Diskussionstråden för olyckor 2016

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är inte försäkringar i UK förhållandevis dyra jämfört med i Sverige?
---
Läste nånstans att killen som körde ihjäl sig i Gottsunda igår minsann var en bra pappa till två barn. Han verkar ha missat att tänka på riskminimering vid mc-körning.
---
Är det inte att lura sig själv att påstå att man har samma körstil oavsett vilken hoj man sitter på? Jag påverkas av hur det jag kör beter sig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är inte försäkringar i UK förhållandevis dyra jämfört med i Sverige?
---
Läste nånstans att killen som körde ihjäl sig i Gottsunda igår minsann var en bra pappa till två barn. Han verkar ha missat att tänka på riskminimering vid mc-körning.
---
Är det inte att lura sig själv att påstå att man har samma körstil oavsett vilken hoj man sitter på? Jag påverkas av hur det jag kör beter sig.
I uk har de väl redan börjat med gps loggning som tillval på försäkring och det är väl ett utslag av höga premier..
Samma bilsport & mc ska prova.

Klart att hojar har olika egenskaper och förmågor men riskmedvetenhet och erfarenhet har iaf jag med mej oavsett hoj så att bara skylla på hojtypen är att göra det lite enkelt.

Betänk att ett totalt utfrys av sporthojar skulle kunna vara en realitet och är det så vill iaf jag att det sker på rätt grunder.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
I UK, speciellt London sitter det mängder av övervaknings film- kameror ? Dessa används eller?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I UK, speciellt London sitter det mängder av övervaknings film- kameror �� Dessa används eller?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Den övervakningen används mest för att spana på samhällsomstörtande verksamhet och för att reda ut grova brott har jag för mig. MEn sådan övervakning hjälper inte mycket om de man övervakar har två hjärnceller att skramla med i huvudet och en hyfsad lokalkännedom. Det är mer av en säkerhetsteater.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är inte försäkringar i UK förhållandevis dyra jämfört med i Sverige?
---
Läste nånstans att killen som körde ihjäl sig i Gottsunda igår minsann var en bra pappa till två barn. Han verkar ha missat att tänka på riskminimering vid mc-körning.
---
Är det inte att lura sig själv att påstå att man har samma körstil oavsett vilken hoj man sitter på? Jag påverkas av hur det jag kör beter sig.
Ptjaa, summera vad Du/Ni betalar för hoj, bilar etc så blir det en drös pengar, därutöver tror jag att vi får mer sjukvård via skattsedeln som måste ligga i de engelska försäkringarna.

Ja, många är småbarnsföräldrar och många är säkert hyvens killar. Men de har inte på en mc att göra, motorcyklist på riktigt blir man inte hur som helst.

Jag tror Du missförstår oss, visst anpassar vi oss efter den hoj vi kör - just för att ta rimliga risker. Kör jag polarnas MT-01 eller Warrior 1700 bromsar jag tidigare, tar vidare spår och jobbar med kroppen för att inte luta för mycket. En annans R1 går jag mer rakt på med, väljer snålare spår och svänger kortare tid. Men risknivån är ungefär desamma, så att jag kan stanna eller svänga undan om något oväntat uppstår.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den övervakningen används mest för att spana på samhällsomstörtande verksamhet och för att reda ut grova brott har jag för mig. MEn sådan övervakning hjälper inte mycket om de man övervakar har två hjärnceller att skramla med i huvudet och en hyfsad lokalkännedom. Det är mer av en säkerhetsteater.

Nope. Såg ett program om polisen (någon dokumentärserie) och där spårade de en misstänkt bakåt via övervakningsfilmerna (nästan i realtid) och han hade snattat en parfymflaska. Så de använder övervakningen för småbrott också. Han blev stoppad av polis på gatan, och medan de stod där med honom så gick centralen igenom filmerna bakåt och såg snatteriet och han blev gripen för det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nope. Såg ett program om polisen (någon dokumentärserie) och där spårade de en misstänkt bakåt via övervakningsfilmerna (nästan i realtid) och han hade snattat en parfymflaska. Så de använder övervakningen för småbrott också. Han blev stoppad av polis på gatan, och medan de stod där med honom så gick centralen igenom filmerna bakåt och såg snatteriet och han blev gripen för det.

"mest"
Annars hade nog småbrott varit utplånat i London nu, iom att det är världens mest övervakade stad.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om en olycka ändå måste ske så var det iaf på ett bra ställe :tummenupp

Mer lite gammgubbsbitterhet över hur Landstinget fördelar sina (VÅRA!) resurser.

Skene%20-%20Borarings_zpsnqt98wlw.png


Man näbbar utanför sjukhusentrén, men ambulanstruckas 4 mil bort till Borås ändå.
Antar att Skene lasarett är reducerat till någon stackars vårdcentral med omöjliga öppettider nuförtiden.

På -80 talet var det en underbar säkerhetsventil när Sahlgrenskas akut krisade ihop. (ja, redan då)
Hade man bara brutit något litet och lessnade på att sitta i kaoset, gapet och springet på Sahlgrenska, så satte man sig på hojen igen, blåste upp till Skene Lasarett, blev röntgad/sydd/gipsad/whatever på en bråkdel av tiden på Sahlgrenska.
Jag har vid något tillfälle till och med hunnit tillbaka ner till Sahlgrenska akut, gått in till inskrivningen med handen i paket och anmält att dom kan skriva av mig från sin lista.
Ingen hade saknat mig under dessa timmar, och det satt fortfarande bekanta ansikten kvar i "väntrummet" - som ju självklart var den vanliga kaoskorridoren...


