JKay skrev:2278075Alltså...ja, ni kan ju inte ha missat mina "bilder" från SRW igår.
Hur FAN ska man hinna ljusmäta och veta vilken sänkning/höjning av exponeringskomp. man ska ha vid sådana actionpix??
JKay skrev:2278075Alltså...ja, ni kan ju inte ha missat mina "bilder" från SRW igår.
Hur FAN ska man hinna ljusmäta och veta vilken sänkning/höjning av exponeringskomp. man ska ha vid sådana actionpix??
KetogaN skrev:2278322Hallo twinner.. Auto ISO ??! hädare!
Slutarprio eller bländarprio är sak samma, i båda fallen mäter kameran ljuset och gör ett val.
Det är inte så svårt, ta en bild, kolla histogrammet eller höfta det från displayen (det är lite mer cowboy )behåll samma ljusmätningsmetod och kompensera 1 steg ner, ta en bild till. Ser bilden/histogrammet bra ut är det bara att köra på det. annars får du finjustera upp eller ner. När du väl satt den kan du fota vidare i samma position/vinkel mot solen, först när du flyttar dig eller ljusförhållandena ändrat sig mycket behöver du ändra igen.
Easy Peasy!
PS. I kvällsol får man vara mer aktiv med kompenseringen då ljuset förändrar sig fortare.
Slutare och bländare är inte samma sak Har 30D autoISO?KetogaN skrev:2278322Hallo twinner.. Auto ISO ??! hädare!
Slutarprio eller bländarprio är sak samma, i båda fallen mäter kameran ljuset och gör ett val.
twinner skrev:2278688Slutare och bländare är inte samma sak
twinner skrev:Da photoGad has spoken!!
Tack! Ska tänka på det!
Belhoo skrev:2278715Ho ho!
Någon som orkar/vill förklara hur histogrammet funkar? Hur ser det optimala histogrammet ut?
Har köpt en DSC-H5 av märket Sony, så det är ju ingen systemkamera.
twinner skrev:2278688FRÅGA TILL ALLA I TRÅDEN!!!::::::::::>:::>>>>>>>:>>>>>:>::>>>>
Vore det inte kul om vi kom överens om ett visst motiv att fota en dag. Alla fotar samma sak sen lägger vi upp 2 st bidrag, kul att se hur folk skildrar saker olika. Alla bilder måste vara omanipulerade och tagna den sprecifika dagen.
Typ, Onsdag: Fota 1 bil och 1 person.
Fredag är det visning.
twinner skrev:vore det inte kul om vi kom överens om ett visst motiv att fota en dag. Alla fotar samma sak sen lägger vi upp 2 st bidrag, kul att se hur folk skildrar saker olika. Alla bilder måste vara omanipulerade och tagna den sprecifika dagen.
Typ, Onsdag: Fota 1 bil och 1 person.
Fredag är det visning.
Firefly skrev:2279102Jag har fått en fråga från en tidning ang. hur mycket jag ska ha betalt för bilder från ett motorsportsevenemang.
Så min fråga är: Hur mycket är skäligt/normalt att ta betalt av en tidning för en bild.
Det är en morgontidning som når ut till hela Bohuslän.
KetogaN skrev:2279176
Jag testade att ta lite nattbilder i helgen.
La med en medelgrå ram eftersom man ser färger i relation till vad man har i närheten, 50% grått är bäst ifall man vill se en bild som den egentligen ser ut.
twinner skrev:2279216Fasiken så fint:=) me like it alot:=)
Det låter fint, kan väl köra att man har tisdag/onsdag på sig att fota eller ska det vara strikt en dag?twinner skrev:2279216Fasiken så fint:=) me like it alot:=)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bildprojektet: Jo beskära får man självklart göra, ÄVEN RAM. Inga efterjusteringar i PS med filter och liknande. Alla bilder skall innehålla EXIF.
Vad tycker ni?
Vill inte betala så mycket pengar för att få veta. Det handlar bara om nån enstaka bild eller två. Vid ett enstaka tillfälle. Inget jag ska jobba med eller så. Bara en engångsföreteelse.KetogaN skrev:2279176Skaffa prislistan från BLF. Den behandlar ämnet efter upplaga osv.
www.blf.se
Jag testade att ta lite nattbilder i helgen.
La med en medelgrå ram eftersom man ser färger i relation till vad man har i närheten. 50% grått är bäst ifall man vill se en bild som den egentligen ser ut.
Firefly skrev:2279332Vill inte betala så mycket pengar för att få veta. Det handlar bara om nån enstaka bild eller två. Vid ett enstaka tillfälle. Inget jag ska jobba med eller så. Bara en engångsföreteelse.
Men jag har inte koll alls. Så det känns surt att lägga ut 100:- på en prislista som säger att jag kanske får 150-200:-... Eller vad det nu kan vara. Jag har som sagt ingen koll alls på vad man kan ta betalt.
Jag vet att man ska spendera för att tjäna. Men jag har inte för avsikt att fortsätta tjäna pengar på detta. Dom ville ha en bild av mig och frågade vad jag skulle ha betalt.KetogaN skrev:2279343You gotta spend money to make money..
Jag tycker gott man kan köpa listan av BLF, den är bra och dom har lagt ner mycket tid på att sätta ihop den. Och du tjänar nog in den hundralappen ska du se.
Alternativt kan du ju fråga tidningen vad dom betalar för dina bilder.
/Karl
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |