Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
twinner skrev:
2282491 Tack, nej. men en tanke kanske är att ställa sig i medljus nästa gång. högt gräs skyller jag på:=) :mad: Lite bökigt att spontanfota med en arsenal fotosaker med sig:=) Hade man varit riktigt seriös så hade man väl fixat det:)
Japp, du får helt enkelt börja besöka crossbanan en annan tid på dygnet. :tummenupp

MikkE

Guest
twinner skrev:
2282432Cool snubbe MiKKe :yoparty :Bugar :hihi Du ser ut som en såndär fotograf ju:=)

Här är en idolbild på mig,:yoparty :gnissla :mad:
Hade precis lagt ifrån mig kameran när bilden togs. Kameran som användes var en Canon Mach 9. 77 Mpix och sportprogram. ljuset jobbade min assistent med i ca 30min. Vi är nöjda. Mitt speliella ansiktsutryck har jag snott från killarna i Backstreet Boys.
*ful bild*

Jepp, jag är grym :banana

Fy fasiken va mkt jobb och utrustning för bilden, vart ju sissodär :näsblod :gnissla :hihi

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
2282514 Jepp, jag är grym :banana

Fy fasiken va mkt jobb och utrustning för bilden, vart ju sissodär :näsblod :gnissla :hihi

Jag vet, för hög ISO va? eller är det basängkanten som inte är tillräckligt ren?

MikkE

Guest
twinner skrev:
2282523 Jag vet, för hög ISO va? eller är det basängkanten som inte är tillräckligt ren?
Njaa. Tycker att du är lite för lite centrerad med höger biceps (det är väl den som ska synas?) Sedan är det fel färg på braxxorna...

EDIT: Du har nog rätt med ISO-talet, lite för högt. Ett steg lägre eller två hade vart bättre.

MikkE

Guest
vbg_snake skrev:
2283416 Vet inte vad ni tycker om naturfotografering. Det primära jag håller på med iaf.

Vart publicerad i ett par stora tidningar med några av mina bilder. Ge gärna konstruktiv kritik på bilderna. uppskattas.

Utrustning

Canon ID MK IIN
EF 300 2.8 IS
EF 600 F4 IS
EF 50 1.4

å lite annat mys

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=20194
Kanonfina bilder!!!
Inte dålig utrustning heller för den delen. Är det ok att jag lägger till dig på första sidan bland oss som har hemsida/galleri/portfolio?
Vill börja tjäna lite pengar nu så man kan köpa sig större fasta gluggar.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
MikkE skrev:
2283431 Kanonfina bilder!!!
Inte dålig utrustning heller för den delen. Är det ok att jag lägger till dig på första sidan bland oss som har hemsida/galleri/portfolio?
Vill börja tjäna lite pengar nu så man kan köpa sig större fasta gluggar.

Tjena, kul att du gillar bilderna ;). Jorå det e lugnt!

jag föredrar fasta gluggar kontra zoom pga skärpan. Jag är en sån person som slänger en bild om den är det minsta oskarp runt motivets viktiga delar.

I Början använde jag ett Soligor 100-400 5.6-6.7 objektiv och tog faktiskt väldigt skapliga bilder. Men en av femtio va användbara. Det är just det som är saken med bra glas.

Ett 600/F4 IS kan man få för runt 60 000:- beg i USA. För motorsport räcker verkligen ett 300 2.8. Har man inte råd till lägsta bländaren tycker jag man bör spara. Lowlight-situationer och ursnygg bokeh är värt varje öre =)

Gör som jag, kom till Norge å jobba, här tjänar du mellan 20-30 000 svenska efter skatt / månad beroende på hur mkt övertid du jobbar. I slutet varje år (i fyra år) får du tillbaka ungefär 15% skatt samt att du får en semesterersättning på 12%. vilket blir i snabba slängar runt 70 000 tillbaka bara sådär :):

MikkE

Guest
vbg_snake skrev:
2283528 Tjena, kul att du gillar bilderna ;). Jorå det e lugnt!

jag föredrar fasta gluggar kontra zoom pga skärpan. Jag är en sån person som slänger en bild om den är det minsta oskarp runt motivets viktiga delar.

I Början använde jag ett Soligor 100-400 5.6-6.7 objektiv och tog faktiskt väldigt skapliga bilder. Men en av femtio va användbara. Det är just det som är saken med bra glas.

Ett 600/F4 IS kan man få för runt 60 000:- beg i USA. För motorsport räcker verkligen ett 300 2.8. Har man inte råd till lägsta bländaren tycker jag man bör spara. Lowlight-situationer och ursnygg bokeh är värt varje öre =)

Gör som jag, kom till Norge å jobba, här tjänar du mellan 20-30 000 svenska efter skatt / månad beroende på hur mkt övertid du jobbar. I slutet varje år (i fyra år) får du tillbaka ungefär 15% skatt samt att du får en semesterersättning på 12%. vilket blir i snabba slängar runt 70 000 tillbaka bara sådär :):
Cool.

Jag är en sådan som nästan sparar alla bilder jag tar, förutom de som verkligen är skit. Kanske ska börja solla ut lite bilder snart? Över 18 000+ bilder på ett år nu.. Jag har länge vart inne på Canon EF 300/2.8 L IS USM, men 45k för mig är för mkt. Sedan att en Mark II vill vara med på listan gör inte saken bättre, hehe. Och jag är en sådan osm HELT köper NYA prylar. It´s all about the money.

Jag har sökt massor med jobb i Norge inom fiske och slakt, men jag tror att jag var för sen med att söka. Man kanske ska åka till Norge och vara där och söka muntligt?

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
vbg_snake skrev:
2283528
Blir ju inte sämre av att semesterersättningen är skattefri i Norge också. :)
Jag fick både återbäring och semesterersättning från Norge för ett par dagar sen!

MikkE skrev:
2283565 Cool.

Jag är en sådan som nästan sparar alla bilder jag tar, förutom de som verkligen är skit. Kanske ska börja solla ut lite bilder snart? Över 18 000+ bilder på ett år nu.. Jag har länge vart inne på Canon EF 300/2.8 L IS USM, men 45k för mig är för mkt. Sedan att en Mark II vill vara med på listan gör inte saken bättre, hehe. Och jag är en sådan osm HELT köper NYA prylar. It´s all about the money.

Jag har sökt massor med jobb i Norge inom fiske och slakt, men jag tror att jag var för sen med att söka. Man kanske ska åka till Norge och vara där och söka muntligt?

Jag tror definivt att det bästa sättet att få ett jobb är att söka muntligt, tänk dig själv hur många svenska ungdomar som slänger iväg mail till fiskrenserierna!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
vbg_snake skrev:
2283416 Vet inte vad ni tycker om naturfotografering. Det primära jag håller på med iaf.

Vart publicerad i ett par stora tidningar med några av mina bilder. Ge gärna konstruktiv kritik på bilderna. uppskattas.

Utrustning

Canon ID MK IIN
EF 300 2.8 IS
EF 600 F4 IS
EF 50 1.4

å lite annat mys

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=20194

Väldigt fint,klockrena bilder. gillade Silvertärnan på väg upp ur vattnet. :tummenupp Avis på gearen!!! :4skrika
Jag ska också ( Om jag fortfarnade tycker det är kul) Byta upp mig i vinter :hihi Först ska jag lära mig aset jag har nu.
Naturfoto is tha shit.
Tillägg:
"Råkade" ha kameran med mig till kvällsdoppet.
dive.jpg

M%e5so.jpg

Mer bilder på www.prylplaneten.se

Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Hej hopp skall skaffa mej en lite rejälare utrustning nu när löingen kommer.
Fick möjligheten att testa en Nikon D70 på midsommar och jag blev helt kär vilken maskin, villka enastående prestanda jämfört med min nuvarande dasskamera en sån skall jag ha.
Såg att cyberfoto hade nån paketlösning Nikon D70 paket

Kan det kanske va nått, kan ju va bra å lära känna objektivet innan man skaffar sig värre grejjer.

Är prisidén bra, går det att hitta billigare? E sugen på nya grejer.

Tacksam för svar.

Kan bjussa på en bild som jag tagit med min nuvarande HP

Mvh

Bifogat

• Grymmast.JPG
    Grymmast.JPG
    72.4 KB · Visningar: 81

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
MRJaggu skrev:
2284545 Hej hopp skall skaffa mej en lite rejälare utrustning nu när löingen kommer.
Fick möjligheten att testa en Nikon D70 på midsommar och jag blev helt kär vilken maskin, villka enastående prestanda jämfört med min nuvarande dasskamera en sån skall jag ha.
Såg att cyberfoto hade nån paketlösning Nikon D70 paket

Kan det kanske va nått, kan ju va bra å lära känna objektivet innan man skaffar sig värre grejjer.

