Kanske inte ett inlägg om en specifik olycka, men den som körde lär inte leva så länge till om han kör så där.
Jag bor invid en väg som är en trevlig hojväg. Den delen där jag bor är ett parti där man gärna håller bra tempo i sköna kurvor, lite upp och ned höjdmässigt.
Jag stör mig inte på hojar som matar på där. Jag gjorde mina katter till innekatter för att inte riskera nått, men hojarna stör inte mig.
Ljudet från hojarna stör mig inte heller. Det är snarare trevligt.
Jag har lärt mig känna igen ljudet av olika hojar och vilket tempo de håller.
Känner t.ex. igen snabba gruppen som kör förbi på onsdagar vid 19.30 +-5 min innan de ens är 2 km från mig.
Nåväl, till gårdagen då.
Klockan är närmare 21 och jag är i köket. Jag hör på långt håll en hoj komma i bra tempo. Radfyra, öppet slipon, drygt 8-10 000 varv på låga växlar.
Kollar ut och ser någon blåsa förbi i 140 km/h. Det är ungefär det man kan toppa just i den kurvan. Tro mig, jag har testat (i dagsljus)
I vanliga fall vore det ju ingen konstigt i sig och inget jag reagerat på.
Det är bara det faktumet att det är becksvart. Det är så mörkt det kan bli. Det finns ingen gatubelysning i närheten, inga hus som lyser upp vägen.
Lampan på hojen ger inte heller direkt mycket ljus när du tvingas lägga ned den ganska bra för att klara kurvorna.
Just vid mig är det hagar på båda sidor och ett skogsparti en bit bort.
Om jag säger att det är mycket villt här är det ett gravt understatement.
Jag har flockar (inte små grupper) med 40-50 hjortar som går genom hagarna och över vägen. Jag har grupper på 10-15 vildsvin som går över lite här och var och bökar upp vägkanterna. De är även inne på gårdsplan och kommer gående längs med bilvägen för att komma in till mig. Samma väg som hojen körde på.
Rådjur, dovhjort, kronhjort, harar är vanligt förekommande på vägen just invid mig.
På väg till jobbet är antalet dagar jag inte bromar för villt färre än de jag är tvungen att göra det.
Att då i totalt mörker, en fredagskväll med 10 grader varmt ute och fullt med villt hålla den hasitgheten som denne person gjorde gör inte en långlivad. Jag räknade med att personen inte skulle överleva kvällen om han fortsatte så.
Kollade lokalblaskan imorse och såg inget om någon olycka, men å andra sidan kan det ta en stund innan någon hittar han om han klotat ut i skogen i mörkret. Man kan nog ligga där en bra stund innan någon svampplockare hittar en.
Så kör ni så, så tänk efter lite i alla fall