notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Från rapporttråden:
Detta är ännu en utländsk medborgare som åker dit på typisk "svenska" grejer.
Som "svenska grejer" kan räknas:
# Vilt i en helt orimlig skala för kontinentaleuropéer.
# Dödsräcken i en helt orimlig skala för alla andra än Trafikverket
# Usel säkerhet kring Trafikverkets beläggningsarbeten, med ishalka mitt i sommaren som resultat.
# Olämpliga reparationsmetoder av vägar (snabellagningar, kantstödsremsor, längsgående tjärlappningar mellan gammal och ny asfalt mm osv etc ad infinitum)
Vi har, tyvärr, blivit vana vid det - men det är crazy stuff för våra gästande turister från andra länder.
Just denna olycka ovan skulle kunna vara en eftersläntrande Nordkappresenär som kört i blindo mitt i natten utan minsta koll på älgbrunst eller hur vilda djur rör sig i naturen. Eller en gränsöverskridande finne som borde vetat bättre...?
Löjligt att bry sig?
Njae...
De senaste åren har gästande turister dött i antal om 3-4-5 varje år, och i väldigt hög utsträckning mot räcken, tyvärr. Det svarar mot 10 % av de omkomna, mer eller mindre.
Man måste fråga sig: Står de gästande turisternas transportarbete i relation till deras position i olycksstatistiken?
Kör så många turister så mycket i Sverige varje år att dom borde hamna där dom hamnar? På bårhuset?
Passar tyska turister på att dödsbomba det svenska vägnätet under sin semester?
Är det väldigt unga och/eller oerfarna motorcyklister som lastar upp sina hojar och drar norrut?
Själv svarar jag nej på alla dessa frågor.
Jag upplever att det är mogna, erfarna motorcyklister som när dom ger sig ut på semester gör det mesta rätt.
Kan det vara något i den svenska trafikmiljön som är främmande för den utländska turisten?
Visst - vilt fur sure! Många utländska turister är beredda att betala rätt mycket för att se älg i sin naturliga miljö. Men betala med sitt liv för att se den så nära, under så kort tid...?
Så klart inte. ...och det förklarar inte den höga del av räckesolyckor som drabbar just turister.
Jodå - dom trafikerar i hög utsträckning det stora stamvägnätet: TEN-T vägarna som skulle varit de säkraste och tryggaste vagvalen genom hela Europa, men som hos oss är infekterade med räcken avsedda för personbilar. Enbart.
Kan det stora antalet skadade och omkomna utländska motorcyklister på det svenska vägnätet tyda på att något är galet i det sättet Trafikverket tror sig bygga "säkerhet" på?
Ja, det lär vi aldrig få höra från Trafikverket själva - men det är sannerligen food for thought.
Varför är det så farligt för utländska motorcyklister att köra MC i Sverige?
Motorcyklist omkom i viltolycka utanför Pajala under söndagskvällen 2016-09-25.
http://mobil.kuriren.nu/nyheter/tornedalen/uppdaterad-man-avled-efter-viltolycka-8991517.aspx
Detta är ännu en utländsk medborgare som åker dit på typisk "svenska" grejer.
Som "svenska grejer" kan räknas:
# Vilt i en helt orimlig skala för kontinentaleuropéer.
# Dödsräcken i en helt orimlig skala för alla andra än Trafikverket
# Usel säkerhet kring Trafikverkets beläggningsarbeten, med ishalka mitt i sommaren som resultat.
# Olämpliga reparationsmetoder av vägar (snabellagningar, kantstödsremsor, längsgående tjärlappningar mellan gammal och ny asfalt mm osv etc ad infinitum)
Vi har, tyvärr, blivit vana vid det - men det är crazy stuff för våra gästande turister från andra länder.
Just denna olycka ovan skulle kunna vara en eftersläntrande Nordkappresenär som kört i blindo mitt i natten utan minsta koll på älgbrunst eller hur vilda djur rör sig i naturen. Eller en gränsöverskridande finne som borde vetat bättre...?
Löjligt att bry sig?
Njae...
De senaste åren har gästande turister dött i antal om 3-4-5 varje år, och i väldigt hög utsträckning mot räcken, tyvärr. Det svarar mot 10 % av de omkomna, mer eller mindre.
Man måste fråga sig: Står de gästande turisternas transportarbete i relation till deras position i olycksstatistiken?
Kör så många turister så mycket i Sverige varje år att dom borde hamna där dom hamnar? På bårhuset?
Passar tyska turister på att dödsbomba det svenska vägnätet under sin semester?
Är det väldigt unga och/eller oerfarna motorcyklister som lastar upp sina hojar och drar norrut?
Själv svarar jag nej på alla dessa frågor.
Jag upplever att det är mogna, erfarna motorcyklister som när dom ger sig ut på semester gör det mesta rätt.
Kan det vara något i den svenska trafikmiljön som är främmande för den utländska turisten?
Visst - vilt fur sure! Många utländska turister är beredda att betala rätt mycket för att se älg i sin naturliga miljö. Men betala med sitt liv för att se den så nära, under så kort tid...?
Så klart inte. ...och det förklarar inte den höga del av räckesolyckor som drabbar just turister.
Jodå - dom trafikerar i hög utsträckning det stora stamvägnätet: TEN-T vägarna som skulle varit de säkraste och tryggaste vagvalen genom hela Europa, men som hos oss är infekterade med räcken avsedda för personbilar. Enbart.
Kan det stora antalet skadade och omkomna utländska motorcyklister på det svenska vägnätet tyda på att något är galet i det sättet Trafikverket tror sig bygga "säkerhet" på?
Ja, det lär vi aldrig få höra från Trafikverket själva - men det är sannerligen food for thought.
Varför är det så farligt för utländska motorcyklister att köra MC i Sverige?