Diskutera Digital Fotografering här

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
twinner skrev:
2284921 Du länkade fel:=) statsa hellre på ett kamerahus och ett begagnat bra objektiv. Du kommer ändå vilja byta rätt snabbt.
Fin bild BTW :tummenupp


låter som en bra idé.
Kameran jag fick testa hade ett sigma 70-200mm tror jag.
Det lär väll räcka till det mesta i början iallafall eller?



En bild till oxå :) Taget med HP kompaktkamera, ingen blixt kamera står på ett hemmagjort stativ av smågrus :D enda ljuset kommer från lyktstolpen, slutartid: minuter :hihi
 

Bifogat

  • HPIM0100.JPG
    HPIM0100.JPG
    83.6 KB · Visningar: 67

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
MRJaggu skrev:
En bild till oxå :) Taget med HP kompaktkamera, ingen blixt kamera står på ett hemmagjort stativ av smågrus :D enda ljuset kommer från lyktstolpen, slutartid: minuter :hihi

Tog mig friheten att plocka bort lite av rödsticket du hade i bilden, brusreducerade lite och la på en vinjettering. (det blir lite sisådär när man försöker photoshoppa via en RDP länk :S )

Bildkompositionen är finfin!

Hoppas du inte tar illa upp.

/Karl

justerat.jpg
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
I den där tävlingen. Jag kan inte vara med. kommer inte att få möjlighet att fota då jag har mina barn denna helgen. Men nästa gång så....

@rimag
Testa www.photobucket.com där får du länkarna automatiskt under varje bild så du kan klippa o klistra.
MÅÅÅNGA foton får plats på gratisnivå. :tummenupp
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
rimag skrev:
2286046 Låter bra! Det är alltid nyttigt att få kritik(konstruktiv), och att man som sagt inte ser det som en tävling utan en visning. En fråga bara, hur tar man fram Exif datan? Går det att kopiera från Photoshop(CS2)?

Det går extrahera exif direkt i PS. Det behövs dock scripting för att fungera. Kolla in den här länken. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1006&message=9637133

Finns även en uppsjö olika script som klarar skivan. Vad du väljer beror på vart du vill skicka infon efteråt. Är det för en webserver där du har dian bilder finns script för i princip alla populära språk som används för att bygga sidor med. Söker på exif script och scriptspråkets namn så hittar du flertalet.

Det här pörogrammet är för windows och fritt. Ganska smidigt och enkelt dessutom. Plus att infon kan kopieras till klippbordet. http://www.tawbaware.com/exifread.htm
 

MikkE

Guest
twinner skrev:
2287762 Eller ännu enklare. Ladda hem detta progga
sen är det bara att högerklickla en bild och direkt se exifinfo
http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
Super!!

Ska vi ta och börja hitta på lite teman?
Här har jag några (har snott några från fotosidan.se, muahah)

Vatten
Ljus
Eld
Jord
Vind
Lögn
Svettigt
Stillhet
Reflex
Stress
Vimmel
Ansikte
Smärta
Lekfull
Sommarmöte
Macro
Tomhet
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
2287791 Super!!
Hur kopierar man EXIFen enklast?

Ska vi ta och börja hitta på lite teman?
Här har jag några (har snott några från fotosidan.se, muahah)

Vatten
Ljus
Eld
Jord
Vind
Lögn
Svettigt
Stillhet
Reflex
Stress
Vimmel
Ansikte
Smärta
Lekfull
Sommarmöte
Macro
Tomhet

Fina bilder, smakfulla i svartvitt. Nice :tummenupp
Man kan väl bara markera och kopiera och klistra in. Bilden ska inte bara ha EXIF utskrivet utan också finnas tillgängliga på bilderna.
Bra förslag. Kör igång näsdta vecka då, inget tema bestäms förrens dagen D kommer. Oki? Kan tillägga att jag inte har något macroaktigt i väskan än. :4skrika
 

MikkE

Guest
Man kanske ska göra Temavisning i en ny tråd?
Jag håller på att fixa till lite...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
# Bilden får inte vara manupilerad. Man får inte göra några efterbehandlingar i photoshop med filter, nivåer och liknande.
# Man får beskära bilden och lägga till ram.

Det där suger rejält det vet du själv...

Först å främst, en bild skall aldrig beskäras i datorn, såsom ett negativ oftast aldrig beskärs. Det är faktiskt viktigare för mig att få en 100%ig komposition rakt ur kameran än att vitbalansen kanske är 100%ig..

Att *manipulera* en bild i datorn tillhör digitalfoto, det är ingenting som skall tas bort. En digitalkamera har ett antal lager ovanför CCD/CMOS-chippet.

Dvs för att ta bort brus, alpha-kanaler osv. Dessa lagrerna gör att bidlerna ser grådaskiga ut, att inte få ställa in nivåer, USM och annat är inge bra. Kolla på världens bästa fotografer. Sport illustrated, National Geographic etc. Dom efterbehandlar bilderna rejält, dock inte manipulerar.

Att efterbehandla är att ställa in toner och sånt, vilket man måste, detta görs också analogt vid framkallning. även USM (som kommer från analoga tiden) används hårt.

Så en tävling skulle innefatta

Bildbehandling (USM, Nivåer, highlights / shadows)
Beskärning & Ram

man får _INTE_ manipulera en bild, dvs ändra enstaka element i bilden, såsom ta bort en kvist, ändra färg på himeln eller liknande.

det tycker jag är mer rättvist.

/Martin
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
btw mikke, är du sugen på att flytta till Fredrikstad kan jag fixa något åt dig på stället där jag jobbar.

Köra truck å plocka pallar gör jag, lugnt som fan, har ut 20 000 svenska / månaden efter skatt utan övertid. Med övertid, mellan 20 och 30 000 norska efter skatt beroende på hur mkt jag orkar jobba..


Säg till bara.
 

MikkE

Guest
vbg_snake skrev:
2287955 btw mikke, är du sugen på att flytta till Fredrikstad kan jag fixa något åt dig på stället där jag jobbar.

Köra truck å plocka pallar gör jag, lugnt som fan, har ut 20 000 svenska / månaden efter skatt utan övertid. Med övertid, mellan 20 och 30 000 norska efter skatt beroende på hur mkt jag orkar jobba..


Säg till bara.
Jag flyttar på en gång om det behövs!! har velat komma härifrån ett bra jävla tag nu!!

Kolla reglerna nu :)
 

MikkE

Guest
Babar skrev:
2288612 Apropå efterbehandla bilder. Spana in diverse proffsbilder före och efter. Börja där det står start och följ instruktionerna. Är en hel del retouching som händer ibland..

http://crazy.spray.se/show.asp?id=257ae12b-9a15-4bc9-b268-f13605fe5895
Härfigt, så mkt fusk bakom bilder :)
Jag var lite inne i Oscar Falks studio och träffade en bekant som jobbar som fotoassistent där. När jag kom dit höll han på att retuschera lite bilder, jisses säger jag bara. En ful tjej kan blir ruggigt vacker med retuschering (dock var denna modell jävligt snygg).
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top