Diskutera Digital Fotografering här

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Bilderna behöver definitivt inte vara skarpa över hela motivet speciellt om man vill förmedla en fartkänsla, dock tycker jag att skärpan bör vara där på någon detalj så blicken inte flackar över bilden.

bara mina 2c.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
KetogaN skrev:
2316134 Bilderna behöver definitivt inte vara skarpa över hela motivet speciellt om man vill förmedla en fartkänsla, dock tycker jag att skärpan bör vara där på någon detalj så blicken inte flackar över bilden.

bara mina 2c.

Jo, men då bör ju inte den detaljen vara en sak långt bak på hojen, bilen eller vad det nu är. KAN ju gärna vara en sak som sitter i området kring föraren och instrumentområdet eller rent av nosen...eller jag tänker fel?
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
JKay skrev:
2316154 Jo, men då bör ju inte den detaljen vara en sak långt bak på hojen, bilen eller vad det nu är. KAN ju gärna vara en sak som sitter i området kring föraren och instrumentområdet eller rent av nosen...eller jag tänker fel?

Beror kanske lite på placeringen av objektet när man komponerar och om objektet kör mot eller ifrån dig..
Men överlag, ja. skärpa på front eller förare brukar funka.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Håller med om att det endast behöver vara en spot som är skärpa på, så till vida den syns ordentligt.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Tjo!!!

Kör just nu med en Canon S2 IS, men tycker inte den räcker till. Så jag lurar på att byta upp mig.

Den som jag kollat på är en Canon EOS 350 D... Känns som en ganska prisvärd kamera och det är ungeför dom pengarna jag kan lägga just nu

Några bra tips?

/Pierre
 

MikkE

Guest
PierreC skrev:
2317468 Tjo!!!

Kör just nu med en Canon S2 IS, men tycker inte den räcker till. Så jag lurar på att byta upp mig.

Den som jag kollat på är en Canon EOS 350 D... Känns som en ganska prisvärd kamera och det är ungeför dom pengarna jag kan lägga just nu

Några bra tips?

/Pierre
Inte fler tips än att den är en mkt bra kamera, har du stora händer kan den kanske kännas för liten. Har själv haft den och var helnöjd!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
PierreC skrev:
2317468 Tjo!!!

Kör just nu med en Canon S2 IS, men tycker inte den räcker till. Så jag lurar på att byta upp mig.

Den som jag kollat på är en Canon EOS 350 D... Känns som en ganska prisvärd kamera och det är ungeför dom pengarna jag kan lägga just nu

Några bra tips?

/Pierre

Kan bara säja att jag är NÖJD med min!
Lite som MikkE säjer att den är nog något liten...men det löser ett batterigrepp. Fast min förra kamera var ännu mindre än denna så jag tycker den är stor :D .
Men har kommit underfull med att den behöver nog ett batterigrepp.

Annars så har den det mesta som man behöver. (Jaja..om man nu inte har möjlighet som vissa andra att testa Mark II och liknande för att få sitt köpbegär väckt... :hihi )

Du kan köpa den i lugn och ro och veta att den har mer än tillräckligt för att kunna fota länge!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Kan tillägga att jag har fått mitt 256mb CF minne från Canon idag!
GRATIS! :D :yoparty

På paketen som kameran låg i satt det en lapp...."EXTRA EXTRA" och jag följde länkarna där. Reggade mig, fyllde i lite info...VIPS så dimper det ner ett minneskort gratis från CANON!! :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Lite kvällsbilder från Stigtomta:=) Måste spamma lite :huvet
Frank%20(1).jpg


Frank.jpg


Frank%20(2).jpg
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Tack:=) faktist så hade jag en tanke med denna bild.=) skulle se sommrigt ut. kan tillägga att det är sketasvårt att hänga ut från BMW och fota wheelies i dassigt kvällsljus. Det gör jag inte om.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JKay skrev:
2317801 Kan tillägga att jag har fått mitt 256mb CF minne från Canon idag!
GRATIS! :D :yoparty

På paketen som kameran låg i satt det en lapp...."EXTRA EXTRA" och jag följde länkarna där. Reggade mig, fyllde i lite info...VIPS så dimper det ner ett minneskort gratis från CANON!! :tummenupp
Jag hade också tänkt göra så. Men vilket nummer är det man ska skriva in? :va
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Promotion-code>>> Står på kartongen. Jag väntar på ett 512 kort snart:=)

