Diskussionstråden för olyckor 2016

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
'

Absolut, det låter helskumt.
Men, att inte stanna och reda ut saker och ting skapar just sådana här rubriker med "motorcyklist skapar olycka" och alla omkring blir bara än mer övertygade att det är den försvunne hojåkarens fel.

Simpel psykologi säger att du knappast kritiserar den människa som sitter fast i en bil och blöder, utan snarare tar dennes parti gentemot en försvunnen ligist.

Tyvärr kan det inträffade mycket väl vara ett resultat av någon som ligger och pendlar dagligen på hoj - utan körkort, eftersom polarna säger att det är lugnt och att "alla andra gör likadant eftersom ingen någonsin kollar körkort."
När det sedan går överstyr så ger reptilhjärnan rullen - och vi andra får ta smällen med tuffare debattklimat och nya idiotförslag med nummerskylt fram and what not för att... ...åhhh, jag orkar inte.

Har man ställt till det så reder man ut det - det krävs ryggrad för att kunna bära upp ett ett ryggskydd.

Det kan ju vara så enkelt att motorcyklisten passerade en bil på högersidan, och försvann framåt utan att se att bilföraren fick panik och svängde in i en lastbil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan ju vara så enkelt att motorcyklisten passerade en bil på högersidan, och försvann framåt utan att se att bilföraren fick panik och svängde in i en lastbil.

Om så är fallet hoppas jag att denne tar kontakt med polisen innan de kontakt och ställer sig till svars för sitt agerande. Har han agerat vårdslöst får han helt enkelt stå för det. Vissa människor är mer lättskrämd än andra och det är ju skälet till att man ska visa varandra hänsyn. Alla är inte mentalt förberedd att bli omkörd på fel sida. I synnerhet inte i hög fart långt över ens egna hastighet. Om så var fallet låter jag vara osagt eftersom vi inte vet omständigheterna mer än det som framgick i rapporteringen. Det får visa sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om så är fallet hoppas jag att denne tar kontakt med polisen innan de kontakt och ställer sig till svars för sitt agerande. Har han agerat vårdslöst får han helt enkelt stå för det. Vissa människor är mer lättskrämd än andra och det är ju skälet till att man ska visa varandra hänsyn. Alla är inte mentalt förberedd att bli omkörd på fel sida. I synnerhet inte i hög fart långt över ens egna hastighet. Om så var fallet låter jag vara osagt eftersom vi inte vet omständigheterna mer än det som framgick i rapporteringen. Det får visa sig.

Det håller jag med om.
Sedan kan man ju argumentera för att om man är så lättskrämd att man kraschar in i en lastbil av att bli omkörd på högersidan så kanske man ska låta bli att framföra fordon i trafik. Förutsatt att passagen skedde i någorlunda sansade former då.
Men det är alldeles för lite information för att dra några slutsatser alls här.
Hojpiloten måste stövla in på närmaste polisstation och anmäla sig, för att få skiten ur världen däremot.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det håller jag med om.
Sedan kan man ju argumentera för att om man är så lättskrämd att man kraschar in i en lastbil av att bli omkörd på högersidan så kanske man ska låta bli att framföra fordon i trafik. Förutsatt att passagen skedde i någorlunda sansade former då.
Men det är alldeles för lite information för att dra några slutsatser alls här.
Hojpiloten måste stövla in på närmaste polisstation och anmäla sig, för att få skiten ur världen däremot.

Överens :tummenupp

Jag tror inte någon rycker till i ratten om inte omkörningen skett på ett vårdslöst sätt där bilföraren blivit riktigt överraskad och skrämd och agerat på instinkt. Sedan finns det ju möjligheten att bilföraren har suttit och varit oerhört ofokuserad och blivit extra överraskad och agerat felaktigt i stunden. Man har ju händelseförloppet på video så det borde inte vara särskilt svårt att reda ut. Huvudsaken nu är att mc-föraren ger sig tillkänna och är beredd att stå till svars för sin del i händelseförloppet.

