Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Bra synpunkter, sorterar upp frågorna och synpunkterna lite i citatet. Först och främst är jag helt enig med Dig att vi alltid startar debatten från noll. Men det mest skrämmande är att, om Du läser Dangarts spalt i senaste MC-folket, SMC tydligen möter samma "Goddag yxskaft"-attityd när det gäller samverkan med myndigheter och verk på hög nivå! Det finns ingen gammal fördom, inga avfärdade tvångsmedel och inga framsteg som inte kan ifrågasättas när hastighetstalibanerna sätter sig vid bordet. Kraven på bevisbörda från MC-håll är stenhårda och omfattande medan deras egna argument är uselt underbyggda på oerhört statistiskt tveksamma underlag. Surt, och kan komma att få omfattande konsekvenser.
I inslaget nämns till exempel att det skulle vara nio ggr farligare att köra hoj än bil. FEL! Sannolikheten för att råka ut för en olycka om Du är nykter, har körkort, använder skyddsutrustning och kör i vettigt rimliga hastigheter är snarare lägre. Problemet är att konsekvenserna blir värre OM olyckan är framme, något som också "dödsräckena" bidrar till...
Som motvikt vill jag visa på ett tidigare inslag i Rapport där forskaren Michael Fored gör en i mina ögon utmärkt insats för att dra slutsatser utifrån sin statistik: http://www.svtplay.se/video/3074887/rapport/rapport-rapport-699?start=auto
Så som läget är idag kan jag bara hoppas på att vi motorcyklister även i medias ögon får ett erkännande som de ledande experterna på vår egen situation och vår egen miljö. Men det gör sig inte över en natt...
Har inte läst senaste MC-folket. Kan tycka att det är anmärkningsvärt men inte förvånansvärt att höra vilken typ av personer som sitter bakom kulisserna.
Jag reagerade också på påståendet hur mycket farligare det är att köra hoj än bil. Som du säger stämmer det när väl olyckan är ett faktum. Det ska mycket till även i de mest extrema sporter för att en olycka ska ske om man de föreskrifter som finns, har rätt utrustning, vid sina sinnes fulla bruk. De allra flesta olyckor i trafiken sker troligtvis på grund av att folk är ouppmärksam, stressad, distraherad. Vi är alla individer och fungerar på olika sätt. Nollvisionen är och har alltid varit en utopi så länge mänskliga faktorn finns med. Frågan är om ens en helt automatiserad bilism styrd av avancerade sensorer hade kunnat uppfylla visionen. Någonstans längst vägen är den mänskliga faktorn ändå inblandad. Trafikverket har ju lagt åtskilliga miljoner eller mer troligt miljarder på att bygga om våra vägar bara för att några år senare konstatera att det inte var så lyckat. Det är inget dessa tjänstemän skulle stå och erkänna inför Svenska folket. Man kan dock se på sina håll och kanter hur det tas bort farthinder och annat. Ett tyst erkännande kanske?
Jag kan tycka att det vore klädsamt journalisterna, trafikexperterna och andra som uttalar sig grävde lite djupare när de talar om mc-döden. Det blir ju heller inte rätt om representanter för en intresseorganisation gång på gång ska försöka ändra bilden. Om andra vore mer informerade hade man inte behövt börja på noll varje gång.
Många trafikolyckor med bilar inblandade sker ju när någon är stressad, onykter, drogpåverkad, trött. Inte straffar man ett helt kollektiv för det. När man talar om mc-olyckor då får folk se framför sig någon som medvetet bryter mot lagen. Hastigheten får skulden, men sedan visar det sig att föraren var påverkad, utan körkort och körde på småtimmarna. Skulle säga att det var brist på omdöme som orsakade olyckan. Så fort "experterna" uttalar sig bekräftar de snarare bilden än förändrar den. Man lämnar ute väsentlig fakta. Vi talar om en liten klick individer som märks mycket. Det är ungefär som om streetracing folket skulle få ta på sig skulden för trafikolyckorna inom bilismen. Befängt.