Off topic men språket JA! Jag har fullständigt råtröttnat på dessa engelska termer i onödan och har i alla lägen börjat skriva sånt med fånig svensk stavning på jobbet (däpplåjja t.ex.... DRIFTSÄTTA???).
Sen är reportrar ganska sämst på att skriva om saker utan för deras komfortlåda, spelar liksom ingen roll område, det kan vara trafik, jakt eller ishockey...
Utanför ämnet, men amerikaniseringen går nog inte att stoppa.
När det blir för mycket brukar jag slänga in lite tyska, ber sedan om ursäkt, det är ju jättelarvigt att använda ett annat språk än svenska med svenskar!
Tillbaka till Noll Vision
Inga färdiga strategier?
Ställa högre krav på rätt användning bland motorcyklisterna själva?
Det är upp till oss själva att överleva alltså för Tragikvärket tänker inte göra något. Men djä..ar om du håller över skyltad hastighet.
Stor andel körkortslösa men det står inget om att räcken dödar flest andel motorcyklister i hela världen...
Sidan 45, direkt efter snömoset om motorcyklisters säkerhet, handlar det om målet om mötesseparerade vägar.
Självklart nämns inte motorcyklister men Noll Vision är skapad av bilister, för bilister.
Om Sverige hade 120 miljoner invånare, skulle vi ha samma siffror? Om vi fick anpassa hastigheten och köra upp till 96 kph på nuvarande 70-vägar?
Skulle inte tro det, men
siffror visar måste betyda att det skulle vara så.
Jag tror att det är hela UK de menar och inte bara Storbritannien. Majoriteten svenskar förstår inte att Storbritannien är tre länder och UK är fyra sedan snart 100 år.
Ingenting om GPS- och telefonpåverkade förare naturligtvis.
Ingenting om
aktiv säkerhet, att undvika olyckor utan bara
passiv säkerhet, räcken, säkra fordon, lägre hastighet och liknande. Regelefterlevnad gäller bara motorcyklister, ingen annan trafikantgrupp. Trots att de skriver att allvarligt skadade cyklister ökar mest är ökad regelefterlevnad inte att tänka på.
Återigen är
hastigheten det viktiga. Och det stämmer för bilister.
Men för oss på motorcykel stämmer inte det, vi kan inte
hålla hastigheten för att vara säkra, vi måste
anpassa hastigheten och göra allt för att undvika en olycka.
Vi kan vurpa i 160 utan nämnvärda skador eller dö i ett räcke i 60, det är slumpen som avgör.