För många år sedan körde jag på motorvägen och var på väg att gå ut för en omkörning. Det var ingen bakom mig och hade inte varit det på länge. Det var vad jag trodde. I ögonvrån såg jag en motorcykel nästan jämsides i omkörningsfilen i farter långt över min egen. Han måste ha kört oerhört fort eftersom jag själv över hastighetsgränsen på gräns till indraget körkort om polisen varit framme. Det hade lika gärna kunnat sluta med att jag hade hunnit ut och han hade kört in i mig eller att jag hade gått ut och rört vid honom och skickat in honom i räcket om jag inte uppmärksammat honom i sista ögonblicket. Skrämmande tanke.

Eftersom det här är en diskussion om olyckor kan jag nämna att om jag själv mot förmodan skulle ligga och köra över hastighetsgränserna sänker jag hastigheten om jag närmar mig trafik så att inte skillnaden ska bli stor och för att ge mig själv utrymme att agera och mina medtrafikanter möjlighet att se mig.

Det krävs väldigt lite för att en olycka ska inträffa. Ska ni köra fort. Gör det på ett elegant sätt och visa varandra hänsyn. Då tror jag att vi kan slippa läsa om många olyckor som beror på oss själva oavsett om vi kör bil eller motorcykel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det håller jag med om.
Sedan kan man ju argumentera för att om man är så lättskrämd att man kraschar in i en lastbil av att bli omkörd på högersidan

Och därtill in i sidan på ytterligare en, pga att hon väjt? Hur går det ens till?

Jag är inne på din linje med att mc ovetande lämnat kalabaliken bakom sig, händelserna väl skyddade av stora ekipage och vägens krökning. Förtar inte omständigheten att denne kan ha uppträtt olämpligt men inte heller möjligheten att bilisten gjort det.

Vad i en väjning, om än orsakad av panik, kan ge förloppet att hon kör in i först en framförvarande och sedan i sidan på ett annat ekipage? Hur kan det ens komma sig?

Tror polisens förklaring är den som gör jobbet lättast och utelämnar en del väsentligheter. Till det kan det finnas en uppsjö orsaker och förklaringar. För många hål i rapporteringen och det förvånar mig om det egentliga förloppet blir känt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och därtill in i sidan på ytterligare en, pga att hon väjt? Hur går det ens till?

Tror polisens förklaring är den som gör jobbet lättast och utelämnar en del väsentligheter. Till det kan det finnas en uppsjö orsaker och förklaringar. För många hål i rapporteringen och det förvånar mig om det egentliga förloppet blir känt.

Lite mer info.

"– Det är när två lastbilar ligger i bredd i varsin fil och en personbil kommer körande på påfarten vid Boglundsängen som det någonstans i sammanhanget kommer en motorcykel i väldigt hög hastighet i samma körfält, alltså påfartsfältet. Personbilen reagerar då med någon form av reaktion antingen för väja, eller blir rädd, det är svårt att avgöra. Det gör i alla fall att bilen kommer in i lastbilarnas körfält och kolliderar med lastbilarna, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl vid polisen i Örebro"

– Två tunga fordon låg i varsin fil. Personbilen var på väg ut på motorvägen, körde i accelerationsfilen.
Det var alltså fordon i alla tre filerna.
– Då kom en motorcyklist i hög hastighet och körde om på insidan. Föraren av personbilen blev skrämd och körde in i det tunga fordonet, snurrade runt in i mitträcket och tillbaka in i lastbilen igen.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gott-utredningslage
http://www.na.se/nyheter/orebro/1.4260825-polisen-mc-forare-orsakade-olyckan
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/mc-forare-smet-fran-olycka-fastnade-pa-film

"i väldigt hög hastighet" kan ju som sagt betyda att föraren inte hann märka att det blev en olycka. Det fråntar dock inte personen från ansvaret.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men hur kunde lastbilens kamera i förarhytten filma händelsen om bilen körde in i lastbilarna? Skulle bra gärna vilja se den där filmen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lite mer info.

