Sitter och tänker på en del grejer när jag kollar några sidor i tråden. En sak som stuckit ut lite för mig på sistone, när jag ofta varit ute i tjotahejti tills sent och kör hem i mörker, både grusväg, mindre skogsväg, landsväg, motorväg. Folk i bilar är påfallande ofta skitdåliga på att stänga av helljuset. Det ska oftast dröja en till två sekunder tydligen. För någon dag sen blev det riktigt skitnödigt. Liten smal landsväg och jag är kanske tio meter från en kurva. Exakt då möter jag en biljävel som inte släcker hellyset under hela mötet. Jag tvingas helt enkelt tvärnita och börjar tuta åt idioten, ser ju inte ett smack. Reaktion hos bilen? Inget, noll, nada. Fortsätter lugnt åt sitt håll.
Naturligtvis kan sånt här hända som enstaka incident. Men det är inte enstaka, det händer ju oavbrutet. Minns inte att det var så här illa för bara några år sen.
Kan bekräfta. Det är ett tilltagande problem.
Det är riktigt illa i regn, och kombinera vajerväg till det, så...
Förr fanns det två klassiska anledningar till folk inte bländade av: fylla och fatigue.
Utmattade förare missar ofta att blända av, eller bländar av sent. Samma gäller rattfyllerister.
Men, nu känns det mer som folk inte bryr sig.
Längs mötesseparerade vägar kan man se bilar som blir blinkade på av varannan, var tredje bil dom möter, men dom ligger kvar på helljus ändå.
Obekymrat. Ovetande. Oförstående.
Vid körning i mörker kan man också se trafikanter som antingen kör sakta hela tiden, eller saktar in markant - rent av bromsar in när dom bländar av.
Det är som om folk inte kan köra i mörker plötsligt. Inte klarar att spana efter silhuetter längre, inte förmår utnyttja den mötande bilens halvljus för att skapa sig en bild av vad som händer härnäst.
Kanske har det med bristen på trafikpropaganda att göra, kanske lärs det inte ens ut i trafikskolorna längre, kanske orkar ingen bry sig längre - de självkörande bilarna är ju snart här...
Kanske har det med den avskaffade värnplikten att göra. Hade man inte hört talas om stavar och tappar innan, så fick man det då - tillsammans med praktisk träning att vara ute i mörker, dra nytta av andras ljus och att hela tiden flytta blicken och träna upp hjärnan att tolka signalerna från det indirekta seendet.
Ja, eller också har folk bara blivit dummare.
Det är väl en teori så god som någon.
Bästa receptet nere på individbasis är tyvärr att återupprätta terrorbalansen - bygga på så mycket extraljus att man kan väcka det sovande folket man möter.
Trist, men så är det.