Diskussionstråden för olyckor 2013

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
[h=1]Motorcyklister misstänks för smitning[/h]
2013-04-29

I söndags eftermiddag körde en personbil av vägen på länsväg 710 mellan Sundsby säteri och Kållekärr. Enligt bilisten föranleddes olyckan av att han väjde för en av två mötande motorcyklar som han tyckte låg för långt in på vägen.

Mannen klagade över smärtor i en arm och illamående. Bilen blev tilltygad då den slog i en bergsklack vid sidan av vägen. Eftersom ingen av motorcyklisterna stannade har polisen skrivit en anmälan om misstänkt smitning.
http://www.lokaltidningensto.se/nyheter/motorcyklister-misstanks-for-smitning

---
Finns flera sidor av samma mynt..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såklart det är en olycka, men jag reagerar ändå på hur mc-olyckor läggs fram i media.

Minns ni förra året när en kille på hoj körde ihjäl en 70-åring (och sig själv) som var ute och gick? Då hette det "motorcykel körde på fotgängare".

Men i det här fallet är inte rubriken "bil körde på motorcyklist" eller "motorcyklist ihjälkörd av bilist", utan istället "en person död efter allvarlig mc olycka" eller "mc-förare död" eller nåt annat som lätt tolkas som att motorcyklisten bar ansvaret.
Indeed, vi som kollektiv behöver lura fler murvlar att ta hojkort och bli frälsta så bilden vänder. :fakta

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Dråp kan man väl inte bli åtalad för om det var med avsikt att döda???

Definition av dråp
Dråp är när någon uppsåtligen dödar en annan person, men vissa omständigheter gör att det anses mindre grovt.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:va En kollega till mej var med om en krock i går kväll vid 22.30-22.55. Krocken skedde med en mc på fridhemsplan, nån som vet hur de gick för killen på hojen?
Kollega med hund klarade sig bra.

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
:va En kollega till mej var med om en krock i går kväll vid 22.30-22.55. Krocken skedde med en mc på fridhemsplan, nån som vet hur de gick för killen på hojen?
Kollega med hund klarade sig bra.

Såg din kollega inte mc-föraren? Har du snackat med honom? Tydligen så blev mc-föraren allvarligt skadad.. :/ (kolla olyckstråden 2013)

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Såg din kollega inte mc-föraren? Har du snackat med honom? Tydligen så blev mc-föraren allvarligt skadad.. :/ (kolla olyckstråden 2013)

Nej jag var själv inte på plats men klar man oroar sig när man vet vem kollegan är och man oroar sig när man kan känna personen på mcn.

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Korsningen St:Eriksgatan/Fleminggatan är ett rent helvete. Många chansar när man inte ser om det kommer trafik vid vänstersväng och lika många gör otillåtna vänstersvänger. En hel del ställer sig i mitten för att de inte hann under den gröna perioden. Polisen borde stå där och dirigera trafiken under när det är som mest trafik.

Jag undviker alltid korsningen St:Eriksgatan/Fleminggatan om jag kan.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
"Lustigt" att nästan alla MC-olyckor blir ett inlägg i tidningen, men av alla de 250+ dödsolyckorna i bil går de allra flesta ganska spårlöst förbi, för att inte tala om de olyckor där någon "bara" blir skadad. Där blir det bara notiser om det är fler än 2 parter inblandade.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
"Lustigt" att nästan alla MC-olyckor blir ett inlägg i tidningen, men av alla de 250+ dödsolyckorna i bil går de allara flesta ganska spårlöst förbi.

Tror att det beror på att bilolyckor är lite mer "alldagligt", medans MC-olyckor ofta är mer spektakulära.. Nån som flyger 40 meter, nån som kommer i 3-dubbla hastigheten, nån som kör in i en bom.. såna saker..

Även de "spektakulära" bilolyckorna hamnar ju i tidningen, senast nu i dagarna var det ju nån frontalkrock med en död och många skadade, samt nån som brände in i ett träd med sin bil och dog.

Osmakligt givetvis, men ska jag gissa så finns det ett samband.

BoomBoom

Ny medlem
Gick med
31 May 2013
Hoj
snart en s1000rr
Första inlägget här :)

Har inte läst in mig på alla forumtrådar ännu så detta kanske hamnar lite fel men - såg en olycka igår kväll på Bogesundsvägen.
Passar er om ni ska ut och åka, ser ut som att någon varit och sandat kurvorna...!

/M

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Så oerhört tragiskt :(

http://www.expressen.se/gt/31-arig-m...ter-mc-olycka/

Den 31-årige mannen och passageraren åkte på Lindomevägen på måndagseftermiddagen och fick sladd på motorcykeln när de skulle svänga ut på väg 158 vid Lindåsmotet nära Billdal. Motorcykeln gled in under en personbil och fastnade där.
– Både mc-föraren och den kvinnliga passageraren klämdes fast under bilen, säger Johan Johansson, länsvakthavande polisbefäl i Halland.

Lider verkligen med de anhöriga :(

Jag antar att det var...
Här?