"– Det är när två lastbilar ligger i bredd i varsin fil och en personbil kommer körande på påfarten vid Boglundsängen som det någonstans i sammanhanget kommer en motorcykel i väldigt hög hastighet i samma körfält, alltså påfartsfältet. Personbilen reagerar då med någon form av reaktion antingen för väja, eller blir rädd, det är svårt att avgöra. Det gör i alla fall att bilen kommer in i lastbilarnas körfält och kolliderar med lastbilarna, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl vid polisen i Örebro"

– Två tunga fordon låg i varsin fil. Personbilen var på väg ut på motorvägen, körde i accelerationsfilen.
Det var alltså fordon i alla tre filerna.
– Då kom en motorcyklist i hög hastighet och körde om på insidan. Föraren av personbilen blev skrämd och körde in i det tunga fordonet, snurrade runt in i mitträcket och tillbaka in i lastbilen igen.


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gott-utredningslage
http://www.na.se/nyheter/orebro/1.4260825-polisen-mc-forare-orsakade-olyckan
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/mc-forare-smet-fran-olycka-fastnade-pa-film

"i väldigt hög hastighet" kan ju som sagt betyda att föraren inte hann märka att det blev en olycka. Det fråntar dock inte personen från ansvaret.

Tack för länkar!

Ok, ytterligare varianter på de scenarion jag såg för mig. Räknade inte med förekomsten av påfarten då den inte syns eller nämns från början. Fortfarande märkligt att hon kör på bakifrån och paniken då något far förbi på insidan. En stabil förare hade näppeligen låtit detta påverka hur denne planerade sin färd.

Inte ofta polisen skriker "skyldig" annars.

Hoppas innerligt filmen dyker upp.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tack för länkar!

Ok, ytterligare varianter på de scenarion jag såg för mig. Räknade inte med förekomsten av påfarten då den inte syns eller nämns från början. Fortfarande märkligt att hon kör på bakifrån och paniken då något far förbi på insidan. En stabil förare hade näppeligen låtit detta påverka hur denne planerade sin färd.

Inte ofta polisen skriker "skyldig" annars.

Hoppas innerligt filmen dyker upp.

Har själv blivit omkörd på insidan av en MC som lät ungefär som jag föreställer mig att fan själv låter när han har aggressiv rännskita och tja, man rycker till när nåt sånt dyker upp helt oplanerat på ett ställe var det inte ska vara.
Krävs ju inte mycket ryck i ratten för att man ska hamna bara lite fel och sen få ännu mera panik, går det sen i hundra knyck är marginalerna inte så gigantiska alla gånger och.. Då sitter man i värsta fall i arslet på en lastbil. Tyvärr.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Göteborg 8/9

Något geni lyckas med att krascha in i en polisbil vid Polhemsplatsen i Göteborg under natten.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mc-körde-på-polisbil-i-centrala-göteborg-1.3765987
"Om personen hade för avsikt att ge sig på polisen är i nuläget oklart."

Kanske nån som tittat för mycket på andra världskriget-filmer innan hojrundan. :kamikaze

Eller så är det ett klassiskt fall av målfixering.

- Helvete! Där står snuten.
- Och jag som är så jävla påtänd.
- Måste åka förbi lungt och fint...
** Kraschar in i sidan på polisbilen **

:hihi
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag har svårt att hänga med i logiken ändå.
Det hojföraren gjort sig skyldig till kan väl rimligen då vara fortkörning och olovlig omkörning? (vilket vittnet då är en skrämd bilist som är oförmågen att köra bil?) Samt en kamera som filmar att han kör iväg.
Eller är det smitningen de anser att han gjort sig skyldig till?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har svårt att hänga med i logiken ändå.
Det hojföraren gjort sig skyldig till kan väl rimligen då vara fortkörning och olovlig omkörning? (vilket vittnet då är en skrämd bilist som är oförmågen att köra bil?) Samt en kamera som filmar att han kör iväg.
Eller är det smitningen de anser att han gjort sig skyldig till?

