Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hygge skrev:
2293714 Här är några bilder jag tagit sista dagarna.. Är det nästa fredag kl 12 som är deadline för bildtema tävlingen då? Måste fixa nån fin bild tills dess då.. Hur funkar dessa? / Fredrik

Svanen är lite oskarp :) Solnedgången vacker och månen fin :tungan
Summering: Fina:=) :tummenupp
Bättre att länka från orginalspace så du slipper ladda upp på SH med förlorad kvalle. :yoparty
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
PierreC skrev:
2294969 http://pierre78.mine.nu/rorken060702/imagepages/image37.html
Denna är tagen med slutartid 1/125 allt annat på automatik...
För övrigt en av få skarpa bilder.... vid samma tillfälle....

Steg ett känns ju som att sluta använda automatiken... Men finns det några bra tipps man kan utgå ifrån.

Kameran är en Canon PowerShot S2 IS... Man ska ju börja nånstans....

/Pierre

Snygg!
Tror du börjar som jag, försöker få bilder, inser att man ska ta fokus där man vill knäppa, sen panorera.
Jag har inte kommit mkt längre än så, men just vid panoreringsbilder kan man komma ganska långt med en enkel kamera.
Bra jobbat iaf! :tummenupp

Ang. automatik och att testa annat finns det säkert nån som kan ge bra tips, men jag hade, trots olika avancerade småkameror stora problem med att få vad jag ville på dem.
Faktiskt mkt enklare med en slr.
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Nu, när vi är inne på det (ursäkta, kanske har vatt upp, men jag orkar inte läsa igenom alla sidor... har någon tips på var man kan ladda upp bilder? Som sagt, om man har en bra bild blir det ju ändå bara en ganska tafflig en om den ska laddas upp här...
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
rimag skrev:
2294413 Någon som kan tipsa om var man kan få en bild i 50x70 utprintad? Är sugen på att få upp lite av mina egna bilder på väggarna! Vore även bra att få reda på vad som gäller i DPI för att få bra kvalitet vid större utskrifter!

Lite summering av vad jag minns av mina utflykter i tryckerivärlden. Är några år sen nu. Fotomagasin som som Bomber, Slitz, o andra liknande av samma tryckkvalitet trycks i 133lpi. Där lpi är linjer per tum. Grovt sett var nog lpi = dpi / sqrt(2) = dpi / 1,41 . Räknar man dpi blir det ca 200dpi/tum.

Har du 70cm -> 70*200 punkter och över det ska räcka för ganska vettig kvalitet.. Fler punkter leder till bättre.... ;) Snälla rätta mig nån om jag minns fel på nån detalj..

Ska väl räcka skicka bild av tillräcklig upplösning. Därefter ange vilken storlek utskriften ska få. Har själv aldrig dragit upp ett eget foto förut. Misstänker du får se en förhandstitt av hur bilden kommer bli layoutmässigt på på skärmen innan du sänder beställningen. DÅ avser jag vilka proportioner den får och hur skalningen tar effekt. Själva orderproceduren kan nog andra besvara bättre..
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
rimag skrev:
2295743 Fint, men hur gör jag praktiskt med bilderna? Säg att jag har en bild som är 3008x2000, 240pix/inch. Jag måste väl anpassa bilden till 50x75 antar jag, men hur gör man det praktiskt sett?

Du förstorar bilden i photoshop, 3008x2000 pixlar blir 75x49,87cm om du förstorar den proportioneligt. Du går in på bild-bildstorlek i menyn, alt+ctrl+s.


Du behöver bara säga vilka mått du vill ha den utskriven i och se till att proportionerna är de rätta.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Thundercat skrev:
2295838 Du förstorar bilden i photoshop, 3008x2000 pixlar blir 75x49,87cm om du förstorar den proportioneligt. Du går in på bild-bildstorlek i menyn, alt+ctrl+s.


Du behöver bara säga vilka mått du vill ha den utskriven i och se till att proportionerna är de rätta.

Förstora är lite fel val i det sammanhanget. Man ändrar dokumentstorleken som blir utskriftsformat och därmed dpi/lpi. Pixelantalet ska vara oförändrat när du är klar! Förstorar man samplar photoshop om bilden! Gå fortfarande in på "Image size" men missa INTE att kryssa bort rutan "resample image". Förändra fortfarande proportionerligt.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
rimag skrev:
2295743 Fint, men hur gör jag praktiskt med bilderna? Säg att jag har en bild som är 3008x2000, 240pix/inch. Jag måste väl anpassa bilden till 50x75 antar jag, men hur gör man det praktiskt sett?

3008 x 2000px blir ungefär 12.5 x 8tum eller 31 x 20cm om du har 240px/tum

Ska du göra den 70 x 50cm så blir det alltså ungefär 120ppi

Tankar du upp ditt orginal till Crimson så kan du sen välja hur stor du vill ha den. Du behöver inte göra någonting med bilden om du inte vill.
Man kan interpolera upp bildstorleken i PS så att det blir lite fler pixlar i orginalet så blir den inte så grynig om du tittar på den på nära håll.

Ska bilden bli riktigt bra så bör du nog upp i 200ppi det vill säga att bilden du ska ladda upp ska hålla ungefär 5500 x3900 px.

Kolla lite på länken här under så klarnar kanske begreppen lite.

http://www.moderskeppet.se/photoshop/presenter_forstora.php

http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php

/Blue
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har min nya kamera kommit. Jag har kännt mig som ett litet barn på julafton hela dagen. Ni kanske kan gissa ungefär hur det kändes att sitta och vänta på att batterierna skulle laddas? :)

På den ena medskickade bilden är det den nya kamera till vänster och den gamla kameran till höger.

