Ja, vajervägar kan/får man inte gå eller cykla på, så redan där har man ju minskat olycksrisken, tar man bort alla andra trafikanter, vilket trots allt är en stor andel, så kommer ju olyckorna minska. Frågan är ju bara vad kostnaden på klimat och folkhälsa blir, om man alltid blir tvingad att ta bilen överallt? Eller just ja, man ska inte ta bilen heller, man ska ta kollektivtrafik, för tunnelbanan går ju var femte minut
Njae, det där är ett vanligt misstag - bilister som tror att 100-vägarna, ofta inramade av räcken på båda sidor är reserverade för dem, men det är ännu en glitch i Noll Vision.
En vanlig vajerväg är en... ...vanlig väg, öppen för alla trafikanter: cyklister, fotgängare, ryttare, rullskidåkare, jordbrukstraktorer, mopedbilar, travsulkys, mormödrar med barnvagnar, hundar med skrindor.
Skillnaden mot en vanlig väg är att den snabbare trafikanten inte kan lämna utrymme i sidled, och att den omkörda sällan kan kliva åt sidan för att lämna plats.
Lagligt att trafikera en vajerväg på alla sätt och vis, alltså.
Lämpligt? Självklart inte.
Ändå görs det. Helt enkelt för att alternativ saknas. Eller för att folk inte förstår bättre.
Noll vision tar av marginaler och säkerhet från de oskyddade trafikanterna och ger ytterligare säkerhet till de redan säkra.
Det är märkligt att vi låtit det ske. Det finns byar som blivit helt avskurna från annat än biltransport, eller uppdelade i två, där man måste ha bil för att kunna hälsa på hos grannen utan att riskera livet alldeles.
Jag tycker, tyvärr, inte det är så märkligt att "vi" låter det ske.
De flesta motorcyklister gör fler mil som bilister.
De flesta motorcyklister kör inte tusentals mil motorcykel.
De flesta motorcyklister bryr sig inte om regelverket hårdnar.
De flesta motorcyklister kommer inte köra om 20 år.
Noll Vision, av bilister för bilister, med propaganda som visar att det är
hastigheten som är det viktigaste!
Och det stämmer, för bilister vill säga.
För på motorcykel är det slumpen, inte hastigheten, som avgör om olyckan blir allvarlig eller inte.
Mötesolyckorna har gått ned markant med räckesvägar för alternativet, att få trafikanter att låta bli att köra om med möte, finns inte i Noll Vision.
Ni som är lite äldre och kört någon gång på dessa tokbreda vägar med vägren har sett omkörning av bilist samtidigt som denne blir omkörd, med mötande bilister i bredd.
När människan tas bort
måste passiv säkerhet till.
Alternativet, att använda trafikpoliser, är aktiv säkerhet och det är gammal trafiksäkerhet.
Det epokgörande med Noll Vision var ju att olyckor inte kan undvikas.
Därför ska konsekvenserna av en olycka inte bli död eller allvarlig skada.
Propagandan har också sett till att den som är emot Noll Vision vill dö eller låta andra dö.
De flesta motorcyklister förstår inte att det som händer med sporthojar kommer att gälla
alla motorcyklar i framtiden.
De riskbenägna kommer inte att köra lugnt och städat bara för att en typ av motorcyklar försvinner...