Jag tror att de kan få svårt att bevisa en avsikt till smitning oavsett om så är fallet, iom att hojföraren inte verkar ha kört in i någon, eller ens kan förväntas ha sett vad som hänt. Uppsånt saknas, och brott kan ej styrkas.
Vad gäller att köra om på fel sida, och fortkörning, där kan de nog i princip bara bevisa felaktig omkörning. Oavsett vilket så är det ju av fördel att hojföraren inställer sig på närmaste polisstation så ärendet kan fås ur vägen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har svårt att hänga med i logiken ändå.
Det hojföraren gjort sig skyldig till kan väl rimligen då vara fortkörning och olovlig omkörning? (vilket vittnet då är en skrämd bilist som är oförmågen att köra bil?) Samt en kamera som filmar att han kör iväg.
Eller är det smitningen de anser att han gjort sig skyldig till?

Svårt att veta hur situationen utspelat sig utan mer info än vad som står i artiklarna. Det kan ju vara tydligt på filmen om MC-föraren vet om vad som händer eller inte. Räcker ju med att det syns att föraren tittar åt hållet olyckan sker i samband med omkörningen så kan det bli tal om smitning.

Observera att du inte behöver ha orsakat en trafikolycka för att göra dig skyldig till smitning, eller obehörigt avvikande från trafikolycksplats som är den korrekta juridiska termen. Det räcker med att du haft del i uppkomsten av olyckan, det vill säga att du på ett eller annat sätt som trafikant haft del i händelseförloppet.
Källa http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse4.htm
Som polisen säger: "– Ja, vi har ju filmen som sagt, som är väldigt talande. Vi har rubricerat det som grov vårdslöshet i trafik och olovligt avvikande från trafikolycka."

Vårdslöshet är det nog däremot inga större tvivel om att det blir. Omkörning i "mycket hög hastighet" på insidan på en påfart.

När det gäller själva vållandet till olyckan så är det ju mest en fråga om det går att påvisa att MC'ns omkörning var det som gjorde att bilisten vejade ut och krashade in i lastbilen.

Om MC'n kom bakifrån i så hög hastighet att bilföraren tyckte att enda sättet var att veja ut vänster för att undvika att få en hoj i bagaget så kan det mycket väl bli frågan om vållande för MC'ns skull. Det är MC'ns aggressiva körning som skapar situationen.

Men det är ju en bedömningsfråga. Jämför det lite löst med att något påbörjar en omkörning av en mötande till dig och du känner dig manad att styra ned i diket för att inte krocka. Den som gjorde omkörningen hävdar att han skulle ha hunnit in på rätt sida igen i tid så du hade inte behövt köra ned i diket.

Det man behöver avgöra då är om du överreagerat när du styrde ner i diket eller om omkörningen faktiskt tvingade dig att veja. Lite så är det väl i denna situationen också, och förhoppningsvis syns det på filmen.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Citerar mig själv från rapporttråden:



TT
00:05 - 11 sep, 2016
Tre personer har förts till sjukhus efter en krock mellan två motorcyklar i Åsbro i Askersunds kommun.

En av personerna har livshotande skador. De två andra är allvarligt skadade, men för närvarande inte livshotande, enligt Universitetssjukhuset i Örebro. En av de allvarligt skadade, en man i 20-årsåldern, är misstänkt för drograttfylleri och vårdslöshet i trafik.

- Han har framfört sin motorcykel och kolliderat med en annan som det satt två personer på. De två personerna är på sjukhuset och just nu nedsövda, säger Fredrik Bäcker, vakthavande befäl vid polisen i Örebro län, till tidningen.



Olyckan inträffade i korsningen mellan en gata i samhället och länsväg 605 strax efter klockan 19.30 på lördagskvällen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/livshotande-skadad-i-motorcykelolycka-1.3774101


Vad fan är det här med att knarka och köra motorcykel?

Ingen bra grej, det tror jag de flesta kan räkna ut med räva.
Och ändå...

Ändå verkar det bli mer och mer populärt.
Hur fan är folk funtade?

För mig är själva körningen berusning nog, men jag måste helt klart ha missat något.

Vad vet vi om själva olyckan? Var det en hel knarkarkvart som var ute och körde, krokade ihop och nu är nöjda och glada över att få ligga på sjukhus och pröva nya spännande sederingsmedel - eller är det några helt främmande människor som knarkarjäveln rammade och ändrade livet fullständigt för...?