Nu vet inte jag om olyckan gått till så här men det går inte en dag utan jag funderar på de här påfarterna då jag kör denna väg till jobbet, kalla däck eller lite grus i den hårda svängen svängen och vips hamnar man bland bilar i full fart....

Det finns ju ett antal av dessa längs 158an, de kanske två värsta ligger norr och söder om motet där olyckan nu hänt, just denna påfart byggde man om för ett antal årsen för att kurvan var för skarp (90°), filen fick tom en egen fil att köra ut på var jag än mindre förstår anledningen att möta motorvägen med 90 grader.....?, men faktum kvarstår ju att det svänger/nyper som hårdast i slutet av påfarten vilket känns fel när man kör där.....

Om man nu av kostnadsmässiga skäl inte kan bygga om påfarterna så är det ju inte utan att man undrar varför man inte sätter upp ett kort räcke precise i svängen så man omöjligt kan köra rakt ut i motortrafikleden, finns det någon anledning till att man inte gör något åt detta eller är det helt enkelt en fråga om fel folk på fel jobb?

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

Den 31-årige mannen och passageraren åkte på Lindomevägen på måndagseftermiddagen och fick sladd på motorcykeln när de skulle svänga ut på väg 158 vid Lindåsmotet nära Billdal. ...

Jag skulle vara mycket tacksam om någon vill köra ut på olycksplatsen och kolla om det är grus på vägen (från stödremsa, snabellagring, sprickar i vägbanan, ny beläggning, etc) vid och strax innan olycksplatsen.
Om så är fallet är det med bra med lite foto dokumentation och en kort beskrivning!
Skicka i såfall ett PM så återkommer jag med epost adress.

Gissar att det var blött / regn vid olyckstillfället?

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple

Den 31-årige mannen och passageraren åkte på Lindomevägen på måndagseftermiddagen och fick sladd på motorcykeln när de skulle svänga ut på väg 158 vid Lindåsmotet nära Billdal. Motorcykeln gled in under en personbil och fastnade där.
– Både mc-föraren och den kvinnliga passageraren klämdes fast under bilen, säger Johan Johansson, länsvakthavande polisbefäl i Halland.

Lider verkligen med de anhöriga :(

Jag antar att det var...
Här?

Nu vet inte jag om olyckan gått till så här men det går inte en dag utan jag funderar på de här påfarterna då jag kör denna väg till jobbet, kalla däck eller lite grus i den hårda svängen svängen och vips hamnar man bland bilar i full fart....

Det finns ju ett antal av dessa längs 158an, de kanske två värsta ligger norr och söder om motet där olyckan nu hänt, just denna påfart byggde man om för ett antal årsen för att kurvan var för skarp (90°), filen fick tom en egen fil att köra ut på var jag än mindre förstår anledningen att möta motorvägen med 90 grader.....?, men faktum kvarstår ju att det svänger/nyper som hårdast i slutet av påfarten vilket känns fel när man kör där.....

Om man nu av kostnadsmässiga skäl inte kan bygga om påfarterna så är det ju inte utan att man undrar varför man inte sätter upp ett kort räcke precise i svängen så man omöjligt kan köra rakt ut i motortrafikleden, finns det någon anledning till att man inte gör något åt detta eller är det helt enkelt en fråga om fel folk på fel jobb?

Har varit nära att nypa av där med bilen pga den sjuka böjen, sjukt dåligt doserad kurva.

Lukasz

...
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
929 hOnDa GaY cLuB edition
My friend crashed in to a side of a car doing a illegal U-turn on sveavägen/tegnergatan yesterday morning. From what he remembers it was a black/dark grey Volvo V70 (newer model) with some kind of orange letter on the side of it. He does not remember much so it might not be the most accurate description. The driver drove away right after the accident happened :/ If anyone was a witness and has any tips on who it might have been please send me a private messege here or contact Police in Stockholm. My friend was lucky as hell and only broke his left arm.
yy10.jpg

Tompamannen

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Nej
Gissar att det var blött / regn vid olyckstillfället?
Nej det var solsken och torr väg vid tillfället. Satt på altanen och hörde när utryckningsfordonen åkte dit.
För övrigt inställer jag med föregående talare, dessa påfarter är helt vansinniga. Väldigt skarpa 90-gradare där gummirester från lastbilar och bilar gör att det blir snorhalt när det blir blött. Varför det inte finns filavgränsare i form av räcke eller varför man inte gjort högersvängen tidigare och avgränsat med dike är ofattbart! Läste för övrigt att hojföraren inte klarade sig, mycket tråkigt att läsa.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Det står fel i artikeln, det var inte Lindåsmotet utan Kullaviksmotet, den än värre påfarten jag nämner i mitt inlägg ovan!

En god vän berättade det för mig i går då han kom körande söder ut strax efter olyckan skett, då var polis på plats och folk stod och höll omvarandra och grät.....:(
Bilen var tydligen ganska illa tilltryckt fram till och motorcykeln låg bakom bilen.

Olyckan skedde här!

Ett litet räcke hade kunna förhindrat denna olycka.....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år