Diskutera Digital Fotografering här

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:

2GB är lite, lite snabbare än 4 och 8GB:s -korten, iaf i D200. 8,0 respektive 8,3MB/s vid skrivning - inte stor skillnad men lite riskspridning också :) Antar att det beror på att korten som är större än 2GB lär använda FAT32.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
2190087 2GB är lite, lite snabbare än 4 och 8GB:s -korten, iaf i D200. 8,0 respektive 8,3MB/s vid skrivning - inte stor skillnad men lite riskspridning också :) Antar att det beror på att korten som är större än 2GB lär använda FAT32.

På ett 1 gb kan man ju bara ta ca 80 bilder om man fotar i raw+jpg.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
2190350 På ett 1 gb kan man ju bara ta ca 80 bilder om man fotar i raw+jpg.

Varför både och? Går ju blixtsnabbt (nåja) att konvertera RAW till JPG när man kommer hem om det behövs. Tar ju bara extra plats och tid att spara på kortet. På 2GB som jag pratade om får man ju in ~210 RAW och då behöver man ju inte byta kort en gång i kvarten :)
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Öhh? Varför inte om man just pressfotar? En vanlig dagstidning kräver inte speciellt bra kvalitet, trycker vare sig (ofta) stora bilder och ingen vidare upplösning.

Jag kör allt i raw (och ska börja köra raw till ena kortet och jpg till andra kortet hädanefter)

- Johan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nursey skrev:
2191105 Vad plåtar du i då?

Bara Raw... Man gör ju jpeg av Raw om man vill. Pressplåtar man är jpeg+raw bra då man snabbt skickar iväg sin jpeg till tidningen, och i lugn och ro bearbetar sin raw-fil och skickar sedan den
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Bildbank..

Ljunghusen skrev:
2190993 Köp en 40gb bildbank beg. för 1500 spänn istället

Har du nåt tips på en bra bildbank?? Har en Canon 350D. Kollat lite och tycker utbudet är ganska snarlikt. Noterat dock att en del har problem med att direktkoppla mot kameran.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Babar skrev:
2192317 Har du nåt tips på en bra bildbank?? Har en Canon 350D. Kollat lite och tycker utbudet är ganska snarlikt. Noterat dock att en del har problem med att direktkoppla mot kameran.

Nja jag vet faktiskt inte. Dom är väldigt dyra i sverige. Köp i utlandet eller beg i sverige, det skulle jag göra iaf. Finns nog några på fotosidan.se till salu
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
AHUUUUUUGHHHHHhhhhhh!!!!!!!
Fin bild TC!!! lovely:=)

Jag själv fotade kvalet på Sviestad idag, glömde enbenet hemma och körde fucked up på bländaren. Körde allt manuellt och i displayen såg bilderna klockrena ut, när jag kom hem blev jag besviken. Hoppas jag kan komma ner på finaldagen (imorgon igen) och rätta till mina misstag. 300 mm blir lite jobbigt på högre slutartider fick jag lära mig. Man kan alltså aldrig lita på en display......
Låg på mellan 9- 13 i bländaren med slutartider på 1250 och uppåt..
Lade upp dom bilderna med acceptabel kvalité:(

////
11# Rokie Photoman.
Smakprov.....

Mer bilder: BILDER I ANNAN TRÅD

Markus%20Foto%20SM%20KVAL%20SM%20RR%20(24).jpg


Markus%20Foto%20SM%20KVAL%20SM%20RR%20(12).jpg


Markus%20Foto%20SM%20KVAL%20SM%20RR%20(1).jpg


Markus%20Foto%20SM%20KVAL%20SM%20RR%20(7).jpg
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
2194084 AHUUUUUUGHHHHHhhhhhh!!!!!!!
Fin bild TC!!! lovely:=)

Jag själv fotade kvalet på Sviestad idag, glömde enbenet hemma och körde fucked up på bländaren. Körde allt manuellt och i displayen såg bilderna klockrena ut, när jag kom hem blev jag besviken. Hoppas jag kan komma ner på finaldagen (imorgon igen) och rätta till mina misstag. 300 mm blir lite jobbigt på högre slutartider fick jag lära mig. Man kan alltså aldrig lita på en display......
Låg på mellan 9- 13 i bländaren med slutartider på 1250 och uppåt..
Lade upp dom bilderna med acceptabel kvalité:(

////
11# Rokie Photoman.
Smakprov.....

