Oj, kolla på www.dpreview.com, det är rätt grundliga genomgångar där. Tror att d50 är den som är mest prisvärd. d70s är en uppgraderad d70. D70 går att uppgradera mjukvarumässigt till d70s (har jag hört).Ljunghusen skrev:Vad är det för skillnad på d50, d70 och d70s, förutom att d50 är lite mindre?
Canoly; Vad har du för utrustning (när du fotar RR)?
Dina bilder
mlundstrom skrev:Oj, kolla på www.dpreview.com, det är rätt grundliga genomgångar där. Tror att d50 är den som är mest prisvärd. d70s är en uppgraderad d70. D70 går att uppgradera mjukvarumässigt till d70s (har jag hört).
Är själv mest inne på en d50 just nu.
RoLLER skrev:När man läser inledningen på dpreview (har inte läst klart) får man intrycket av att D50'n är bättre. Kanske inte så kosntigt eftersom det är en 1 år nyare kamera.
En skillnad mellan D70 och D70s är att D70s har en lite större monitor. 2" ist för 1.8" som D70 har.
Ljunghusen skrev:Canoly; Vad har du för utrustning (när du fotar RR)?
Dina bilder
Ljunghusen skrev:Rullarn varför ska du byta om d50n vore bättre
mlundstrom skrev:Andra minneskort också va? SD i d50 och CF2 i d70... iallafall enligt http://www.steves-digicams.com/cameras_digpro.html
D50 är inte bättre, tekniskt sett är de nästan samma kamera D50 är en lätt strypt D70. Stora skillnaden ligger i handhavandet, för att göra D50 mer amatörmässig och mindre har man valt att flytta många funktioner från knappar till menyn.Ljunghusen skrev:Rullarn varför ska du byta om d50n vore bättre
kajlyl skrev:D50 är inte bättre, tekniskt sett är de nästan samma kamera D50 är en lätt strypt D70. Stora skillnaden ligger i handhavandet, för att göra D50 mer amatörmässig och mindre har man valt att flytta många funktioner från knappar till menyn.
Samma system som D5D vs. D7D eller 350D vs. 20D
Nope, har aldrig använt en D50 eller studerat de brevid varandra.. men man kan ju se att det skiljer 3-4knappar bl.a. en som verkar vara till infofönsterbelysningenRoLLER skrev:Okej, intressant. Jag har länge velat veta skillnaden mellan D50 och D70s. Det enda jag egentligen saknar på D50'n är att infofönstret inte är upplyst. Speciellt såhär på senhösten när det blir mörkt ute snabbt. Iofs så ser man det mesta i sökaren, men inte t ex ISO-tal.
Vet du mer vilka funktioner du kan styra med knapp som inte går med en D50?
Ljunghusen skrev:Rullarn; d70 har belysning till infofönstret
Ljunghusen skrev:Några skillnader som jag vet förresten; d50 saknar bkt-knappen (aldrig använt den) samt en låsningsknapp för nån inställning, kommer inte ihåg vilken. d50 saknar belysningen
Thundercat skrev:Eos 350D har belysning i displayen...
RoLLER skrev:JAG VET! Påminn mig inte!
Det jag editerade bort visste jag redan.
BKT-knapp? Låsa en inställning? Läs manualen och berätta!!!
Appropå låsa... Jag har en AE-L, AF-L som jag programmerat. Jag har AF-C och programmerat AF-L. Smidigt tips jag fick i senaste numret av "Kamera & Bild"
En annan skillnad är att D50 har en rull-knapp vid tummen. D70 har en rull-knapp både vid tummen och pekfingret (höger).
Alla vi vet va för olika knappar vi har men inte en käft vet vad dom gör
Jag lovar att det sitter nåt fotoproffs och garvar läppen av sig när dom läser hur vi fumlar med våra kameror. Ändå ska vi köpa mer och mer prylar. Ännu mer skit som vi inte kommer att fatta hur det funkar.
HahahaHhAh Vilka jevla sopor vi e....
Skit påre!
Ljunghusen skrev:Ska kolla i manualen
Öh va, saknar d50 bländarreglaget? Hur ställer du bländaren??
RoLLER skrev:I läge A rullar jag på tumknappen (lätt). I läge M håller jag nere en knapp bredvid avtryckaren + rullar på tumknappen (omständigt). Därför att i det sistnämda styr tumrullaren slutaren.
Ljunghusen skrev:Låsningsknappen; Låsning om man ska kunna ändra fokuseringsområde eller inte.
Är väl lätt hänt att man råkar ändra det. Lyckades inte du med det, eller du kanske fibblade bland inställningarna utan att veta vad du gjorde
BKT-knappen är för blixtgaffling
Okej! Knepigt om man använder M-läget mycket..
Ljunghusen skrev:Jag vetefan jag bara skrev av boken
RoLLER skrev:Jag tror att gaffling är om man tar X-antal bilder och sätter ihop dom till ett brett panoramafoto.
Nån som kan bekräfta/dementera.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |