Diskutera Digital Fotografering här

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Panorering och bildarkiv

Var ute på Sviestad i ösregnet ikväll och fotade. Fy sjutton för blåst och ösregn när man kommer dit i skinnställ. Inga mästerverk är att förvänta sig, men något borde ha blivit hyfsat. Håller fortfarande på och lär mig kameran och alla inställningar. Har även precis börjat fota igen efter många års uppehåll.

Nu till de viktiga frågorna. Kameran är en Canon350D med objektiv Sigma 70-300 påhängt. Försökte mig på panorering. Försökte, utan lyckat resultat, att panorera med slutartider neråt 1/250. Var lat och ställde in tid själv och lät det andra vara på automatik. Var stört omöjligt få något vettigt, annat än suddbilder, ur kameran. Någon som kan ge lite handgripliga tips hur jag enkelt kan börja lyckas bättre? Sökt i tråden och försökt greppa hur jag panorerar. Verkade ändå inte lyckas tillräckligt bra ikväll.

Fråga nummer två rör bildvisning. Har någon tips på ett vettigt bildarkiv där jag kan lägga upp bilderna? När jag tankat upp dem där tänkte jag posta länken hit. Kanske gör nån glad med nåt kort och jag får kommentarer/kritik i retur.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Babar skrev:
2185228
Fråga nummer två rör bildvisning. Har någon tips på ett vettigt bildarkiv där jag kan lägga upp bilderna? När jag tankat upp dem där tänkte jag posta länken hit. Kanske gör nån glad med nåt kort och jag får kommentarer/kritik i retur.

Alltså en server där du via ftp vill tanka upp te.x ett album genererat av Jalbum eller liknande?
Regga egen domän direkt med webhotell, det är kul att ha samt att du bestämmer själv vad som ska finnnas där. Inte svårt och inte dyrt. Annars finns det väl på MSN, Telia mm...
MVH Markus
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Senaste från mig (väldigt komprimerad fil):

bmw.jpg


Broderns 328 kompressor :yoparty
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Babar skrev:
2185228 Var ute på Sviestad i ösregnet ikväll och fotade. Fy sjutton för blåst och ösregn när man kommer dit i skinnställ. Inga mästerverk är att förvänta sig, men något borde ha blivit hyfsat. Håller fortfarande på och lär mig kameran och alla inställningar. Har även precis börjat fota igen efter många års uppehåll.

Nu till de viktiga frågorna. Kameran är en Canon350D med objektiv Sigma 70-300 påhängt. Försökte mig på panorering. Försökte, utan lyckat resultat, att panorera med slutartider neråt 1/250. Var lat och ställde in tid själv och lät det andra vara på automatik. Var stört omöjligt få något vettigt, annat än suddbilder, ur kameran. Någon som kan ge lite handgripliga tips hur jag enkelt kan börja lyckas bättre? Sökt i tråden och försökt greppa hur jag panorerar. Verkade ändå inte lyckas tillräckligt bra ikväll.

Fråga nummer två rör bildvisning. Har någon tips på ett vettigt bildarkiv där jag kan lägga upp bilderna? När jag tankat upp dem där tänkte jag posta länken hit. Kanske gör nån glad med nåt kort och jag får kommentarer/kritik i retur.

http://www.mypix.se/

500 Mb fotoalbum gratis. :tummenupp

H4 skrev:
2185260 Senaste från mig (väldigt komprimerad fil):

bmw.jpg


Broderns 328 kompressor :yoparty

Snygg bild med fina färger, synd bara att bensinstationen är med. Den förstör bilden tycker jag. Det är alldeles för ljust i det gula.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
twinner skrev:
2185254 Alltså en server där du via ftp vill tanka upp te.x ett album genererat av Jalbum eller liknande?
Regga egen domän direkt med webhotell, det är kul att ha samt att du bestämmer själv vad som ska finnnas där. Inte svårt och inte dyrt. Annars finns det väl på MSN, Telia mm...
MVH Markus

Tänkte börja lära mig krypa innan jag springer i full fart.. :) därav den enkla initiala lösningen idag. Ska regga en domän i framtiden. Har grundlagren klara från andra webprojekt. Det som återstår är presentationslagret..

mypix verkar vara en bra lösning. Har även fått tips om photobucket. Får gå till en början.
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Babar skrev:
2185228 Var ute på Sviestad i ösregnet ikväll och fotade. Fy sjutton för blåst och ösregn när man kommer dit i skinnställ. Inga mästerverk är att förvänta sig, men något borde ha blivit hyfsat. Håller fortfarande på och lär mig kameran och alla inställningar. Har även precis börjat fota igen efter många års uppehåll.

