Diskutera Digital Fotografering här

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Varför lägga upp bilder som du inte är riktigt nöjd med om du nu fotar för din egen skull?

/Karl
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Vad tar ni för en bild från en bandag då? Jämför A4 priser? Jag tar 129:- inkl. moms, något som jag eg. nästan tycker är för billigt. Många som köpt bilder har däremot återkommit. Tycker att 149:- SKA man eg. ha för en 21x30 bild.

- Johan
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag lägger upp alla bilder som är av "godkänd" kvalitet. Sedan tycker jag själv att det alltid blir ett knippe "kanonbilder". När jag lägger ut bilder på sidan så är de alltid ored, komprimerade etc, när någon sedan väljer att köpa så redigerar jag just den bilden innan jag skickar iväg för framkallning.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
KetogaN skrev:
2170608 Varför lägga upp bilder som du inte är riktigt nöjd med om du nu fotar för din egen skull?

/Karl

För någon annan kan det bilden vara perfekt. Det kanske är dom själva på bilden och den betyder något för dom. Jag kanske anser att skärpan inte var 100a perfekt eller så men för personen på bilden spelar det ingen roll.

mr_rockster skrev:
2170701 Jag lägger upp alla bilder som är av "godkänd" kvalitet. Sedan tycker jag själv att det alltid blir ett knippe "kanonbilder". När jag lägger ut bilder på sidan så är de alltid ored, komprimerade etc, när någon sedan väljer att köpa så redigerar jag just den bilden innan jag skickar iväg för framkallning.

Precis så gör jag också.


mr_rockster skrev:
2170638 Vad tar ni för en bild från en bandag då? Jämför A4 priser? Jag tar 129:- inkl. moms, något som jag eg. nästan tycker är för billigt. Många som köpt bilder har däremot återkommit. Tycker att 149:- SKA man eg. ha för en 21x30 bild.

- Johan

Jag har inte brytt mig om att sälja något tidigare men ska jag leverera en bild till någon privatperson tänker jag ta 150kr för digitalbilden i full storlek. Finns det flera bilder på samma person blir det ett paketpris.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag tycker bara att det redan finns så många som tar "dussin" bilder och spyr ut dom över åkarna. Roligare en högre kvalitet och få bilder.
Men det är min högst personliga åsikt och inte menat som kritik om någon nu tar åt sig.

Jag fotar som sagt enbart för min egen skull och inte för att så många som möjligt ska få se sig själv på bild.

/Karl
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag kommer att fota helt för min egen skull men lägga upp dem då och då (obs UTAN rosa kladd i fortsättningen :rolleyes:) eftersom det alltid finns någon som kan vara intresserad av ett foto.

Men jag är så långt ifrån att ta riktigt snygga kvalitetsfoton som man kan vara ännu. Så det blir mest för dokumentation och eventuella dårar som vill ha en bild eller två på sig själva får så gärna det :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
KetogaN skrev:
2170767 Jag tycker bara att det redan finns så många som tar "dussin" bilder och spyr ut dom över åkarna. Roligare en högre kvalitet och få bilder.
Men det är min högst personliga åsikt och inte menat som kritik om någon nu tar åt sig.

Jag fotar som sagt enbart för min egen skull och inte för att så många som möjligt ska få se sig själv på bild.

/Karl

Helt klart vettigt.
Tanken för mig var att hålla nere antalet bilder och ha kvalitet men när man går runt en hel dag och det är en massa folk man känner där blir det en hel del bilder. Polarna vill se bilderna sen osv. Känns lite trist att 'sitta inne' med bilderna då.

Som du säger blir lite det lite söndertjatat om man smattrar av 400bilder och mer eller mindre slänger ut allt på webben rakt av.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
JAG brukar göra som så att är jag på t.ex en Supermoto tävling en heldag så brukar jag försöka få några bra bilder på varje förare (eftersom förarna efterfrågar det till tackkort och sådant sedan också) under kvalen. Sedan under racen leker jag och testar lite mer, samt försöker ta lite racebilder och sådant. Jag gillar också att leka och testa med långa slutartider (panoering), vidvinkel etc och inte bara ta de klassiska korten från sidan och framifrån. Sedan anser JAG att i stort sett alla kort jag lägger ut på hemsidan är helt okej, både kompensationsmässigt och kvalitetsmässigt, men det är ju förståss bara min högst personliga åsikt.

