Twinner ville att jag skulle skriva lite om mina tankar kring kamerahuset jag har fått låna (Canon EOS 1D Mark II)
Det är inte den senaste "N" modellen så bildskärmen är 1,8" eller nått och buffertminnet sägs vara lite mindre.
Allt jag skriver är i referens till min 30D för det är den jag har mest erfarenhet av.
Första intrycket är att den är väldigt gedigen, den ligger bra i handen och avtryckaren känns mer distinkt än på 30D. Vertikalgreppet är inbyggt i kameran och det känns stabilt. Menysystemet är HELT annorlunda och i början undrar man va fan dom tänkt på när dom designat hur det ska fungera. Efter ett tags användande kommer man in i det.
Den är damm och fukttätad, inget jag testade men det känns bra om det skulle börja regna att man slipper springa för livet.
När jag tog lite testbilder slogs jag först av den SJUKA hastigheten, den låter som en kulspruta, 8,5bilder per sekund och RAW äter minneskort så det står härliga till. 2GB försvinner på nolltid om man testar panoreringar och skjuter i serietagning.
Autofokusen känns betydligt säkrare, den sitter direkt även i svåra ljusförhållande. Min 30D har en tendens att ställa fokusen ganska godtyckligt i första bilden i en serie (=man kan kasta den första bilden som regel), det gör inte 1D, där sitter den direkt.
ISO står med tydliga siffor i en separat display på baksidan så man behöver inte knappa för att se inställningen.
Slutaren är ganska ljudlig så man är inte speciellt hemligt när man drar av en serie (om man nu skulle vilja vara det)
1D är en proffskamera och det märks.
Bilder som jag tagit med kameran hittar du här:
http;//www.toksurfa.com/foton
/Karl (som måste börja spara)