Nu till de viktiga frågorna. Kameran är en Canon350D med objektiv Sigma 70-300 påhängt. Försökte mig på panorering. Försökte, utan lyckat resultat, att panorera med slutartider neråt 1/250. Var lat och ställde in tid själv och lät det andra vara på automatik. Var stört omöjligt få något vettigt, annat än suddbilder, ur kameran. Någon som kan ge lite handgripliga tips hur jag enkelt kan börja lyckas bättre? Sökt i tråden och försökt greppa hur jag panorerar. Verkade ändå inte lyckas tillräckligt bra ikväll.

Fråga nummer två rör bildvisning. Har någon tips på ett vettigt bildarkiv där jag kan lägga upp bilderna? När jag tankat upp dem där tänkte jag posta länken hit. Kanske gör nån glad med nåt kort och jag får kommentarer/kritik i retur.

Testa att stå parallellt med banan, alltså med magen mot banan. Brett isär med fötterna, följ motivet med kameran redan långt innan du tänkt trycka av och fortsätt följa med även efter att du tryckt av. Håll armarna tajt mot kroppen för att få stöd och vrid överkroppen endast vid midjan. Ut och öva på bilar vid närmsta väg, var dock beredd på att folk kommer att nita i tron att du skjuter laser :)

Ju närmare motivet du står och ju snabbare det går - desto svårare blir det. Åker motivet fort, stå längre ifrån.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
panorering samt träningsbilder

Inser genast ett fatalt fel jag gjorde. Fixerade inte armarna efter kroppen. Ska öva massor på det där ute på Sviestad.

Det jag fotade idag tankade jag upp till ett album på mypix. Orkar inte redigera eller plocka undan mer än jag gjort redan. Blev 144 bilder kvar av nästan 500. Albumet ska ligga öppet fritt för vem som helst att ladda/beställa. Håll till godo med mitt första övningsförsök på nya kameran.

De som läser detta får gärna sprida infon till de som var där. Skicka bara en hälsning där eller pm här varför bilden föll i smaken så är jag nöjd. Det är massupplägg av bilder. Men syftet idag var testa/öva teknik och inte kvalitet. Frös dessutom så jag skakade mot slutet. Eventuella bra bilder är ren bonus av allt jag tog.

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JONOEPLPNOO

ps. brukar man posta info om nya bilder på mer ställe än i denna tråd??
 

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
2185857 Den här killen tar sjukt grymma bilder. Har följt hans verk på fotosadan ett tag. I senaste numret av DigitalFoto är det ett reportage om honom.

http://www.taigavision.com/

Naturfotografer, se och lär. ;)
Inte illa pinkat!
Har man fetingtelen och tid över så ska det nog inte vara några problem ;)
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Var ute o kollade minneskort idag eftersom jag har dagisstorlek på mina kort fortfarande. 2GB finns knappt att hitta och 1GB går på 130 yoyos :skrämd
Så dyrt är det väl ändå inte hemma?
Skall bli skönt att komma hem till civilisationen igen :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nursey skrev:
2187264 Var ute o kollade minneskort idag eftersom jag har dagisstorlek på mina kort fortfarande. 2MB finns knappt att hitta och 1MB går på 130 yoyos :skrämd
Så dyrt är det väl ändå inte hemma?
Skall bli skönt att komma hem till civilisationen igen :tummenupp

1MB? :va
Då kan du leta läääänge. 1 Gb däremot...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nursey skrev:
2187264 Var ute o kollade minneskort idag eftersom jag har dagisstorlek på mina kort fortfarande. 2MB finns knappt att hitta och 1MB går på 130 yoyos :skrämd
Så dyrt är det väl ändå inte hemma?
Skall bli skönt att komma hem till civilisationen igen :tummenupp

