Diskussionstråden för olyckor 2013

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Så oerhört tragiskt :(

http://www.expressen.se/gt/31-arig-m...ter-mc-olycka/

Den 31-årige mannen och passageraren åkte på Lindomevägen på måndagseftermiddagen och fick sladd på motorcykeln när de skulle svänga ut på väg 158 vid Lindåsmotet nära Billdal. Motorcykeln gled in under en personbil och fastnade där.
– Både mc-föraren och den kvinnliga passageraren klämdes fast under bilen, säger Johan Johansson, länsvakthavande polisbefäl i Halland.

Lider verkligen med de anhöriga :(

Jag antar att det var...
Här?

Nu vet inte jag om olyckan gått till så här men det går inte en dag utan jag funderar på de här påfarterna då jag kör denna väg till jobbet, kalla däck eller lite grus i den hårda svängen svängen och vips hamnar man bland bilar i full fart....

Det finns ju ett antal av dessa längs 158an, de kanske två värsta ligger norr och söder om motet där olyckan nu hänt, just denna påfart byggde man om för ett antal årsen för att kurvan var för skarp (90°), filen fick tom en egen fil att köra ut på var jag än mindre förstår anledningen att möta motorvägen med 90 grader.....?, men faktum kvarstår ju att det svänger/nyper som hårdast i slutet av påfarten vilket känns fel när man kör där.....

Om man nu av kostnadsmässiga skäl inte kan bygga om påfarterna så är det ju inte utan att man undrar varför man inte sätter upp ett kort räcke precise i svängen så man omöjligt kan köra rakt ut i motortrafikleden, finns det någon anledning till att man inte gör något åt detta eller är det helt enkelt en fråga om fel folk på fel jobb?

Fan vad tråkigt. Men hörru, länken till platsen fungerar inte.

Förstår inte exakt vilken kurva som ni menar, kan det vara den här? http://goo.gl/maps/iXEk5

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
INTE mysig påfart. Jösses, med bergväggen där så det inte ens är fri sikt för accelerationsfältet dessutom...

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Någon polischef kommenterade idag. Fem av sex förolyckade i Västragötaland har i år varit körkortslösa. Verkar onekligen som att det är buset som inte klarar hojarna.

Statestiken kan förvärras ytterligare idag då en olycka till inträffade med en körkortlös som tydligen var allvarlig.

Tråkigt för alla inblandade naturligtvis men kan inte komma ifrån att det saknas något fundamentalt här (utöver kortet).

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Någon polischef kommenterade idag. Fem av sex förolyckade i Västragötaland har i år varit körkortslösa. Verkar onekligen som att det är buset som inte klarar hojarna.

Statestiken kan förvärras ytterligare idag då en olycka till inträffade med en körkortlös som tydligen var allvarlig.

Tråkigt för alla inblandade naturligtvis men kan inte komma ifrån att det saknas något fundamentalt här (utöver kortet).
Har du någon länk på detta?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Javisst trafikverket eller transportsstyrelsen eller vad dom nu kallar sig nu för tiden, deras iver att försvåra körkortsutbildningarna tror jag på sikt kommer att verka kontraproduktivt, det blir fler som skiter i körkort i stället.
Jag vet om några som kör dagligen utan körkort och en av dom har kört bil 8 år nu, åkt fast en gång kosta 6000:-, men som han säger fortfarande billigare än att ta körkort i stockholm.

Raderad medlem 51742

Guest
Japp, det var den jag syftade på.

Skall Dingvall och politruckerna komma åt detta så är ju inte vägen fram genom att jäklas och försvåra för alla med rent mjöl i påsen, vilket de verkar tro.
Jag tänker på dessa, i mitt tycke, rent absurda idiot tilläggsutbildningar och droginformationer för att skaffa körkort de infört.

Även Göteborgs-Posten var inne på samma tema med en förvånansvärt bra artikel: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur kan någon som inte kan knyta ett par skor få för sig att det är en god idé att skjutsa bäraren av dessa skor? Varför har de ens skor med snören när de åker? På sätt och vis besvarar väl frågan sig själv. Kräks över människor som i full mundering skjutsar omkring på avkomman i undermålig utstyrsel. (Nej, jag vet inte om det var så i detta fallet.) Ta vårdnaden av dem, där hade det varit befogat. Jag brukar inte döma så kategoriskt men här hävdar jag att glidarna utmärker sig även om jag inte utesluter övriga typer. Samma med förare som inte har vett att förse passagerare "vem det vara må" med erfoderlig utrustning eller avböja. Undantaget är om de faktiskt har begrepp om vad de ger sig in i. Någonstans inträder ordningen att man får skylla sig själv.

Taget från rapporteringstråden:

" Norrtälje. En sexårig pojke fördes med ambulanshelikopter till Astrid Lindgrens barnsjukhus efter att han fastnade med foten i bakhjulet på en motorcykel, vid 18-tiden på torsdagen.

– Skosnöret fastnade i kedjan, och foten åkte in, säger Susanne Abrahamsson vid Norrtäljepolisen.

Det var pojkens pappa som körde motorcykeln. Olyckan inträffade på riksväg 77 i höjd med Rimbo.

– De gick inte omkull, utan kunde stanna vid vägrenen, säger Abrahamsson. "

Min förhoppning är att det inte gick så illa och att jag tagit i för hårt...

Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Någon som vet hur det gick för killen som skall ha krockat i Jönköping idag?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Hur kan någon som inte kan knyta ett par skor få för sig att det är en god idé att skjutsa bäraren av dessa skor? Varför har de ens skor med snören när de åker? På sätt och vis besvarar väl frågan sig själv. Kräks över människor som i full mundering skjutsar omkring på avkomman i undermålig utstyrsel. (Nej, jag vet inte om det var så i detta fallet.) Ta vårdnaden av dem, där hade det varit befogat.

Det här är sporthoj.com, så egentligen borde man inte höja på ögonbrynen.

Personligen har jag svårt att generellt tro att ett barn till en oaktsam pappa som låter barnet åka med utan komplett skyddsutrustning skulle må bättre av att skiljas från sina föräldrar och få växa upp i ett fosterhem.

Tänk om parvelns fot är illa tilltygad och han vaknar upp från operation på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Vilken upplevelse att få veta det om foten. Sen kommer den riktiga finalen när han inte annat vill än att få komma hem från sjukhuset och tas om hand och tröstas av föräldrarna. "Grabben, det kommer inte hända, du ska få komma till ett fosterhem".

Hoppas att foten klarade sig. Vilken traumatisk händelse, både för sonen och pappan. Man får en klump i magen när man tänker på det :(.

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Tuono V4
Jag körde på E4/20 norrut från stockholm idag vid lunch och såg en svart naken-hoj komma ikapp i filen brevid mig. Väntade mig att han/hon skulle glida förbi lungt (det gick i ca 60 km/h).
Men istället hör jag däckskrik och ser hojen lägga sig i backspeglen med föraren kasandes bakom/brevid cyklen.
Jag stannade in till kanten för att se hur det gick för föraren. Men när jag stod stilla va personen redan uppe så jag hoppar av för att gå bort och hjälpa till att resa hojen och få den ur vägen. Men när jag är av har föraren redan rest cyklen fått över den till vänster körfält, av tre, och ser ut att svära över skadorna på hojen.

Det jag upptäcker då är att vägen inte har någon väggren utan jag tar nu upp en fil, han som krashade en och det dyker upp många bilar. Eftersom jag ser att det står en bil precis bakom honom, som fungerar som skydd mot andra bilar. Så tänker jag att jag bara är i vägen och riskerar att orsaka ytterligare olyckor så när jag sett att personen kan gå och inte har några problem att resa sin hoj så ger jag mig av.
(Jag var ca 50 meter framför när jag stod stilla)

Min första fråga är: om du hänger här, hur gick det för dig som krashade?
Nästa fråga är: Borde jag gjort något annorlunda i situationen?
Stör mig väldigt så här i efterhand på att jag inte stannade kvar och ställde det helt utom tvivel att personen gjort sig allvarligt illa...

(ursäkta om texten blev rörig, sitter o försöker komma ihåg vad som faktiskt hände)

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag körde på E4/20 norrut från stockholm idag vid lunch och såg en svart naken-hoj komma ikapp i filen brevid mig. Väntade mig att han/hon skulle glida förbi lungt (det gick i ca 60 km/h).
Men istället hör jag däckskrik och ser hojen lägga sig i backspeglen med föraren kasandes bakom/brevid cyklen.
Jag stannade in till kanten för att se hur det gick för föraren. Men när jag stod stilla va personen redan uppe så jag hoppar av för att gå bort och hjälpa till att resa hojen och få den ur vägen. Men när jag är av har föraren redan rest cyklen fått över den till vänster körfält, av tre, och ser ut att svära över skadorna på hojen.

Det jag upptäcker då är att vägen inte har någon väggren utan jag tar nu upp en fil, han som krashade en och det dyker upp många bilar. Eftersom jag ser att det står en bil precis bakom honom, som fungerar som skydd mot andra bilar. Så tänker jag att jag bara är i vägen och riskerar att orsaka ytterligare olyckor så när jag sett att personen kan gå och inte har några problem att resa sin hoj så ger jag mig av.
(Jag var ca 50 meter framför när jag stod stilla)

Min första fråga är: om du hänger här, hur gick det för dig som krashade?
Nästa fråga är: Borde jag gjort något annorlunda i situationen?
Stör mig väldigt så här i efterhand på att jag inte stannade kvar och ställde det helt utom tvivel att personen gjort sig allvarligt illa...

(ursäkta om texten blev rörig, sitter o försöker komma ihåg vad som faktiskt hände)

Läskigt sånt där.
Du gjorde det du kunde, ibland är det inte lämpligt att stå kvar, du såg att personen klarade av att resa hojen och att han kunde stå upp själv samt till och med svor åt det som hände, då har du gjort det du kunnat i situationen, inte många som egentligen ens skulle stanna för det, så bra gjort :tummenupp

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
En polare körde av på bulten igår i en vänstersväng. Trasig axel och bruten hand, så han klarade sig bra. Det som är läskigt är att inte någon stannade, han var förvisso uppe på fötter men blödde visst kraftigt från handen. Över 40 hojar passerade, några bilar samt en mc-polis(!). "Hojkollektivet" är en myt.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag passerade en parkerad hoj på Bulten men såg ingen människa i närheten.
Många brukar stanna o tömma blåsan och eftersom hojen stod snyggt på stödet så verkade det ok.
Kanske han redan var på väg till hospitalet och hade lämnat hojen.

Jag tror knappast att någon passerar en "hojbroder" i diket med flit.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år