Tackar! Det är 5 bilder som är sammanfogade den här gången också.

Gillar första bilden skarpt. Skulle gärna haft med hela hojen på andra bilden.
Allt ser bra ut i displayen, det är först när man får upp bilderna på skärmen som man ser hur bra de är.
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Hejsan, jag har i nuläget en KM Dimage A2, som jag har använt som en instegskamera i slr-världen. Jag är sugen på att ta steget upp till en mer avancerad kamera och har mest varit inne på en D70 eller 350D. Nu hittade jag dock en kamera till salu i samma region som jag bor i, jag har dock inte lyckats skapa mig någon uppfattning om den, en Minolta Dynax 7D med några objektiv.

Är det någon av proffsen här som kan hjälpa mig komma fram till ett rimligt bud på följande saker tillsammans, och om det är någon pryl som man kan fimpa direkt:

"Minolta Dynax7D m 2st org batt, Sigma 24/2,8, Minolta 50/1,7, Sigma 105/2,8 Macro, Minolta 200/2,8, Minolta 1,4x conv, Blixt 3600HS(D). Allting är i bra skick och fungerar felfritt"

Oerhört tacksam för svar!
/Rickard
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
rimag skrev:
2195199 Hejsan, jag har i nuläget en KM Dimage A2, som jag har använt som en instegskamera i slr-världen. Jag är sugen på att ta steget upp till en mer avancerad kamera och har mest varit inne på en D70 eller 350D. Nu hittade jag dock en kamera till salu i samma region som jag bor i, jag har dock inte lyckats skapa mig någon uppfattning om den, en Minolta Dynax 7D med några objektiv.

Är det någon av proffsen här som kan hjälpa mig komma fram till ett rimligt bud på följande saker tillsammans, och om det är någon pryl som man kan fimpa direkt:

"Minolta Dynax7D m 2st org batt, Sigma 24/2,8, Minolta 50/1,7, Sigma 105/2,8 Macro, Minolta 200/2,8, Minolta 1,4x conv, Blixt 3600HS(D). Allting är i bra skick och fungerar felfritt"

Oerhört tacksam för svar!
/Rickard

KÖP!! Jag hade en KM7D Förut, guldkamera. Jag sålde pga att det inte finns så mycket beggat till den. Men paketet du nämner låter finfint:=)
KÖP, Jag sålde mitt hus för 5500 i Nyskick, så nu har du en prisreferens också.
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
twinner skrev:
2195214 KÖP!! Jag hade en KM7D Förut, guldkamera. Jag sålde pga att det inte finns så mycket beggat till den. Men paketet du nämner låter finfint:=)
KÖP, Jag sålde mitt hus för 5500 i Nyskick, så nu har du en prisreferens också.


Tackar, jag har kollat upp ungefär vad objektiven ligger i för prisklass begagnat:

Sigma 24/2,8 ca 1000-2000kr
Minolta 50/1,7 ca 800-1000kr
Sigma 105/2,8 Macro ca 2500kr
Minolta 200/2,8 ca 4000kr
Blixt 3600HS(D) ca 2200kr

Huset:ca 5000kr

Blixten struntar jag i, jag fotar rätt varierande bilder, eller allroundbilder kan man säga, men gillar även att fota lite på avstånd. Vilka av objektiven kan jag skippa? Jag vill gärna inte lägga mer än 8000-9000kr.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
rimag skrev:
2195265 Tackar, jag har kollat upp ungefär vad objektiven ligger i för prisklass begagnat:

Sigma 24/2,8 ca 1000-2000kr

Sigma 105/2,8 Macro ca 2500kr
Minolta 200/2,8 ca 4000kr


Huset:ca 5000kr

Blixten struntar jag i, jag fotar rätt varierande bilder, eller allroundbilder kan man säga, men gillar även att fota lite på avstånd. Vilka av objektiven kan jag skippa? Jag vill gärna inte lägga mer än 8000-9000kr.


Sådär kanske? Det kanske inte är det billigaste, men att du kommer ändå vilja ha ett 200 2.8 sen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top