Diskutera Digital Fotografering här

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Försökte söka på detta men "sidan kunde inte visas" ggggrrrr.

Nu har jag varit på RR och plåtat. Vill lägga en logga på bilder innan jag slänger upp dem..hur gör man? Har photshop cs.
Tack på förhand :)


Edit..nöden har ingen lag..jag hittade ingen som kunde förklara så jag gjode min egna variant. Här är länken till fotona http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120114
och diverse kommenatarer. Som sagt aldrig plåtat hojar eller NÅGOT annat som är rörligt så detta var mest på test, men jag lägger upp dem likväl så kan ni berätta hur man blir lika bra som ni är :) för faan vad mycket sudd det blev.
 
Last edited by a moderator:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Vill också ha min kamera nu. Har beställt 1 olympus e500 från onoff för 4 veckor sen o varje gång jag kommer ner säger de att den kommer nästa vecka. O så har det hållt på nu.

Hade köpt den i en annan affär om jag kunde. Men onoff hade bäst pris just då o jag vill betala 2000 direkt o sen resten på avbetalning så därför kan jag inte köpa den över nätet heller =/.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Nursey skrev:
2159884
Nu har jag varit på RR och plåtat. Vill lägga en logga på bilder innan jag slänger upp dem..hur gör man? Har photshop cs.
Tack på förhand :)

Här är en utsökt beskrivning på hur man skapar watermarks i en hel omgång bilder. Se till skapa ditt eget vattenmärke först som du gillar. Sen kör du igång med bearbeta bildderna. SOm tips kan även nämnas att justering av loggan till mitten eller nederkant gör du enklast med "align" top/bottom/left/right... På det viset slipper du en logga felplacerad oberoende om bilden är porträtt eller landskap.

Får du problem kan du höra av dig.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Fetaste sladden på Supermoto tävlingen i Örebro i lördags :rock
 

Bifogat

  • jansson.jpg
    jansson.jpg
    118.7 KB · Visningar: 77

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
Det enda som är synd med sista bilden (den som fått så mycket beröm..) är egentligen hojarna. hade de inte varit där, eller kanske legat på en snygg rad, eller om det bara hade varit en, hade bilden varit ännu bättre i mina ögon.

Vansinnigt vacker bild i vilket fall som helst. Domedagsracing!
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
zhapod skrev:
2163166 Det enda som är synd med sista bilden (den som fått så mycket beröm..) är egentligen hojarna. hade de inte varit där, eller kanske legat på en snygg rad, eller om det bara hade varit en, hade bilden varit ännu bättre i mina ögon.

Vansinnigt vacker bild i vilket fall som helst. Domedagsracing!
En annan väldigt bra sak med den bilden är att det är världens mest fotogeniska (?) hoj som ligger i täten... :tungan
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nu kan man även se exif-datan från min kamera i gallerierna på www.toksurfa.com.
Intressant för dom som tycker om mina bilder och vill ta liknande.

/Karl
 
Last edited:

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Nu har jag fått mig en ny kamera! En Canon EOS 350D. Får väl lägga upp lite bilder sen när jag lärt mig fotografera lite bättre!

Tjing!
 

Bifogat

  • canoneos350d.jpg
    canoneos350d.jpg
    103.6 KB · Visningar: 57
  • kamera2.jpg
    kamera2.jpg
    108.1 KB · Visningar: 63

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Får jag fråga vad ni som är ute och fotar på banor tar för en bild som någon vill köpa?

Ingen tidning eller nått utan en som var med och åkte. Ska ha bilden för privat bruk. Hemma på väggen eller på sin hemsida.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
WestW skrev:
2170195 Får jag fråga vad ni som är ute och fotar på banor tar för en bild som någon vill köpa?

Ingen tidning eller nått utan en som var med och åkte. Ska ha bilden för privat bruk. Hemma på väggen eller på sin hemsida.

Digitalt... runt en femtiolapp men dom flesta vill ha utskrivet på A4 eller A3
90/120kr

dvs nästan gratis. Men det är ju ingen business precis
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ljunghusen skrev:
2170205 Digitalt... runt en femtiolapp men dom flesta vill ha utskrivet på A4 eller A3
90/120kr

dvs nästan gratis. Men det är ju ingen business precis

Det är lite synd tycker jag. Jag känner själv att man nervärderar sig själv lite om man skäms för att ta vettigt betalt. Har man handlat prylar för minst 20lax och någon anser att ens bilder är så bra att dom vill köpa en bild så borde den kosta någon krona iaf.

Visst man kan inte ta 1000 lappen för en bild för att täcka varenda lite utgift man haft men 100kr eller mer ska man väl kunna ta utan att skämmas?

Någon som är sugen på att bilda kartell och stressa upp priserna på foton från bandagar :hihi ;)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
2170258 Det är lite synd tycker jag. Jag känner själv att man nervärderar sig själv lite om man skäms för att ta vettigt betalt. Har man handlat prylar för minst 20lax och någon anser att ens bilder är så bra att dom vill köpa en bild så borde den kosta någon krona iaf.

Visst man kan inte ta 1000 lappen för en bild för att täcka varenda lite utgift man haft men 100kr eller mer ska man väl kunna ta utan att skämmas?

Någon som är sugen på att bilda kartell och stressa upp priserna på foton från bandagar :hihi ;)

I'm in ;)

Nej, men allvarligt så är det väl så att folk betalar vad dom tycker att det är värt. Vi får väl se till att ta bättre bilder :) Jag skulle utan vidare kunna betala ett par hundra för en riktigt bra bild på mig själv (egotripp) men nu kör jag ju inte hoj längre så... :hihi
 
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Ljunghusen skrev:
2170205 Digitalt... runt en femtiolapp men dom flesta vill ha utskrivet på A4 eller A3
90/120kr

dvs nästan gratis. Men det är ju ingen business precis

Jag tar betydligt mer för en fullsize digital bild ur min kamera, prova lägg på en nolla. Och då får man inte använda den hur som helst heller.
Men det är ju upp till var och en och hur pass man värderar sina bilder.

Jag kör hellre några få kanonbilder än 200 liknande bilder i medelmåttig kvalite.
(jag är inte ute efter att sälja, utan tar bilder för min egen skull)

/Karl
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
KetogaN skrev:
2170408 Jag tar betydligt mer för en fullsize digital bild ur min kamera, prova lägg på en nolla. Och då får man inte använda den hur som helst heller.
Men det är ju upp till var och en och hur pass man värderar sina bilder.

Jag kör hellre några få kanonbilder än 200 liknande bilder i medelmåttig kvalite.
(jag är inte ute efter att sälja, utan tar bilder för min egen skull)

/Karl


Jag tar också bilder för min egen skull i första hand och vill någon köpa tar jag det som en komplimang att jag gjort ett bra jobb.

Är det en bild jag är supernöjd med skulle jag kunna ta 500kr lätt utan att blinka. Är det en bild av 100 som jag smattrat av på hojar i samma kurva och ser rätt lika ut tror jag att 100-200kr är vad jag kan ta utan att skämmas.

Lägger upp det mesta jag fotar men är bara riktigt nöjd med 10% av dom. Dom 10% är dom jag kan ta 500kr eller mer för utan att skämmas.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top