- Johan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
KetogaN skrev:
2170408 Jag tar betydligt mer för en fullsize digital bild ur min kamera, prova lägg på en nolla. Och då får man inte använda den hur som helst heller.
Men det är ju upp till var och en och hur pass man värderar sina bilder.

Jag kör hellre några få kanonbilder än 200 liknande bilder i medelmåttig kvalite.
(jag är inte ute efter att sälja, utan tar bilder för min egen skull)

/Karl


Jag blir jätteglad när folk vill ha mina bilder. Det räcker för mig egentligen. Femtiolappen är bara lite "för besväret"
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
ÄNTLIGEN!!!!
Nu har jag fått internet i nya huset:=) nu ska jag ta atg i fotningen igen:=)
Har varit dåligt med det i veckor nu....knappt testat nya sakerna.
Vilka ska till lkpg och fota i helgen?
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Ni som har Canon 70-200/2.8L image-stabilized objektivet..märker ni av att det låser sig då man panorerar ibland..liksom segar för att sedan hoppa till? Eller hade jag bara otur då jag knäppte...ca 15 000ggr :näsblod ?

Märkte det sist jag var ute o busade också..
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nursey skrev:
2174961 Ni som har Canon 70-200/2.8L image-stabilized objektivet..märker ni av att det låser sig då man panorerar ibland..liksom segar för att sedan hoppa till? Eller hade jag bara otur då jag knäppte...ca 15 000ggr :näsblod ?

Märkte det sist jag var ute o busade också..

Men Nursey.. Du får ju iaf öppna manualen och titta när du handlar ett så dyrt objektiv. ;)

Om du slår om switchen "stabilizer mode" till läge 2 så stabiliserar den endast i höjdled, det underlättar (är en förutsättning) när man panorerar.. ;)

/Karl
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
KetogaN skrev:
2175024 Men Nursey.. Du får ju iaf öppna manualen och titta när du handlar ett så dyrt objektiv. ;)

Om du slår om switchen "stabilizer mode" till läge 2 så stabiliserar den endast i höjdled, det underlättar (är en förutsättning) när man panorerar.. ;)

/Karl

:rodnar *blondemoment* (jag har många sånna) tack :rodnar
 
Last edited by a moderator:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Har äntligen fått min kamera nu. Men nu ska man bara börja lära sig fota ordenligt. va ute med flickan o fotade lite igår o blev rätt nöjd med resultatet för att vara andra gången jag fota.

sen så ska jag nog köpa nåt mer objektiv men vet inte riktigt vilket än.

Här är lite av resultatet igår iallfall

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=10633&back=photosessions.php?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Fint Clifton!! Kamera rockar :banana
Själv testade jag lite foto i regning miljö idag=) svårt att få till det...
1.jpg

5.jpg

7.jpg

13.jpg
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Clifton skrev:
2176499 Har äntligen fått min kamera nu. Men nu ska man bara börja lära sig fota ordenligt. va ute med flickan o fotade lite igår o blev rätt nöjd med resultatet för att vara andra gången jag fota.

sen så ska jag nog köpa nåt mer objektiv men vet inte riktigt vilket än.

Här är lite av resultatet igår iallfall

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=10633&back=photosessions.php?


Jättefina, Clifton :tummenupp skall bli intressant att se fler.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
2177306 Fint Clifton!! Kamera rockar :banana
Själv testade jag lite foto i regning miljö idag=) svårt att få till det...

Lite konstruktiv kritik. Hoppas du inte gråter dig till sömns :pannkyss
Saknar fart i bilderna, ser ut som dom står stilla.

Vad tycker du om nya kameran då? Måste ju vara skillnad när du bytt ner dig :hihi
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
WestW skrev:
2177709 Lite konstruktiv kritik. Hoppas du inte gråter dig till sömns :pannkyss
Saknar fart i bilderna, ser ut som dom står stilla.

Vad tycker du om nya kameran då? Måste ju vara skillnad när du bytt ner dig :hihi


Hehe:=)
Ja det saknas fart i bilderna:=) stod i samma kurva (nära bilen för det öste ner stundtals) därav kruxet, sen var det ju knappast nån vidare fight på banan, kanske 5 st som lite sporadiskt åkte förbi:=) ska försöka pricka in nästa tävling. Bilderna är beskurna också:=/ Ska till SM/RR och fota lite tänkte jag, då kanske man kan lära sig ett och annat :banana
Kameran kan jag iaf till 20% nu :3freak och den är skön:=)
Vilka jävla ursäkter :hihi

Knattarn bjöd på bra träningstempo för ett tag sen. Mycket motljus var det...
Knattar.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top