Nä, det stämmer nog inte. Om det står att den vid 200mm motsvarar 300mm på en 35mm systemkamera, så beror det nog på att de har multiplicerat brännvidden med en "crop-factor" på 1.5x (på Nikon, 1.6 på de vanligaste Canon). Det är ett vanligt missförstånd att man får större brännvidd på digtalkameror. Det får man inte. Det funkar så att eftersom den digitala sensorn är mindre än 35mm (på de flesta dSLR, inte på alla) så får man helt enkelt inte med hela bilden som objektivet tar in, kan man säga.RoLLER skrev:Och har jag förståt saken rätt så zommar den exakt lika mycket som ovanstående 70-300mm objektiv (även fast det heter 55-200).
Om du tänker dig att du tar en vanlig analog systemkamera och sätter på en 50mm glugg på den, så tar du en bild på hoj från sidan. Du placerar dig så att hojen precis fyller ut hela bilden. Så flyttar du över objektivet till din D50 och tar en ny bild från samma plats. Eftersom du har en crop-factor på 1.5 så kommer du inte få med hela hojen på din bild med D50'n. Delar av fram- och bakhjulet (eller mer) hamnar utanför bildkanten (så att säga). När du senare skriver ut dessa två bilder på papper så kommer det ju se ut som att du har zoomat (eller gått närmare hojen) på bild nr 2 (hojen är ju liksom "närmare" där). Det utsnitt du får på bild nummer två motsvarar det utsnitt du hade fått med den analoga kameran om du haft 75mm brännvidd (50*1,5) på den. Resultatet är att det SER UT SOM att man har mer brännvidd, men det stämmer inte riktigt alltså. Man kommer inte närmare objektet, man får inte mer detaljer osv - det blir snarare som att förstora bilden i ett bildbehandlingsprogram. Crop-factor handlar om utsnitt, inte om brännvidd, vilket namnet också antyder egentligen. Bilden från digitalkameran "croppas" (beskärs alltså), inget annat.
Ni som kan detta på riktigt - rätta mig om jag tar fel!