Diskutera Digital Fotografering här

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
twinner skrev:
2307310 Fackkkkk:=)
Många fina bilar fanns det.

Snyggt!!!

Jag tycker inte dom är för mörka, på min skärm är dom helt perfekta (och min skärm är kalibrerad så kom inte med nått.. ;) ;) )
Vilken puts dom har på grejjerna.. :Bugar

/Karl
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Bidrar med ett foto från Falsterbo Horse Show...(Fan...jag lyckades få PRESSband runt armen!!)
Så är det när man känner CREW! :D

fhs1.jpg
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
JKay skrev:
2308625(Fan...jag lyckades få PRESSband runt armen!!)

Du hade inte PRESSbandet kvar när du satt vid photoshop förstår jag.. var är färgprofilen din mupp?! :)
Vi har ju talat om färg och bilder på datorer.
sRGB, sRGB, sRGB, sRGB!!! jag kommer mailbomba dig tills du kommer ihåg.. ;)
Bra action i bilden annars!!

/Karl
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
KetogaN skrev:
2308825 Du hade inte PRESSbandet kvar när du satt vid photoshop förstår jag.. var är färgprofilen din mupp?! :)
Vi har ju talat om färg och bilder på datorer.
sRGB, sRGB, sRGB, sRGB!!! jag kommer mailbomba dig tills du kommer ihåg.. ;)
Bra action i bilden annars!!

/Karl

Jajajajajaja!!!!
Jag skaaa ändra! Fixar ju det i RAW programmet annars.....nu fotade jag direkt i jpeg.

Tack!
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Vilken eller vilka tidningar rekommenderar ni om man vill lära sig lite mer om fotografering?

//Mheel
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Twinner ville att jag skulle skriva lite om mina tankar kring kamerahuset jag har fått låna (Canon EOS 1D Mark II)

Det är inte den senaste "N" modellen så bildskärmen är 1,8" eller nått och buffertminnet sägs vara lite mindre.

Allt jag skriver är i referens till min 30D för det är den jag har mest erfarenhet av.

Första intrycket är att den är väldigt gedigen, den ligger bra i handen och avtryckaren känns mer distinkt än på 30D. Vertikalgreppet är inbyggt i kameran och det känns stabilt. Menysystemet är HELT annorlunda och i början undrar man va fan dom tänkt på när dom designat hur det ska fungera. Efter ett tags användande kommer man in i det.

Den är damm och fukttätad, inget jag testade men det känns bra om det skulle börja regna att man slipper springa för livet.

När jag tog lite testbilder slogs jag först av den SJUKA hastigheten, den låter som en kulspruta, 8,5bilder per sekund och RAW äter minneskort så det står härliga till. 2GB försvinner på nolltid om man testar panoreringar och skjuter i serietagning.

Autofokusen känns betydligt säkrare, den sitter direkt även i svåra ljusförhållande. Min 30D har en tendens att ställa fokusen ganska godtyckligt i första bilden i en serie (=man kan kasta den första bilden som regel), det gör inte 1D, där sitter den direkt.

ISO står med tydliga siffor i en separat display på baksidan så man behöver inte knappa för att se inställningen.

Slutaren är ganska ljudlig så man är inte speciellt hemligt när man drar av en serie (om man nu skulle vilja vara det)

1D är en proffskamera och det märks.

Bilder som jag tagit med kameran hittar du här:
http;//www.toksurfa.com/foton

/Karl (som måste börja spara)
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
MikkE skrev:
2312154 Jahopp, då blir det den jag köper då :)
Låter som en fröjd att få smattra med den!

Kanske borde nämna i det hela att jag producerar lika bra bilder med min 30D som med Mark II:an.
Det är bara minneskorten som går åt som fan.
:)

/Karl
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Oj, Canon 1D var inte billig. :eek:

Har bara en kompaktkamera just nu men kommer kunna prova en Alpha 100 (Sony/Konica Minolta) snart. Ska bli intressant att se om man lyckas få till nå foton med en sådan... amatör som man är. Hälften av alla förtkortningar och symboler på såna där kamerar är rena grekiskan, :hihi Men lite roligt är det allt...

http://www.dpreview.com/articles/sonydslra100/
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Testar en bild från Knutstorp igår
2429278920082629772MVvrmr_fs.jpg
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kom på när jag fotade igår att det blir lite tråkigt att jaga perfekta bilder med superduperskärpa precis hela tiden.

Vet inte om det är bara jag men jag kan tycka en bild som denna kan vara schysst också. Inget man skriver ut och sätter på väggen men den säger rätt mycket. Det gick fort och det ska nästan va lite suddigt för att känslan ska förmedlas.

PICT6346.JPG



Hade en amatör tagit kortet med sin kompaktkamera hade det varit en skitbild men när jag som proffs fotar är det konst!!! :lol
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Oas:
Längre slutartider så kommer du att bygga in en större fartkänsla i bilden!
(Ja KetogaN...jag har lyssnat på dig :hihi )

Annars helt okej Oas!
 

MikkE

Guest
WestW skrev:
2315833 Kom på när jag fotade igår att det blir lite tråkigt att jaga perfekta bilder med superduperskärpa precis hela tiden.

Vet inte om det är bara jag men jag kan tycka en bild som denna kan vara schysst också. Inget man skriver ut och sätter på väggen men den säger rätt mycket. Det gick fort och det ska nästan va lite suddigt för att känslan ska förmedlas.

Hade en amatör tagit kortet med sin kompaktkamera hade det varit en skitbild men när jag som proffs fotar är det konst!!! :lol
:lol :lol

Men va fan, vart var du då!?!?!? Gick du runt med stor svart glugg och rakad skalle? Jag var ju också där igår :fatta!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128388
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top