Thundercat
Ringmärkt
Ljunghusen skrev:2180143.. och bländarval
och avstånd till motiv
Men du får väl samma skärpedjup oavsett om det är soligt och du kör på 1/1000 eller mulet och kör på 1/125. Förutsatt att du använder samma bländare.
och avstånd till motiv
Thundercat skrev:2180363Men du får väl samma skärpedjup oavsett om det är soligt och du kör på 1/1000 eller mulet och kör på 1/125. Förutsatt att du använder samma bländare.
Ok bilder, men på några av de blev tjejen din lite mörk. Ljusmät på tjejen om du har spotmätning, använd annars histogramet flitigt (displayen kan ju ljuga beroende på hur starkt ljus du har satt på den och omgivningen) och "överexponera" mha "exponeringskompensationsknappen".Clifton skrev:2176499Har äntligen fått min kamera nu. Men nu ska man bara börja lära sig fota ordenligt. va ute med flickan o fotade lite igår o blev rätt nöjd med resultatet för att vara andra gången jag fota.
sen så ska jag nog köpa nåt mer objektiv men vet inte riktigt vilket än.
Här är lite av resultatet igår iallfall
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=10633&back=photosessions.php?
och avstånd till motiv
JKay skrev:2181317En bra regel är väl att ställa slutartider som motsvarar brännvidden?
1/200 för 200mm obj typ...eller är jag ute o reser?
KetogaN skrev:2181474Det gäller för skakningsoskärpa och man ska i regel MINST ha 1/200 för 200mm gärna 1/250. När det gäller panorering finns det inga sådana regler.
Panorering beror helt på vad man fotograferar och hur fort det rör sig.
Mvh Karl
Ljunghusen skrev:2183127Snygga bilder twinner! Kritik är väl meningen med att lägga upp bilder så jag säger att i sista bilden tycker jag solen är för centrerad. Det är sällan snyggt med huvudmotivet mitt i bild
twinner skrev:2183175Jo jag tycker också det är bra med kritik
Sant:=) Men jag var inte ute efter solen, det var siluetten av vassen jag tyckte var fin:=)
Kanske är mitt estetöga som fuckar upp det:=)
Thundercat skrev:2183217Näst nedersta bilden lutar, eller spelar min trötta ögon mig ett spratt?
Du skulle haft entingen mer himmel eller mer vatten så inte horisonten hade hamnat mitt i bilden.
Tackar så mkt, nu har jag lagt upp bilder också!! Är nöjdtwinner skrev:2183048Fint MIKKE!!
Fint MIKKE!! Ser cleant ut, inte för plottrig och för mycket färg:=)
Nice.
Eftersom ingen fostar bilder längre så postar jag lite eldbilder från Valborg..
Och en solnedgång...
Kom på nu när jag ändrade lite, är det inte jävligt störande med stora länkade bilder i tråden? går det sakta för er med slöare internet?
ska jag vi sluta posta stora bilder och länka till album istället?
MikkE skrev:Alla ni som har hemsidor, är det ok att jag länkar era hemsidor från min?
Micke O... Är det Olsson i efternamn? Har glömt...
MikkE skrev:2183414
Alla ni som har hemsidor, är det ok att jag länkar era hemsidor från min?
Gallianoman skrev:2184504Är lite intresserad av makrofotografering och funderar på att skaffa mig "close-up-filter"
Typ:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41662
Är det något att satsa på? Vet att mellanringar kanske är bättre för kvalité och distorsion och så... men det kostar lite mer å sväljer lite mer ljus... Är det någon som har fotat med "close-up-filter"?
Är lite sugen på att köpa ett IR-filter och leka lite med.. Har ni några erfarenheter av det?
Jag har en Nikon 50D....
MikkE skrev:2183414Tackar så mkt, nu har jag lagt upp bilder också!! Är nöjd
Nuförtiden så sitter 90% av alla med bredband, för mig går det snabbt att ladda upp bilder iaf som är direktlänkade som dina. Det tar ju inte så mycket/st.
Om jag ska kommentera bilderna så säger jag inte så mkt. Jag gillar verkligen elden i brasan och kvällssolen. Keep them coming!
Alla ni som har hemsidor, är det ok att jag länkar era hemsidor från min?
Micke O... Är det Olsson i efternamn? Har glömt...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|