det var en lika elak olycka i Växjö trakten för nått år tillbaka vart en dansk pensionär, enligt vittnen i den grupp av 4 motorcyklister som ramtes av honom, var på motorcyklisternas sida.
Fallet var i rätten för några veckor sedan, och pensionären, som hade fått in egna olycksutredare blev frikänd - trots att en motorcyklist dog!

Man blir ganska trött..

Det är ju bara för tragiskt. :(

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är "fortfarande" förvånande att man kan döda någon med ett fordon i de fall där grov vårdslöshet lett till denna död och sedan komma undan helt och hållet.Skulle man skjuta någon och säga att det var ju inte min mening så leder det ju oftast till någon form av straff.Så med andra ord, vill man ha ihjäl någon utan konsekvenser, ta bilen och säg, oops, ursäkta att jag körde över dig. :va

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är "fortfarande" förvånande att man kan döda någon med ett fordon i de fall där grov vårdslöshet lett till denna död och sedan komma undan helt och hållet.Skulle man skjuta någon och säga att det var ju inte min mening så leder det ju oftast till någon form av straff.Så med andra ord, vill man ha ihjäl någon utan konsekvenser, ta bilen och säg, oops, ursäkta att jag körde över dig. :va

ZzZzZzZz detta är en olycka! en klantig olycka men ändå! det finns egentligen ingen "plan" från bilföraren att han tänkt köra på motorcyklisten!

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
ZzZzZzZz detta är en olycka! en klantig olycka men ändå! det finns egentligen ingen "plan" från bilföraren att han tänkt köra på motorcyklisten!

Det är skillnad på dråp och mord men lik förbannat straffbart!

Tar man ett riktigt dåligt beslut i trafiken ska det i mina ögon få konsekvenser, vad har vi annars lagar till?

Det finns inget klantigt i detta, bara tragik.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Tar man ett riktigt dåligt beslut i trafiken ska det i mina ögon få konsekvenser, vad har vi annars lagar till?

Ja, och då borde man fälla en mc-förare som stoppas för att ha kört 200km/h för försök till dråp då med den inställningen.
Det sker olyckor, så är det. Folk blir oftast straffade för det också. Men att döma en bilist för dråp för att han har kört ihjäl en trafikant som körde mc är ju bara befängt. Visst, hade han för avsikt att döda vid tillfället men ej hade planerat det så skulle det funka. Annars är det vållande till annans död som mest.

Självklart är det tragiskt när folk dör, oavsett om de sitter i en bil eller på en mc. Men sluta med att sätta er själva på piedestaler och inse istället att man är dödlig, speciellt på en mc.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Anders du är en insuktsfull person :)

Man ska inte fällas för dråp såvida det inte var med avsikt.

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
jag övningskör med min pojkvän, håller på med mitt körkort på en körskola, och tänker ofta på vad som kan komma att hända, framförallt kör man inte om på ett back krön, eller en skymd kurva, idioten hade nog inte ens körkort, hoppas han hamnar i helvete!! Vissa ska hålla sig hemma och aldrig ut bland oss andra.... Fy FAN!:huvet

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Såklart det är en olycka, men jag reagerar ändå på hur mc-olyckor läggs fram i media.

Minns ni förra året när en kille på hoj körde ihjäl en 70-åring (och sig själv) som var ute och gick? Då hette det "motorcykel körde på fotgängare".

Men i det här fallet är inte rubriken "bil körde på motorcyklist" eller "motorcyklist ihjälkörd av bilist", utan istället "en person död efter allvarlig mc olycka" eller "mc-förare död" eller nåt annat som lätt tolkas som att motorcyklisten bar ansvaret.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker att det generellt är ett rubriceringsproblem vid olyckor med andra fordon än bil/lastbil. Då ett av fordonen är en atv, moped och cross så är det INTE en MC-olycka! Samma bör gälla då det är fukkon utan kk, som är påverkade eller kör stulna hojar.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Ord som dråp och mord är lätt att ta till i vredesmod när sånt händer, men faktum är att "en man i 46 års åldern gjorde en omkörning av en annan personbil i en skymd kurva och frontalkrockade med kvinnan" och "Den 46 årige mannen är enligt Kvällsposten tidigare känd av polisen" gör att man borde kunna åberopa grovt vållande till annans död, för inte tycker jag det låter som en ren och skär olycka när en "känd av polisen" sätter sig och kör som en idoit.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj

Yes SH-logiken lever fortfarande! Och den är bakvänd och skev som vanligt :hihi Lagarna är inte till för att ge hämnd och de ska inte heller fungera på det sättet :hihi
En olycka är en olycka. Jag tror inte att du själv skulle vilja bli dömd för dråp om du någon gång tappar kontrollen över ditt fordon och i processen dödar någon. Nej det är inte heller det detta handlar om så fixera dig inte vid det exemplet :tungan

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Ord som dråp och mord är lätt att ta till i vredesmod när sånt händer, men faktum är att "en man i 46 års åldern gjorde en omkörning av en annan personbil i en skymd kurva och frontalkrockade med kvinnan" och "Den 46 årige mannen är enligt Kvällsposten tidigare känd av polisen" gör att man borde kunna åberopa grovt vållande till annans död, för inte tycker jag det låter som en ren och skär olycka när en "känd av polisen" sätter sig och kör som en idoit.

Känd av polisen kan innebära: snatteri, klottring, störande av ordningen, upprepade hastighetsöverträdelser, narkotikabrott, suttit i fängelse för skattefusk, misshandel, alkoholrelaterade brott m.m.m.m. Så låt oss säga att personen är tagen upprepade gånger för snatteri, borde olyckan då helt plötsligt leda till åtal för grovt vållande till annans död enbart för att personen tidigare är känd hos polisen?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

Alltid kul att spela obildad och försöka uppvigla de riktiga dumtjacken som går på det där. Men i en tråd som denna tycker jag att vi kan ha en högre nivå. Det precis samma beviskrav i mål som gäller vållande till annans död oavsett om vållandet skett via fordron eller via skjutvapen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!