Den nya:
* Canon EOS 350D
* Batterigrepp
* Canon 18-55mm objektiv
* Sigma 70-300mm objektiv
* Polarisationsfilter
* IR-filter (kan inget om IR-foto, men kan ju alltid experimentera lite)
Dessutom sitter det UV-filter på båda objektiven.

Den gamla:
* Pentax K1000
* Pentax 55mm
* Expert 28mm vidvinkel
* Expert 135mm tele
* Nissin blixt och filter till den
På alla tre objektiv sitter det skylight-filter.

Den gamla trotjänaren fungerar hyfsat men jag har varit sugen på en digital systemkamera i ett antal år så nu blev det dags att göra slag i saken.

Hittils är jag grymt nöjd iaf. Förut så var man ju tvungen att ha en zen-mästares lugn för att ta ett bra kort, men nu bränner man bara iväg ett dussin bilder och hoppas att någon av dem blir bra. De som inte blir bra kan man kasta direkt och man måste inte vänta på framkallning innan man ser resultatet.



Jag kände mig lite leksugen, så jag bifogar även första bilden jag har tagit med IR-filtret. 15sek exponeringstid vid ISO 400.
 

Bifogat

  • kamurrorna2.jpg
    kamurrorna2.jpg
    67.9 KB · Visningar: 59
  • irret.jpg
    irret.jpg
    22 KB · Visningar: 72
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Finfint Esquire!! Ser bra ut:=)

Nuså! Köpte en blåsbälg och pensel idag. Ställde kameran på S-rengöring, men skiten försvinner inte. Svarta korn synns i sökaren men inte på bilderna vad jag kan se. Jag gjorde öven rent sökaren.=) Det är lite störande med kornen i sökaren...

Vart kan man lämna in skiten? helst i Sthlm eller i Södermanland. Någon som vet?
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
twinner skrev:
2297540 Finfint Esquire!! Ser bra ut:=)

Nuså! Köpte en blåsbälg och pensel idag. Ställde kameran på S-rengöring, men skiten försvinner inte. Svarta korn synns i sökaren men inte på bilderna vad jag kan se. Jag gjorde öven rent sökaren.=) Det är lite störande med kornen i sökaren...

Vart kan man lämna in skiten? helst i Sthlm eller i Södermanland. Någon som vet?

Jag hade samma problem med min 30D, skiten ligger ovanpå mattskivan :mad:
Dom gjorde rent den på garanti efter mycket om och men, jag anmälde inom 14 dagar eller vad den nu var (från inköp) men kameran kunde jag inte lämna ifrån mig förrän efter en månad. då gällde helt plötsligt inte garantin, dom var stenhårda på canon men YFO lyckades snacka till sig att det skulle vara garanti ändå, var "endast" av med kameran i 1,5 veckor.. :rolleyes:

Till historien hör oxå att den blir aldrig helt ren.. inte min iaf.. lite små små svarta prickar var kvar ändå, något som jag aldrig upplevde med min 20D

Nåja, jag tror dom ville ha över 1000kr för att rengöra ovan mattskivan så jag lever med mina små prickar.. det får vara så helt enkelt..

/Karl
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KetogaN skrev:
2297553 Jag hade samma problem med min 30D, skiten ligger ovanpå mattskivan :mad:
Dom gjorde rent den på garanti efter mycket om och men, jag anmälde inom 14 dagar eller vad den nu var (från inköp) men kameran kunde jag inte lämna ifrån mig förrän efter en månad. då gällde helt plötsligt inte garantin, dom var stenhårda på canon men YFO lyckades snacka till sig att det skulle vara garanti ändå, var "endast" av med kameran i 1,5 veckor.. :rolleyes:

Till historien hör oxå att den blir aldrig helt ren.. inte min iaf.. lite små små svarta prickar var kvar ändå, något som jag aldrig upplevde med min 20D

Nåja, jag tror dom ville ha över 1000kr för att rengöra ovan mattskivan så jag lever med mina små prickar.. det får vara så helt enkelt..

/Karl

Men holy fuck då... Jaja, det påverkar ju inte kvallen på bilderna så man får väl leva med det då. Måste ju ändå byta till en Mark II sen när man blivit bättre och har större krav:Bugar Då kanske man kan pruta till sig ett presentkort på rengöring :3freak :hihi
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Esquire skrev:
2296501 Nu har min nya kamera kommit. Jag har kännt mig som ett litet barn på julafton hela dagen. Ni kanske kan gissa ungefär hur det kändes att sitta och vänta på att batterierna skulle laddas? :)

På den ena medskickade bilden är det den nya kamera till vänster och den gamla kameran till höger.

Den nya:
* Canon EOS 350D
* Batterigrepp
* Canon 18-55mm objektiv
* Sigma 70-300mm objektiv
* Polarisationsfilter
* IR-filter (kan inget om IR-foto, men kan ju alltid experimentera lite)
Dessutom sitter det UV-filter på båda objektiven.

Kul!! Nästan samma paket jag införskaffade. Förrutom BG & filter så har jag likadant. :)
Vet PRECIIIIIS vad du pratar om! Man går som på nålar för att få i mer kräm snabbare i batteriet! man vill ju FOTA! :D


Jag kände mig lite leksugen, så jag bifogar även första bilden jag har tagit med IR-filtret. 15sek exponeringstid vid ISO 400.

Tjusigt! :tummenupp
Stilrent och fräkkt!
 

MikkE

Guest
Jisses, nu blir det tight för mig med Tema VATTEN. Ska åka till Norge ikväll, anländer tidigt på morgonen, går på intervju, åker hem sedan vid 23-tiden, hemma på fredag morgon. Får ta med mig kameran helt enkelt och hitta nåt i Norge med vatten :3freak
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top