Är prisidén bra, går det att hitta billigare? E sugen på nya grejer.

Tacksam för svar.

Mvh

Du länkade fel:=) statsa hellre på ett kamerahus och ett begagnat bra objektiv. Du kommer ändå vilja byta rätt snabbt.
Fin bild BTW :tummenupp

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
MRJaggu skrev:
2284545

Mvh

Jäkligt skön bild! Jag fotade en massa fina solnedgångsbilder igår kväll på väg hem från tjejen, trodde jag... Insåg till min förtvivlan att jag varit slarvig och kört i fel iso :4skrika, inte en enda bild som gick att använda!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
rimag skrev:
2285489 Jäkligt skön bild! Jag fotade en massa fina solnedgångsbilder igår kväll på väg hem från tjejen, trodde jag... Insåg till min förtvivlan att jag varit slarvig och kört i fel iso :4skrika, inte en enda bild som gick att använda!

Sånt har vi alla gjort. Jag gör gärna misstagen 10 gånger innan jag lär mig :mad:

MikkE

Guest
Jag tycker att det var en kanonidé av Markus (twinner) att kanske fixa till någon, inte tävling, men en visning kanske. Man kommer på ett eller två teman varje vecka som man fotar på exempelvis onsdagen. Sedan på fredagen en viss tid kommer bidragen in.

Typ:
  • Bilden får inte vara manupilerad. Man får inte göra några efterbehandlingar i photoshop med filter, nivåer och liknande.
  • Man får beskära bilden och lägga till ram.
  • EXIF datan skall vara med.
  • Bidraget laddas upp på fredagen runt kl. 18:00
  • MER?

Hur stor får bilden vara, ska vi begränsa oss till ca 800 pixlars bredd?

EDIT: På första sidan kan man se vad som kommer i veckorna, teman alltså osv. med lite mer beskrivningar osv. Ok?

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag ställer alltid ner ISO till 100 när jag är klar med kameran (eller försöker med det iaf...). Nu står ju ISO:t på ena displayen och i sökaren på nya kameran så nu har jag klarat mig.

- Johan

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
MikkE skrev:
2286038
Typ:
  • Bilden får inte vara manupilerad. Man får inte göra några efterbehandlingar i photoshop med filter, nivåer och liknande.
  • Man får beskära bilden och lägga till ram.
  • EXIF datan skall vara med.
  • Bidraget laddas upp på fredagen runt kl. 18:00
  • MER?

Hur stor får bilden vara, ska vi begränsa oss till ca 800 pixlars bredd?

Låter bra! Det är alltid nyttigt att få kritik(konstruktiv), och att man som sagt inte ser det som en tävling utan en visning. En fråga bara, hur tar man fram Exif datan? Går det att kopiera från Photoshop(CS2)?

Edit: En fråga till: Ni som visar hela bilder direkt i tråden, antar att ni länkar dessa bilder från era egna hemsidor. Kan man ladda upp sina bilder på en uploadsida och länka till varje enskild bild?

Last edited:

MikkE

Guest
rimag skrev:
2286046 Låter bra! Det är alltid nyttigt att få kritik(konstruktiv), och att man som sagt inte ser det som en tävling utan en visning. En fråga bara, hur tar man fram Exif datan? Går det att kopiera från Photoshop(CS2)?

Edit: En fråga till: Ni som visar hela bilder direkt i tråden, antar att ni länkar dessa bilder från era egna hemsidor. Kan man ladda upp sina bilder på en uploadsida och länka till varje enskild bild?
Det där med EXIF datan står här någonstans, ska kolla upp.

Jepp, jag laddar upp på server, sedan länkar jag varje bild.

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
MikkE skrev:
2286055 Det där med EXIF datan står här någonstans, ska kolla upp.

Jepp, jag laddar upp på server, sedan länkar jag varje bild.

Jag kom på precis att även jag har sett nåt om exif i den här tråden, ska djupdyka lite senare. Men bra, då ska leta rätt på någon webserver att ladda upp bilder på!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...