Compact flash? Nae, här får du 2gb för det priset
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Nursey skrev:
2187264 Var ute o kollade minneskort idag eftersom jag har dagisstorlek på mina kort fortfarande. 2MB finns knappt att hitta och 1MB går på 130 yoyos :skrämd
Så dyrt är det väl ändå inte hemma?
Skall bli skönt att komma hem till civilisationen igen :tummenupp

Köp ett 4 Gb kort, 2249 kr. http://www.webhallen.com/prod.php?id=36175
Jag är grymt nöjd med mitt. :tummenupp

8 Gb för 4195:-, inte så farligt. http://www.webhallen.com/prod.php?id=56644


http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=163&chr=S&sort=0
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag är, efter att ha testat EOS 350D, och andra EOS.. ganska imponerad.
Köpte en Olympus SP500, pga att jag inte har pengar till en äkta systemkamera.
Visst, fin kamera, (SP500)men när man inte kan ställa in bländare/slutare som man vill, utan bara via blippen är det inte riktigt bra ändå.
Nu skar ju hojen, så det lär nog dröja innan jag kan köpa en bra digital systemkamera. Men om man anstränger sig så går det ganska bra.
Tyvärr är man väldigt begränsad på en sån här kamera.
Mest irriterande är ju autofokusen och avsaknaden av objektivinställningar.
Nåja. snart, kanske...

Faktum är att när man lärt sig fokusera på en vanlig kamera så kan man göra fina racingbilder, denna är tyvärr svårare.
 

Bifogat

  • P2230046 (Medium).JPG
    P2230046 (Medium).JPG
    36.1 KB · Visningar: 61
  • P1140014 (Medium).JPG
    P1140014 (Medium).JPG
    40.4 KB · Visningar: 61
  • P2230048 (Medium).JPG
    P2230048 (Medium).JPG
    50.3 KB · Visningar: 67

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Thundercat skrev:

Korten är säkert jättefina...men...om kortet lägger av då? Är det inte bättre att sitta på 4X1Gb eller 2X2Gb istället? Då har du fortfarande mkt plats för foto och du har garranterat ett (eller flera) kort som funkar fortfarande. Sannolikheten att 2 kort lägger av samtidigt är ju inte lika stor som att 1 ska göra det.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Nu håller jag på att lära mig photoshop (sakta men säkert) här är bilder som jag mekat med lite (Rizla bilden har fått proffsmek av en mycket duktig fotograf här på SH och den andra har jag pulat med lite..blev lite väl mycket vinjett på den hehe). Förminskade så de skulle få plats här.
 

Bifogat

  • IMG_2389_Optimized-by-Karl .jpg
    IMG_2389_Optimized-by-Karl .jpg
    53.6 KB · Visningar: 93
  • IMG_2644optimised .jpg
    IMG_2644optimised .jpg
    53.9 KB · Visningar: 84

MikkE

Guest
Nursey skrev:
2189015 Nu håller jag på att lära mig photoshop (sakta men säkert) här är bilder som jag mekat med lite (Rizla bilden har fått proffsmek av en mycket duktig fotograf här på SH och den andra har jag pulat med lite..blev lite väl mycket vinjett på den hehe). Förminskade så de skulle få plats här.
Fina, skulle vara kul att se i liiiiite större stl iaf :)
Förminska bilden till typ 800 pixlar i bredd i PS.
Arkiv --> Spara för webben --> Välj kvalité (0-100) så att bilden blir typ 120Kb stor.
Det är lugnt, SH har utrymme ;)
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
MikkE skrev:
2189687 Fina, skulle vara kul att se i liiiiite större stl iaf :)
Hade den i 800 pixlar men kvaliteten var 200. Skall göra om det :)

MikkE skrev:
Det är lugnt, SH har utrymme ;)
Hähä :tuttar (jag vet ju inte sånna saker :tomten )

Edit Piaf:
Här är Rizlahojen

Edit 2..det blir ju sugig kvalitet :huvet Jag ger upp :4skrika
 

Bifogat

  • RizlaK.jpg
    RizlaK.jpg
    121.9 KB · Visningar: 85
Last edited by a moderator:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top