Den va en av mina bästa kompisar om omkom på Stockholmsvägen, han förlorade kontrollen av okänd anledning och åkte in i räcket...... jag va typ 50 meter bakom och vägen va fri från allt fanns inget där, fattar inte vad som hände.
han låg livlös redan när jag kom fram till han, jag va den första på plats. Önskar min broder att vila i frid och mina tankar går till hans familj. Här tar väl min mc karriär slut. körförsiktigt och tänk på er familj en extragång.
Beklagar sorgen och det fruktansvärda du har fått uppleva.
Förstår fuller väl om motorcyklar står dig upp i halsen just nu.
Men, det finns ett annat sätt att se på det hela också.
Att sätta upp direkt olämpliga och livsfarliga räcken är fel, det förstår alla.
...utom Trafikverket.
Kuren som föreslagits från vissa håll, med MPS-underkörningsskydd längs några speciellt definierade och påstått "utsatta" sträckor, och längs vissa särskilt illa ritade motorvägsavfarter räcker inte!
Vi dör överallt det finns räcken som inte är avpassade för oss.
Rakt fram.
Längs TEN-T vägarna.
Av precis vilken anledning som helst: grävling på vägen, packning som sliter sig, trängda av bilister, blåsta av sidvind, själva ouppmärksamma under två sekunder lagda till varandra.
Det finns 1000 anledningar till att man hamnar i räcket - fortfarande på hojen, eller kasade bredvid.
Det
borde inte vara något dramatiskt, med en genomtänkt och utprovad räckesstrategi.
Men, istället har vi en räckeshysteri i Sverige, där en miljard stolpar står redo att ta emot nästa motorcyklist.
Dag som natt, högtrafik som lågtrafik - rakt in i stolpskogen.
Tack för det, Trafikverket - som styvnackat och halsstarrigt vägrar erkänna att man är ute på helt fel spår.
Av ren jävla prestige så fortsätter man sätta upp räcken som selektivt räddar redan skyddade bilister på bekostnad av oskyddade trafikanter.
Det finns räcken som gör ett jämnlikt arbete, och dessutom livslängdsbilligare än dagens dödsräcken.
Använd dessa!
9 döda mot räcken hittills i år!
Eller är det 10? Tillräckligt många för att man inte vill tänka på det i vart fall.
...för det handlar väl inte om att Trafikverket rent handgripligen vill slakta ut oss, och skrämma bort resten - för att få utfästelsen till nästa avstämning i noll vision att stämma?