Nej, han lär klara sig från påföljd.
Det ingår i den nya, mer undfallande "alla kan göra fel"-doktrinen, som även innefattar "förlåtande traflkmiljö" (dödsräcken) och "det blir mest bara plåtskador" (på bilar)
Det är faktiskt så - den tidigare skärpta bedömningen av brott mot stopplikten, som tillsammans med rödljuskörning faktiskt kunde leda till körkortsindragning på plats, ort och ställe har lättats upp igen.
Tyvärr.
Slapptaskar kör ut i vägen med släp och allt utan att titta ens 50 meter bort - och absolut inte åt båda hållen.
Källa:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm
Sorry for rant.
Men vi måste tänka på att människor kan göra fel! Och om en motorcyklist skadas eller dödas så visar det bara att det är farligt med motorcykel och säkrare med bil!
Bara vi
håller skyltad hastighet, har bilbälte och är nykter så är vi en säker trafikant enligt Trafikverket.
Men alla trafikantgrupper blir inte hjälpta av ovanstående goda råd från Trafikverket. Det beror på att Noll Vision är gjord med tanke på passiv säkerhet för bilister.
Informera är inte Trafikverkets uppgift, det heter faktiskt inte Trafik
säkerhetsverket, så Södertäljepolisen får lära bilister att hålla till höger på den trefiliga motorvägen genom att bötfälla mittenfilare istället.
Riskerna med att använda mobiltelefon under körning är kända och är att jämställa med att köra alkoholpåverkad eller trött. Nolltolerans mot alkohol är bra men att samma personer som
aldrig skulle köra alkoholpåverkad inte har några som helst problem att trötta pladdra i telefon är hyckleri av stora mått.
Om jag blir påkörd av någon som halvsover eller pratar i telefonen ger mig lika stora konsekvenser som att bli påkörd av en fyllskalle.
Skillnaden är att jag kan "nyktra till" med en tupplur eller att parkera när jag använder telefonen.
Svensk trafiksäkerhet är i klass med den Brittiska brukar det heta. Per 100 000 fordon kanske det stämmer men UK är hälften så stort som Sverige med 40 miljoner bilar på 60 miljoner invånare. Skulle vi ha samma siffror med 120 miljoner invånare och 80 miljoner bilar? Särskilt med 96 kph istället för 70 även på krokigare vägar?
För den som vill veta hur lätt det kan vara att prata i telefon kan kolla här!
http://think.direct.gov.uk/drivingchallenge/index.html
Jättelätt, ni behöver inte styra bilen ens bara räkna T-tröjor och trycka mellanslag vid en fråga!
And since we like to be Americans in Sweden you all understand the language without any probs!
Nuff rant from an Old Badger.