Fack, får ju inget mail med lösenord från Canon, har reggat mig två gånger med olika adresser. Jävla skitcanon :fatta!
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Esquire skrev:
2318135 Jag hade också tänkt göra så. Men vilket nummer är det man ska skriva in? :va

Ännu enklare än numret på kartongen är att ta serienumret på undersidan av KAMERAN!
Jag provade 3 ggr, med dem olika numrena som är på kartongen och då funkade det inte.

twinner skrev:
2318249 Promotion-code>>> Står på kartongen. Jag väntar på ett 512 kort snart:=)

Fack, får ju inget mail med lösenord från Canon, har reggat mig två gånger med olika adresser. Jävla skitcanon :fatta!

Har du fyllt i rätt mailaddress?
Sen tog det ett taga innan jag fick mailet med mitt lösen.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
JKay skrev:
2318349 Ännu enklare än numret på kartongen är att ta serienumret på undersidan av KAMERAN!
Jag provade 3 ggr, med dem olika numrena som är på kartongen och då funkade det inte.



Har du fyllt i rätt mailaddress?
Sen tog det ett taga innan jag fick mailet med mitt lösen.

Fixat nu:=) tog en timme innan mailet brände till min låda:=)
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
MikkE skrev:
2318596 Fan va snygg bild på simhopparen!!!

Ja den är riktigt najs (burger king reklamen).
Tycker mig se tendens till skärpehalos runt själva hopparen, men det kan vara skitskärmen på jobbet också!

Har du skärpt den mycket Markus?

/Karl
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
2318596 Fan va snygg bild på simhopparen!!!
:pannkyss Tack:=)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tack för tipsen om att man kunde få CF-kort från Canon:=) Jag hade inte fattat det om jag inte läste här varje dag. När kameran kom hem så stod (Tyska) det ju iofs nåt om CF-kort på förpackningen, men när jag inte hittade nåt kort i paketet så sket jag i det :D

APpPropå foto så har ju veckans bildtema rullat igång igen vad jag förstått. Man kanske skulle sätta fart med fotandet :död

KetogaN skrev:
2318788 Ja den är riktigt najs (burger king reklamen).
Tycker mig se tendens till skärpehalos runt själva hopparen, men det kan vara skitskärmen på jobbet också!

Har du skärpt den mycket Markus?

/Karl

Tackar :)
Njäää, har ställt in lite i Digital professional- proggat. Lite ljus och shit, sen lade jag till ram i PS, kommer inte ihåg hela processen. Orginalet ser inte lika färgstarkt ut, men lika skarpt. Här är exif från orginal.
EDIT: Det är lite färgbalans och aningen skärpa. Jag som var så anti alla redigerade bilder :banana Jag kommer desvärre inte ihåg allt jag gör pga min begränsade kunskap innom PS :huvet Man vrider och skjuter lite reglar helt enkelt.=) Samma sak som när jag gör musik, vet inte hur jag gör eller om det är trioler eller 4-takt :hihi

Nu! EDIT, kollade proggat: RGB. Color Saturation, Så gjorde jag.Enkelt.

File name
_MG_5270.CR2
Camera Model Name
Canon EOS 30D
Shooting Date/Time
2006-07-19 21:43:22
Tv(Shutter Speed)
1/2000Sec.
Av(Aperture Value)
F4.0
Metering Modes
Evaluative metering
Exposure Compensation
-1
ISO Speed
500
Lens
100-300mm
Focal Length
126,0 mm
Image size
3504 x 2336
Image Quality
RAW
Flash
Off
White Balance
Auto
AF mode
AI Servo AF
Picture Style
Standard
Parameters
Tone Curve : Standard
Sharpness level : -
Pattern Sharpness : -
Contrast : 1
Sharpness : 5
Color saturation : 2
Color tone : 2
Color matrix
-
Color Space
AdobeRGB
File Size
7047 KB
Drive Mode
High-speed continuous shooting
Owner's Name
unknown
Camera Body No.
230100508
 
Last edited:

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
twinner skrev:
2317848 Lite kvällsbilder från Stigtomta:=) Måste spamma lite :huvet
Frank%20(1).jpg

Jag blir helt mållös när jag ser bilder som denna! Riktigt j*vla bra bild, klart värt att printa i stort format och hänga på väggen! :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top