La-la-Landstinget...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Mer lite gammgubbsbitterhet över hur Landstinget fördelar sina (VÅRA!) resurser.

Man näbbar utanför sjukhusentrén, men ambulanstruckas 4 mil bort till Borås ändå.
Antar att Skene lasarett är reducerat till någon stackars vårdcentral med omöjliga öppettider nuförtiden.

På -80 talet var det en underbar säkerhetsventil när Sahlgrenskas akut krisade ihop. (ja, redan då)
Hade man bara brutit något litet och lessnade på att sitta i kaoset, gapet och springet på Sahlgrenska, så satte man sig på hojen igen, blåste upp till Skene Lasarett, blev röntgad/sydd/gipsad/whatever på en bråkdel av tiden på Sahlgrenska.
Jag har vid något tillfälle till och med hunnit tillbaka ner till Sahlgrenska akut, gått in till inskrivningen med handen i paket och anmält att dom kan skriva av mig från sin lista.
Ingen hade saknat mig under dessa timmar, och det satt fortfarande bekanta ansikten kvar i "väntrummet" - som ju självklart var den vanliga kaoskorridoren...


La-la-Landstinget...
Ahh, jag läste slarvigt innan jag kommenterade...
Ironi var ju faktiskt ett bra ordval i sammanhanget.

Har börjat hälsa på ambulanser, likt jag gör på andra hojåkare, för de kan visa sej vara mina "bästa kompisar" en dag, de tycker säkert jag är en idiot men om jag klotar är jag deras patient så lika bra att försöka ha en positiv relation :tummenupp

Har inte behövt besöka sjukvården akut för egen del men med andra och det är så jäkla olika.
Ibland är de skitvassa och ibland undrar man vad i helsike som hände!
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tack Roffe, jag misstänkte att du skulle veta ☺

Ingen av oss här som kör sportis lär väl vara omedvetna om hur illa olycksstatistiken för sportsegmantet ser ut.
Det är dock fruktansvärt frustrerande att ringa försäkringsbolaget och försöka diskutera på vilket vis man som långvarig kund har +20k mil på R1or, har blivit "gubbe" och har en dröse stegutbildningar och knix med smc MEN har en förkärlek till supersport och inte MT-10 när allt man får höra är att: -"Det gäller är en supersport med hög effekt" och då finns det inget de kan göra.

Var inte meningen att gråta ut här om min försäkring, ville bara påvisa att trots de bästa statistiska förutsättningar som förare/ägare så tolkar jag det är sporthojskategorin som sådan som är i fokus, inte så mycket föraren, enligt min erfarenhet tyder det på en statistisk feltolkning eller ovilja att använda alla parametrar.
Eller så är det jag som är helt fel ute, vilket inte vore första gången ��

Jag håller med dig. Fick också 10 000+ på min försäkring från LF.
Haft sporthoj hos dem i över 10 år utan att använda försäkringen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag håller med dig. Fick också 10 000+ på min försäkring från LF.
Haft sporthoj hos dem i över 10 år utan att använda försäkringen.
Gjorde som killen på länsförsäkringar sa och kollade andra bolag.
Och det här är sjukt.
Folksam, där jag har en ofrivillig hemförs genom facket ville ha 200kr mer än läns efter höjningen...

Direkt efter fick jag en hyfsad prisreducering när jag kollade deras websida...
Accepterade och den gick igenom. Tycker synd om försäkringskillen, snacka om handikapp när han förhandlar med kunder...

Slutade med att jag gjorde som old badger och flyttade alla försäkringar till trygghansa, fick bra premier över lag :tummenupp
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23254298.ab

Man död i mystisk trafikolycka
– På platsen anträffar polisen en svårt skadad man och på platsen finns också en mc-hjälm, säger Anna Göransson, informatör på polisen i region Syd.Mannen låg i en rondell på vägen, men det fanns inget fordon i närheten.
– Då kan man dra slutsatsen att det är en trafikolycka, säger Anna Göransson.
Han var mycket svårt skadad och fördes i ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Ingen mc på platsen..? :va
Det är väl ingen som snott hojen medans han legat bredvid...
 

oskiP

Medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
2015, Triumph Street Triple Rx
Jag funderar i banorna:
-Hållit så hög fart att hojen finns där, men lite längre bort än de letat
-Någon har passat på och snott den medans föraren inte kunnat göra nått
Eller så har offret kanske blivit skjutsad på en MC vid olyckstillfället.... Finns tyvärr hur många scenarion som helst
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Chockade och/eller påverkade förare kan ta de mest ologiska beslut. Det är inte helt ovanligt att chockade förare åker ifrån en olycksplats

Därför att en chockad person ibland försöker ta sig från platsen som visade sig vara så pass skrämmande rent psykologiskt när individen ifråga inte kan hantera denna händelse och ett flyktbeteende sätter in för att ta den drabbade från platsen om det inte handlar om andra rättsliga frågor som den skyldige kanske vet att han / hon gör bäst i att smita undan från.Ibland även om den chockade kanske är skadad.En inbyggd psykologisk handling i dom flesta människor där vi däremot har olika grader av hur vi hanterar dessa stressande moment om de skulle dyka upp.
 
Last edited:
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top