Och vad vill Trafikverket? Sätta upp fler "trafiksäkerhetskameror"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Om personen hade för avsikt att ge sig på polisen är i nuläget oklart."

Kanske nån som tittat för mycket på andra världskriget-filmer innan hojrundan. :kamikaze

Eller så är det ett klassiskt fall av målfixering.

- Helvete! Där står snuten.
- Och jag som är så jävla påtänd.
- Måste åka förbi lungt och fint...
** Kraschar in i sidan på polisbilen **

:hihi

Eller så är det där polisens version av händelsen. Motorcyklisten kanske har en helt annan version.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Citerar mig själv från rapporttråden:






Vad fan är det här med att knarka och köra motorcykel?

Ingen bra grej, det tror jag de flesta kan räkna ut med räva.
Och ändå...

Ändå verkar det bli mer och mer populärt.
Hur fan är folk funtade?

För mig är själva körningen berusning nog, men jag måste helt klart ha missat något.

Vad vet vi om själva olyckan? Var det en hel knarkarkvart som var ute och körde, krokade ihop och nu är nöjda och glada över att få ligga på sjukhus och pröva nya spännande sederingsmedel - eller är det några helt främmande människor som knarkarjäveln rammade och ändrade livet fullständigt för...?

Och vad vill Trafikverket? Sätta upp fler "trafiksäkerhetskameror"?

Inte så att jag vill försvara det men jag kan ändå förstå dom lite. Det har hänt mig mer än en gång att jag kommit hem från jobbet en fredagskväll och sprättat en öl till middagen, sedan en till i soffan och då när man sitter där en varm sommarkväll så börjar man känna sig sugen på en hojtur.

Nu har jag ju aldrig fallit för frestelsen och andra sidan använder jag inte tyngre droger än alkohol heller men jag kan ju se mönstret.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det går inte att kommentera själva olyckan utan mer fakta.

Men man måste ju undra, har harit med om ett otal situationer där omkörning på insidan känts aningen befogad.

Folk som kör in på trafikerad motorväg i 50 km/h. En sån vill jag verkligen inte ligga bakom.

Här om helgen körde jag bakom en kvinna i en kia som inte lämnade vänsterfilen en (1) gång mellan 90 sträckan i norrköping och tredje avfarten i linköping, ni tror säkert jag snackar skit för det är så jäkla osannolikt men det är tyvärr sant.

Innan det låg jag bakom en man i en xc60, i 1 1/2 mil, 112km/h tryckte han vänsterfilen trots att det långa sträckor var ledigt i höger.

När jag slutligen körde om på innern blev det minsan fart på honom, när jag låg jämsides skulle han plötsligt in i högerfilen.
Fick lite blink i backspegeln men det kändes bra, jag menar då visste jag iaf att han inte råkat ut för någon hjärtinfarkt eller liknande, förhoppningsvis var de 30 bilar som köade bakom lite nöjda iaf även om jag bar mej klantigt åt.

Har gjort liknande omkörningar där "vänsterfilsägaren" fortsatt i vänsterfilen som om inget hänt.
Är inte särskillt nöjd med min brist på tålamod ibland men var drar man gränsen?

Det finns för många människor som bara är ute och åker istället för att köra.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det går inte att kommentera själva olyckan utan mer fakta.

Men man måste ju undra, har harit med om ett otal situationer där omkörning på insidan känts aningen befogad.

Har gjort liknande omkörningar där "vänsterfilsägaren" fortsatt i vänsterfilen som om inget hänt.
Är inte särskillt nöjd med min brist på tålamod ibland men var drar man gränsen?
Som jag tolkar det så skedde omkörningen på själva påfarten, vilket i så fall bör innebära att det var samma fil som bilen låg i. Alltså inte bara en omkörning i högerfil.

Om det dessutom skedde i dubbla bilens hastighet a la GR-wannabe så är det ju inte så konstigt om det frammanar en reaktion hos bilföraren.

Men som sagt så behövs mer info.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top