notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
http://www.expressen.se/gt/bil-och-m...rligt-skadade/
En mc har frontalkrockat med en personbil i Bengtsfors i Dalsland.
På mc:n satt två personer – en förare och hans dotter. De har förts till sjukhus med ambulanshelikopter.
– De körde rakt in i bilen och slungades av motorcykeln, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Region Väst.
direkt!
Larmet om en allvarlig trafikolycka kom vid 10.30-tiden på söndagsmorgonen. En mc med två personer på kolliderade kraftigt med en personbil innehållande en förare och två barn.
Thomas Fuxborg berättar:
– Det var en man som körde mc:n. Bakom sig hade han sin dotter. De mötte en bil som kom i motsatt körriktning som svänger mot en parkeringsplats på andra sidan gatan. Han ser inte mc:n komma och den(,motorcykeln alltså, min anmärkning) kör rakt in i bilen.
Flögs med ambulanshelikopter
Mannen och hans dotter, som är i de övre tonåren, slungades av motorcykeln.
– De fördes med ambulanshelikopter till NÄL. Mannen har enligt mina uppgifter en axelskada, dottern har skadat bäckenet. Men ingen av dem ska inte vara livshotande skadade.
Föraren och barnen som färdades i bilen klarade sig oskadda
Expressenjournalistik.
En man, naturligtvis, ser sig inte för och kör, med sin dotter bakpå, rakt in i en stackars vänstersvängande bilist. Men tur att de i bilen klarade sig utan fysiska skador.
Nej, jag vet inte hur det gick till men får känslan att det kan vara vinklat...
För några år sedan försökte jag nysta i hur dessa galet vinklade olycksnotiser kom till - dom där motorcykeln är den "aktive" som "kör in i", "kraschar med" och rent av "rammar" andra fordon, främst bilister.
Visste man inte bättre så skulle man av medias rapportering lätt kunna tro att det fanns kamikazeskvadroner på MC som bara körde runt för att leta efter någon att "köra in i".
Men, när man skrapar lite på ytan, så visar det sig att det i de allra flesta fall handlar om en bilist som korsar vägen för motorcykeln - och är vållande.
Ändå beskrivs det på ett helt annat sätt. Varför?
Ja, "journalister" är det lätt att skylla på, men sanningen är den att det knappt finns några sådana längre.
Däremot copy/pastande nickedockor som publicerar det dom får sig tillsänt.
Skriver polisen skit i sina releaser, så publicerar media skit.
Ordagrannt, rakt av, okritiskt.
"Men, polisen skrev ju så...?"
'Låter det rimligt?'
"Nä, nu när du säger det så..."
Jag tycker att det kan vara en bra ide att försöka stävja en vriden nyhetsrapportering redan vid källan. Sådana notiser skapar avgjort en negativ och felaktig bild av vad som egentligen händer i trafiken.
"Bil svängde ut utan att iaktta väjningsplikt" är oftast en sannare beskrivning än "motorcykel körde in i sidan" och skulle kanske till och med kunna bidra till att någon enstaka bilist tänker sig för någon extra gång.
Polisens kommunikatörer är eländigt dåliga på att uttrycka sig, förövrigt.
En frontalkrock är just det som det låter som: två fordon som krockar front mot front.
Inget annat.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/frontalkrock